Kuka haluaa ja kuka ei. Ilman tuusulalaisten yms ohjastamia autoja ei Helsingissä paljon ruuhkia olisikaanng900aero kirjoitti:Niin meinaatko että helsinkiläisten ideoima ja halajama ruuhkamaksu ei sitten koskisi ollenkaan helsinkiläisiä, vaan he saisivat ihan vapaasti ruuhkailla ja saastuttaa yksityisautoillaan kylässään niin paljon kuin haluavat? Melko reilua jos näin on tarkoitus toimiaHenkka #2283 kirjoitti:
Juu, myös Tuusulan suuntaan Mäkelänkatua pitkin mihin kellon aikaan tahansa ajavat ansaisevat tuplamaksun. Onhan siellä sentään rata suht lähellä ja lentokenttäkin melkein naapurissa ja lisäksi musta vain tuntuu, että se on oikein
Ruuhkamaksut
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ruuhkamaksut
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ruuhkamaksut
Hienoa.Mimmi kirjoitti:Eiukös se nykyinen eduskuntatalon takapihan helikopterikenttä enää riitä?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Ruuhkamaksut
Samaa mieltä, aika ratkaisee.yason kirjoitti:Paras ruuhkamaksu olisi aika. Aikaa kun ei ole rikkaillakaan enempää kuin köyhillä.foppa kirjoitti:Itse en kannata ruuhkamaksuja...tämähän on taas näitä "pakottavia" konsteja, joita lykätään nykysin jokaiseen ongelma kohtaan.
Olen eri mieltä siitä että joukkoliikenne tulisi saada kiinnostavaksi haittaamalla yksityisautoilua. Se tulisi onnistua saamalla joukkoliikenne toimivaksi.yason kirjoitti:Otetaan kaistoja pois, laitetaan joukkoliikenne etusijalle liikennevaloissa, ja kavennetaan vauhdin hidastamiseksi ja kolareiden välttämiseksi vielä teitä, jolloin kuka tahansa joutuu maksamaan ruuhkista ajassa riippumatta siitä, onko alla sadan tonnin mersumaasturi vai tonnin käytetty micra.
Esimerkiksi Tukholmassa joukkoliikenne toimii ja on halpaa, ruuhkamaksut eivät aiheuta kapinaa. Ihmiset käyttävät julkisia koska se on helppoa. Täällä saattavat kaupunkien periferia-keskusta-periferia-reitit toimia mutta jos haluaa muualle kuin keskustaan täytyy asiaa pohtia tosissaan. Metrolla voi käydä koukkaamassa keskustan kautta vaihtamassa linjaa, bussilla ei sellaiseen halua ryhtyä ellei ole masokisti.
En myöskään usko että tulevaisuudessakaan näkyy tyhjiä busseja kiertelemässä joka kolkkaa, yksilöllistä liikkumista tulee esiintymään kaikesta huolimatta. Oli se sitten muodoltaan autoilua, tai vaikkapa sähköavusteista polkupyöräilyä, ei tarve katoa ikinä kokonaan.
Viimeksi muokannut oju, Ti Marras 03, 2009 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ruuhkamaksut
Samaa toivoisin myös kehille ja LahdenväylälleMimmi kirjoitti:Toivottavasti Tuusulanväylä katkaistaisiin kokonaan.ng900aero kirjoitti:Toivottavasti ruuhkamaksu tulee koskemaan myös (ja erityisesti) helsinkiläisiäkin, eli tiettyyn aikaan autoilu maksaisi, vaikka ajaisi esim. Kalliosta Hakaniemeen, siellä tsadissa kun on niin hyvät joukkoliikennevälineet, että yksikään tsadilainen ei voi tarvita autoa ollenkaan, ja siksi sen käytöstä pitää rangaista
(luetaanko jo vantaalaisetkin helsinkiläisiksi, eikä ruuhkamaksu koskisi myöskään heitä? )
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ruuhkamaksut
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Aut ... 5250475168
Se on muuten hyvä ottaa joka kerta kuva tuosta samasta risteyksestä, joka on sen 45min päivässä tuossa kunnossa suuntaansa. Saa olla aika pirun kohdennettu maksu, että osuu siihen ruuhkaiseen aikaan.
