Läheltä piti tilanteita...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Läheltä piti tilanteita...

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Itellä käyvä tossa menneenä aikan huonosti aerolla.

No, testi radan viimeset ÄSSÄ kurvit, +220 vauhtia :twisted: ja vitoselta kytkin pohjaan ja kierrokset nollaan ja auto sammu -> ohjaus tehostin pois käytöstä ja ratti huomattavasti jäykemmäks -> "hurja" ohjaus liike ja meinas lähtee aerosta perä alta, renkaat jo vähän vinkas. Jälkeen päin ku mietti niin ois voinu pian käyvä huonosti...

On muilla käyny vastaavissa nopeuksissa, vastaavia virheitä testiradalla/muuvalla ajaessa???
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Onhan noita sattunut. Kaiken laista. Ja saako kysyä, miksi et nostanut kytkintä? Olis ollu paljon helpompi ohjata, kun auto olis lähtenyt käyntiin.

Mutta joo. Kerran ajoin Lainaanrannassa joka talvi olevaa jäärataa (reilu kolem vuotta sitten, silloin ku se oli ruukasi olla paremmassa kunnossa) ja sain siinä pari toyota-miestä takapuskuriin. No, se tietenkin piti tuolla panssarivaunulla (jos siis vertaa niihin toitsuihin) jätättää ne riisikupit taakse. Olin ajanut jo muutaman kierroksen niin tapissa ku pystyy etuvetoisella ajamaan. Sinne tuli sitten joku katsomaan laitaan ja toinen toitsuista vetäyty kans sinne laitaan, paikkaan joka about "pääsuoran" päässä. Tulin aukenevasta mutkasta pääsuoralle noin 90km/h vauhdissa ja pääsuoran pikkuoikeassa perä karkas yli 120km/h vauhdissa, kun pääsuora oli aivan peilijäällä. Siitä sitten tappisladissa, jengat koneessa punasella ja toivoen, että "Anni" oikenee ennen toitsuja. Ei oiennut, mutta ei käyny pahasti. "Anni" meni reilua 50km/h vauhtia ohi toitsujen siinä vaiheessa nelipyöräsladissa, kakkosvaihteella ja jengat tietysti tapissa tielle josta jääradalle pääsee. Auto oikesi tielle ja liinat suttiin. Tuntu siltä, että tulee sydän rinnasta läpi. Loppu hyvin, kaikki hyvin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

niin laitoinkin nelosen päälle muutaman sekunnin kuluttua mutta sillon oltiin jo menty monta kymmentä metriä ja nostin kytkimen ylös ja koneet käyntiin.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

900aero-84 kirjoitti:niin laitoinkin nelosen päälle muutaman sekunnin kuluttua mutta sillon oltiin jo menty monta kymmentä metriä ja nostin kytkimen ylös ja koneet käyntiin.
Tosiaan joo. Sulla oli tuota vauhtia reilusti, niin silloin se muutamat hetket vie autoa eteenpäin aika lailla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saba9000
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 15:39
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja saba9000 »

Itsellä kanssa yksi tilanne, jossa on kyllä ollut jo ONNEA mukana.

Muutama vuosi sitten armeijaan viikonloppulomilta menossa kauheella kiireellä kaahasin vm. 85 corollalla mutkaista tietä metsän keskellä, jossa rajoitukset 60-80km/h. Keli oli nollan tuntumassa ja oli pimeä. Oikealle kaartava mutka ja vauhtia joku 100km/h. Auto lähtee puskemaan omalta kaistalta suoraan tangentinsuuntaan metsikköön. Eli tiellä oli mustaa jäätä. Auto liukui vastaantulevien kaistalle ja nappasi kiinni asvalttiin ja pitoa oli taas. Aikaa tapahtumassa kului alle 1s ja elimisto jo valmistautui, että metsään mennään ja lujaa. Olin jokapaikasta aivan hiestä märkä ja sydän hakkas miljoonaa.

Jos toinen kaista ei olisi ollut sula, niin tuskin tätä tässä olisin kirjoittamassa.
9-5 Aero
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Ja...

Viesti Kirjoittaja turbojake »

mitäs tästä opimme? Älä kaahaa, älä ainakaan paffilootalla.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ville »

Kaikenlaista tilannetta sitä on meikäläisellekkin tullut...

Ajoin tuossa vuoden päivät jakelukuorma-autoa pk-seudulla. Talvella ajelin Itäväylää keskustaan päin, tie oli suolattu ja pito oli ihan ok, mitä nyt loskaa oli siellä täällä. Kulosaaren sillan jälkeen tarkoitus oli ajaa alas rantakadulle, vauhtia oli n. 70 km/h. Eivätpä sitten olleet suolanneet sitä alamäkeä siitä ja siinä vauhdissa kuorma-autolla jäällä ollaan vaan matkustajia, abs:t supsutteli vaan ja vauhti ei hidastunu juuri ollenkaan. Kaiken kukkuraksi alhaalla oli liikennevalot punaisella ja autot seisoi jonossa. Siinä vaiheessa tämä herra oli 100 varma että kohta kolahtaa ja rumasti, ajoin sitten kuorkin ihan oikeaan laitaan jossa oli lunta. Sen verran pitoa se auto sai lumesta että se onneksi pysähtyi, niin että keula hipaisi edessä olevan auton peräkoukkua. Siitä seurannutta täpinää sitten riitti pitkäksi aikaa :)

