Ruosteenesto- ja/tai sinkkipohjamaalit ja pohjamaalit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Ruosteenesto- ja/tai sinkkipohjamaalit ja pohjamaalit

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

Ajattelimpa että avataan nyt keskustelu pohjamaaleista, tavallisista sekä sinkki- että ruosteenestopohjamaaleista. Varmasti tarpeellinen vanhojen SAABien omistajille ja ystäville, ja ylipäätänsä tarpeellinen minkä tahansa raudasta tehdyn kapistuksen omistajille.

Sillä totuushan on että rauta alkaa hapettua/pelkistyä/ruostua hyvinkin pian jollein sitä suojata. Raudan ei siis tarvitse olla vanhaa. Voi jopa olla niin että vanha laadukas rauta kestää paremmin ruostetta kuin uudempi joka saattaa helposti olla huonolaatuisempaa.

Eli mitkäs pohjamaalit on hyviä ruosteenestoon ja torjumiseen?


David's Zink 182

Ite ostin kaupasta tota (en ole varma oikeasta kirjoitusasusta) David's Zink 182. Ja tuntuu että se on aika vahvaa kamaa, taikka siis sisältää sinkkiä ainakin varsin hyvin. Purkissa olleessaa jopa vähän sakeeta tavaraa, jota kannattas varman vähän ohentaa.

Maston pohja maali

Tätä kattelin kaupassa ja suunnilleen samoihin hintoihin menee tuon toisen kanssa (edelleenkään en ole varma oikeasta kirjotusasusta). Entä millaista tämä mahtaa olla? Tuntui huomattavati notkeammalta kuin tuo edellinen (siis purkissa).

Auto Ferrex

Millastas tämä on? Eikös tämä oo Teknosin valmistamaa?


Nyt täytyy taas sanoa että absoluuttinen ruosteenesto- ja torjuntakyky on noissa maaleissa varmaan vähän eri asia kuin maalattavuus. Ainakin joissakin sinkkisprayissä (parhaissa) on niin paljon sinkkiä että taitaa jo maalattavuus kärsiä.
SAAB
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruosteenesto- ja/tai sinkkipohjamaalit ja pohjamaalit

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Itse fiksasin peukunpään kokosen ruosteläikän näin--
Bilteman ruosteenpoistoaineella(litran purkki, fosforihappoa ym) hinkkaili näkyvät ruosteet pois.Sitten perään Ferrexiä(nopeasti kuivuvaa, rautakaupasta) ja sitten auton omaa maalia/lakkaa, ja on pysynyt hyvänä noin 3 vuotta.

Käytössä oli kyllä Bilteman "laatu" hiekkapuhalluspyssy/ paineilmaa, jolla sai ruosteen hyvin pois, ja fosforihappo söi vielä näkymättömän ruosteen pois, jolloin ei ole uusinut. Tuli kyllä kikkailtua väleissä hiustenkuivaajalla ettei jäänyt mitään kosteuksia työn väleillä.
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Ruosteenesto- ja/tai sinkkipohjamaalit ja pohjamaalit

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Alustanosiin ,esim etualatukivarsiin olen käyttänyt Rostex Superia pohjamaaliksi. Täysin metallipuhtaille pinnoille ekana CRS sinkkispray ja sitten tuo Rostex.
Ja kyllä kestää, mielestäni nuo Mastonit ym. spray pohjamaalit eivät vedä vertaa edellämainituille! Mutta taitaa olla yhtämonta mieltä kuin on tekijääkin :?: 8)
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ruosteenesto- ja/tai sinkkipohjamaalit ja pohjamaalit

Viesti Kirjoittaja SS »

David's Zink 182
Tuokin toimii, kunhan vaan saa kunnon kerroksen, kestää jopa sään armoilla ilman pintamaalia.

Teknoksen Inerta Primer 5 on myös hyvä pohjamaali puhtaalle pinnalle, 2-pomponenttisellainen. Löytyy oikeista maalikaupoista (esim. RTV).
mielestäni nuo Mastonit ym. spray pohjamaalit eivät vedä vertaa edellämainituille!
Nuo nyt kannatta muutenkin kiertää kaukaa, soveltuvat korkeintaan pikkufiksailuun, eivät oikeaksi pohjamaaliksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jusau

Re: Ruosteenesto- ja/tai sinkkipohjamaalit ja pohjamaalit

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ei ainakaan tuota 182 sinkkiä tule enää yhteenkään autoon pohjalle, keittää helposti ja ei kyllä ole mikään onni autuuteen ruostesuojauksessa, johonkin paskarautapalkkiin laiturilla tms. korkeintaan sutisin. Paksua ja aika huokoista kuivuttuaankin. Perusharmaa Ferrexkin on kestänyt paremmin. Noverox ollut parasta ruostelämpäreiden korjaukseen, putsauksen jälkeen kerros ja toinen muutaman tunnin päästä ja antaa sitten olla muutaman vuorokauden, kestää kitata tai ylimaalata ja on hyvä. Sisältää kuitenkin happoa ja ja on vähän maalinomaista/jotain liima-sidosaineita sisältävää, verrattuna puhtaisiin happolitkuihin.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ruosteenesto- ja/tai sinkkipohjamaalit ja pohjamaalit

