SAAB RIP

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Lukittu
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Eikös se ole ihan tutkittu juttu että Saabistit ovat eniten innoissaan autostaan? :wink:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Pekko_Å kirjoitti:Kyllä täytyy sanoa, että oman empiirisen tutkimuksen perusteella voidaan aukottomasti todeta, että muiden automerkkien foorumikeskustelijat ovat keskiarvoltaan hyväksyväisempiä muita merkkejä kohtaan, kuin saab-klubin.

Loppuun vielä --> :wink: , ettei kukaan luule että olen oikeaa tutkimusta tehnyt. Mutta mielestäni se on kyllä totta, että muiden merkkiharrastajien keskuudessa on saapas arvostetumpi kuin muut merkit Saabharrastajien keskuudessa. Ilmeisesti täällä ollaan hivenen kapeakatseisempia kuin muut. Minun mielestäni ei pitäisi kenenkään ottaa sitä henkilökohtaisesti, että joku pitää jostain automerkistä omaa enemmän. Toisekseen, ei tämä meidän Saab nyt aivan kaikilla osa-alueilla ole se paras kulkine. Eli jos joku muu auto on jossain ominaisuudessaan Saabismia parempi, niin sitten on. Ei tarvitsis alkaa kitisemään sen jälkeen että "mutku nutku oogeeängee jne...". Itsekin syyllistyn kyllä katsomaan maailmaa väritettyjen linssien läpi.

Alkuperäinen viestin tarkoitus oli se, että on mukavaa lukea toisten merkkien palstoilta kun omaa merkkiä kehutaan. Varmaan sama toimisi toisinkin päin. Kaikissa merkeissä on varmasti hyviä ja huonoja puolia. Puolien jakauma vaan vaihtelee :D
Juuri näin. Asiaa :D
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Yhtään yksiselitteisesti ylivertaista automerkkiä ei ole olemassakaan. Se ylivertaisuus syntyy omistajan korvien välissä. Kaikissa on niin hyvät kuin kuin huonot puolensa. Me saabistit tunnumme olevan vain tavallista kapea-alaisempia näkemään muutakin maailmaa.

Arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin, loihe sanoiksi asian wanha suomalainen sananparsi. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja MRe »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Yhtään yksiselitteisesti ylivertaista automerkkiä ei ole olemassakaan. Se ylivertaisuus syntyy omistajan korvien välissä.
Näinhän se on.

Itseäni tällaisena "ulkosaapistina" on hieman häirinnyt saabisteina itseään pitävien mielipiteiden kaksijakoisuus: toisaalta surraan Saabin poismenoa, toisaalta haukutaan "GM-saabbeja", joita lienee kaikki sitten og900:n (tms) jälkeen valmistetut. Päättäkää jo, onko Saabista pelastettavaksi vai ei. 100% ruotsalaista siitä ei enää koskaan tule. Ja vaikka tulisikin, ei sen elämä olisi kovin pitkä, jos Saabismi on vanhojen 9-satasten ja -tonnien tuunaamista. Kuten jo aikaisemmin sanoin, niin vanhojen kierrättäminen ei tuo kassavirtaa tehtaalle.

Ylläoleva ei yritä olla mikään "hate-mail", vaan enemmän herätellä siitä, että Saab pelastuu vain jos ihmiset ostavat tehtaan tekemiä tuotteita. Rakastakaa niitä saabbeja - myös uusia - niin tehdas pelastuu...
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Yhtään yksiselitteisesti ylivertaista automerkkiä ei ole olemassakaan.
I beg to differ.

Kuva


:lol:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Niin mutta kun se on takavetoinen, liikaa ovia, eikä järin sporttinenkaan. :lol:

Edit:
Ai niin, eikä se ole enää "Aito-Rolssi", sehän on osana Bimmeriä, eli siis ....miten se meni lippalakkipoikien temmellyskenttää. :mrgreen:

Edit2:
Ja kun oikein alkaa saivarrella, niin tuohan alkaa olla jo kansanauto. Olikos se niin, että Volkkerillakin on osuutensa ainakin Bentley -nimeen.....o tempora o mores, ei ei se todellakaan ole enää "Aito-Rolssi", mahtaa mennä knallipäillä tsaikka väärään kurkkuun, kun tuota pohtii. :lol:
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Niin mutta kun se on takavetoinen, liikaa ovia, eikä järin sporttinenkaan. :lol:

Edit:
Ai niin, eikä se ole enää "Aito-Rolssi", sehän on osana Bimmeriä, eli siis ....miten se meni lippalakkipoikien temmellyskenttää. :mrgreen:

Edit2:
Ja kun oikein alkaa saivarrella, niin tuohan alkaa olla jo kansanauto. Olikos se niin, että Volkkerillakin on osuutensa ainakin Bentley -nimeen.....o tempora o mores, ei ei se todellakaan ole enää "Aito-Rolssi", mahtaa mennä knallipäillä tsaikka väärään kurkkuun, kun tuota pohtii. :lol:
Nooh, Rollssilla ja Bentleyllä ei ole enää muuta yhteistä kuin historia. :) Rolls kuuluu Baader-Meinhof Wagenille ja Bentley puolestaan Volsulle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

tsaarela kirjoitti: Nooh, Rollssilla ja Bentleyllä ei ole enää muuta yhteistä kuin historia. :) Rolls kuuluu Baader-Meinhof Wagenille ja Bentley puolestaan Volsulle.
Kuvaa kuitenkin harvinaisen hyvin autoteollisuuden keskittymistä, missä meidänkin merkkimme väistämättä on mukana.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No kun näitä lukuja katselee, niin vähän käy kateeksi....
"Vuonna 2007 konserni valmisti asiakkailleen 6,2 miljoonaa autoa, mikä vastaa noin 10 prosentin osuutta maailman autotuotannosta."