Toinen juttu kävi tuossa klubin jääratapäivillä joskus sillon kun ajettiin vielä Jämsän yläpuolella. Siellä oli mr. Simo Lampinen näyttämässä uudella 9-5:lla tms koslalla, että miten se taittuu jääradalla. Mä siinä sitten 16-17 kesäisenä nassikkana olin kyydissä huuli pyöreänä kun maestro pyöritti 360 kiekuroita täydessä vauhdissa. Paikka missä Simo aina heitti sen auton ympäri oli nopeiden vasen-oikea mutkien jälkeen suoran pätkällä ja sen jälkeen tuli heti pyöreä 180 mutka. No minäpä se sitten lähdin itse ajamaan sen jälkeen omalla 96:lla, kauheat täpinät vielä Simon kyydin jälkeen päällä, ja tulin siihen kohtaan missä Simo heitti aina ympäri. Siitä oli sitten tietysti se kaikki lumi ym moska hioutunut pois ja peilikirkas jää vain näkyvissä. Tulin sitä normaalia vauhtia siihen ja jarrutin ihan niinkuin ennenkin. Siinä vaiheessa meikäläisestä tuli matkustaja ja humahdin penkkoihin n. 80 km/h vauhdilla, ja syvälle :) Se on hullu tunne kun huomaa ettei ole mitään tehtävissä. Radalla siitä fiiliksestä ei oo onneksi haittaa kuin omalle kalustolle.

Nämä nyt ensimmäisenä tuli mieleen, toinen ehkä vähän off topiikkia mutta kuitenkin...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ei niin läheltä piti:

Kuka myöntää ajaneensa hopeisen turbotonnarin lunastukseen lähiaikoina? Aika hurjaa kyytiä ollutu varmaan.

http://www.avk.fi tänään myyntiin tullut

Kuva

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Mimmi kirjoitti:Äh, eihän tuota ole edes mällätty kunnolla :lol: :lol: :lol:
Siinähän on jopa keulassa puskuri ja pellitkin paikallaan.

Ja moottorikin vielä... :wink:
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mulla oli aikanaan hissase ja siinä oli vielä rumpujarrut joka kulmassa.
Tuossa oli jarruissa jotain hämärää, kengät ohuita yms, joka tapauksessa vinkuivat ikäväste. No mä aattelin että poljetaan jarruja vähän kovemmin jos se siitä rauhottuis, kun intin päivärahatkin oli jo tuhlattu.
Eka jarrutus meni ihan hyvin, sitten taas hissaseen sata lasiin ja seuraavan nyppylän takana köröttelee leikkuupuimuri.
No uudestaan jarrut pohjaan, ei hidastukkaan yhtään, poljen jalan ihan suoraks, nyt nappas takajarrut kiinni. Kauhea sladi satasen vauhdis, koppi täynnä käsiä jalkoja. Rystyset kolisi ikkunoihin, polvet kojetauluun, mutta tiellä pysyttiin eikä puimuristakaan tullut mitään osia mukaan.

Seuraaviin päivärahoihin saakka ajeltiin tosi rauhassa jarruja säästellen. :)
Lähes sata metriä mustaa vanaa muistutteli asiasta vielä pitkään.
Tuolla samaisella kulkupelillä tuli toki monta muutakin vastaavaa tilannetta, mutta toi on jääny parhaiten mieleen.



Toinen jarrujen häipymisjuttu oli kun just kortin saaneena lainattiin kaverin mutsin sunnya joka oli vain muutaman kympin ajettu ja melko uus.
Aina merkkihuollos käytetty jne...
Mutta toi mutsi oli todella rauhallinen kuski, ajeli lyhyttä matkaa alle rajoitusten. No tuon jarrut tuntus hiljasis vauhdeis keskustassa todella tehokkaalta ainakin edellisen jutun hissasen rinnalla(korjattunakin).
No lähettiin siitä keskustarallin jälkeen toisen kaverin tykö ja mä ajelin samaan tyyliin mitä hissasellakin ja jarrutuksenkin jätin yhtä myöhäselle.
Virhe, jarrut oli ilmeisesti ihan lasittuneet meinaan oli vielä 80 vauhtia satasesta kun ylitettiin valtatie. Onneks ei sattunu kohalle autoja ja että valtatien toisella puolelle jatkui pikkanen tie.

Tässä vuosien ja kilometrien karttuessa on tahti aika tavalla rauhoittunut ja monesti on tullut mietittyä mitenkä tullu selvittyä henkissä kun muistelee mimmosia vauhteja on tullu pidettyä pienillä kinttupoluilla.
En todellakaan uskaltaisi mennä "minä 18V" kyytiin.... :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

peinu kirjoitti:ei niin läheltä piti:

Kuka myöntää ajaneensa hopeisen turbotonnarin lunastukseen lähiaikoina? Aika hurjaa kyytiä ollutu varmaan.

http://www.avk.fi tänään myyntiin tullut

Kuva
Ja nyt kun olisi vähän ylimääräistä tulisi avk:lta haettavaksi itsellee projekti :?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin