C-kortin muutokset 10.9.2009
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
.
Viimeksi muokannut Jusau, Su Elo 02, 2009 11:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Ei kai tuota ongelmaa ole asuntoautolla ? D1-luokan ajokortilla ajettavalla M2-luokan pikkubussilla sensijaan tulee homma hankalaksi ?Schippy kirjoitti:Pari esimerkkiä C-kortista ja ammattipätevyydestä:
- Työkaveri hankkii ammattipätevyyden, jotta voi jatkossakin kuljettaa asuntoautolla (3500+) oman perheen lisäksi myös lasten kavereita. Muiden kakarat kun eivät ole enään "yksityisajoa".
Eiköhän tämä kuitenkin kuulu ryhmään "6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;" ? Muutenhan isommalla pakettiautollakin tehdyissä muutoissakin tarvittaisiin liikennelupa ?Schippy kirjoitti: Periaatteessa et saisi kuorma-autollasi auttaa kaveria muutossa, kun ei ole sun kamojasi. Siis ilman ammattipätevyyttä. Vaikka pakkoko sitä on poliisille sanoa, kenen kamoja kuskaa millonkin..
Viimeksi muokannut wesku, La Elo 01, 2009 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Asuntoauto on henkilöauto eli M1 kokonaismassasta riippumatta. Kuljettamiseen vaaditaan toki C1 tai C korttia kokonaismassasta riippuen. Esim. linja-autosta tehty 1+8 hengen keikkabussi on edelleen M1-luokan henkilöauto vaikka kokonaismassaa voi olla teoriassa jopa 27 tonnia ja pituutta 12 metriä.Schippy kirjoitti:Pari esimerkkiä C-kortista ja ammattipätevyydestä:
Työkaveri hankkii ammattipätevyyden, jotta voi jatkossakin kuljettaa asuntoautolla (3500+) oman perheen lisäksi myös lasten kavereita. Muiden kakarat kun eivät ole enään "yksityisajoa".
Ammattipätevyyttä vaaditaan N2 ja N3, luokkien kuorma- sekä M2 ja M3 luokan linja-autoille ammattimaisessa liikenteessä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Kohdan "7) linja-autoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa" johdosta ammattipätevyyttä vaadittaneen myös siinä tapauksessa jos M2-luokan auto on rahoitusyhtiön omistuksessa vaikka kuskattaisiin vain samassa taloudessa asuvia.
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Minä näkisin, että jos kukaan ei maksa minulle verotettavaa liksaa kuorma-autolla ajamisesta, niin se ei silloin ole kaupallista, riippumatta kuskaanko omaa vai kaverin muuttokuormaa. Itsellä ei tosin ole C-korttia, mutta noin hypoteettisesti.Svc kirjoitti:Asuntoauto on henkilöauto eli M1 kokonaismassasta riippumatta. Kuljettamiseen vaaditaan toki C1 tai C korttia kokonaismassasta riippuen. Esim. linja-autosta tehty 1+8 hengen keikkabussi on edelleen M1-luokan henkilöauto vaikka kokonaismassaa voi olla teoriassa jopa 27 tonnia ja pituutta 12 metriä.Schippy kirjoitti:Pari esimerkkiä C-kortista ja ammattipätevyydestä:
Työkaveri hankkii ammattipätevyyden, jotta voi jatkossakin kuljettaa asuntoautolla (3500+) oman perheen lisäksi myös lasten kavereita. Muiden kakarat kun eivät ole enään "yksityisajoa".
Ammattipätevyyttä vaaditaan N2 ja N3, luokkien kuorma- sekä M2 ja M3 luokan linja-autoille ammattimaisessa liikenteessä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Ei tarvitse piinata. Kyllähän heillä on hyvää aikaa ruokatunnin jälkeen lähteä metsästämään pakettia kyseisen kuljetusfirman terminaalista/toimipaikasta.ihottuma kirjoitti:Melkoista tyhmyyttä kyllä edustaa ihmis-apinan käytös mennä pyytämään rahtikirjan kuittausta ruokatunnilla olevalta ihmiseltä.
Jos tulen kotiovellesi pyytämään taksikyytiä kesken lauantaisaunan, saanko kyydin?
Jokainen vastaanottaja on tietenkin ainoa vastaanottaja. Onneksi täten kuljettajalla on aikaa odotella vientipaikassa se 8h työpäivä... Hyvällä tuurilla jos on ajoa 24h, niin joku tulee jatkamaan allekirjoituksen saamista sen kahdeksan tunnin jälkeen!
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Kumma homma, kun on itse tullut oltua kummankin puolen "housuissa", niin jostakin syystä olen aina nimet paperiin saanut ilman turhaa venttailua.Risto Vee kirjoitti:Ei tarvitse piinata. Kyllähän heillä on hyvää aikaa ruokatunnin jälkeen lähteä metsästämään pakettia kyseisen kuljetusfirman terminaalista/toimipaikasta.ihottuma kirjoitti:Melkoista tyhmyyttä kyllä edustaa ihmis-apinan käytös mennä pyytämään rahtikirjan kuittausta ruokatunnilla olevalta ihmiseltä.