Mutta onhan noilla mistä valita...
Audi
Bentley
Bugatti
Lamborghini
Porsche
Scania
SEAT
Škoda Auto
Volkswagen
Volkswagen Nutzfahrzeuge eli hyötyajoneuvot

Miten ne onkin onnistunut noinkin hyvin...?
( ja kyllähän tuo SAAB olisi upean näköinen tuossa Scanian perässä, vähän kuin
ennen vanhaan, hyvinä aikoina... ) huoh...

Ja muistakaa että Škoda Auto sukelsi myös melko syvällä, mutta mutta nyt
taitaa jo mennä paremmin..

Ja lisäksi vielä tällainen juttu....
Porsche yritti pitkään vallata itseään huomattavasti suurempaa Volkswagen Groupia, mutta lopulta yrityksessä pahasti velkaantunut Porsche päätyi itse sulautettavaksi Volkswagen Groupiin kesällä 2009.
*taisi olla liian suuri pala... 8O *
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
nd4spd
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2008 20:17

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja nd4spd »

Jokos TÄMÄ on ollut esillä :wink:
MazdaSpeed6
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

ylivertaista automerkkiä ei ole olemassakaan
Olen kyllä erimieltä tästä, kun nyt näitä kaiken näköisiä rimpuloita on tullut
ajettua, niin on muodustunut erilaisia näkemyksiä muistakin merkeistä.
Tottahan toki vikoja löytyy, mutta se että miten nopeasti ja mistä ne löytyy onkin
jo eri juttu.

Ja se ajettavuus, mukavuus ( lämmin auto ) sekä se että se pysyy tiellä.
Ja kolaritilanteissakin on mahdollisuus selvitä joten kuten.
Ja ohitus tilanteissa ei tarvitse turhaa kupeksia rinnalla.

Ja ennen kaikkea namiskat on siellä missä niiden pitääkin olla.
Ja kabiinissa on jotenkin kotoinen olo.
Nämä seikat jo puhuvat yhden "ylivertaisen" merkin puolesta.

Muistakaa että auto tehdään ihmistä varten, eikä ihminen ole autoa varten.

Ja vaikkakin olen tällä hetkellä "väärän" merkkisen kulkineen kuljettaja
Ei kaipaus tähän "ylivertaiseen" merkkiin ole haalistunut.

Kukaan ei varmaan arvaa mikä tämä "ylivertainen" merkki on...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000CD23T kirjoitti: Kukaan ei varmaan arvaa mikä tämä "ylivertainen" merkki on...
Joku VAG, Audi tai volkkari? Diisselillä? :wink:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja SS »

^Ei voi olla, volkkareista puuttuvat kunnon penkit ja osa namiskoista on missä sattuu. Virtalukkokin on piilotettu ratin taakse eikä oikeaan paikkaansa keskikonsoliin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ennustus käy toteen :lol:



Konkurssi
Saab ei koskaan toipunut 70-luvulla alkaneesta taloudellisesta syöksykierteestään. 80-luvun loppupuolelle mennessä niin Ruotsin valtio kuin Saabin johtokin yritti etsiä yhtiölle ostajaa huonolla menestyksellä. Viimeisenä elinvuotenaan se listattiin Keltaisessa Pörssissä "Lahjoitetaan" -palstalla, mutta muutaman pilasoiton lisäksi ketään ei yhtiön pelastaminen kiinnostanut.

Svenska Aerofågel Aktiebolag julistettiin konkurssiin syksyllä 1993. Kukaan ei saapunut muistotilaisuuteen. Saabin pääkonttorissa toimii nykyään aikuisviihdeyritys ja Trollhättanin tehtaalla valmistetaan separaattoreita ja lypsyjakkaroita.

Saab teki uuden tulemisen 1995, kun sen tuotemerikin oli ostanut Svenlendare sivarbögfågel fabrikerna. Ainut auto malli oli 9-5 Aerofågel, yksiovinen hacthback kaksitahtisella 500-kuutioisella neljällä turbolla ahdetulla koneella. Yksiovisuudesta johtuen sisäänkäynti autoon on takakontin kautta. Sitä valmistettiin vuosina 1995-2010 yhteensä 99,9 kappaletta joista 0,9 kpl meni Ruotsin kuninkaalle. 15 vuoden aikana Saab teki 50000 miljardin euron tappiot, minkä vuoksi se teki konkurssin uudelleen. Astrid Thors olisi ollut kiinnostunut pelastamaan Saabin tuomalla Suomeen 1000 maahanmuuttajaa päivässä, muttei hän löytänyt toista samaa mieltä olevaa kenkilöä.


:lol: :lol: :lol:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

V.J.S kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti: Kukaan ei varmaan arvaa mikä tämä "ylivertainen" merkki on...
Joku VAG, Audi tai volkkari? Diisselillä? :wink:
No ei ole, volkkariin tulee ensi vuoden malliin lämmittävä lämmityslaite, äänieristys ja jousitus.
Saab ei koskaan toipunut 70-luvulla alkaneesta taloudellisesta syöksykierteestään.
Viitaten ylläolevaan lainaukseen....
täältä tuo toinen Ruotsalainen....
http://hiki.pedia.ws/wiki/Volvo
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Lukittu