Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Yllättävän asiallisen oloinen teksti; oli esitetty lähinnä faktoja ja vain vähän mielipiteisiin ja mutuun perustuvaa spekulaatiota. Ilta-Sanomat osasi yllättää. ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Täälläkin tuli taas pitkästä aikaa poikettua, Saab pelaa kuin elokuvissa, bensaa tankkiin ja ajoa. Mistä tulikin mieleen karamalmilla tankatessani tämäkin foorumi. Eli. 9-3 2002 matalapaine, T7 ja ihan neitseellinen kaikin puolin, kilsojakin vielä reilusti alle satkun. Millä/miten/kuinka ja miksi tuosta tekisi alkoholistin, eli onko jo T7 boxikin puukotettu auki niin että osaava vaihtaa softaa parkkipaikalla? Flexifuel kiinnostaisi jos 150hv matalapaineesta saisi viinalla 180hv. Miten on, yritin tätäkin ketjua kiireelä lukea mutten ymmärtänyt mitään....Nappe kirjoitti:Kerrot vain millaisen softan haluat, niin katsotaan mitä voidaan tehdä
Jos raudallesi löytyy valmis softa niin homma onnistuu vaikka parkkipaikalla, jollei valmista löydy niin sitten ei ihan parkkipaikalla onnistu.
T7-koneesta saa aidosti Bifuel/Flexifuel, T5 vaatii toistaiseksi purkkijumppaa polttoaineen vaihtuessa
Jyrki
EX. 9-3 2002
EX. 9-3 2002
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
9-3:lle löytyy saabin 9-5:n bifuel-ohjelman pohjalta tehty konversio, mutta tämä on vain autoihin jossa TCS.
Ainakin bensalla tuntuis toimivan hienosti, jos vaikka seuraava tankillinen olisi koemielessä biojätettä![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-5:lle Ei-TCS:n bifuel versio on kehitteellä, joten voisin kuvitella että myös 9-3:lle tällainen ilmestyy jossain vaiheessa.
Ainakin bensalla tuntuis toimivan hienosti, jos vaikka seuraava tankillinen olisi koemielessä biojätettä
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-5:lle Ei-TCS:n bifuel versio on kehitteellä, joten voisin kuvitella että myös 9-3:lle tällainen ilmestyy jossain vaiheessa.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Tuossa Startissa oli sama iltalehden Saab biopower testissä. Ajoivat ensin kiihdytystestit bensalla ja sitten heittivät bioetanolit tankkiin. Kiihdytys ajat parantuivat merkittävästi. Mutta eikö se trionic vaadikkaan sopeutumista että alkaa tehoero näkymään vai näkyykö heti seuraavalla tankillisella tuo ero (kuten testi osoitti)?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Miten tuo TCS liittyy etanoliin? Esim. BSR:lläkin näyttää olevan saatavilla E85-softia, mutta vain TCS:llä varustettuihin malleihin.
Saahan siitä tuon ja ylikin vaikka 98E:llä.Flexifuel kiinnostaisi jos 150hv matalapaineesta saisi viinalla 180hv.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Joo. Pikkuisen pienempi polttoainelasku ja lisää tehoa oli se yhtälö joka kiinnosti. Eikös 180 tule ihan 95E:llä, vai muistanko väärin. Näytti perjantaina ainakin petikon refuel niin kalliilta ettei paljolti taida maksaa vaivaa, ehkä testimielessä kuitenkin. Tuo Ecuproject sensijaan vaikutti mielenkiintoiselta, nyt odottelen pääsyä sinne forumille.SS kirjoitti:Saahan siitä tuon ja ylikin vaikka 98E:llä.Flexifuel kiinnostaisi jos 150hv matalapaineesta saisi viinalla 180hv.
Jyrki
EX. 9-3 2002
EX. 9-3 2002
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
TCS itsessään ei liity mitenkään etanoliin, mutta Saab on ilmeisesti tehnyt BiFuel-ohjelmat vain TCS-autoihin, ja kaikki kopioi surutta Saabin koodia ja tekevät omat sävellykset tämän päälle...SS kirjoitti:Miten tuo TCS liittyy etanoliin? Esim. BSR:lläkin näyttää olevan saatavilla E85-softia, mutta vain TCS:llä varustettuihin malleihin.
Saahan siitä tuon ja ylikin vaikka 98E:llä.Flexifuel kiinnostaisi jos 150hv matalapaineesta saisi viinalla 180hv.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Kyllä saappi tietää ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Kuva](http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/BiFuel/Bifuel16x4.jpg/_big.jpg)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Kuva](http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/BiFuel/Bifuel16x4.jpg/_big.jpg)
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Moi, ajatko aivan OG ässän vakio polttoaineohjauksella vai oletko tehnyt muutoksia?Juha96 kirjoitti:Eka vuorokausi ja 50 km og900 S:llä takana E85:lla. Ei ole edes CE-valo välkkynyt. Olis tosiaan jännä nähdä mitä lukemia päästömittaus antais.
