Vetoketju Ruotsissa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Vetoketju Ruotsissa

Viesti Kirjoittaja mursu »

SS kirjoitti:Niinpä, jos kaikki ajaisivatkin samalla tavalla, niin kumpi tahansa periaate toimisi :(
Näinpä, eihän tässä muusta väitellä kuin siitä että missä kohtaa vetoketju kannattaa vetää kiinni? Silloinkuin siihen on vielä aikaa, vai vasta sitten kun on pakko?

Eihän siihen tarvittaisi muuta kuin yhdessä sovittu malli, mutta kuten jo tämäkin topikki todistaa se on mahdotonta :)

Kaistan loppuun ajaminen toisi monta etua, mutta sattuneesta syystä "kukaan ei ohita ketään" systeemi on helpompi toteuttaa tässä maassa.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vetoketju Ruotsissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

mursu kirjoitti: Kaistan loppuun ajaminen toisi monta etua, mutta sattuneesta syystä "kukaan ei ohita ketään" systeemi on helpompi toteuttaa tässä maassa.
Millä tavalla se pysähtyneiden autojen ohittaminen tyhjää kaistaa pitkin on helppo estää ?

Entä eikö kolmionkaan takaa saisi päästää ketään väliin ruuhkatilanteessa ? Mihin raja vedettäisiin ?
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Vetoketju Ruotsissa

Viesti Kirjoittaja mursu »

wesku kirjoitti:
mursu kirjoitti: Kaistan loppuun ajaminen toisi monta etua, mutta sattuneesta syystä "kukaan ei ohita ketään" systeemi on helpompi toteuttaa tässä maassa.
Millä tavalla se pysähtyneiden autojen ohittaminen tyhjää kaistaa pitkin on helppo estää ?

Entä eikö kolmionkaan takaa saisi päästää ketään väliin ruuhkatilanteessa ? Mihin raja vedettäisiin ?
En nyt oikein ymmärrä miten tuo kärkikolmio liittyy tähän hommaan, väliin saa päästää, ja pitääkin päästää, sehän tässä on koko homman pointti?

Mutta ohittaminenhan voitaisiin kieltää hyvinkin yksinkertaisesti liikennemerkein ja -säännöin -> kun merkin ohi on ajettu, ei enää ohiteta, vaan aletaan katselemaan sopivaa rakoa viereiseltä kaistalta. Mun mielestä siinä on vetoketjumerkin idea.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vetoketju Ruotsissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

mursu kirjoitti: En nyt oikein ymmärrä miten tuo kärkikolmio liittyy tähän hommaan, väliin saa päästää, ja pitääkin päästää, sehän tässä on koko homman pointti?
Onhan kyseessä melko samanlainen tilanne, liikenteen sujuvoittamiseksi päästetään mukaan etenkin pysähtyneeseen tai kävelyvauhtia etenevään jonoon paikassa jossa sääntöjen mukaan ei ole pakko päästää.
mursu kirjoitti: Mutta ohittaminenhan voitaisiin kieltää hyvinkin yksinkertaisesti liikennemerkein ja -säännöin -> kun merkin ohi on ajettu, ei enää ohiteta, vaan aletaan katselemaan sopivaa rakoa viereiseltä kaistalta. Mun mielestä siinä on vetoketjumerkin idea.
Vetoketjumerkissä mielestäni kuvataan ja tarkoitetaan sitä että vierekkäiset jonot sulautuvat yhdeksi jonoksi niin että kummaltakin kaistalta tulee yksi auto vuorotellen. Tosin videon mukaisessa paikassa jono oli pakkautunut oikealle jo useampi km ennen vetoketjumerkkiä.

Jos pysähtyneen jonon ohittaminen haluttaisiin kieltää, miksei sitten laitettaisi ohituskieltomerkkiä ?
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Vetoketju Ruotsissa

Viesti Kirjoittaja mursu »

Ehkä ruotsalaiset ovat tajunneet ettei se tiimalasikaan vedä sen nopeammin vaikka kuinka rimpuilisi, ja kiltisti jonottavat vuoroaan? Se näkyy monessa muussakin paikassa ruotsalaisessa liikenteessä.

Ja on sitä nähty tiimalasinkin jumittuneen :)

Tästä voidaan väitellä maailman tappiin asti lopputuloksetta, mutta koska on saatava taas viimeinen sana niin sanon että jos kaksi kaistaa tukitaan suomalaisilla turvaväleillä loppuun asti, ei ne voi muuttua yhdeksi ilman ongelmia. Tila ei yksinkertaisesti riitä, jonot pysähtyvät. Piste. :)
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Vetoketju Ruotsissa

Viesti Kirjoittaja mursu »

Ehkä ruotsalaiset ovat tajunneet ettei se tiimalasikaan vedä sen nopeammin vaikka kuinka rimpuilisi, ja kiltisti jonottavat vuoroaan? Se näkyy monessa muussakin paikassa ruotsalaisessa liikenteessä.

Ja on sitä nähty tiimalasinkin jumittuneen :)

Tästä voidaan väitellä maailman tappiin asti lopputuloksetta, mutta koska on saatava taas viimeinen sana niin sanon että jos kaksi kaistaa tukitaan suomalaisilla turvaväleillä loppuun asti, ei ne voi muuttua yhdeksi ilman ongelmia. Tila ei yksinkertaisesti riitä, jonot pysähtyvät. Piste. :)

Suomessa on monta muutakin ihmeellistä asiaa, varsinkin liikenteessä, jotka saisi hyvin pienillä muutoksilla haltuun.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Vetoketju Ruotsissa

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ketjun aloittaja taitaa pitää kinaamisesta... :lol: No, itse kuulun myös siihen joukkoon, joka antaa normaalissa kaistanvaihdossa tilaa, mutta esim. tietyön kohdalla, missä on hyvissä ajoin opastettu vaihtamaan kaistaa, en helpolla kiilaajaa eteen päästä - ellei se ole esim. linjalla oleva linja-auto, jolla on aikataulu (mistäköhän johtuu...). Kyllä ne loppuun asti päättyvää ajavat tunkevat ihan tietoisesti muiden eteen. Väitän, että kiilaajat hidastavat kokonaisuutta.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vetoketju Ruotsissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

KN/Lieto kirjoitti:.....mutta esim. tietyön kohdalla, missä on hyvissä ajoin opastettu vaihtamaan kaistaa....
Olisiko esimerkkejä paikasta jossa on "hyvissä ajoin opastettu vaihtamaan kaistaa", millainen liikennemerkki kyseessä ym. ?
Vastaa Viestiin