Ruuhkamaksut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

ng900aero kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:
Juu, myös Tuusulan suuntaan Mäkelänkatua pitkin mihin kellon aikaan tahansa ajavat ansaisevat tuplamaksun. Onhan siellä sentään rata suht lähellä ja lentokenttäkin melkein naapurissa ja lisäksi musta vain tuntuu, että se on oikein :D
Niin meinaatko että helsinkiläisten ideoima ja halajama ruuhkamaksu ei sitten koskisi ollenkaan helsinkiläisiä, vaan he saisivat ihan vapaasti ruuhkailla ja saastuttaa yksityisautoillaan kylässään niin paljon kuin haluavat? Melko reilua jos näin on tarkoitus toimia :D
Kuka haluaa ja kuka ei. Ilman tuusulalaisten yms ohjastamia autoja ei Helsingissä paljon ruuhkia olisikaan :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mimmi kirjoitti:Eiukös se nykyinen eduskuntatalon takapihan helikopterikenttä enää riitä?
Hienoa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja oju »

yason kirjoitti:
foppa kirjoitti:Itse en kannata ruuhkamaksuja...tämähän on taas näitä "pakottavia" konsteja, joita lykätään nykysin jokaiseen ongelma kohtaan.
Paras ruuhkamaksu olisi aika. Aikaa kun ei ole rikkaillakaan enempää kuin köyhillä.
Samaa mieltä, aika ratkaisee.
yason kirjoitti:Otetaan kaistoja pois, laitetaan joukkoliikenne etusijalle liikennevaloissa, ja kavennetaan vauhdin hidastamiseksi ja kolareiden välttämiseksi vielä teitä, jolloin kuka tahansa joutuu maksamaan ruuhkista ajassa riippumatta siitä, onko alla sadan tonnin mersumaasturi vai tonnin käytetty micra.
Olen eri mieltä siitä että joukkoliikenne tulisi saada kiinnostavaksi haittaamalla yksityisautoilua. Se tulisi onnistua saamalla joukkoliikenne toimivaksi.

Esimerkiksi Tukholmassa joukkoliikenne toimii ja on halpaa, ruuhkamaksut eivät aiheuta kapinaa. Ihmiset käyttävät julkisia koska se on helppoa. Täällä saattavat kaupunkien periferia-keskusta-periferia-reitit toimia mutta jos haluaa muualle kuin keskustaan täytyy asiaa pohtia tosissaan. Metrolla voi käydä koukkaamassa keskustan kautta vaihtamassa linjaa, bussilla ei sellaiseen halua ryhtyä ellei ole masokisti.

En myöskään usko että tulevaisuudessakaan näkyy tyhjiä busseja kiertelemässä joka kolkkaa, yksilöllistä liikkumista tulee esiintymään kaikesta huolimatta. Oli se sitten muodoltaan autoilua, tai vaikkapa sähköavusteista polkupyöräilyä, ei tarve katoa ikinä kokonaan.
Viimeksi muokannut oju, Ti Marras 03, 2009 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Toivottavasti ruuhkamaksu tulee koskemaan myös (ja erityisesti) helsinkiläisiäkin, eli tiettyyn aikaan autoilu maksaisi, vaikka ajaisi esim. Kalliosta Hakaniemeen, siellä tsadissa kun on niin hyvät joukkoliikennevälineet, että yksikään tsadilainen ei voi tarvita autoa ollenkaan, ja siksi sen käytöstä pitää rangaista :D
Toivottavasti Tuusulanväylä katkaistaisiin kokonaan.
Samaa toivoisin myös kehille ja Lahdenväylälle :D

(luetaanko jo vantaalaisetkin helsinkiläisiksi, eikä ruuhkamaksu koskisi myöskään heitä? :D)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Aut ... 5250475168