Se on muuten hyvä ottaa joka kerta kuva tuosta samasta risteyksestä, joka on sen 45min päivässä tuossa kunnossa suuntaansa. Saa olla aika pirun kohdennettu maksu, että osuu siihen ruuhkaiseen aikaan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Ruuhkamaksut
Hyvä idea olisi myös katkaista kaikki Kehä III:lta ulospäin menevät väylät, eihän siellä kuiteskaan mitään ole!
#3834
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ruuhkamaksut
Jep, eikä tarttis tulla Kehä III:sen ulkopuolelta sen sisäpuolelle katsomaan ei mitään.siiseli kirjoitti:Hyvä idea olisi myös katkaista kaikki Kehä III:lta ulospäin menevät väylät, eihän siellä kuiteskaan mitään ole!
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Ruuhkamaksut
Niimpä, eihän helsinkiläiset, espoolaiset, vantaalaiset, ja kaunialaiset tietenkään ruuhkauta sisäänajoväyliä, vaan ainoastaan kehyskunnista tuleva roskasakki, lähes kaikki em. parempi väki kun asuu Mannerheimintien eteläpuolella, eikä joudu käyttämään kuin sporaaHenkka #2283 kirjoitti:ng900aero kirjoitti:
Kuka haluaa ja kuka ei. Ilman tuusulalaisten yms ohjastamia autoja ei Helsingissä paljon ruuhkia olisikaan
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ruuhkamaksut
Niinpä, siltä se täältä Manskun pohjoispuolelta näyttääng900aero kirjoitti:Niimpä, eihän helsinkiläiset, espoolaiset, vantaalaiset, ja kaunialaiset tietenkään ruuhkauta sisäänajoväyliä, vaan ainoastaan kehyskunnista tuleva roskasakki, lähes kaikki em. parempi väki kun asuu Mannerheimintien eteläpuolella, eikä joudu käyttämään kuin sporaaHenkka #2283 kirjoitti:ng900aero kirjoitti:
Kuka haluaa ja kuka ei. Ilman tuusulalaisten yms ohjastamia autoja ei Helsingissä paljon ruuhkia olisikaan
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Ruuhkamaksut
Tässä on vaan se, että aktiivista "haittaamista" tarvitaan niin kauan kuin kaupunki on suunnilteltu yksityisautoille. Eli kyse on "saavutetuista eduista", joiden poistaminen on tietystä näkökulmasta aina "haittaamista".oju kirjoitti:Olen eri mieltä siitä että joukkoliikenne tulisi saada kiinnostavaksi haittaamalla yksityisautoilua. Se tulisi onnistua saamalla joukkoliikenne toimivaksi.yason kirjoitti:Otetaan kaistoja pois, laitetaan joukkoliikenne etusijalle liikennevaloissa, ja kavennetaan vauhdin hidastamiseksi ja kolareiden välttämiseksi vielä teitä, jolloin kuka tahansa joutuu maksamaan ruuhkista ajassa riippumatta siitä, onko alla sadan tonnin mersumaasturi vai tonnin käytetty micra.
Kyse on kuitenkin siitä, että yhden ihmisen kuljettaminen vaatii yksityisautolla 10-20 neliötä ja bussilla 1-2 neliötä. Tämän täytyy jotenkin tuntua käytännössä.
Sitten kun kaupunki on suunniteltu jalankulkijoille, pyöräilijöille ja joukkoliikenteelle, siellä ei ole enää tukiverkkoa yksityisautoilun valta-asemalle.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ruuhkamaksut
Onko tässä nyt kyse ideologiasta, jonka mukaan yksityisautoilu tulee lopettaa ja yksityisautot poistaa?yason kirjoitti:Tässä on vaan se, että aktiivista "haittaamista" tarvitaan niin kauan kuin kaupunki on suunnilteltu yksityisautoille. Eli kyse on "saavutetuista eduista", joiden poistaminen on tietystä näkökulmasta aina "haittaamista".oju kirjoitti:Olen eri mieltä siitä että joukkoliikenne tulisi saada kiinnostavaksi haittaamalla yksityisautoilua. Se tulisi onnistua saamalla joukkoliikenne toimivaksi.yason kirjoitti:Otetaan kaistoja pois, laitetaan joukkoliikenne etusijalle liikennevaloissa, ja kavennetaan vauhdin hidastamiseksi ja kolareiden välttämiseksi vielä teitä, jolloin kuka tahansa joutuu maksamaan ruuhkista ajassa riippumatta siitä, onko alla sadan tonnin mersumaasturi vai tonnin käytetty micra.