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jusau kirjoitti: Noverox ollut parasta ruostelämpäreiden korjaukseen, putsauksen jälkeen kerros ja toinen muutaman tunnin päästä ja antaa sitten olla muutaman vuorokauden, kestää kitata tai ylimaalata ja on hyvä. Sisältää kuitenkin happoa ja ja on vähän maalinomaista/jotain liima-sidosaineita sisältävää, verrattuna puhtaisiin happolitkuihin.
Komppaan Noveroxin hyvyyttä. -85 satkussa takalokarit (pyöräkotelon takaosa) hitsattu ja suojattu Noverox + sinkkispray + pintamaali (en kyllä yhtään muista mikä oli pintamaalina) + massa yhdistelmällä nelisen vuotta sitten, eivätkä vieläkään ole uusintakäsittelyn tarpeessa. Sen sijaan tuossa T8:ssa Mastonin Hammerilla ja massalla kolmisen vuotta sitten suojatuissa paikoissa on maalit lohkeilleet ja vaatii uusintakäsittelyn ennen syksyn sateita. Samoin teräsharjalaikatut ja Rostex + Hammerite + Alustamassa oven pohjalliset ovat pinta-alaltaan n. 85% ruosteessa kahden talven jälkeen. Seuraavaksi kokeilen nohin ovien pohjiin myös Noverox + Sinkkispray + pintamaali (ja kiveniskusuojamassa) yhdistelmää, vaikka tuo pikkupurkki Noveroxia maksaakin maltaita.

P.S: Mastonilla on myös jotain "noveroxin tapaista" ruosteensyöjää. Ei maksa vaivaa, eli kannattaa jättää kaupan hyllylle ja hakea Noveroxia.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Ruosteenesto- ja/tai sinkkipohjamaalit ja pohjamaalit

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo täytys paremmin itekkin tutustua tohon Noveroxiin.

Joskus vähän tein aineen kanssa tuttavuutta. Ja ainakin tässä välillä oon käyttäny sitä Mastonin Rost Stop tuotetta. Ite oon tohon ollu kumminkin tyytyväinen.

Niin tuosta pohjamaalista tosiaan että ajattelin kanssa että se Zink 182 on aika huokoista ja voi olla että siinä ei joko toiset maalit pysy niin hyvin kiinni taikka se ei pysy kiinni. (Johtuskohan siitä että siinä on niin paljon sinkkiä.)

Rostexin pohjamaaleihin en oo vielä tutustunu. Teknoksen Auto Ferrexiä on tullu joskus käytettyä ja se mielestäni sopii tavalliseksi pohjamaaliksi.
SAAB
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Ruosteenesto- ja/tai sinkkipohjamaalit ja pohjamaalit

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Ai niin tässä unohtua sanoa, että Biltemassakin on saatavilla jotain ruosteenpysäyttäjää.

Ainoo vaan että ei mun mielestä ole käypä aine. Koostumus on kyllä paksu mutta muuten taitaa olla liian laimeaa. Ei siis sisällä happoa tarpeeksi, joskus johonkin kyätin sitä niin kattelin että reagoi paljon hitaammin ruosteen kanssa. Samaten aineessa ei ole edes mitään hapon hajua.

Eli Bilteman ruosteepysäyttäjää ai kannata ainakaan autoihin käyttää, ei ainakaan SAABeihin.
SAAB
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ruosteenesto- ja/tai sinkkipohjamaalit ja pohjamaalit

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Niin, noista kiveniskumassoista vielä...Tuntuvat olevan se "heikoin lenkki", eli ovat yhden talven jälkeen kovettuneita koppuroita, jotka lohkeilevat "laattoina" pois? Näin ainakin nuo siveltimellä levitettävät, joita olen lähinnä käyttänyt (merkkeinä on ollut Dinitrolia ja mitä tuolta Motonetistä nyt milloinkin on sattunut löytymään). Mistä löytäisi oikeasti elastista ja ennenkaikkea elastisena pysyvää massaa? Vai pitääkö noihin sotkea jotain pellavaöljyjä tms cocktailiksi, ennen kuin ovat oikeasti hyviä?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ruosteenesto- ja/tai sinkkipohjamaalit ja pohjamaalit

Viesti Kirjoittaja SS »

Zinc182 on parhaimmillaan pihalla teräsrakenteissa ihan sellaisenaan sään armoilla. Autossa käyttöä varauksin, ei tosiaan sovi yhteen kaikenlaisten pintamaalien kanssa.
Ai niin tässä unohtua sanoa, että Biltemassakin on saatavilla jotain ruosteenpysäyttäjää.
Laimennettua fosforihappoa siellä ainakin on litran pulloissa, mutta tuo täytyy pestä pois pinnoilta käsittelyn jälkeen. Toimii aika hyvin pikkuosien putsailuun, hetken liotuksen jälkeen umpiruosteessa ollut osa on puhtaalla metallilla. Lämmitys vielä nopeuttaa vaikutusta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jusau

