Liikenteen asennevammaiset ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Itsekin muutaman kilometrin mutkatietä kesäisin taittavana motoristina (siis moottoripyöräilijänä) koen enemmän harmia takalampussa roikkuvista autoilioista kun auton takapuskurissa roikkuvista motoristeistä, ehkä osittain siitä syystä että päästän heti motoristin ohi jos tällainen lähestyy takaa sillä tiedän että jos näen hänet toisen kerran samalla matkalla niin hänet on todennäköisesti pysäytetty, muuten en tarvitse häntä nähdä.

Autoilijat eivät tunnu käsittävän millaista voimaa moottoripyörissä on, ehkä ymmärtävät että kiihtyvyyttä löytyy, mutta eivät millään käsitä sitä jarrutehoa! Moottoripyörässä on isommat jarrulevyt kun keskiverto henkilöautossa, kaksin kappalein etuakselilla, ihan kuten autossakin. Painoa vain on ihan pirusti vähemmän. Moottoripyörä pysähtyy täydellisesti ennen kun auton kuljettaja edes tajuaa että motoristi liipaisee jarruja. Roiku siinä sitten 30cm takalampusta...

Tuo qaw:n mainitsema etulasin peseminen on kyllä tehokasta, pesuaineet eivät ole mitenkään hyvänmakuisia, eikä kypärässä ole pyyhkijöitä jolla pyyhkiä ne pisarat pois... been there done that. Yök.

Pahimpia kokemuksia oli eräs audi-kuljettaja (herra isokalu ihan selkeesti), ohitti länsiväylällä penkat pöllyen vasemmalta, itse ajelin vasenta kaistaa rajoitus +15km/h (mittari huijaa n. 7-8km/h), ja ohittelin sujuvasti oikealla kaistalla ajavia. Siinä oli meinaan hengenlähtö lähellä kun m****u survasee ohi melkein kaiteeseen ja pyörään hipoen, nyrkillä huitoen...

Muitakin kuumakalleja on nähty, yleensä jarrujen näyttäminen auttaa, tai sitten lasken mittarinopeuden tasan rajoitukseen (mittari näyttää siis edelleen 7-8km/h liikaa). Eihän kukaan voi minua estää ajamasta sääntöjen mukaan...

_________________
- Nappe #874
Saab 900 Aero -84
Saab 900i -88
Saab 9-3SE -99 TA
Suzuki GSX750F -99
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Erityisen kivaa lasinpesuneste tekee silmissä jos sattuu käyttämään piilolinssejä, kaverille tuli lääkärireissu erään kikkelin pesurivitsin vuoksi.
Seuraavalla viikolla lasinpesijän naama muistutti pandaa :evil:
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

En roiku perässä enkä siedä perässä roikkujia. Tietenkin hetkellisesti siinä takana voi joutua olemaan, mutta jos roikutaan kilometrikaupalla muutoin lähes tyhjällä tiellä.. silloin on kattoluukku tarpeen ja voidaan aloittaa pienehkö siivousoperaatio kulkineessa. Uskoo muuten sitkeämpikin taksikuski taikka vaikka motoristi kun tyhjää pulloa vilauttaa luukusta... :twisted:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Myrkky kirjoitti:En roiku perässä enkä siedä perässä roikkujia. Tietenkin hetkellisesti siinä takana voi joutua olemaan, mutta jos roikutaan kilometrikaupalla muutoin lähes tyhjällä tiellä.. silloin on kattoluukku tarpeen ja voidaan aloittaa pienehkö siivousoperaatio kulkineessa. Uskoo muuten sitkeämpikin taksikuski taikka vaikka motoristi kun tyhjää pulloa vilauttaa luukusta... :twisted:
niinpä :D
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Noh eikös toi sitten mene jo vähän älyttömäksi ? Tiedä mitä vahinkoja tapahtuisi esim. 120kmh ?