Citroen C5, OG900t16
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Jakson Saab-osuus ainakin toistaiseksi nähtävissä myös täällä:Poy kirjoitti:Tuossa Startissa oli sama iltalehden Saab biopower testissä. Ajoivat ensin kiihdytystestit bensalla ja sitten heittivät bioetanolit tankkiin. Kiihdytys ajat parantuivat merkittävästi. Mutta eikö se trionic vaadikkaan sopeutumista että alkaa tehoero näkymään vai näkyykö heti seuraavalla tankillisella tuo ero (kuten testi osoitti)?
http://www.nelonen.fi/start/videot.asp?id=6251
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Täysin vakio automaattivaihteinen '93 ässä niin moottorinohjauksen kuin muunkin puolesta. Mutta nyt kun on enemmän kokemusta tuolla E85:llä ajosta, ja bensajämät huuhtoutuneet tankista, niin aikaisempaan raporttiin olisikin jo jonkin verran täydennettävää.Sami kirjoitti:Moi, ajatko aivan OG ässän vakio polttoaineohjauksella vai oletko tehnyt muutoksia?Juha96 kirjoitti:Eka vuorokausi ja 50 km og900 S:llä takana E85:lla. Ei ole edes CE-valo välkkynyt. Olis tosiaan jännä nähdä mitä lukemia päästömittaus antais.
Kylmäkäynnistys vaatii suostuttelua, käynti aluksi nykivää, tosin korjaantuu nopeasti. Taajama-ajossa eroa bensaan ei käytännössä huomaa. Moottoritieajossa huomaa selvästi osan tehoista olevan kateissa, ja välillä CE-valokin syttyy - vikakoodia en ole lukenut. Kulutus moottoritiepainotteisessa ajossa 13 - 14 litraa sadalla, tosin ei se kulutus bensallakaan kovin pieni ole tämän BW37-laatikon kanssa. Ihan jännä tuota on kokeilla - polttoainekuluissa tuskin tulee säästöä, mutta tuskin tuosta mitään pysyviä moottorivaurioitakaan tulee.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
- Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
- Viesti:
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Moi kaikki BioPowermiehet ja -naisetkin
En lukenut kaikkia viestejä, mutta tiedustelen, että mitkä mallit käyvät FelxFuelilla - eli onko joku vuosimalli, josta alkaen softan päivitys onnistuu :saab:in moottereihin?
...kuppi nurin ja menox![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
En lukenut kaikkia viestejä, mutta tiedustelen, että mitkä mallit käyvät FelxFuelilla - eli onko joku vuosimalli, josta alkaen softan päivitys onnistuu :saab:in moottereihin?
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
...kuppi nurin ja menox
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Saabin FlexiFuel taisi tulla joskus -06, ja vain FlexiFuel-versiona tilattua autoa voi käyttää suoraan etanolilla.
Tarkalleen ottaen pitäisi joitakin osia vaihtaa jos tavallisesta halutaan aito FlexiFuel-auto (mm bensapumppu ja jotakin letkuja ja putkia), mutta softaa päivittämällä kaikki TCS:llä varustetut 9-3 ja 9-5 mallit Trionic-7 moottoriohjauksella pitäisi saada käymään etanolilla, kuten minulla 9-3 Avo Aero -01.
Virifirmoilla saattaa olla softaa myös ei-TCS malleihin, näihin en ole perehtynyt.
BSR:llä on ainakin sertifioitu bifuel-softa 9-5:lle, tällä muutoskatsastuksen pitäisi onnistua, ja mahdollisesti tulevaisuudessa käyttömaksu/ympäristövero sen mukaan.
Tarkalleen ottaen pitäisi joitakin osia vaihtaa jos tavallisesta halutaan aito FlexiFuel-auto (mm bensapumppu ja jotakin letkuja ja putkia), mutta softaa päivittämällä kaikki TCS:llä varustetut 9-3 ja 9-5 mallit Trionic-7 moottoriohjauksella pitäisi saada käymään etanolilla, kuten minulla 9-3 Avo Aero -01.
Virifirmoilla saattaa olla softaa myös ei-TCS malleihin, näihin en ole perehtynyt.
BSR:llä on ainakin sertifioitu bifuel-softa 9-5:lle, tällä muutoskatsastuksen pitäisi onnistua, ja mahdollisesti tulevaisuudessa käyttömaksu/ympäristövero sen mukaan.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Joitakin osia tosiaan on valmistajat vaihtaneet etanoolimalleissa: polttoainesäiliö, -putkisto ja -suuttimet on vaihdettu korroosiotakestäväksi. Tiivisteitä ja myöskin venttiilit ja venttiili-istukat ovat kestävämpää materiaalia (tälläinen muutoshan tehtiin aikoinaan Saabeissakin, kun lyijy poistui bensiinistä).
Mitenkähän Saabin myllyt kestävät tuollaista leikkiä, jos vain softa sopeutetaan etanoolikäyttöön epäilen mä!
Lyhytaikaisesti amiskassa pyöritettiin riisikupin moottoria jarrunesteelläkin ja hyvin kesti!
Ari
Mitenkähän Saabin myllyt kestävät tuollaista leikkiä, jos vain softa sopeutetaan etanoolikäyttöön epäilen mä!
Lyhytaikaisesti amiskassa pyöritettiin riisikupin moottoria jarrunesteelläkin ja hyvin kesti!
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?