Jaksottainen lämmitys lohkolla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Nostan vielä tämän keskustelun esille, kun tulin muun keskustelun ohessa kysyneeksi DEFA-mieheltä mielipidettä pätkäsähkön vaikutuksista lämmityselementin ikään. DEFAnkin kanta on, että elementin ikä lyhenee pätkäsähköllä.
JAKSOTTAINEN VIRRANSYÖTTÖ AUTONLÄMMITYSJÄRJESTELMILLE

Markkinoilla on järjestelmiä jotka jaksottaisesti kytkee virran autonlämmitys-pistorasioille. Nämä on suunniteltu lähinnä suurempien pysäköintialueiden käyttöön.
Järjestelmät perustuvat keskusyksikköön, joka jaksottain kytkee virran autonlämmityspistorasioille. Seuravaksi selvitys eräänlaisen jaksottaisen virransyöttöjärjestelmän toiminnasta.
Keskusyksikkö toimii 6 minuutin toimintajaksoissa. Ulkolämpötilasta riippuen, kytkentäaika vaihtelee. Mitä kylmempi ulkolämpötila, sitä pidempi virransyötön kytkentäaika. Järjestelmä kytkeytyy toimintaan +10 C asteen lämpötilassa. Ulkolämpötilan ollessa –35C astetta virransyöttö on kiinteästi päälle kytkettynä.
Järjestelmään säädetyillä kytkentä ajoilla on pyritty saavuttamaan moottorin lämpötilaksi +10C astetta, mutta järjestelmä on säädettävissa nostamaan moottorin lämpötilaa jopa +30C asteeseen.
Järjestelmä on kehitetty säästämään sähköä auton moottorin ja sisätilojen lämmittämisen yhteydessä. Järjestelmä säästää sähköä, verrattuna järjestemään jossa virta on kiinteästi päälle kytkettynä, mutta mitä alhaisempi lämpötila, sitä pienempi säästö, sillä –35C asteen lämpötilassa virta on kiinteästi kytkettynä.

Järjestelmän käyttö tarkoittaa, että moottorin- ja sisälämmitin kytkeytyy päälle ja pois 10 kertaa yhden tunnin aikana, 80 kertaa 8 tunnin työpäivän aikana. Talven aikana tämä tarkoittaa n. 8000 kytkeytymis kertaa. Tämä vastaa n. 17 vuoden normaali käyttöä (kolmen kiinteän kytkentäajan käyttöä vuorokaudessa).

Jaksottainen kytkentä kuluttaa lämmittimen vastuslankaa.
Lämmittimen vastusosalla on erityinen ominaisuus, se toimii samalla sulakkeena ylikuumenemista vastaan. Lämmitin ei ole suunniteltu jaksottaiseen päällekytkentään.
Jokainen päälle ja pois kytkentä kuluttaa vastuslankaa, ja jaksottaisen päälle ja pois kytkennän käyttö lyhentää lämmittimen vastuksen käyttöikää jopa 1/17 osaan vastuksen normaalista käyttöiästä.
Vastuslangan kulumisen seurauksena, päivittäisen 8 tunnin jaksottaisen päälle ja poiskytkennän yhteydessä, lanka ajan mittaan palaa poikki ja lämmitin lakkaa toimimasta. Näissä olosuhteissa lämmittimen käyttöikä lyhenee jopa n. 1-3 vuoteen.
(Tämän on vahvistanut lämmittimen vastuslangan valmistaja).

Lämmitysjärjestelmän käyttö autoon asennetulla ajastinkellolla
Autonlämmittimien valmistajilla on autoon sisälle asennettavia ajastinkelloja, joissa kiinteiden lämmitysaikojen lisäksi on myös valittavissa ulkolämpötilan mukaan säätyvä päälle kytkentä aika. Tämä on virransäästön kannalta taloudellisin vaihtoehto, samalla kun myös auton moottori ja sisätilat saavuttavat maksimaalisen lämpötilan (moottori n.+30C ja sisätilat n. +15 C astetta). Näillä ajastinkelloilla saavutetaan korkeammat lämpötilat auton moottorissa ja sisätiloissa ilman lämmittimen käyttöiän lyhenemistä.

