Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Julle »

ng900aero kirjoitti:
Julle kirjoitti:
Laita hyvä mies korkki kiinni.
Laitahan itse ;)


Sellainen 60-70Kw riittää ihan saletisti jokaisen tarpeeseen, useimmille riittäisi varmaan puoletkin tästä. Co2-päästöt saataisiin varmaan leikattua todella pieniksi jollain hyvällä hyötysuhteella olevalla pieni-iskutilavuuksisella koneella jossa olisi edes säätyvää venttiilienajoitusta, jossei sitten jopa muuttuvaa puristussuhdetta?


Juu, :) Tarpeitahan on monia. Itse en kyllä kuulu tuohon joukkoon joille riittää 60Kw teho. No senverran voin nöyrtyä, että pytystä tuo 8O

Varmaan tuo juttu on tulevaisuuden asia, muttei ehkä saabin, tai mistä sen tiedän. Aika näyttää.

( ISOA, Saabia odotellessa ) :|

p.s. lainaus meni taasen päin sitä.
9-5 Aero - 00
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

ng900aero kirjoitti: Siis kait olisi aika esitellä jo vihdoin viimein jotain uutta moottoritekniikaa tyyliin SVC, ja jokin 1.2 -litrainen etanolimoottori, josta mahdollisimman vähän päästöjä... tehoilla ei oikeasti ole suurelle yleisölle nykyään merkitystä,
Jos teholla ei ole merkitystä, niin voi ihmetellä esim Golf 1.4 vaparin myynnin kehnoutta. V-mallistahan tuo vedettiin välillä jopa pois myynnistä.

RE85:llä 9-3 1.8t biopower päästää 49g/km. Edistysaskel on aika iso, ennen huhtikuun alkua paras vastaavan kokoinen auto taisi olla prius yli 100g/km päästöllä. Silti en usko tuon biopowerin suureen myyntiin. Sitä ei veroteta RE85:n vaan bensan mukaan. Eli dieseliä kehiin. Juurihan TiDS:n ja TTiD:n päästöt tippuivat 144g/100km tasolle. Niissä viranomaisetkin tunnustavat alhaisemman päästötason ja siten alemmat verot ja käyttömaksut (2010 alkaen).
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Julle kirjoitti:
Sellainen 60-70Kw riittää ihan saletisti jokaisen tarpeeseen
Ja vitut riitttää :wink:
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

rälläkkä kirjoitti:
Julle kirjoitti:
Sellainen 60-70Kw riittää ihan saletisti jokaisen tarpeeseen
Ja vitut riitttää :wink:
Ni ei ollu riittämässä :lol:
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja essal »

Aamulehdessä luki, että St1:llä olisi jonkinsortin verohuojennus Refuelille pääkaupunkiseudulle. Sen jälkeen sitten laajennetaan saatavuutta muuhun maahan. Että siitä sitten.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

ng900aero kirjoitti:Siis kait olisi aika esitellä jo vihdoin viimein jotain uutta moottoritekniikaa tyyliin SVC, ja jokin 1.2 -litrainen etanolimoottori, josta mahdollisimman vähän päästöjä... tehoilla ei oikeasti ole suurelle yleisölle nykyään merkitystä, pikemminkin tuo viherpiiperrys on nyt kovempi myyntivaltti, jokaisella nykyautolla kun pystyy ajamaan ylinopeutta ;)
Tuollaisella 1.2-1.4l etanolimoottorilla saab saisi kaipaamaansa volyymimyyntiä, vielä kun sen istuttaisi pikkusaapin keulalle. 9-1(X?) myyntiin ja äkkiä. Eikä tuollainen moottori olisi varmaan 9-3:nkaan keulalla huonoin vaihtoehto, saahan sitä hengettömällä vaparilla nykyäänkin.
Iso yleisö ajelisi tyytyväisenä pienikulutuksisella premiumautolla ja meille hörhöille olis sitten isommat bensarosvosaapit yms. :)

