Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ka_0593
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 09:16
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ka_0593 »

Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Yllättävän asiallisen oloinen teksti; oli esitetty lähinnä faktoja ja vain vähän mielipiteisiin ja mutuun perustuvaa spekulaatiota. Ilta-Sanomat osasi yllättää. :D
jiipee62
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:06
Paikkakunta: Nummela

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja jiipee62 »

Nappe kirjoitti:Kerrot vain millaisen softan haluat, niin katsotaan mitä voidaan tehdä :)
Jos raudallesi löytyy valmis softa niin homma onnistuu vaikka parkkipaikalla, jollei valmista löydy niin sitten ei ihan parkkipaikalla onnistu.

T7-koneesta saa aidosti Bifuel/Flexifuel, T5 vaatii toistaiseksi purkkijumppaa polttoaineen vaihtuessa :evil:
Täälläkin tuli taas pitkästä aikaa poikettua, Saab pelaa kuin elokuvissa, bensaa tankkiin ja ajoa. Mistä tulikin mieleen karamalmilla tankatessani tämäkin foorumi. Eli. 9-3 2002 matalapaine, T7 ja ihan neitseellinen kaikin puolin, kilsojakin vielä reilusti alle satkun. Millä/miten/kuinka ja miksi tuosta tekisi alkoholistin, eli onko jo T7 boxikin puukotettu auki niin että osaava vaihtaa softaa parkkipaikalla? Flexifuel kiinnostaisi jos 150hv matalapaineesta saisi viinalla 180hv. Miten on, yritin tätäkin ketjua kiireelä lukea mutten ymmärtänyt mitään....
Jyrki
EX. 9-3 2002
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

9-3:lle löytyy saabin 9-5:n bifuel-ohjelman pohjalta tehty konversio, mutta tämä on vain autoihin jossa TCS.
Ainakin bensalla tuntuis toimivan hienosti, jos vaikka seuraava tankillinen olisi koemielessä biojätettä :)

9-5:lle Ei-TCS:n bifuel versio on kehitteellä, joten voisin kuvitella että myös 9-3:lle tällainen ilmestyy jossain vaiheessa.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Poy »

Tuossa Startissa oli sama iltalehden Saab biopower testissä. Ajoivat ensin kiihdytystestit bensalla ja sitten heittivät bioetanolit tankkiin. Kiihdytys ajat parantuivat merkittävästi. Mutta eikö se trionic vaadikkaan sopeutumista että alkaa tehoero näkymään vai näkyykö heti seuraavalla tankillisella tuo ero (kuten testi osoitti)?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja SS »

Miten tuo TCS liittyy etanoliin? Esim. BSR:lläkin näyttää olevan saatavilla E85-softia, mutta vain TCS:llä varustettuihin malleihin.
Flexifuel kiinnostaisi jos 150hv matalapaineesta saisi viinalla 180hv.
Saahan siitä tuon ja ylikin vaikka 98E:llä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jiipee62
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:06
Paikkakunta: Nummela

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja jiipee62 »

SS kirjoitti:
Flexifuel kiinnostaisi jos 150hv matalapaineesta saisi viinalla 180hv.
Saahan siitä tuon ja ylikin vaikka 98E:llä.
Joo. Pikkuisen pienempi polttoainelasku ja lisää tehoa oli se yhtälö joka kiinnosti. Eikös 180 tule ihan 95E:llä, vai muistanko väärin. Näytti perjantaina ainakin petikon refuel niin kalliilta ettei paljolti taida maksaa vaivaa, ehkä testimielessä kuitenkin. Tuo Ecuproject sensijaan vaikutti mielenkiintoiselta, nyt odottelen pääsyä sinne forumille.
Jyrki
EX. 9-3 2002
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

SS kirjoitti:Miten tuo TCS liittyy etanoliin? Esim. BSR:lläkin näyttää olevan saatavilla E85-softia, mutta vain TCS:llä varustettuihin malleihin.
Flexifuel kiinnostaisi jos 150hv matalapaineesta saisi viinalla 180hv.
Saahan siitä tuon ja ylikin vaikka 98E:llä.
TCS itsessään ei liity mitenkään etanoliin, mutta Saab on ilmeisesti tehnyt BiFuel-ohjelmat vain TCS-autoihin, ja kaikki kopioi surutta Saabin koodia ja tekevät omat sävellykset tämän päälle...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kyllä saappi tietää :)
Kuva
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Sami »