Järki käteen kuitenkin 8O
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kaiken ikävimpiä ovat nuoret "leikkisät" kulkineesta riippumatta, jos hivuttaudut rauhallisesti ohituskaistaa ohi niin jo vain se kaasu löytyy ohitettavalta.. jättäydyt taakse taas enempiä provosoimatta, niin ei mene montaa sataa metriä kun edelläajava on taas ajettu kiinni.. lähdet ohi, niin kuinkas käykään.. :evil:

Niitä harvoja kertoja, kun olen itse liian lähellä roikkunut, ovat saaneet alkunsa juuri edellämainitusta ja senverran käämi kärähtänyt, että pidetty se oma nopeus ja katsottu onko edelläajavalla halua suoriutua alta vai rysähtääkö.. (tietenkin katsoen, että ei ole muuta liikennettä.. minussa ei hyvä häviä ja tuskin kiusantekijässäkään)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Turbo16 kirjoitti:Noh eikös toi sitten mene jo vähän älyttömäksi ? Tiedä mitä vahinkoja tapahtuisi esim. 120kmh ?


Järki käteen kuitenkin 8O
Mulle nyt on henkilökohtaisesti ihan sama, mitä jollekkin tarkoituksella provosoivalle tapahtuu. Tietty katsotaan ettei ole muuta liikennettä.. ja jos jotain sattuu niin ainahan voi sanoa mitä lienee romua ollut tiellä.

Edit: Sikäli kuulun kyllä itsekkin "asennevammaisiin", että sääliä en tunne mutta tarkoituksella en muita kiusaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Tulihan tässä kesän aikana nähtyä monen moista tallaajaa liikenteessä, työmatkaa tuli 100km päivässä.

Rekan perässä roikkujat jotka seilaavat kaistallaan, eivätkä näe ollenkaan milloinka vastaantulijoita tulee,
ja lähtevät ohittamaan ihan älyttömissä paikoissa. Tietenkään vilkkua ei käytetä tai millään tavalla ilmoiteta ohitusaikeesta.
Reilu välimatka vain edessä olevaan niin näkee pääsekö meneen ohi ja sitte mennään ja ei meinata.
Tässäki on vaaransa että kun lähetään ripeästi ohi niin ohitettavat ei huomaa tätä tapahtumaa ja tunkevat sen oman kulkupelinsä yhtäkkiä kylkeen tai eteen.
Pari kertaa joutunu testaan reaktionopeutta kun joku on yhtäkkiä tulossa kylkeen.

Jos jollakulla on kiire niin menkööt ohi kunhan eivät vaaranna mun matkantekoa/henkeä esimerkiks roikkumalla puskurissa.
Joskus myös joutunut väistämään näitä vastaantulevia ohittajia arghh

Mutta koskaan ei kannata päiväänsä pilata miettimällä näitten kuskien aivotuksia.

Siinä oli mun vuodatus liikennekulttuurista.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
espe
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja espe »

potkuhousu kirjoitti:
95-03 kirjoitti:Ajelin lauantaina Kehä-I:sta illan suussa mittarinopeudella 80km/h (70km/h rajoitusalue). Huomasin peilistä kolme motoristia,jotka lähestyivät nopeasti. Ohi menivät vähintään nopeudella 110km/h. Ei tässä vielä mitään, mutta kukin ajoi vaan takarenkaalla, eli keulivat.

Ei taida kuolema pelottaa....
Näin ne motoristit harjoittelee

http://www.lamermelculo.com/video.php?id=924 :lol:

...Niin! Training for WHAT?
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
espe
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja espe »

Nappe kirjoitti:Itsekin muutaman kilometrin mutkatietä kesäisin taittavana motoristina (siis moottoripyöräilijänä) koen enemmän harmia takalampussa roikkuvista autoilioista kun auton takapuskurissa roikkuvista motoristeistä, ehkä osittain siitä syystä että päästän heti motoristin ohi jos tällainen lähestyy takaa sillä tiedän että jos näen hänet toisen kerran samalla matkalla niin hänet on todennäköisesti pysäytetty, muuten en tarvitse häntä nähdä.