Jos tulen kotiovellesi pyytämään taksikyytiä kesken lauantaisaunan, saanko kyydin?
Jokainen vastaanottaja on tietenkin ainoa vastaanottaja. Onneksi täten kuljettajalla on aikaa odotella vientipaikassa se 8h työpäivä... Hyvällä tuurilla jos on ajoa 24h, niin joku tulee jatkamaan allekirjoituksen saamista sen kahdeksan tunnin jälkeen!![]()
Pieni yhteistyö toimituksissa, kysyy mihin puretaan ja käyttää maalaisjärkeä niin nimet on paprussa.
Ja sitä en ymmärrä, että mihin se kiire voi olla niin kova. Melkeinpä taitaa olla kaikissa kuljetussopimuksissa suoraan sanottu, että kuljettanan osallittuva purkuun, eli purku + rahdin tarkastus + kuormakirjojen kuittaus on palvelua josta asiakas maksaa.
Jättääkö taksikuski ahneuksissaan kyydit puoleen väliin, että kerkiää keräämään mahdollisimman monta aloitusta?
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Olet nyt kenen tahansa housuissa mutta asiasta et näytä tietävän mitään.ihottuma kirjoitti:Kumma homma, kun on itse tullut oltua kummankin puolen "housuissa", niin jostakin syystä olen aina nimet paperiin saanut ilman turhaa venttailua.
Pieni yhteistyö toimituksissa, kysyy mihin puretaan ja käyttää maalaisjärkeä niin nimet on paprussa.
Ja sitä en ymmärrä, että mihin se kiire voi olla niin kova. Melkeinpä taitaa olla kaikissa kuljetussopimuksissa suoraan sanottu, että kuljettanan osallittuva purkuun, eli purku + rahdin tarkastus + kuormakirjojen kuittaus on palvelua josta asiakas maksaa.
Jättääkö taksikuski ahneuksissaan kyydit puoleen väliin, että kerkiää keräämään mahdollisimman monta aloitusta?
Paras kun vie kuorman takaisin terminaaliin jos ei tavaran vastaanotto ja kuittaus maita. Selittäköön sitten esimiehelle miksi kuljetusfirmalta tulee tupla kuljetusmaksu, maksu purusta ja mahdolliset jätemaksut.
Valitettavasti nykyään löytyy yrittäjiäkin millä menee niin hyvin että on pakko muistuttaa kuljetuksen ja lisäpalveluiden maksavan.
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Eipä suinkaan, pitemminkin tässä pidin taksivertausta, kun sitä tässä tuli jo aikaisemminkin käytettyä, mutta tosiaan tässä tapauksessa pelkästään positiivisena asiana, sillä kertaakaan en ole vielä matkalle jäänyt taksin kyydissä, toisin kuin tavarat rahdin kyydissä.9-5T kirjoitti:Yritätkö vääntää jotain henkilökohtaista ongelmaa kun vastasin kysymykseesi kyllä johon suurin osa palkansaajista olisi vastanut ei. Ei ole yhtään kuittausta jäänyt saamatta oli rahtia sitten ajettu isolla tai pienellä autolla mutta ymmärrän alkuperäisen aiheen poliiseja jotka halusi syödä itse maksamansa aterian ansaitsemalla tauollaan kuten suurin osa palkansaajista olisi tehnyt. Ajoin kolaripaikalta ohi enkä ymmärrä miksi poliisien tauko olisi tarvinnut keskeyttää, jossain oli että poliisien tulo kesti 6min ja 800m ajo, ravintolaan juoksu ja poliisien meno 800m kolaripaikalle olisi kestänyt myös useita minuutteja.ihottuma kirjoitti:Kumma homma, kun on itse tullut oltua kummankin puolen "housuissa", niin jostakin syystä olen aina nimet paperiin saanut ilman turhaa venttailua.
Pieni yhteistyö toimituksissa, kysyy mihin puretaan ja käyttää maalaisjärkeä niin nimet on paprussa.
Ja sitä en ymmärrä, että mihin se kiire voi olla niin kova. Melkeinpä taitaa olla kaikissa kuljetussopimuksissa suoraan sanottu, että kuljettanan osallittuva purkuun, eli purku + rahdin tarkastus + kuormakirjojen kuittaus on palvelua josta asiakas maksaa.
Jättääkö taksikuski ahneuksissaan kyydit puoleen väliin, että kerkiää keräämään mahdollisimman monta aloitusta?
Mitään en kyllä tiedä, sen tunnustan heti kättelyssä, mutta tosiaan voihan sitä noinkin toimia. Meillä kyllä lukee ainakin tällaiset asiat suoraan kuljetussopimuksissa, jolloin asiasta ei tarvitse kinastella. Jos kuski päättää tavarat ajella omalla päätöksellään takaisin terminaalin, niin myös aiheuttaa korvausvelvollisuuden sopimussakkoina, sekä yleensä myös välilliset korvaukset myöhästymisestä.et kirjoitti:Olet nyt kenen tahansa housuissa mutta asiasta et näytä tietävän mitään.
