rengaspaineet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja foppa »

Katotteko paineet manuaalista vai rengasvalmistajan mukaan ?
Itselläni kesällä 16" michelinit (mallia en muista...perus kumit). Manuaalin takakannen mukaan olen paineet laittanu ja tuntuu, että enemmänkin vois laittaa. Olikohan 2,2baria kaikkiin.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

2.5:ttä olen jo vuosia pitänyt (17"). Nyt näyttää että ne yritää kulua hieman epätasaisesti . Laitoin kokeeksi 2,7. Ei ainakaan paremmaksi ajettavaksi muuttunut, ohjaus tuntuu raskaammalta. :roll:
9000CS 2,3
umo
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Elo 09, 2009 17:31
Paikkakunta: alavus

Re: rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja umo »

16 tuumasii alkaen 2,8
17 tuumasii alkaen 3,0
jos haluutta jotta ne kestää edes jokun aikaa. on äänekkäät ja kovat mut suomen tiet kun ei tehty matalille ja leveille
UAZ
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:51
Paikkakunta: mänttä

Re: rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja UAZ »

Tuli ostettua pari kuukautta Misukat ja laittoivat renkasliikkeessä paineet kaikkiin renkaisiin 2.8 bar, koko on 225/45/17. Kysyinkin siinä sivussa, et noinko paljon sinne laitetaan, niin muistaakseni sanoivat, et rengasvalmistajan ohje, jos nyt en ihan väärin muista.
Ainakin omassa autossa tuntuu hyvältä nuo paineet.
Saab 9-5 2.0 185hv Linear Wagon vm. 2003
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja saba90 »

2.4 on renkaissa painetta
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja SS »

Perstuntumalla sopivat paineet, kompromissi mukavuuden ja jämäkkyyden välimaastosta. Noin 2,5 bar on 205/55R16 -kokoisissa tuntunut sopivalta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ohjeittenmukaiset 2,2bar 17":sissa tuntuu femmassa hyvältä, 2,5 ja yli kärsii jo mukavuus huomattavasti. Talvirenkaissa voi pitää ja pidänkin enemmän, 2,5 tai ehkä jopa 3.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja mursu »

Onko nämä nyt lämpimiä vai kylmiä paineita?

Renkaan lämpötila kun parhaimmillaan heittelee -40 ja +80 asteen välillä, ja 10 astetta on noin 0.1baria.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja mursu »

georgahti kirjoitti:
mursu kirjoitti:Onko nämä nyt lämpimiä vai kylmiä paineita?
... 10 astetta on noin 0.1baria.
toivottavasti lämpimiä jos 10 astetta on noinkin paljon... nouseeko renkaan lämpötila +80°C:een jos ulkona on tuo -40°C ?
No otetaan nyt esimerkiksi, perhe pakkaa romunsa saabiin Helsingissä aamuvarhaisella, tien lämpötila n.+10 astetta celciusta. Tankataan auto täyteen ja samalla katsotaan paineet kumeista. Ajetaan 200km moottoritietä Tampereelle, tien lämpötila kipuaa matkan aikana yli +50c, renkaan vielä siitä ylöspäin. Tampereella kumissa on yli puolikiloa enemmän ilmaa kuin Helsingissä.


Toinen esimerkki: E*romasterin varastolämpimään (n.20c) talvikumiin laitetaan pari baria ilmaa. Tällä samalla täytöllä sitten lähdetään tekemään Hki:stä Levin reissua, mittari näyttää parhaimmillaan matkan aikana yli -30c. Auto tietysti täydessä lastissa, boksit katolla yms. Reissun jälkeen ihmetellään mihin ne nastat katosi?

Ei ne huoltoasemien mittarit aina ole paskana, joskus heitto saattaa johtua muusta :)
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja mursu »

Tuo 10astetta/0.1bar on yleinen nyrkkisääntö rengaspaineita laskettaessa. Tietysti se niin menee että mitä suurempi määrä ilmaa, sitä enemmän se laajenee.

Eikai noita rengaspaineita niin orjallisesti katuajossa tarvitse tuijottaa, ehkä riittää jos ottaa huomioon onko lähdössä reissuun kesällä vai talvella, sen mukaan passailee paineita sitten ylös tai alas.

Moottoripyörässä mulla on katuajossa kylmäpaine 2.9bar, radalla taas 1.4bar. Katupaineilla kumi kirjaimellisesti sulaa alle kovemmassa ajossa.
Jnz
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Touko 03, 2004 21:30
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja Jnz »

Minkälaista painetta olette käyttäneet 19" renkaissa?
9-5 sedan aero -02
9000 CSE 2.3 -94
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja muppelo »

georgahti kirjoitti: oma mutu kun kertoo, että jos renkaassa on painetta vain 0,5 baaria ilmakehän painetta enemmän, niin 10°C vaikutus ei ole renkaan sisäisessä ilmanpaineessa ole yhtä suuri kuin jos renkaassa on esimerkiksi 2,8 "kiloa". tulen siis johtopäätökseen, että pitäisi alkaa laskemaan, montako grammaa ilmaa renkaassa on ilmaa ja paljonko se todella laajenee esim. 10°C portain ja paljonko renkaan lämpötila oikeasti nousee tien / ilman lämpötilojen yläpuolelle milläkin nopeudella.
Pienenpieni pätkä fysiikkaa josta kiitos Jacques Charlesille:

p1 / T1 = p2 / T2 jossa olkoon p1 se lähtötilanteen paine vaikka 2,5bar. Alkulämpötila (T1) vaikkapa 20C (293K). Jos siis rengas lämpenee nyt sitten vaikkapa +20C -> 40C (T2, 313K) lämpötilaan niin paineelle (p2) käy seuraavasti:

tuosta yllä olevasta voidaan helposti johtaa että
p2 = (T2 * p1) / T1 = (313K * 2,5bar) / 293K ~ 2,67 bar

tietysti rengas pullistuu pikkuisen joten sen tilavuus ei pysy ihan samana mutta oletin ettei se tilavuus niin kauheen kamalasti muutu (en tarkoituksella käyttänyt yleista kaasujen tilayhtälöä kun ei ole havaintoa renkaan tilavuudesta eikä sen muutoksesta). Eli tuossahan nyt on periaatteessa nähtävänä se että +10C ~ +0,1bar. Tietysti jos rengas on aluksi ihan luttana (ja auton alla) niin tilavuus muuttuu kyllä eli paineen ei kai pitäisi nousta niin paljoa kuin tuossa yksinkertaistetummassa laskussa.

Pahoittelut, oli pakko :wink:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3127
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja viggen »

Jnz kirjoitti:Minkälaista painetta olette käyttäneet 19" renkaissa?
235x40x19 Vähintään 3-3,2 Suosittelivat 3,2
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Lykkäsin tänään 225*45*17 kokoisiin pyöriin 2,8 bar joka nurkkaan... Piisaako??
Kärryhän on ogkolkki... :saab: :saab:
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja Pola »

kyllä noilla jo omien kokemusten perusteella lähtee paikat hampaista :D
#3272
Vastaa Viestiin