Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?

Viesti Kirjoittaja mursu »

Risto kirjoitti:
aero kirjoitti:Sehän mittaa kait kontaktiastetta, eli sulla on ollut rengas kiinni siinä testerissä 70% testin ajasta. Näin olen käsittänyt, saa korjata jos olen väärässä. Se taas ei välttämättä kerro ihan koko totuutta auton alustan käytöksestä.
Prosenttiluku ilmoittaa, kuinka monta prosenttia pyörällä olevasta painosta on vähimmillään testiheiluttelun aikana pyörän päällä. Jos rengas pomppaa hetkeksikin irti testeriltä on tulos 0 %.
Korjatkaa nyt jos olen väärässä, mutta eikös se mene silloin niin että mitä enemmän meno- ja paluuvaimennusta, sitä huonommin pyörä pysyy testerissä kiinni? Korostuu vielä jos käyttää matalaprofiilisia renkaita? :)

edit: tämä siis ainakin pidemmissä joustoissa
Maukkari
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Syys 08, 2008 09:56
Paikkakunta: Ivalo

Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?

Viesti Kirjoittaja Maukkari »

Mulla kun on tämä loppuunajettu satku lähinnä metsästys/kalastus käytössä, eli 80 % ajosta on metsäautoteillä, niin yritän ajaa tämän vielä enemmän loppuun nollabudjetilla. Ed. omistajalla oli tullut korjauskehotus oikeasta takaiskarista, putsasin siitä valuneet öljyt, ja hytkytystesti meni läpi että heilahti. Lisäksi huomasin katsastuksen jälkeen että vasen etujousi on ylimmästä kierteestä poikki, mutta ei sekään häirinnyt leiman saamista.
900 c -88, 337 tkm
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?

Viesti Kirjoittaja mursu »

ASTech kirjoitti:
mursu kirjoitti:
Oma auto 250tkm ajettu 9-3, orkkisiskareilla ja -alustalla, keinuu, kiikkuu, vetelee ja vaappuu kuin heinämies. Auton ajettavuus on omasta mielestä lähes hengenvaarallinen yli 100km/h nopeudessa, pyörät eivät vaan enää pysy tiessä.

Silti vuodesta toiseen alusta menee läpi vaikka kysyin viimeksikin erikseen etteikö mitään vikaa löydy? Puslat on aivan loppu, etupyörien suuntaukset päin helvettiä ja iskarit vaan roikkuvat menossa mukana.
Miksi et tee itse asialle jotain?? !

Pistä autosi kuntoon.
Uppistakeikkaa. Nyt on vihdoin kesälomalla ollut hyvää aikaa laitella saappia kuntoon. 285tkm mittarissa tällä hetkellä.

Kuva


Eihän näitä iskaritesterillä näe, mutta kyllä aika sokea täytyy olla kun nämä näkyvät heti kun vaan malttaa ryömiä auton alle. Kolmesta katsastuksesta siis menneet mun omistuksessa läpi.

Ehkä tuo ajettavuus, vetely, vääntely ja suunnan äkilliset muutokset nyt vähän muuttuu parempaan suuntaan :)
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Saabinsti kirjoitti:
Saabisti-76 kirjoitti:Yleensä mitä jäykempi ja timmimpi alusta, niin sitä huonommat iskaritestiarvot. Esim. madallettu -40mm ja matalaprofiilikumit korkeilla paineilla.

Joo tuostakin turbosta tuli, juuri laitetuilla -40mm jousilla ja korkeapainekaasu iskareilla, sekä 205/50 r16 kumeilla reiluilla paineilla, vain juuri ja juuri päälle 50 arvoja edestä ja takaa.
Joskus Mondeoon tuli 60mm madallussatsi ja katsuri ilmoitti että kaikki vaimentajat huonot ja uusittava. No sanoin että muutoskatsastushan tässä uudelle alustasarjalle vuosikatsastuksen lisäksi jolloin aika nolona oli. Kuitit näytin sarjasta, tuv-lapun ja ohjauskulmiensäätölapun niin leima tuli.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?