Paras kun vie kuorman takaisin terminaaliin jos ei tavaran vastaanotto ja kuittaus maita. Selittäköön sitten esimiehelle miksi kuljetusfirmalta tulee tupla kuljetusmaksu, maksu purusta ja mahdolliset jätemaksut.
Valitettavasti nykyään löytyy yrittäjiäkin millä menee niin hyvin että on pakko muistuttaa kuljetuksen ja lisäpalveluiden maksavan.
Edelleen jaksan ihmetellä tätä rahtareiden joustamattomuutta. Jos joutuu nupista hyppäämään alas, joutuu tekemään töitä ja sehän ei käy millään. Kiirettä huudetaan joka tuutista, mutta auta armias kun pitäis lastata kuormaa päälle, niin kuskia saa ettiä kissojen ja koirien kanssa kahvihuoneista.
Tämä kuitenkin puolittaisesta OT:sta, vaikka toki kuorma ja kuormaaminen C-kortin asioihin kuuluvatkin.
Itse asiaan muuten sellainen kysymys, että miten mahtaa käydä niiden ammattiajolupaa tähtäävien, jotka esim. saavat teoriat läpi ennen 10.9, mutta vaikkapa inssi ei mene läpi, ja aikaraja menee umpeen. Saako luvan vai ei?
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Joku autokoulu mainosti lehdessä tuota C-korttimuutosta ja siinä oli ainakin maininta, että inssin pitää olla hyväksytysti läpi ennen tuota aikarajaa.
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Käsittääkseni ei saa ammattipätevyyttä.ihottuma kirjoitti: Itse asiaan muuten sellainen kysymys, että miten mahtaa käydä niiden ammattiajolupaa tähtäävien, jotka esim. saavat teoriat läpi ennen 10.9, mutta vaikkapa inssi ei mene läpi, ja aikaraja menee umpeen. Saako luvan vai ei?
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
http://www.vartti.fi/artikkeli/974e4fd7 ... 0defff0e53
Inssit ruuhkautuneet pääkaupunkiseudulla
Jonot pääkaupunkiseudun kuljettajantutkintoihin ovat venyneet runsaasti aiempaa pidemmiksi.
Syynä jonojen räjähdysmäiseen kasvuun on kuorma-autokortin ajavien määrän kasvu. Kasvu johtuu syyskuussa voimaan tulevasta lakimuutoksesta, jonka jälkeen kuorma-autokortin ajaminen kallistuu huomattavasti.
10. syyskuuta voimaan tulevan lakimuutoksen jälkeen kuorma-autoa ammatikseen ajavien on C-kortin lisäksi suoritettava myös ammattipätevyyskoulutus.
Tutkintoja hoitavalla Ajovarmalla on saatavana enää joitakin haja-aikoja.
Asiasta ketoi YLE.fi.
Inssit ruuhkautuneet pääkaupunkiseudulla
Jonot pääkaupunkiseudun kuljettajantutkintoihin ovat venyneet runsaasti aiempaa pidemmiksi.
Syynä jonojen räjähdysmäiseen kasvuun on kuorma-autokortin ajavien määrän kasvu. Kasvu johtuu syyskuussa voimaan tulevasta lakimuutoksesta, jonka jälkeen kuorma-autokortin ajaminen kallistuu huomattavasti.
10. syyskuuta voimaan tulevan lakimuutoksen jälkeen kuorma-autoa ammatikseen ajavien on C-kortin lisäksi suoritettava myös ammattipätevyyskoulutus.
Tutkintoja hoitavalla Ajovarmalla on saatavana enää joitakin haja-aikoja.
Asiasta ketoi YLE.fi.
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
kalle37 kirjoitti:9-5T kirjoitti:kalle37 kirjoitti:[Meinaatko tosiaan että ainoat jotka ottaa työnsä vakavasti on yrittäjätquote]
En todellakaan mutta esim. rahtikirjan kuittausta kahvitauon aikana ei oikein muilta saa, ruokatunnista muistetaan sanoa että tämä on palkatonta aikaa joten ei kiinnosta nyt. Eikö ole aika yleistä että pidetään kiinni tauoista ja lomista?
Nyt kun vitutus on vähän laantunut voin vastata että henkoht olen kuitannut rahtikirjoja sämpylä suussa.
Ja lukemattomat kerrat on jäänyt koko tauot väliin.
Juu ja monesti on lähdetty kesken evästyksen purkamaankin kuorma.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Tuli sitten C-kortti hankittua ja fiilikset on kyllä sellaiset ettei tuohon paljoa vaadittu. Teoriatunnit ja noin 3 tuntia ajoa takana ml. inssi ja nyt sitä voisi sitten vaikka pätevänä hakeutua kuljetusammattilaiseksi ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: C-kortin muutokset 10.9.2009
Osaako joku sanoa suoraltakädeltä mitä vaatii jos haluaa nykyisen c-kortiin lisää e:n jolla saisi sitten vetää jarrullista perävaunua. esim pienkuorma-autolla asuntovaunua? Ja muuttuuko tämän saanti nyt jotenkin?
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92