Omatoimista huoltoa?
Omatoimista huoltoa?
Mitä pitäisi tietää, kun tulpat vaihtaa (9-3, vm. -01, 2.0t)?
Voiko sytytyskasetin vääntää helposti väärin irti? Kummat tulpat Bosch vai NGK?
Ja missä polttoaineen suodatin suunnilleen on? (En ole vielä edes vilkaissut konepellin alle... )
Raitisilmasuodattimen vaihtoon olikin jo aiemmin hyvät ohjeet, kiitos niistä!
Voiko sytytyskasetin vääntää helposti väärin irti? Kummat tulpat Bosch vai NGK?
Ja missä polttoaineen suodatin suunnilleen on? (En ole vielä edes vilkaissut konepellin alle... )
Raitisilmasuodattimen vaihtoon olikin jo aiemmin hyvät ohjeet, kiitos niistä!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Tulpan vaihto.
Irroita kummatkin torx-ruuvit DI-kasetista, jonka jälkeen raota kasettia oikeasta päästä jonka jällkeen saat kummastakin päästä kiinni ja nosta hiljaa kasetti ylös. Tulpat ehdottomasti NGK! BCPR7ES-11 en täysin varma joten tarkista ohjekirjasta.
Ekaksi bensansuodatin:
http://www.electricbbs.com/procedures/f ... ilter.html (se alempi kuva)
Sinne vaan auton alle, suodatin löytyy oikean takapyörän edestä mustan muovisen suojan alta.
- bensiinipumpun sulake irti
- auto käyntiin
- sammumisen jälkeen muutama startti = järjestelmässä ei painetta.
- saavi mukaan ja auton alle, tunkkaa vaikka ylös mutta EHDOTTONASTI PUKIT ALLE, ei pelkän tunkin varassa!!!
-irroita ensin toinen banjo niin että bensa alkaa valua saaviin
-oottele tupakan verran = vuoto loppunut
-sama toiselle puolelle
-irroita kiinnityspanta, lorottele suodattimessa oleva bensa saaviin
-sinne vaan sitten uusi suodatin tilalle, väärin päin sitä ei voikaan asentaa
-kannattaa laittaa uudet tiivisteet jos mahdollista (mulla tiivis kyllä vanhoillakin)
-sulake kiinni, virrat päälle, käy tsekkaamassa ettei vuoda, auto käymään, tarkista vielä vuodot ja siin se sitten onkin, ja niin tietty muovisuojus paikalleen.
Tulppien vaihto helppi homma:
-akusta miinus irti
-DI-kassun päästä liitin irti (lähtee silleen "ovalasti"...)
-DI-kasetin ruuvit irti
-nosta DI-kasetti pois (kandee jättää samaan asentoon odottamaan kun on asennettuna, eli ei kyljelleen tai väärin päin)
-vaihda tulpat
...ja takas samaa rataa päin vastaisessa järjestyksessä.
http://www.electricbbs.com/procedures/f ... ilter.html (se alempi kuva)
Sinne vaan auton alle, suodatin löytyy oikean takapyörän edestä mustan muovisen suojan alta.
- bensiinipumpun sulake irti
- auto käyntiin
- sammumisen jälkeen muutama startti = järjestelmässä ei painetta.
- saavi mukaan ja auton alle, tunkkaa vaikka ylös mutta EHDOTTONASTI PUKIT ALLE, ei pelkän tunkin varassa!!!
-irroita ensin toinen banjo niin että bensa alkaa valua saaviin
-oottele tupakan verran = vuoto loppunut
-sama toiselle puolelle
-irroita kiinnityspanta, lorottele suodattimessa oleva bensa saaviin
-sinne vaan sitten uusi suodatin tilalle, väärin päin sitä ei voikaan asentaa
-kannattaa laittaa uudet tiivisteet jos mahdollista (mulla tiivis kyllä vanhoillakin)
-sulake kiinni, virrat päälle, käy tsekkaamassa ettei vuoda, auto käymään, tarkista vielä vuodot ja siin se sitten onkin, ja niin tietty muovisuojus paikalleen.
Tulppien vaihto helppi homma:
-akusta miinus irti
-DI-kassun päästä liitin irti (lähtee silleen "ovalasti"...)