Viesti Kirjoittaja mursu »

mursu kirjoitti:....mutta kyllä aika sokea täytyy olla kun nämä näkyvät heti kun vaan malttaa ryömiä auton alle. Kolmesta katsastuksesta siis menneet mun omistuksessa läpi.

Ehkä tuo ajettavuus, vetely, vääntely ja suunnan äkilliset muutokset nyt vähän muuttuu parempaan suuntaan :)
Tänään sitten vaihdoin puslat taka-akselille, ja olivat vielä hirveämmässä kunnossa kuin edessä. Holkit tipahtivat ulos kumista puhaltamalla :)

Sinänsä mielenkiintoista että olen kaikki nämä 3 katsastusta vielä joutunut uusimaan milloin mistäkin syystä (käsijarrru, pyyhkijänsulat, palaneita polttimoita) mutta tälläistä asiaa ei ole kertaakaan noteerattu vaikka itsekin siitä maininnut.

Summasummaarum, nyt auto kulkee suoraan (myös suoralla) eikä arvo jokaisessa kiihdytyksessä/jarrutuksessa mihin suuntaan lähtee :)
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

Käytin katsastuksessa emännän aakolmosta ja hylky tuli huonojen takaiskareiden takia. Tulos oli 1/4%, eli vaimennusta ei ollut ollenkaan. :lol: Kyllähän sen sitten ajossa huomasi kun aloin tarkemmin tunnustelin kaivonkansien ja hidastetöyssyjen kohdalla.
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?

Viesti Kirjoittaja yason »

Mimmi kirjoitti:Luojan kiitos, niin minunkin Saabini makaavat jousituksen varassa, muutenhan ne olisivat ilmassa.
Eikös Saabit muka oikeasti olekaan lentäviä? Toi ilmassa oleminen kuulostaa yleisellä tasolla ihan kivalta featurelta. :o)
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?

Viesti Kirjoittaja mursu »

Joo, pahasti näyttää nyt siltä, vaikka katsastusmiehet ja iskaritestit muuta kertookin, että paskojen puslien lisäksi autossa on ilmeisesti YKSI ehjä iskari, oikeassa etukulmassa :)

Takaiskarit kastuvat kun vähän aikaa pomppii vetokoukun päällä, auto keinuu kuin mikäkin jenkki, ja vasen etuiskari on aivan eloton. Auto nyt on niiannut esim. valoihin pysähtyessä toispuoleisesti vasemmalle jo monta vuotta.

Ei nämä mulle mitenkään yllärinä tulleet, mutta kyllä täytyy tosiaan ihmetellä mistä sen 60-80euroa vuodessa maksaa. Miten tälläinen pommi voi mennä läpi? :)

Ja pitääkö tähän samaan konkurssiin sitten alkaa tilailemaan Konikittiä, saatanan saatana.
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?

Viesti Kirjoittaja yason »

mursu kirjoitti:Ei nämä mulle mitenkään yllärinä tulleet, mutta kyllä täytyy tosiaan ihmetellä mistä sen 60-80euroa vuodessa maksaa. Miten tälläinen pommi voi mennä läpi? :)
Auttaisko reklamointi, niin oudolta kuin kuulostaakin? Kun kuitenkin maksat selvää rahaa siitä, että setä syynää auton läpi ja ilmoittelee pahimmat ongelmat, niin kyllä tommosesta puolihuolimattomasta "katsastuksesta" vois vaatia hinnanalennusta.

Jos tilaat kylppäriremontin ja paikalle tullut rane kittaa gyprokkilevyt entisten laattojen päälle, vetää röökin ja sanoo, että valmista tuli, niin et varmaan purematta nielis...

Itsehän saat siitä auton käyttöarvossa etua, jos huomaat/tiedät noi pommikohdat itse paljon paremmin, mutta katsastukseen hukkuneilla rahoilla vois ostaa vaikka pari koria kaljaa takakonttiin keinumaan sinne jousien päälle. :o)
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?