Kyse on kuitenkin siitä, että yhden ihmisen kuljettaminen vaatii yksityisautolla 10-20 neliötä ja bussilla 1-2 neliötä. Tämän täytyy jotenkin tuntua käytännössä.
Sitten kun kaupunki on suunniteltu jalankulkijoille, pyöräilijöille ja joukkoliikenteelle, siellä ei ole enää tukiverkkoa yksityisautoilun valta-asemalle.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Ruuhkamaksut
En ymmärrä mihin Helsingin kokoisessa tuppukylässä tarvitaan ruuhkamaksuja? Muuta kuin ekofasistien kieroituneiden omantunnontuskien ja fantasioiden tyydyttämiseen siis.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Ruuhkamaksut
Henkka #2283 kirjoitti:kiireiset kansanedustajat
Nekö, jotka tekevät kolmipäiväistä työviikkoa, viettävät muutaman kuukauden vuodessa lomia ja päättävät vielä itse palkoistaan ja eduistaan? No kyllähän sitä kiirettä pitää, että ehtii sotkea muiden ihmisten asiat tuossakin ajassa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Ruuhkamaksut
Käyn säännöllisesti herjaamassa Suomen huonoa mutta sitäkin runsaampaa autoilun rokottamista täällä foorumilla. Taas tässä mennää perse eellä puuhun. Miksei tuotakin "ruuhka" ongelmaa voida ratkaista vain liikenne järjestelyillä. niilläkin rahoilla mitä on ryystetty vuosikaudet autoilioilta voisi saada melko paljon aikaiseksi. Nyt vaan poistetaan oireita eikä ratkaista ongelmaa (jos sitä nyt edes on).. no toki jos sillä samalla saadaan nyhdettyä rahaa niin mikä ettei... Miksi Suomessa on autoliitot hampaattomia. Vähän enempi poliittista toimintaa ja edustusta - Tehkää nyt jotain! Näilläkin autofoorumeilla (muutkin kuin saab) saisi melkoisen kannatus pohjan esimerkiksi vaikka vaaleihin. Miksi tätä väkimäärää ei hyödynnetä ja ajate asioita! Silloin mie meinasin sanoa - mentaliteetin takia maksetaan. Muita samaa miettiviä? Ja miten tuo asia voi olla vain Hki valtuuston päätettävissä?
(Okeij jotain on äänen sanottukin... )
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... sort=false)
Mut jotain tarvis tehdäkin!
(Okeij jotain on äänen sanottukin... )
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... sort=false)
Mut jotain tarvis tehdäkin!
Re: Ruuhkamaksut
Ei ole. Yksityisautoilua ei tarvitse lopettaa, sen kustannukset pitää vaan suhteuttaa sen aiheuttamiin haittoihin. Jos ei suhteuteta, niin palkinnoksi saadaan väljästi rakennettu omakotilähiöityminen Amerikan malliin, jossa keskustat muuttuvat näivettyneiksi monikaistaisten valtaväylien halkomiksi parkkipaikkapuistoiksi, keskustan pienliiketoiminta kuolee ja siirtyy autolla kulkevien riemuksi ostoskeskuksiin, ja kaikkialle on aina matkaa kymmeniä kilometrejä, ja mihin tahansa päästäkseen tarvitsee auton, ja jossa kävelijöillä ja pyöräilijöillä ei ole turvattua paikkaa.Henkka #2283 kirjoitti:Onko tässä nyt kyse ideologiasta, jonka mukaan yksityisautoilu tulee lopettaa ja yksityisautot poistaa?yason kirjoitti: Sitten kun kaupunki on suunniteltu jalankulkijoille, pyöräilijöille ja joukkoliikenteelle, siellä ei ole enää tukiverkkoa yksityisautoilun valta-asemalle.
Kaupunkisuunnittelijoilla on suhteellisen vahva konsensus, että se, mikä on autoille hyväksi (nopeat monikaistaiset tiet, joissa saa ajella "rauhassa", leveät kaistat, isot parkkialueet ja -hallit) on toisensa poissulkeva siihen nähden, mikä on kevyelle liikenteelle hyväksi (hitaat ja kapeat tiet, joissa autoilijoiden on pakko seurata aktiivisesti, etteivät aja kenenkään päälle).
Yleensä poliittinen agenda vaan jyrää suunnittelijoiden mielipiteiden yli, ja sitten kaikki kärsivät.