Autoilijat eivät tunnu käsittävän millaista voimaa moottoripyörissä on, ehkä ymmärtävät että kiihtyvyyttä löytyy, mutta eivät millään käsitä sitä jarrutehoa! Moottoripyörässä on isommat jarrulevyt kun keskiverto henkilöautossa, kaksin kappalein etuakselilla, ihan kuten autossakin. Painoa vain on ihan pirusti vähemmän. Moottoripyörä pysähtyy täydellisesti ennen kun auton kuljettaja edes tajuaa että motoristi liipaisee jarruja. Roiku siinä sitten 30cm takalampusta...

Tuo qaw:n mainitsema etulasin peseminen on kyllä tehokasta, pesuaineet eivät ole mitenkään hyvänmakuisia, eikä kypärässä ole pyyhkijöitä jolla pyyhkiä ne pisarat pois... been there done that. Yök.

Pahimpia kokemuksia oli eräs audi-kuljettaja (herra isokalu ihan selkeesti), ohitti länsiväylällä penkat pöllyen vasemmalta, itse ajelin vasenta kaistaa rajoitus +15km/h (mittari huijaa n. 7-8km/h), ja ohittelin sujuvasti oikealla kaistalla ajavia. Siinä oli meinaan hengenlähtö lähellä kun m****u survasee ohi melkein kaiteeseen ja pyörään hipoen, nyrkillä huitoen...

Muitakin kuumakalleja on nähty, yleensä jarrujen näyttäminen auttaa, tai sitten lasken mittarinopeuden tasan rajoitukseen (mittari näyttää siis edelleen 7-8km/h liikaa). Eihän kukaan voi minua estää ajamasta sääntöjen mukaan...

_________________
- Nappe #874
Saab 900 Aero -84
Saab 900i -88
Saab 9-3SE -99 TA
Suzuki GSX750F -99
'




...enpä tiedä, olisko tässä kyseessä enempi kehä3:n sisäinen ongelmatiikka kuin tuollainen "periferinen juttu" mutta minulla ei muistaakseni ole ollut tuollaista ongelmatiikkaa täällä n.180km päässä Tampereen eteläisestä satamakaupungista...( tämä tietenkin täytyy ottaa sellaisella "huumorila" :evil: :evil: :evil:
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Nappe kirjoitti:Pahimpia kokemuksia oli eräs audi-kuljettaja (herra isokalu ihan selkeesti), ohitti länsiväylällä penkat pöllyen vasemmalta, itse ajelin vasenta kaistaa rajoitus +15km/h (mittari huijaa n. 7-8km/h), ja ohittelin sujuvasti oikealla kaistalla ajavia. Siinä oli meinaan hengenlähtö lähellä kun m****u survasee ohi melkein kaiteeseen ja pyörään hipoen, nyrkillä huitoen...
Eikös sitä nyt voi väistää vaikka ohituskaistalla ajaiskin ylinopeutta? Kannattaa välillä vilkuilla peilihin ohituskaistallakin.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

peinu kirjoitti:Eikös sitä nyt voi väistää vaikka ohituskaistalla ajaiskin ylinopeutta? Kannattaa välillä vilkuilla peilihin ohituskaistallakin.
Just niin.
Motarillahan ei ole määrätty kuinka monta autoa saa kerralla ohittaa ja kuinka kauan se saa viedä aikaa, mutta kun ohittaminen on "päättynyt" niin moottoritie on ainoa kaksikaistainen ajorata jossa on velvollisuus (sakon uhalla) siirtyä oikeanpuoleiselle kaistalle.

Mutta kyllä omasta ja mahdollisesti kyydissä olevien terveydestä/hengestä piittaavan olisi syytä silmäillä peilejä myös ohituskaistalla vaikka ajaisikin suurinta sallittua tai vähän sen yli!