Se on muuten hyvä ottaa joka kerta kuva tuosta samasta risteyksestä, joka on sen 45min päivässä tuossa kunnossa suuntaansa. Saa olla aika pirun kohdennettu maksu, että osuu siihen ruuhkaiseen aikaan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Hyvä idea olisi myös katkaista kaikki Kehä III:lta ulospäin menevät väylät, eihän siellä kuiteskaan mitään ole!
#3834
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

siiseli kirjoitti:Hyvä idea olisi myös katkaista kaikki Kehä III:lta ulospäin menevät väylät, eihän siellä kuiteskaan mitään ole!
Jep, eikä tarttis tulla Kehä III:sen ulkopuolelta sen sisäpuolelle katsomaan ei mitään.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Henkka #2283 kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Kuka haluaa ja kuka ei. Ilman tuusulalaisten yms ohjastamia autoja ei Helsingissä paljon ruuhkia olisikaan :D
Niimpä, eihän helsinkiläiset, espoolaiset, vantaalaiset, ja kaunialaiset tietenkään ruuhkauta sisäänajoväyliä, vaan ainoastaan kehyskunnista tuleva roskasakki, lähes kaikki em. parempi väki kun asuu Mannerheimintien eteläpuolella, eikä joudu käyttämään kuin sporaa :mrgreen:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

ng900aero kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Kuka haluaa ja kuka ei. Ilman tuusulalaisten yms ohjastamia autoja ei Helsingissä paljon ruuhkia olisikaan :D
Niimpä, eihän helsinkiläiset, espoolaiset, vantaalaiset, ja kaunialaiset tietenkään ruuhkauta sisäänajoväyliä, vaan ainoastaan kehyskunnista tuleva roskasakki, lähes kaikki em. parempi väki kun asuu Mannerheimintien eteläpuolella, eikä joudu käyttämään kuin sporaa :mrgreen:
Niinpä, siltä se täältä Manskun pohjoispuolelta näyttää :P
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja yason »

oju kirjoitti:
yason kirjoitti:Otetaan kaistoja pois, laitetaan joukkoliikenne etusijalle liikennevaloissa, ja kavennetaan vauhdin hidastamiseksi ja kolareiden välttämiseksi vielä teitä, jolloin kuka tahansa joutuu maksamaan ruuhkista ajassa riippumatta siitä, onko alla sadan tonnin mersumaasturi vai tonnin käytetty micra.
Olen eri mieltä siitä että joukkoliikenne tulisi saada kiinnostavaksi haittaamalla yksityisautoilua. Se tulisi onnistua saamalla joukkoliikenne toimivaksi.
Tässä on vaan se, että aktiivista "haittaamista" tarvitaan niin kauan kuin kaupunki on suunnilteltu yksityisautoille. Eli kyse on "saavutetuista eduista", joiden poistaminen on tietystä näkökulmasta aina "haittaamista".

Kyse on kuitenkin siitä, että yhden ihmisen kuljettaminen vaatii yksityisautolla 10-20 neliötä ja bussilla 1-2 neliötä. Tämän täytyy jotenkin tuntua käytännössä.

Sitten kun kaupunki on suunniteltu jalankulkijoille, pyöräilijöille ja joukkoliikenteelle, siellä ei ole enää tukiverkkoa yksityisautoilun valta-asemalle.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

yason kirjoitti:
oju kirjoitti:
yason kirjoitti:Otetaan kaistoja pois, laitetaan joukkoliikenne etusijalle liikennevaloissa, ja kavennetaan vauhdin hidastamiseksi ja kolareiden välttämiseksi vielä teitä, jolloin kuka tahansa joutuu maksamaan ruuhkista ajassa riippumatta siitä, onko alla sadan tonnin mersumaasturi vai tonnin käytetty micra.
Olen eri mieltä siitä että joukkoliikenne tulisi saada kiinnostavaksi haittaamalla yksityisautoilua. Se tulisi onnistua saamalla joukkoliikenne toimivaksi.
Tässä on vaan se, että aktiivista "haittaamista" tarvitaan niin kauan kuin kaupunki on suunnilteltu yksityisautoille. Eli kyse on "saavutetuista eduista", joiden poistaminen on tietystä näkökulmasta aina "haittaamista".

Kyse on kuitenkin siitä, että yhden ihmisen kuljettaminen vaatii yksityisautolla 10-20 neliötä ja bussilla 1-2 neliötä. Tämän täytyy jotenkin tuntua käytännössä.