Selvitys perustuu autonlämmittiä valmistavan DEFA AS:n ja lämmittimiin vastuslangat toimittavan CANTHAL:in tutkimuksiin ja testeihin.

OY KAHA AB
DEFA osasto
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Asiaa sivuten pulssitettujen lämmitystolppien käyttöönotolle voi olla useita työnantajan kannalta järkeviä perustetta:

1. pääsulakkeet tai tolppia syöttävän sähkökeskuksen resurssit ei riitä.
2. syöttöjohdot ei riitä tolpilla
3. sähkölaskutuksellisena yksityiskohtana voi olla esim. sähkölaskutusperusteena päivän huippukulutus, ei siis pelkät yhteenlasketut kilovattitunnit, pihalla seisovien autojen kulutuksen pudottaminen tuo selvää säästöä sähkölaskussa
4. lämmitystolppien uusimista (kellokytkimillä varustetuiksi) halvemmaksi tulee tuo pulssitettu sähkö ja vanha tolpat

Henkilökohtaisesti parhaimpana ratkaisuna pidän kellokytkimellä varustettuja tolppia. Oman työpaikan pihassa tolpissa on muistaakseni 6A automaattisulake. Jos jää sisätilalämppäri kakkoselle (1300W) saa sitten päivän päätteeksi hypätä kylmään autoon, jossa on kylmä kone. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Jos nyt lähdetään leikkimielellä laskemaan, että paljonko maksaa yksi KPL lohkolämmittimen vastuksia ja se, että montako Euroa talvessa menee rahaa sähköön autoa lämmitettäessä.
Jos vaikka lähdetään siitä, että oman autoni vastus taisi olla noin 100€.
Jos työnantaja ahdistuneisuuttaan siirtää kulut sähkölaskustaan autoilijalle pätkyttämällä sähköä, niin tuleeko halvemmaksi lyödä euroja kouraan pomolle ja sanoa, että sähkö päälle, ennemmin kuin vaihdella vastuksia?

Eli Vastus 100€ ja sähkönhinnaksi semmonen mukavanpyöreä 10s/KWh.
(todellisuudessa yritykset maksanevat aika roimasti vähemmän)
Auto roikassa 3h/vrk. Vastuksen teho 0,6KW. Oletetaan vaikka, että vastusta käytettäisiin vaikkapa 140vrk/a se 3h kerrallaan.
Tämmöisellä kötöstyksellä vuosikulutus olisi sellaiset 252KWh eli ~25€.

Työkaverilla paloi omasta autostaan muistaakseni 4-5v aikana ainakin 2 kertaa vastus. Periaatteessa näin huvikseen laskettuna tulisi halvemmaksi antaa työnantajalle 25€/a massia, että ei katkoisi sitä sähköä...
Itselläni oli edellisessä autossa toisena talvena vastuksen vaihto. Nyt innolla odotan, että kauanko tämänkertaisen auton vastus kestää.

Joku nyt meinaa, että silloin tulisi kerrralla niin kova vienti, kun kaikki (vaikka nyt 100) autoa läpsähtäisi päälle tiettyyn kellonaikaan.
Tuo yritys kuitenkin käyttää jo kattovalaistukseen moninkertaisen määrän sähköä, jatkuvasti. Kattovalaistus on muutenkin prosentuaalisesti erittäin pieni sähkönkulutuserä tuossa firmassa. Eräs yötuuri ihan joutessani käppäilin tyhjiä halleja ja sammuttelin mennessäni noin 50KW:n edestä lamppuja... Että se on ihan mistä säästää... On paljon helpompi laskea, että paljonko säästää, jos katkoo roikkalämmitystä työntekijäiltä kuin sitä, että paljonko viikonlopuilla palaa turhia valoja laitoksessa.
Toisaalta ymmärrän myös sen, että yritykset ilmeisesti joutuvat maksamaan extraa verkkoon tuottamastaan huojunnasta, eli vissiin niitä syntyy juuri, kun paljon sähköä imaistaan kerralla. Viisaammat selittääkin varmaan tarkemmin ;)

Joku 100 auton teettämä 60KW:n määrä tuntuu vaan niin kovin pieneltä, kun vieressä hyrskyttää reilu puolitoista megawattia syövät vehkeet, jotka nekin tekevät vain osan firman kulutuksesta.