-DI-kasetin ruuvit irti
-nosta DI-kasetti pois (kandee jättää samaan asentoon odottamaan kun on asennettuna, eli ei kyljelleen tai väärin päin)
-vaihda tulpat
...ja takas samaa rataa päin vastaisessa järjestyksessä.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Joo, jos haluut ruiskia tota bensaa pitkin katua ja saada sitä silmille niin siitä vaan avaamaan vaihtamaan suodatinta ilman paineen poistoa. "Luulisin" että painetta putkistossa on koska kone käy ~5 sekuntia vaikka pumpun sulake on irti.9-5T kirjoitti:Kyllä bensapumpun sulakkeen poisto ja miinuskaapelin irroitus on turhia hommia.93t sport kirjoitti: -akusta miinus irti
-nosta DI-kasetti pois (kandee jättää samaan asentoon odottamaan kun on asennettuna, eli ei kyljelleen tai väärin päin)
Tota DI-kasetin pystyssä pitoa olen aina ihmetellyt, paketissa ei ole "tämä puoli ylös" tarraa, holtokoulutuksessa ei ole puhuttu tosta mitään, yksikään huoltomies ei ole toiminut noin ja mitään ohjeita ei ole näkynyt.
Korjaamon ohje
http://www.uusikaupunki.fi/~savirtan/Tu ... vaihto.pdf
Sulekkeen poisto ~3sek + käynnistys + startit 15sek, ei siihen kauaa mene ja saa tehdä hommat hieman pienemmässä bensalammikossa
Tuo DI-kasetin ylöspäin pitäminen siitä syystä että on arveltu että siellä jossain (konkissa?) on öljyä ja jos se joutuu väärään paikkaan saattaa se edesauttaa DI-kasetin hajoamista. Mutua osittain mutta eipä tuo varovaisuus pahitteeksikaan ole.
Linkistä http://www.mitt-eget.com/saab/faq_electrical.shtml lainattua:
Some tips how to reduce the risk of a broken DI cassette
Never, absolutely never, run the DI cassette upside down for testing. The transformer oil inside the coils will flow away from the coils and they will overheat. This will damage the cassette.
Never, absolutely never, run the DI cassette without sparkplugs. This will damage the cassette.
Don't place the DI cassette upside down when removing it to get access to the sparkplugs. If you did put it upside down you have to drink a cup of tea after mounting it, but before starting the engine. This will allow time for the transformer oil to flow back to where it is supposed to be.
Use the specified NGK sparkplug. The R in BCPR and PFR is important, it indicates that the sparkplug has a resistor in it. Using non-R sparkplugs with a DI cassette will damage the cassette.
Use the specified NGK sparkplug. Never use weird sparkplug designs with two, three, or fourtytwo spark gaps as they may damage the cassette or produce weird ionization measurements that will cause trouble for the Trionic engine management
Korjaamon ohjeet - niitä taitaa olla yhtä paljon kun korjaamoitakin, esim. tuo rasvan laitto tulppiin, joku juuri postasi jutun että oli ko. asiaa tiedustellut Länsi-autosta(?) että mitä rasvaa sinne oikein pitää laittaa, vastaus oli etteivät he ainakaan mitään rasvoja sinne laittele...kuka tuostakaan tietää sitä totuutta, WIS ei rasvaamisesta puhu mutta rasvaahan tuolla alun perin on eli ei se ainakaan pahitteeksi varmaankaan ole.
Miinuskaapelin olen itse tottunut ottamaan aina irti kun s-laitteiden kanssa pulaan, menee muutama sekunti kun kaapelin ottaa irti ja kun siihet tottuu niin ei käy ikäviä vahinkoja. Tässä asiassa siitä ei varmaankaan mitään hyötyä ole joten varmaan sen voi jättää irroittamatta.
Mutta, "jokainen taplaa tyylillään"
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Siis ton tekstin perusteella DI-kasetin kääntäminen ylösalaisin ei itseasiassa haittaa kunhan sitä ei käytetä ylösalaisin ts. esim. tulppien testaamiseen ja lisäksi sen jälkeen jos se on ollut ylösalaisin sitä ei käytetä ennenkuin se on ollut paikallaan jonkinaikaa (siksi että öljy pääsee valumaan takaisin)93t sport kirjoitti: Linkistä http://www.mitt-eget.com/saab/faq_electrical.shtml lainattua:
Some tips how to reduce the risk of a broken DI cassette
Never, absolutely never, run the DI cassette upside down for testing. The transformer oil inside the coils will flow away from the coils and they will overheat. This will damage the cassette.
Never, absolutely never, run the DI cassette without sparkplugs. This will damage the cassette.