Sitten kun kaupunki on suunniteltu jalankulkijoille, pyöräilijöille ja joukkoliikenteelle, siellä ei ole enää tukiverkkoa yksityisautoilun valta-asemalle.
Onko tässä nyt kyse ideologiasta, jonka mukaan yksityisautoilu tulee lopettaa ja yksityisautot poistaa?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

En ymmärrä mihin Helsingin kokoisessa tuppukylässä tarvitaan ruuhkamaksuja? Muuta kuin ekofasistien kieroituneiden omantunnontuskien ja fantasioiden tyydyttämiseen siis.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Henkka #2283 kirjoitti:kiireiset kansanedustajat
:lol:
Nekö, jotka tekevät kolmipäiväistä työviikkoa, viettävät muutaman kuukauden vuodessa lomia ja päättävät vielä itse palkoistaan ja eduistaan? No kyllähän sitä kiirettä pitää, että ehtii sotkea muiden ihmisten asiat tuossakin ajassa.
:lol:
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Käyn säännöllisesti herjaamassa Suomen huonoa mutta sitäkin runsaampaa autoilun rokottamista täällä foorumilla. Taas tässä mennää perse eellä puuhun. Miksei tuotakin "ruuhka" ongelmaa voida ratkaista vain liikenne järjestelyillä. niilläkin rahoilla mitä on ryystetty vuosikaudet autoilioilta voisi saada melko paljon aikaiseksi. Nyt vaan poistetaan oireita eikä ratkaista ongelmaa (jos sitä nyt edes on).. no toki jos sillä samalla saadaan nyhdettyä rahaa niin mikä ettei... Miksi Suomessa on autoliitot hampaattomia. Vähän enempi poliittista toimintaa ja edustusta - Tehkää nyt jotain! Näilläkin autofoorumeilla (muutkin kuin saab) saisi melkoisen kannatus pohjan esimerkiksi vaikka vaaleihin. Miksi tätä väkimäärää ei hyödynnetä ja ajate asioita! Silloin mie meinasin sanoa - mentaliteetin takia maksetaan. Muita samaa miettiviä? Ja miten tuo asia voi olla vain Hki valtuuston päätettävissä?

(Okeij jotain on äänen sanottukin... )
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... sort=false)
Mut jotain tarvis tehdäkin!
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja yason »

Henkka #2283 kirjoitti:
yason kirjoitti: Sitten kun kaupunki on suunniteltu jalankulkijoille, pyöräilijöille ja joukkoliikenteelle, siellä ei ole enää tukiverkkoa yksityisautoilun valta-asemalle.
Onko tässä nyt kyse ideologiasta, jonka mukaan yksityisautoilu tulee lopettaa ja yksityisautot poistaa?
Ei ole. Yksityisautoilua ei tarvitse lopettaa, sen kustannukset pitää vaan suhteuttaa sen aiheuttamiin haittoihin. Jos ei suhteuteta, niin palkinnoksi saadaan väljästi rakennettu omakotilähiöityminen Amerikan malliin, jossa keskustat muuttuvat näivettyneiksi monikaistaisten valtaväylien halkomiksi parkkipaikkapuistoiksi, keskustan pienliiketoiminta kuolee ja siirtyy autolla kulkevien riemuksi ostoskeskuksiin, ja kaikkialle on aina matkaa kymmeniä kilometrejä, ja mihin tahansa päästäkseen tarvitsee auton, ja jossa kävelijöillä ja pyöräilijöillä ei ole turvattua paikkaa.

Kaupunkisuunnittelijoilla on suhteellisen vahva konsensus, että se, mikä on autoille hyväksi (nopeat monikaistaiset tiet, joissa saa ajella "rauhassa", leveät kaistat, isot parkkialueet ja -hallit) on toisensa poissulkeva siihen nähden, mikä on kevyelle liikenteelle hyväksi (hitaat ja kapeat tiet, joissa autoilijoiden on pakko seurata aktiivisesti, etteivät aja kenenkään päälle).

Yleensä poliittinen agenda vaan jyrää suunnittelijoiden mielipiteiden yli, ja sitten kaikki kärsivät.
Vastaa Viestiin