-Sami

ps. Hieman OT:na, tuli mieleen kun kaverini hehkutti mitsunsa tehokkuutta, kyselin että paljos siitä irtoo. No 130hp tuntui löytyvän ja kyllä kerkee, tuumasin että tossa tonnarissa on 200hp ja heikkotehosimmassa saapissakaa ei taida olla 130hp (joo 1.8i:ssä 122hp). Ressukka oli melkein maansa myynyt, kun kuvitteli omistavansa tehokkaan auton. Jo tuo tapaus antaa ymmärtää, että 100hp on jo monille tehokas, 130hp on jo huipputehokas. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Poy »

essal kirjoitti:Aamulehdessä luki, että St1:llä olisi jonkinsortin verohuojennus Refuelille pääkaupunkiseudulle. Sen jälkeen sitten laajennetaan saatavuutta muuhun maahan. Että siitä sitten.
Se että ST1:n RE85 on aika pitkälti kotimainen tuote, niin siitä itsessään jo menee välillisesti paljon enemmän veroina valtiolle kuin bensasta tai dieselistä, niin ei mielestäni mitään häviä, vaikka laskeekin veroa. Lisäksi kun uusien flexifuel autojen verotusta ei voi vähentää ympäristösyihin vedoten (kulkevat myös bensalla) on hyvä syy helpottaa verotusta kyseisessä polttoaineessa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Kuinkahan verotettaisiin noita vanhempia joita voinee muuttaa etanolikäyttöön mutta ei fexifueliksi. Eli auto joka toimii pelkällä etanolilla..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Rafu kirjoitti:Kuinkahan verotettaisiin noita vanhempia joita voinee muuttaa etanolikäyttöön mutta ei fexifueliksi. Eli auto joka toimii pelkällä etanolilla..
Käyttövoimaverolla?
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jeah :evil:
Oli RE85 hintaa nostettu, aamulla piti tankata mutta 0,87e litrahintaan jäi kyllä pumppuihin.
Alkuviikon hinnoista RE:n hintaa on nostettu 10% kun samaan aikaan 95E:n hintaa on nostettu reilut 4%, nämä siis samalla asemalla.

Edellinen tankillinen meni sekalaisessa kaupunki/lähiöajelussa 14.4l/100km ja nyt veikkaan että hieman enemmän olis mennyt. Vastaava lukema 95E:llä on ~11.5l/100km

Seuraava tankillinen menee bensalla, sitten tuo katiska seisontaan ja vastaava projekti Cabriolle, tosin luonto jää kyllä pahasti tappiolle jos RE:n hintakehitys pysyy tuonlaisena. Hiuksenhienosti vielä RE voittaa, mutta 350km tankkausväli on hieman rasittava.

Edit: Tankkasin yököttävää jalostettua öljyä, laskin kulutukseksi 14.5l/100km joten melkolailla tuossa sitten etanolikulutus.
Ja fiilis muutaman kymmenen bensakilsan jälkeen: Hello Tehot :D
Viimeksi muokannut Nappe, Pe Huhti 17, 2009 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mitäköhän nämä flexfuel -moottorit tuumaisivat, jos sille koettaisi vanhaa kunnon petroolia tarjota? :P
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Ja mitä sanoo katsastussetä, kun vanhan bensa-auton vie tankki täynnä etanolia mittauksiin ja päästöt on huikaisevat? Vai miten se nyt menee?
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Eka vuorokausi ja 50 km og900 S:llä takana E85:lla. Ei ole edes CE-valo välkkynyt. Olis tosiaan jännä nähdä mitä lukemia päästömittaus antais.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Juha96 kirjoitti:Eka vuorokausi ja 50 km og900 S:llä takana E85:lla. Ei ole edes CE-valo välkkynyt. Olis tosiaan jännä nähdä mitä lukemia päästömittaus antais.
Eikös sen saa tietoon kun käyttää mittauttamassa. Maksaa ~15€ eikä tieto sieltä mittauspajalta mihinkään eteenpäin mene.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
EtOH
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Touko 14, 2009 11:14

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja EtOH »

Nyt pitäis vängätä virkavallan kanssa noista RE85:n päästöistä. Tällainen on tulossa Ruotsista:

Saab 9-5 Sportcombi 2.0t Biopower
2006
96 000 km

Olishan se mukava saada autoveroprosentti etanolin päästöjen mukaan, vaikka virallinen lukema onkin annettu vaan bensalle. EU:n tavoitteena on lisätä biopolttoaineiden käyttöä 20 %:iin ja laskea päästöjä 20 % vuoteen 2020. Eiköhän sieltä saatais joku tiukka päätös joka jyräisi Suomen verojäärän! Nykyinen laskutapa on ainakin lain hengen vastainen. =O

Jätteistä tehdyn etanolin kohdalla ei edes ole samoja ongelmia kuin esim. viljasta tehdyn tavaran kanssa... Perustelut ei ole ongelma, kun tuli dippatyökin aiheesta raapustettua. :D

Lienee turha toivo, mutta meteli pitää nostaa ihan periaatteesta!
Vastaa Viestiin