Don't place the DI cassette upside down when removing it to get access to the sparkplugs. If you did put it upside down you have to drink a cup of tea after mounting it, but before starting the engine. This will allow time for the transformer oil to flow back to where it is supposed to be.
Use the specified NGK sparkplug. The R in BCPR and PFR is important, it indicates that the sparkplug has a resistor in it. Using non-R sparkplugs with a DI cassette will damage the cassette.
Use the specified NGK sparkplug. Never use weird sparkplug designs with two, three, or fourtytwo spark gaps as they may damage the cassette or produce weird ionization measurements that will cause trouble for the Trionic engine management
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Väärin:Haza kirjoitti:Siis ton tekstin perusteella DI-kasetin kääntäminen ylösalaisin ei itseasiassa haittaa kunhan sitä ei käytetä ylösalaisin ts. esim. tulppien testaamiseen ja lisäksi sen jälkeen jos se on ollut ylösalaisin sitä ei käytetä ennenkuin se on ollut paikallaan jonkinaikaa (siksi että öljy pääsee valumaan takaisin)93t sport kirjoitti: Linkistä http://www.mitt-eget.com/saab/faq_electrical.shtml lainattua:
Some tips how to reduce the risk of a broken DI cassette
Never, absolutely never, run the DI cassette upside down for testing. The transformer oil inside the coils will flow away from the coils and they will overheat. This will damage the cassette.
Never, absolutely never, run the DI cassette without sparkplugs. This will damage the cassette.
Don't place the DI cassette upside down when removing it to get access to the sparkplugs. If you did put it upside down you have to drink a cup of tea after mounting it, but before starting the engine. This will allow time for the transformer oil to flow back to where it is supposed to be.
Use the specified NGK sparkplug. The R in BCPR and PFR is important, it indicates that the sparkplug has a resistor in it. Using non-R sparkplugs with a DI cassette will damage the cassette.
Use the specified NGK sparkplug. Never use weird sparkplug designs with two, three, or fourtytwo spark gaps as they may damage the cassette or produce weird ionization measurements that will cause trouble for the Trionic engine management
If you did put it upside down you have to drink a cup of tea after mounting it, but before starting the engine. This will allow time for the transformer oil to flow back to where it is supposed to be.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Ok, uskotaan9-5T kirjoitti:WIS tosin käskee irroittamaan sulakkeen mutta niin ei ole yksikään asentaja tehnyt kohdallani, yli miljoona kilometriä huolletuilla Saabeilla.93t sport kirjoitti:"Luulisin" että painetta putkistossa on koska kone käy ~5 sekuntia vaikka pumpun sulake on irti.
Korjaamon ohjeet - niitä taitaa olla yhtä paljon kun korjaamoitakin, esim. tuo rasvan laitto tulppiin, joku juuri postasi jutun että oli ko. asiaa tiedustellut Länsi-autosta(?) että mitä rasvaa sinne oikein pitää laittaa, vastaus oli etteivät he ainakaan mitään rasvoja sinne laittele...kuka tuostakaan tietää sitä totuutta, WIS ei rasvaamisesta puhu mutta rasvaahan tuolla alun perin on eli ei se ainakaan pahitteeksi varmaankaan ole.
Korjaamon ohjeeni=WIS
Oletko aina auton huollon ajan muuten vieressä "vartiossa" kun tiedät ettei kukaan ole noin tehnyt kohdallasi
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Eikun just oikein, lukuunottamatta sitä etten höpissyt teen juomisestaHaza kirjoitti:Väärin:93t sport kirjoitti:
Siis ton tekstin perusteella DI-kasetin kääntäminen ylösalaisin ei itseasiassa haittaa kunhan sitä ei käytetä ylösalaisin ts. esim. tulppien testaamiseen ja lisäksi sen jälkeen jos se on ollut ylösalaisin sitä ei käytetä ennenkuin se on ollut paikallaan jonkinaikaa (siksi että öljy pääsee valumaan takaisin)
If you did put it upside down you have to drink a cup of tea after mounting it, but before starting the engine. This will allow time for the transformer oil to flow back to where it is supposed to be.
Eihän sitä silloin käytetä jos kone ei käy vaikka olisikin paikallaan..
vai mikä tuossa mielestäsi on väärin?