Kun takaa lähestyvällä on 2xx vauhtia ja kaahari olettaa (sillähetkellä) kaukana edessään näkyvän siirtyvän heti ohituksen jälkeen oikealle kaistalle eikä näin tapahdukkaan vaan suurintasallittua etenevä päättääkin (mahdollisesti lähestyjää hillitäkseen) ohittaa vielä 300m päässä olevan auton niin on tilanne jo todella hankala. Kaahari tajuaa todennäköisesti viiveellä ettei se toinen siirrykkään oikealle ja alkaa jarruttaa. Jarrutusmatka vaan on mielettömän pitkä kovista nopeuksista joten yht'äkkiä "syyttömän" edellä ajavan teot ratkaisee johtaako tilanne onnettomuuteen vai ei.

Jarruttaminen pahentaa tilannetta. Oikealle kaistalle voisi siirtyä, mutta kaahari saattaa yrittää väistää/ohittaa sieltä koska jarrutusmatka ei ehkä enää riitä.
Se on kova hinta maksettavaksi jos kaaharin kouluttamisesta (ei väistä koska toinenhan rikkoo rajoituksia) seuraa peräänajo jonka seurauksena molemmat ajokit etenevät ohjauskyvyttöminä 150-160 nopeudella metsähallituksen puolelle.

Tietysti ylinopeus on kiellettyä ja moiset kaaharit pitäisi kitkeä liikenteestä jne. mutta kaikki eivät kuitenkaan noudata lakia. Varaudummehan lainrikkojiin muutenkin esim lukitsemalla kotimme ja automme, miksemme suojautuisi liikenteessäkin.

Mutta oman ja muiden tiellä liikkujien parhaaksi pitää kaaharien tekoihin puuttuminen jättää poliisille!
Kaaharin vaarallisuushan perustuu siihen että hän toimii muiden näkökulmasta katsoen ennalta arvaamattomalla tavalla. Kun "omatoimipoliisi" alkaa sitten estellä tai muuten haitata kaaharin etenemistä niin tieosuuden arvaamattomasti käyttäytyvien autoilijoiden määrä onkin jo tuplaantunut :!:
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

2,3T sport kirjoitti:Kun "omatoimipoliisi" alkaa sitten estellä tai muuten haitata kaaharin etenemistä niin tieosuuden arvaamattomasti käyttäytyvien autoilijoiden määrä onkin jo tuplaantunut :!:
Asiaa :!: :!:
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Turbo16 kirjoitti:Noh eikös toi sitten mene jo vähän älyttömäksi ? Tiedä mitä vahinkoja tapahtuisi esim. 120kmh ?


Järki käteen kuitenkin 8O
Älytöntä juu, mutta niin se on perseessä roikkuminenkin. Monet kun tekee sitä vieläpä ihan tahallaan eikä edes mene ohi vaikka pääsisi. Tällaisissa tapauksissa mä olen ainakin ottanut asenteen "sitä saa mitä tilaa", tuomioita otan vastaan vain täysin puhtailta pulmusilta ;)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

peinu kirjoitti:
Nappe kirjoitti:Pahimpia kokemuksia oli eräs audi-kuljettaja (herra isokalu ihan selkeesti), ohitti länsiväylällä penkat pöllyen vasemmalta, itse ajelin vasenta kaistaa rajoitus +15km/h (mittari huijaa n. 7-8km/h), ja ohittelin sujuvasti oikealla kaistalla ajavia. Siinä oli meinaan hengenlähtö lähellä kun m****u survasee ohi melkein kaiteeseen ja pyörään hipoen, nyrkillä huitoen...
Eikös sitä nyt voi väistää vaikka ohituskaistalla ajaiskin ylinopeutta? Kannattaa välillä vilkuilla peilihin ohituskaistallakin.
Jos itse jatkuvasti ohittelee hitaampia ja vielä ylinopeutta *hyi hyi* ajaen niin sitten väistetään kun tilaa tulee eikä aleta joka väliin vauhtia hidastamaan ja päästämään vielä nopeampia ohi. Sitten on aivan eri juttu jos jostain syystä itse ajelee selvästi muuta liikennettä hitaammin, silloin tottakai annetaan tietä. Vaan tästä ei nyt ollut kysymys...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Vastaa Viestiin