Henkka #2283 kirjoitti:yason kirjoitti:
Sitten kun kaupunki on suunniteltu jalankulkijoille, pyöräilijöille ja joukkoliikenteelle, siellä ei ole enää tukiverkkoa yksityisautoilun valta-asemalle.
Onko tässä nyt kyse ideologiasta, jonka mukaan yksityisautoilu tulee lopettaa ja yksityisautot poistaa?
Ei ole. Yksityisautoilua ei tarvitse lopettaa, sen kustannukset pitää vaan suhteuttaa sen aiheuttamiin haittoihin. Jos ei suhteuteta, niin palkinnoksi saadaan väljästi rakennettu omakotilähiöityminen Amerikan malliin, jossa keskustat muuttuvat näivettyneiksi monikaistaisten valtaväylien halkomiksi parkkipaikkapuistoiksi, keskustan pienliiketoiminta kuolee ja siirtyy autolla kulkevien riemuksi ostoskeskuksiin, ja kaikkialle on aina matkaa kymmeniä kilometrejä, ja mihin tahansa päästäkseen tarvitsee auton, ja jossa kävelijöillä ja pyöräilijöillä ei ole turvattua paikkaa.
Kaupunkisuunnittelijoilla on suhteellisen vahva konsensus, että se, mikä on autoille hyväksi (nopeat monikaistaiset tiet, joissa saa ajella "rauhassa", leveät kaistat, isot parkkialueet ja -hallit) on toisensa poissulkeva siihen nähden, mikä on kevyelle liikenteelle hyväksi (hitaat ja kapeat tiet, joissa autoilijoiden on pakko seurata aktiivisesti, etteivät aja kenenkään päälle).
Yleensä poliittinen agenda vaan jyrää suunnittelijoiden mielipiteiden yli, ja sitten kaikki kärsivät.