9-5:n "cayanne red" konepelti pitäisi maalauttaa.
Onko ehdottaa hyvää ja edullista saab maalaamoa, josta olisi hyviä kokemuksia näistä metalli väreistä.
Projekti venähtää luultavasti vuoden päähän keväälle, kun yleinen hinta-arvio on n.500€ ja eipä tullut varauduttua moiseen. Kevät vaan paljasti konepellin olevan sen verran iskuilla, että olisi mukava saada hienoon autoon hieno konepelti.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
foppa kirjoitti:9-5:n "cayanne red" konepelti pitäisi maalauttaa.
Onko ehdottaa hyvää ja edullista saab maalaamoa, josta olisi hyviä kokemuksia näistä metalli väreistä.
Maalaamosta en sano mitään, mutta cayenne red, sekä ruby red on helmiäisvärejä, ei siis ihan pelkkiä metallivärejä. Vaatii vielä piirun verran enemmän taitoa maalarilta, ettei jää raidalliseksi.
9-5T kirjoitti:Sori OT mutta kiveniskemien takia konepellin maalaaminen voi harmittaa, itse katson mielummin kiveniskemiä kuin eri sävyistä konepeltiä.
Paitsi kun maalauttaa ammattilaisella, niin sävyeroa ei tule. Voi toki vaatia myllytyksen maalaamattomille osille, mutta halvempaa se on kuin ylimaalaus, saati ruostuneen konepellin vaihtaminen tuoreeseen ja maalaus siihen.
-Sami
EDIT: Niin ja arvonsa tunteva ammattilainen maalaa sen konepellin uudestaan, jos sattuu värieroa tulemaan, omaan piikkiinsä.
9-5T kirjoitti:Harvoin edes ammattilainen saa metalliväriä maalattua niin ettei sitä huomaisi. Sävytyksen vaikeuden huomaa kalleissakin uusissa autoissa joissa puskurit maalataan puskuritehtaassa ja auto autotehtaassa.
Sävyeroa ei välttämättä "virallisesti" ole, mutta pigmentit on hieman eri suuntiin käsiruutalla maalaillessa. Usein jälkikäteen käsinmaalattu pala näyttää paremmalta kuin alkuperäinen, robotti ei vaan osaa maalata kunnolla...
On noiden kanssa taisteltu ja nirsoja asiakkaitakin kohdannut, harva noita eroja kuitenkaan huomaa, kun homma tehdään oikein. En itse ole maalari, mutta parissakin maalaamossa pyörinyt jaloissa.
Mulla oli focuksessa metallinmusta väritys. Jota osittain maalattiin moneen kertaan.
Ihan aikuisten oikeesti värieroa ei huomannut.
Hovimaalarini on vanhan liiton miehiä se käyttää vielä koritinaakin.
Että kyllä homma on aika pitkälti maalarista kiinni.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
OT: mahtaako kellään olla alkuperäistä värikarttaa vuoden 2000 9-5:n väreistä ? Eli mitä siihen aikaan on saanu. Näin nimittäin liikeenteessä tänään sellasen "luumun" värisen 9-5:n.
9-5T kirjoitti:Kirjoitin vain varoituksena ettei tule yllätystä jos ei sattunut se paras maalari kohdalle.
Olisit maininnut, että varoittelet..
Mutta joo, tässä on nyt käyty aika hyvin läpi mitä voi käydä ja mitä ei pidä hyväksyä.
Oikeasti, uskon että paikkamaalaus ja jopa häivytyksetkin onnistuu, kunhan maalari tietää mitä tekee. Asiakas voi myös vaatia värilätkiä nähtäväksi ja verrata niitä yhdessä maalarin kanssa maalipintaan, ulkotiloissa, mielellään auringonpaisteessa. Monista perusväreistäkin on olemassa "altteja" (=vaihtoehtoisia sävyjä). Joillakin valmistajilla on vaihtunut jopa väritoimittaja kesken vuosimallin.
Maalautin aluvanteet tuolla pari vuotta sitte ja hyvää jälkee tekivät. Sillo kustans 50€/ vanne
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Itsellä olis kans tarve lähinnä muutaman kiveniskemän korjaukselle konepellistä, jotka ovat lähteneet ruostumaan ja sit kattotelineiden aiheuttamien naarmujen korjaukseen. Missäköhän moisen sais teetettyä halvalla, paikkamaalit löytyy itseltä, välineitä ei vaan ole. Kynäruiskukorjauksia tekee ainakin Autodent Espoossa, mut ei liene kovin edukasta puuhaa.
Maalautin aluvanteet tuolla pari vuotta sitte ja hyvää jälkee tekivät. Sillo kustans 50€/ vanne
Olis yhdet Alession 15" vanteet, joiden kanssa olen miettinyt pitäiskö kunnostaa. Ovat tällä hetkellä harmaalla maalilla päälle maalatut. Jos sais hiekkapuhallettua jossain (esim. tattarisuolla? ) ja sitten maalauttais. Onko muut tehnyt vanteiden kunnostuksia tuossa mittakaavassa ?
Mites nuo sinun teettämät maalaukset...onko maalit pysyny ?
foppa kirjoitti:
Olis yhdet Alession 15" vanteet, joiden kanssa olen miettinyt pitäiskö kunnostaa. Ovat tällä hetkellä harmaalla maalilla päälle maalatut. Jos sais hiekkapuhallettua jossain (esim. tattarisuolla? ) ja sitten maalauttais. Onko muut tehnyt vanteiden kunnostuksia tuossa mittakaavassa ?
Mites nuo sinun teettämät maalaukset...onko maalit pysyny ?
Hiekkapuhallus voi olla alumiinille vähän turhan rankka käsittely. Taitavat suosia ennemmin lasikuulapuhallusta. Kunnostin reilu kolme vuotta sitten omat Saabin alkuperäisvanteet (alu22) enkä poistanut vanhaa maalia kokonaisuudessaan. Rapsuttelin vaan irtonaisen ja heikosti kiinni olevan maalin sekä hapettumat pois, hioin maalivaurioiden reuna-alueet ja hapettumat koneella ja ehjän maalin karhensin mattapintaiseksi muistaakseni karhunkielellä tms. Vauriokohdat pohjamaalattiin. Sitten vaan pintamaali ja lakka ihan tavan automaaleilla. Maalauksen teki sukulaismies, joka on ammatiltaan automaalari. Meinasin alunperin kyllä puhalluttaa vanteet puhtaaksi, mutta tuo samainen maalari ei pitänyt sitä tarpeellisena. Epäilin kyllä vahvasti tuon maalauksen kestoa, mutta kolme kesää ne oli entisessä autossani alla ja maalipinta on edelleen erittäin hyvä. Auto ja vanteet jäi sukuun, joten mielenkiinnolla seuraan kuinka kauan nuo pysyvät kunnossa. Vanteet on vahattu (Autoglym, punainen + kulta) kerran vuodessa. Kesäkelissä näyttäisi olevan ihan toimiva ratkaisu, talvikelit voi olla eri juttu.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06