Viesti Kirjoittaja mursu »

No eiköhän tuo ole monelle näitäkin lukeva aika selvä yhtälö:

+200tkm (tänään 285tkm) ajettu GM-Saab + orkkisalusta + L*nsi-Auton valohoito = :)

Eli johan sen nyt järkikin sanoo että siitä on jotain sanomista löydyttävä. Nyt kun tarkemmin vielä katsoin noita mätiä jousijalkoja, niin lähti Konin Sport Kit tilaukseen. Eli käytännössä koko saatanan alusta tuli nyt sitten uusittua, kylläkin ihan aiheesta...

Olen kerran aikaisemmin tehnyt reklamaation A-katsastuksen keissistä. Oli silloin vanhempi BMW, jonka oikea etukulma kolisi, enkä löytänyt itse siihen mitään järkevää syytä. Pyysin katsastuksessa "asiantuntijoilta" apua, ja tuumasivat että alapallo on väljä. Vähän ihmettelin kun en itse sitä ollut huomannut, mutta kiitin tiedosta ja hyväuskoisena vaihdoin tukivarren. No, eipä kolina hävinnyt mihinkään, mutta uusinta näytössä välys oli kuulemma kadonnut.

Seuraava katsastus vuoden päästä, kysyin koko konttorin insinöörit katsomaan jatketta, ja taas, kolme miestä sinisin silmin väittää: ALAPALLO ON VÄLJÄ! :)

Siinä tuli vähän ensin hymyiltyä, kerroin herroille että vuosi sitten oli sama tilanne, ei auttanut pallon vaihtaminen. Edelleen väittivät että alapallo on väljä, vaikka tukivarressa näkyi vielä EAN-tarrat yms. koska autolla oli ajettu edellisestä katsastuksesta vain 2tkm. Merkkasivat sen silti ylös ja uusintanäyttöön. Nyt vähän edellisestä viisastuneena kävin sitten vaihdattamassa tukivarren palloinen bemarikorjaamolla ja työ tehtiin vartavasten kuitilla, että saan rahani pois turhasta työstä johtuen. Kuten arvata saattaa, vaihtaminen ei vaikuttanut mitenkään. Kolina oli ja pysyi, ja alapallo oli yhtä "väljä" kuin aina ennenkin :)

Uusintanäyttöön, niin insinöörien mielestä välys oli taas kadonnut. Tein asiasta kirjallisen reklamaation, johon vain todettiin sama kuin konttorillakin. Välys oli, ja lähti. En pystynyt millään todistamaan kummastakaan tapauksesta kuinka paljon välystä oli ennen/jälkeen, joten se siitä. Tuli maksettua vielä se 400 euron tukivarren vaihtokin kaupan päälle, on oikein kuittikin muistona :)

Löysin sen viankin sitten joskus myöhemmin, paskana ollut iskari joka lonksahteli ja kolisi.

Voin vain kuvitella millaisia diilejä katsastuskonttoreilla ja autokorjaamoilla on keskenään :)

Mutta jos tosissaan haluaa lähteä reklamoimaan näitä firmoja vastaan, kannattaa hommata helvetin hyvät faktat ja todisteet.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

mursu kirjoitti:No eiköhän tuo ole monelle näitäkin lukeva aika selvä yhtälö:

+200tkm (tänään 285tkm) ajettu GM-Saab + orkkisalusta + L*nsi-Auton valohoito = :)

Eli johan sen nyt järkikin sanoo että siitä on jotain sanomista löydyttävä. Nyt kun tarkemmin vielä katsoin noita mätiä jousijalkoja, niin lähti Konin Sport Kit tilaukseen. Eli käytännössä koko saatanan alusta tuli nyt sitten uusittua, kylläkin ihan aiheesta...