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Perhana, pitäs varmaan itekin olla aina mukana, sais tosiaan vakoiltua mitä/miten ne hommat hoitaa/jättää hoitamatta9-5T kirjoitti:Yleensä vahdin mitä tekevät ja annan hyviä neuvoja.93t sport kirjoitti:Oletko aina auton huollon ajan muuten vieressä "vartiossa" kun tiedät ettei kukaan ole noin tehnyt kohdallasi
Jätkät Laakkosella toteis ku menee huoltoon: "Taas toi pikunviilaajasyynääjä tulee, voi per*ele!!"
Ja tietty oma "kalupakki" mukaan ja sitten huolto-veikon kanssa vääntelemään muttereita, takin selkämyksessä lukis "Huoltoapuhenkilö"
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Kyllä minä ainakin olen aina ollut paikalla kun huoltoa on tehty. Huoltomiesten suhtautuminenkin on omasta asenteesta paljon kiinni. Jos esiintyy kaikkitietävänä niin saa varmaan huonompaa palvelua kuin toimimalla positiiviseen sävyyn.
Toisinaan kyllä tuntuu että mikähän hyöty merkkihuollosta on, kun täällä pohjoisessa kalustoa on niin vähän että kokemusta ei merkkiliikkeestäkään mahdottomasti löydy.
DI-kasettejakaan ei ole täälläpäin kuulemma mennyt ollenkaan, muitakaan tyyppivikoja 9-5:ssa ei ole merkkihuollon mukaan. No itselläni ei ole poksahtanut yhtään kasettia, mutta panee miettimään kun näitä juttuja särkyneistä kaseteista on täällä netissä paljonkin.
Toisinaan kyllä tuntuu että mikähän hyöty merkkihuollosta on, kun täällä pohjoisessa kalustoa on niin vähän että kokemusta ei merkkiliikkeestäkään mahdottomasti löydy.
DI-kasettejakaan ei ole täälläpäin kuulemma mennyt ollenkaan, muitakaan tyyppivikoja 9-5:ssa ei ole merkkihuollon mukaan. No itselläni ei ole poksahtanut yhtään kasettia, mutta panee miettimään kun näitä juttuja särkyneistä kaseteista on täällä netissä paljonkin.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Toi pesunesteen lisäyksen jättäminen väliin on todellista asikaspalvelua
nimim. 4 litraa Saab-pesunestettä á 4e edellispäivänä ötökkälasolilla täytettyyn pissapoikaan.
nimim. 4 litraa Saab-pesunestettä á 4e edellispäivänä ötökkälasolilla täytettyyn pissapoikaan.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Joo, aina enne huoltoa on lirutettava p-poika piripintaan sillä muuten tulee halvaus kun katsoo sen täytön hintaa.9-5T kirjoitti:Minä tosin vahdin etteivät tee liikaa turhia hommia kuten jarrunesteen vaihto 1/2 vuoden välein ja pesunesteen lisäys.93t sport kirjoitti:Perhana, pitäs varmaan itekin olla aina mukana, sais tosiaan vakoiltua mitä/miten ne hommat hoitaa/jättää hoitamatta
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Jaahas ettekö voi sanoa työtä tilattaessa että ei tarvii täyttää sitä taikka tätä. Niin minä ainakin teen ja homma toimii. Tuon jopa omat osat jotka vaihtavat autoon joten maksan vain tehdystä työstä.93t sport kirjoitti: Joo, aina enne huoltoa on lirutettava p-poika piripintaan sillä muuten tulee halvaus kun katsoo sen täytön hintaa.
Viimeksi muokannut potkuhousu, Ma Marras 03, 2003 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
OT: Loimaan W-Twin cityssä oli ainakin ennen taulu93t sport kirjoitti: Ja tietty oma "kalupakki" mukaan ja sitten huolto-veikon kanssa vääntelemään muttereita, takin selkämyksessä lukis "Huoltoapuhenkilö"
Huolto 180,-
Jos asiakas paikalla 240,-
jos asiakas osallistuu 300,-
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
9000 T16 -87
Mun on pakko kysästä oikeestaan vahän kaikilta, jotka pelejänsä käyttää huolloissa...miksi ette tee simppelihommia itse
En oo omaa saapastani vieny vielä kertaakaan huoltoon, en kyllä edellistäkään tonnaria! Ihmetyttää vaan, että miksi maksaa turhasta...eihän ole toki ongelma jos kierii rahassa???
En oo omaa saapastani vieny vielä kertaakaan huoltoon, en kyllä edellistäkään tonnaria! Ihmetyttää vaan, että miksi maksaa turhasta...eihän ole toki ongelma jos kierii rahassa???
-¤Ahdin määrää tahdin¤-
Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765