Toihan voi olla ihan tosijuttu tuokin, että yksinkertaisesti kehnoja vastuksia ja se siitä! Tuntuu niin yleiseltä tuo, että itse kallistuisin katkomisen puoleen selityksenä hajoamisiin.

Kuten taannoisessa viestissä mainitsin, niin tällähetkellä autot ovat vielä jatkuvalla lämmityksellä. Tuossa välissä oli jopa 18c pakkasia täällä. Eli voisi olettaa, että vedetty sähköjohto on tarpeeksi paksua pitämään autot lämmityksessä myös jatkuvasti :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kehnoa vastusta voisin miekin kannattaa, koskapa paria eri autoa olen joutunut pitämään pätkityssä sähkössä työmaan pihassa. Molempia ehkä noin karkeasti yhteensä parin talven aikana. Ei niistä vastukset menneet miksikään. Molemmat vempeleet tosin oli 80-luvulta ja vastukset mitä todennäköisimmin alkuperäisasennettuja.

Se että jotkut kehtaa sanoa pätkivän sähkön olevan vaaratonta vastuksille on selvää silmien sulkemista faktojen ääressä. Olen kuullut tuosta ongelmasta niin monelta taholta, ettei normaali lohkolämmitysvastuksen rikkoutuminen riitä selitykseksi toistuville rikkoutumisille. Sensijaan laadun heikkeneminen voisi hyvinkin olla osasyy, eikä pelkästään tuo pätkitty sähkö.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Jaksottainen lämmitys lohkolla

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Terve!
En kehdannu tehdä uutta topiccia, niin ajattelin kysyä lähestulkoon aiheeseen liittyvää, eli;
Jotkut ovat minulle väittäneet, ettei moottori tykkää hyvää, jos sitä lämmitetään koko yö, eli n. 8 tuntia, kun ei tolpassa satu olemaan ajastinta, vaan virta on päällä jatkuvasti. Onko tuossa mitään perää, vai onko se vain sähkönsäästäjien haihattelua???
PS. Omassa autossa lämmöt jopa laskeneet hetkellisesti liikkeelle lähdön jälkeen.. :)
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jaksottainen lämmitys lohkolla

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Taitanee olla säästäjien haihattelua :) .. Se sitten on asia erikseen onko siitä mitään hyötyä lämmittää lohkolämmittimellä noin pitkään. Toisaalta itsellä on tullut harrastettua samaa aika paljonki enkä tosiaan ole havainnut haittoja.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jaksottainen lämmitys lohkolla

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ekitheman kirjoitti:Terve!
En kehdannu tehdä uutta topiccia, niin ajattelin kysyä lähestulkoon aiheeseen liittyvää, eli;
Jotkut ovat minulle väittäneet, ettei moottori tykkää hyvää, jos sitä lämmitetään koko yö, eli n. 8 tuntia, kun ei tolpassa satu olemaan ajastinta, vaan virta on päällä jatkuvasti. Onko tuossa mitään perää, vai onko se vain sähkönsäästäjien haihattelua???
PS. Omassa autossa lämmöt jopa laskeneet hetkellisesti liikkeelle lähdön jälkeen.. :)
Kyllä, jatkuva turha lämmittäminen kuluttaa lohkolämmittimen vastusta, koska tunnit ne sillekkin tulee aikanaan täyteen. Kokemukseni(sekä lukemani) mukaan suurempana ongelmana on jäähdytysnesteen ennenaikainen vanhentuminen, joka ilmenee enimmäkseen sen korroosionesto-ominaisuuksien heikentymisenä sekä toisekseen kattilakiven muodostumisen ehkäisykyvyn heikentymisenä.