Re: Ruosteenesto- ja/tai sinkkipohjamaalit ja pohjamaalit

Viesti Kirjoittaja Jusau »

V.J.S kirjoitti:vaikka tuo pikkupurkki Noveroxia maksaakin maltaita.
Pikkupurkki (100ml) taitaa olla 7,5€ ja 250millinen oli 13€, kun kävin moisen hakemassa, pirusti sillä kyllä peittelee ruostekohtia, riittoisaa tavaraa on vaikka moneen kertaan sutisi. Vinkkinä tuohon Noveroxiin, että kannatta pulauttaa vaikka yskänlääkemittaan tai muovimukin pohjalle, menee pikkuhiljaa pilalle, jos ruostemujua kulkeutuu purkkiin sudista.
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Ruosteenesto- ja/tai sinkkipohjamaalit ja pohjamaalit

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin noita kemiallisia ruosteenpysäyttäjiä käytettäessä tulee muistaa, että ne todella ovat kemiallisia ja regoivat ruosteen kanssa.

Eli suoraan siveltimellä purkista niitä ei saa käyttää, vaan tarvittava määrä ainetta on otettava erilliseen purkkiin. Sillä vähänkään likaisemmasta kohtaa siveltimeen tarttuu ruostehiukkasia / hiontapölyä, joka aineeseen joutuessaan huonontaa sen reagointikykyä. Tämän takia käyettyä ainetta ei saa kaataa takaisin purkkiin, vaan vähänkään tummentunut aina kannattaa kaataa maahan.

Ne muuten taitaa kaikki nää kemialliset ruosteen pysäyttäjät olla vesiohenteisia, joten purkkien ja pensselien pesu onnistuu sitten vedellä.

Ennen kuin maalaa millään päälle kannattaa odotella kunnolla että aineet ehtii todella kuivua.

Ite tossa just hankalia paikkoja korjatessani ohensin ainetta vedellä, koska ko. paikoissa tarvittiin suurta tunkeutumiskykyä. No en nyt paljoa ohentanut, mutta vähän. Toisen kerroksen laitoin sitten ihan normaali paksuisella aineella.


Niin noi fosforihapot on sitten asia erikseen. Nehän ovat ruosteenpoistajia, ja ne pitää poistaa ruosteenpoiston jälkeen. Niille pitäisi oikeestaan avata oma viestiketjunsa. Tässä viestiketjussa olen tarkoittanut käsiteltävän vain pohjamaaleja ja pohjamaalin tapaan käytettäviä tuotteita. Jos viestiketjuissa käsitellään liian monia aiheita menevät asiat sekaisin.
SAAB
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruosteenesto- ja/tai sinkkipohjamaalit ja pohjamaalit

Viesti Kirjoittaja Coltti »

fosforihapostapa ei taida olla juuri haittaa, kunhan sitä laimentaa tarpeeksi...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
mvuorinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 09:58
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ruosteenesto- ja/tai sinkkipohjamaalit ja pohjamaalit

Viesti Kirjoittaja mvuorinen »

Spies Hecker Priomat 1K saa myös kilikalipullossa n.45€/pullo 8O , kestää akryylivärit. Jos tekee niin tekee kunnolla ja oikeilla aineilla.
9-3 SC 2008
Jusau

Re: Ruosteenesto- ja/tai sinkkipohjamaalit ja pohjamaalit

Viesti Kirjoittaja Jusau »

kimmoisa kirjoitti:
Niin noi fosforihapot on sitten asia erikseen. Nehän ovat ruosteenpoistajia, ja ne pitää poistaa ruosteenpoiston jälkeen. Niille pitäisi oikeestaan avata oma viestiketjunsa. Tässä viestiketjussa olen tarkoittanut käsiteltävän vain pohjamaaleja ja pohjamaalin tapaan käytettäviä tuotteita. Jos viestiketjuissa käsitellään liian monia aiheita menevät asiat sekaisin.
Tosin, Motonetissa hypistelin myös CRC:n Rust Killer-purnukkaa, joka lojotti Noverox-punkin vieressä ja sehän taas ei muuta ollut kuin sopivan vahvuista fosforihappoa, laimennettuna tosiaan pesuvadissa lähtee ruosteet ja jos haluaa oksidoidun pinnan (jonka myös Noverox tekee) niin sitä ei pestä pois vaan käytetään suoraan vaikka siihen kauniin ruosteiseen vetokoukkuun.

Hyviä ruosteenestomaaleja jos haluaa, niin ne on 2-K happopohjamaalit, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta niitä ruiskia, vaativat sitten kuitenkin eristysväriä yms. Muutenhan nuo 1-K käsikauppavärit on täyttä elvytystä, osa toimii paremmin, osa ei. Vaseliiniklunssikin on joskus vuoden verran pitänyt ruosteen etenemisen loitolla v-mäisessä paikassa ennen isompaa korjausta :lol: .
Vastaa Viestiin