Olen kerran aikaisemmin tehnyt reklamaation A-katsastuksen keissistä. Oli silloin vanhempi BMW, jonka oikea etukulma kolisi, enkä löytänyt itse siihen mitään järkevää syytä. Pyysin katsastuksessa "asiantuntijoilta" apua, ja tuumasivat että alapallo on väljä. Vähän ihmettelin kun en itse sitä ollut huomannut, mutta kiitin tiedosta ja hyväuskoisena vaihdoin tukivarren. No, eipä kolina hävinnyt mihinkään, mutta uusinta näytössä välys oli kuulemma kadonnut.

Seuraava katsastus vuoden päästä, kysyin koko konttorin insinöörit katsomaan jatketta, ja taas, kolme miestä sinisin silmin väittää: ALAPALLO ON VÄLJÄ! :)

Siinä tuli vähän ensin hymyiltyä, kerroin herroille että vuosi sitten oli sama tilanne, ei auttanut pallon vaihtaminen. Edelleen väittivät että alapallo on väljä, vaikka tukivarressa näkyi vielä EAN-tarrat yms. koska autolla oli ajettu edellisestä katsastuksesta vain 2tkm. Merkkasivat sen silti ylös ja uusintanäyttöön. Nyt vähän edellisestä viisastuneena kävin sitten vaihdattamassa tukivarren palloinen bemarikorjaamolla ja työ tehtiin vartavasten kuitilla, että saan rahani pois turhasta työstä johtuen. Kuten arvata saattaa, vaihtaminen ei vaikuttanut mitenkään. Kolina oli ja pysyi, ja alapallo oli yhtä "väljä" kuin aina ennenkin :)

Uusintanäyttöön, niin insinöörien mielestä välys oli taas kadonnut. Tein asiasta kirjallisen reklamaation, johon vain todettiin sama kuin konttorillakin. Välys oli, ja lähti. En pystynyt millään todistamaan kummastakaan tapauksesta kuinka paljon välystä oli ennen/jälkeen, joten se siitä. Tuli maksettua vielä se 400 euron tukivarren vaihtokin kaupan päälle, on oikein kuittikin muistona :)

Löysin sen viankin sitten joskus myöhemmin, paskana ollut iskari joka lonksahteli ja kolisi.

Voin vain kuvitella millaisia diilejä katsastuskonttoreilla ja autokorjaamoilla on keskenään :)

Mutta jos tosissaan haluaa lähteä reklamoimaan näitä firmoja vastaan, kannattaa hommata helvetin hyvät faktat ja todisteet.
Mulla vaihdatti aikoinaan ng:stä alapallon joka vaihdettu jotain 4tkm aikaisemmin juuri kolinan vuoksi. Ei edes katsonut mistä kolina tulee vaan kirjoitti suoraan diagnoosinsa. Vika kuitenkin oli vakaajan päätypuslassa josta kierretappi poikki. Pusla maksoi 5e ja turha alatukivarsi 124e + uusintanäyttö joten ammattitaidottomuudelle tuli hintaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

kävinpä jokuvuosi sitten korollan kanssa leimalla ja katsastus setä totesi että iskarit on loppu
minä tietenkin nokkelana siihen että tuskin nyt loppu kun ei heitossa liiemmin jousta :D
kaveri ei oikein tienny mitä siihen sanoa. ennenkuin aukasin takakontin ja näytin.
työkalupakki ja 4 kuorma auton akkua kyydissä
tais olla pikkuisen liikaa korollan iskareille :lol:
leima tuli ilman huomautusta :mrgreen:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Määräaikaiskatsastuksen iskaritestit?

Viesti Kirjoittaja mursu »

9-5T kirjoitti:
mursu kirjoitti:Voin vain kuvitella millaisia diilejä katsastuskonttoreilla ja autokorjaamoilla on keskenään :)
Minä en pysty kuvittelemaan tuollaista joten kertoisitko mitä epäilet?
Korjaamolaitteiden maahantuojan edustajana on ehkä parempi että en epäile tai kommentoi sitä asiaa sen enempää... omakin suojatyöpaikka saattaa olla vaarassa :)
Vastaa Viestiin