Sikäli mikäli satun olemaan kovin väärässä, niin korjaa "Sami" toki kertomani oikealle tolalleen.. :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Jaksottainen lämmitys lohkolla

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Eli mikäli Myrkky on oikeassa, niin pitäisi useammin vaihdella jäähdytysnesteet... Kyllähän se ajastin olisi järkevä, mutta sen jo hommasin, ja eihän Motonetin 5€ vehje kestänyt kuin viikon.. :(
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Jaksottainen lämmitys lohkolla

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miul ois joutilaana moinen laatikko kahdella kellolla ja pistorasialla.

best offer wins hah. en tiiä yhtään mitä mahtaa maksaa...uusi siis sellainen
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Jaksottainen lämmitys lohkolla

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Toi on kyllä ollut aivan loistava kun tohon 9-5:n ajotietokoneeseen(ohjaa Defan releboksia) sai ajastus mahdollisuuden.. ei tarvi pelleillä minkään ajastuskellojen kanssa.. 8) Esim. töissä ei edes tollanen kello mahtuisi tolppien koteloihin.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Jaksottainen lämmitys lohkolla

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Niin, onhan nuo aika moisia mötiköitä nuo ajastimet... Enpä viitti vaihtaa toisen omistamaa lämmitystolppaakaan ihan näin omatoimisesti ja omaan piikkiin. Sen takia lähinnä alunperin kyselinkin noita haittavaikutuksia pitkästä lämmityksestä.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Jaksottainen lämmitys lohkolla

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos joku toinen sähkön maksaa niin antaa paahtaa vaan. Lämmityselementin loppuunkuluminen tuskin tulee vastaan auton käyttöaikana, mutta jäähdytysnesteitä kannattaa ehkä vaihtaa useammin kuin on suositeltu. Lämpö kun lisää kaikkien kemiallisten reaktioiden nopeutta ja näin kiihdyttää jäähdytysnesteeseen suunniteltujen korroosioinhibiittoreiden, kattilakiveä ehkäisevien dispersanttien ym. "mömmöjen" väsymistä, ja pelkällä etyleeniglykolillakin on taipumusta ajan saatossa hajota oksaalihapoksi eli siksi samaksi mikä raparperissakin kirpeältä maistuu.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Jaksottainen lämmitys lohkolla

Viesti Kirjoittaja mursu »

Itse vaihdoin taloyhtiölle 70 tolppaa että saatiin jokaiselle itsenäinen ajastin ja vikavirtasuoja. Palkaksi sain ilmaiset sähköpaikat, kopan kaljaa eli talkoo hommina meni...

... mutta kun todettiin virtojen pysyvän järkevissä lukemissa niin sallittiin myös sisätilalämmittien käyttö.

Säästö sähkölaskussa oli huomattava, joten taloyhtiöt varmasti ihan järkisyistäkin uusivat tolppia jos joku vaan jaksaa tarpeeksi jauhaa asiasta.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jaksottainen lämmitys lohkolla

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Ja kun se tolppa toimii ajastimella niin ennakoit aina 2h ennen kuin minnekkään lähdet ja vitutukseen asti ruuvaat sitä tolppaa aina joka kerta kun lähtös on eri aikaan... Eli ei ongelmattoman kiva oo tuokaan.

E: ja kun tossa mulla on 24k kello joka lämmittää 2-0h kohdalla niin illalla kun lasket aina väärin montako tuntia on lähtöön niin taas ketuttaa.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jaksottainen lämmitys lohkolla

Viesti Kirjoittaja muppelo »

9-5T kirjoitti:
muppelo kirjoitti:Ja kun se tolppa toimii ajastimella niin ennakoit aina 2h ennen kuin minnekkään lähdet ja vitutukseen asti ruuvaat sitä tolppaa aina joka kerta kun lähtös on eri aikaan... Eli ei ongelmattoman kiva oo tuokaan.

E: ja kun tossa mulla on 24k kello joka lämmittää 2-0h kohdalla niin illalla kun lasket aina väärin montako tuntia on lähtöön niin taas ketuttaa.
Ei ole sms/eberi systeemikään helppo kun aina joutuu muistamaan että lähettää viestin autolle n.10min ennen lähtöä, raahata nyt puhelinta mukana sen takia että saa auton lämpeemään.
Ei oo helppoo, varsinkin kun se puhelin nyt muutenkin on mukana :lol:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Vastaa Viestiin