Juha96 kirjoitti:Eka vuorokausi ja 50 km og900 S:llä takana E85:lla. Ei ole edes CE-valo välkkynyt. Olis tosiaan jännä nähdä mitä lukemia päästömittaus antais.
Moi, ajatko aivan OG ässän vakio polttoaineohjauksella vai oletko tehnyt muutoksia?
Citroen C5, OG900t16
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Poy kirjoitti:Tuossa Startissa oli sama iltalehden Saab biopower testissä. Ajoivat ensin kiihdytystestit bensalla ja sitten heittivät bioetanolit tankkiin. Kiihdytys ajat parantuivat merkittävästi. Mutta eikö se trionic vaadikkaan sopeutumista että alkaa tehoero näkymään vai näkyykö heti seuraavalla tankillisella tuo ero (kuten testi osoitti)?
Jakson Saab-osuus ainakin toistaiseksi nähtävissä myös täällä:

http://www.nelonen.fi/start/videot.asp?id=6251
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Sami kirjoitti:
Juha96 kirjoitti:Eka vuorokausi ja 50 km og900 S:llä takana E85:lla. Ei ole edes CE-valo välkkynyt. Olis tosiaan jännä nähdä mitä lukemia päästömittaus antais.
Moi, ajatko aivan OG ässän vakio polttoaineohjauksella vai oletko tehnyt muutoksia?
Täysin vakio automaattivaihteinen '93 ässä niin moottorinohjauksen kuin muunkin puolesta. Mutta nyt kun on enemmän kokemusta tuolla E85:llä ajosta, ja bensajämät huuhtoutuneet tankista, niin aikaisempaan raporttiin olisikin jo jonkin verran täydennettävää.

Kylmäkäynnistys vaatii suostuttelua, käynti aluksi nykivää, tosin korjaantuu nopeasti. Taajama-ajossa eroa bensaan ei käytännössä huomaa. Moottoritieajossa huomaa selvästi osan tehoista olevan kateissa, ja välillä CE-valokin syttyy - vikakoodia en ole lukenut. Kulutus moottoritiepainotteisessa ajossa 13 - 14 litraa sadalla, tosin ei se kulutus bensallakaan kovin pieni ole tämän BW37-laatikon kanssa. Ihan jännä tuota on kokeilla - polttoainekuluissa tuskin tulee säästöä, mutta tuskin tuosta mitään pysyviä moottorivaurioitakaan tulee.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

Moi kaikki BioPowermiehet ja -naisetkin

En lukenut kaikkia viestejä, mutta tiedustelen, että mitkä mallit käyvät FelxFuelilla - eli onko joku vuosimalli, josta alkaen softan päivitys onnistuu :saab:in moottereihin? :?:

...kuppi nurin ja menox :lol:
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Saabin FlexiFuel taisi tulla joskus -06, ja vain FlexiFuel-versiona tilattua autoa voi käyttää suoraan etanolilla.

Tarkalleen ottaen pitäisi joitakin osia vaihtaa jos tavallisesta halutaan aito FlexiFuel-auto (mm bensapumppu ja jotakin letkuja ja putkia), mutta softaa päivittämällä kaikki TCS:llä varustetut 9-3 ja 9-5 mallit Trionic-7 moottoriohjauksella pitäisi saada käymään etanolilla, kuten minulla 9-3 Avo Aero -01.

Virifirmoilla saattaa olla softaa myös ei-TCS malleihin, näihin en ole perehtynyt.
BSR:llä on ainakin sertifioitu bifuel-softa 9-5:lle, tällä muutoskatsastuksen pitäisi onnistua, ja mahdollisesti tulevaisuudessa käyttömaksu/ympäristövero sen mukaan.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Joitakin osia tosiaan on valmistajat vaihtaneet etanoolimalleissa: polttoainesäiliö, -putkisto ja -suuttimet on vaihdettu korroosiotakestäväksi. Tiivisteitä ja myöskin venttiilit ja venttiili-istukat ovat kestävämpää materiaalia (tälläinen muutoshan tehtiin aikoinaan Saabeissakin, kun lyijy poistui bensiinistä).

Mitenkähän Saabin myllyt kestävät tuollaista leikkiä, jos vain softa sopeutetaan etanoolikäyttöön epäilen mä!

Lyhytaikaisesti amiskassa pyöritettiin riisikupin moottoria jarrunesteelläkin ja hyvin kesti!

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Vastaa Viestiin