Et sitten ole hanskalokerokirjasta lukenut, että tankkaus pitäisi lopettaa ensimmäiseen naksaukseen? Jos täyttöputkenki liruttelee täyteen, niin paine voi särkeä paikkoja.
Riippuu ihan mittarista, miten täyteen se ekalla naksulla jää, kuten myös siitä, miten pitkälle putken on tankkiin työntänyt ja laskeeko viimeiset desit vauhdilla vai hitaasti liruttamalla. Onpa yksi mittari pullauttanut viimeiset desit kengille ennen kuin katkaisi tulon
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Et sitten ole hanskalokerokirjasta lukenut, että tankkaus pitäisi lopettaa ensimmäiseen naksaukseen? Jos täyttöputkenki liruttelee täyteen, niin paine voi särkeä paikkoja.
Riippuu ihan mittarista, miten täyteen se ekalla naksulla jää, kuten myös siitä, miten pitkälle putken on tankkiin työntänyt ja laskeeko viimeiset desit vauhdilla vai hitaasti liruttamalla. Onpa yksi mittari pullauttanut viimeiset desit kengille ennen kuin katkaisi tulon
Poikkeus (rikkäinen pistooli/mittari) vahvistaa säännön ja mittareissa on toki eroja. Juuri siksi varmaan kehoitetaan manuaalissa pysäyttämään siihen ekaan naksaukseen, pätee varmaan suurimpaan osaan mittareista. Toki omaakin järkeä saa käyttää, uudemmissa kulkineissa osaa täyttöputkessa olevat "hienoudet" jumia, eikä tankkiin saa lirkkimättä desiäkään sisään.
Niin kannattas olla varapolttoainesäiliö autossa, jos sinne tankkiin ei joskus mahdukkaan sitä automaattii syötettyä rahamäärää vastaava bensamäärä. Tosin kun ottaa kuitin ja yhteyttä asemanhoitajaan, sniin kyllähän se sitten hyvitetään myöhemmin. Taikka jos on ylimääräistä rahaa niin ainahan sen voi jättää seuraavalle autoilijalle taikka sille bensakaupiaalle/automaatinhoitajalle.
Muistakaa että sen tulis sitten olla kunnollinen oikea bensakannu. Eli vahva, tiivis ja korkeatiheyksisestä aineesta valmistettu. Siis mieluiten muovinen, niin ei ruoste yms tuki auton polttioainejärjestelmää. Metalliset jerrykannut eivät ole enää tätäpäivää.
Joo ainakin toisissa bensoissa pitäs jo olla sitä enanolia mukana.
Vettä mielestäni muodostuu auton tankkiin paremminkin suojakeleillä ja etenkin kesäkeleillä ja syyskeleillä, jolloin on siis tosi kosteaa. Kaikkihan tiedämme että pakkasilma on kuivaa, ja etenkin kovalla pakkasella ilma on hyvin kuivaa. Ilma alkaa kuivua heti kun lämpötila putoaa alle nollan, ja vastaavasti lämpöinen ilma sisältää paljon koskeutta.
Vesihän tulee auton tankkiin ilman mukana. Se ei siis suoraan tiivisty/kondesoidu tuosta vaan jostain tankin ulkopuolelta taikka lämpötilanvaihtelujen takia. Vettä ei myöskään muodostu polttoainesäiliöihin kovan pakkasen takia.
Vesi tulee auton polttoainesäiliöön ilman mukana. Ja voihan sitä tulla sinne polttoaineekin mukana. Mutta suurimmaksi osaksi siis ilman mukana. Auton tankkiinhan menee ilmaa sitä mukaa kun tankista kulutetaan polttoainetta. Ilmaahan sinne vedetään huohotusventtiilinkautta, koska tyhjiötähän sinne ei tule. Muutoinhan tankki tulisi alipaineiseksi ja polttoaineen pumppaus tankista estyisi.
Tämä korvausilmahan on nimen omaan kesällä ja syksyllä kosteinta, ei siis niinkään talven kovilla pakkasilla.
Ja nimen omaan lämpötilan ollessa plussan puolella vesi aiheuttaa ongelmia, menemällä polttoainejärjestelmään. Toki se voi aiheuttaa ongelmia myös pakkasella, esim. tukkimalla jonkun putken taikka suodattimen. Useimmiten vesi on pakkasella jäätyneenä polttoainetankin pohjalla. Ja siellä se myös pysyy.
Eipä oo yleensä bensa-autot jäätyneet polttoaineentakia kovallakaan pakkasella. Dieseleillähän tätä ilmiötä esiintyy, mutta kyse ei tällöin ole vedestä, siis pääasiassa.
Kylmillähän dieseleissä alkaa esiintyöä jäätymistä/hyytymistä polttoaineen parafiinin kiteytyessä ja kerääntyessä polttoaineensuodattimeen. Tällöin polttoaineensaanti heikkenee ja estyy.
Kaupoissa on myytävänä jäänestoaineita dieseliin. Mutta ne auttavat vain veteen eivät niinkään tähän jäätymisongelmaan. Dieselin hyytymisongelmia pakkasella voi välttää ensisijaisesti käyttämällä oikeaa polttoainelaatua.
Jos säätä vastaavaa laatua ei ole saatavilla taikka tankissa on väärää laatua, voi dieselpolttoaineen sekaan laittaa bensaa tai valopetrolia. Tällöin kannattaa lisätä varmuuden vuoksi myös kaksitahtiöljyä.
Bensaa voi laittaa dieseleihin jopa 30%, ja toisiin enemmäkin ehkö jopa 50%. Jossain kerrottiin että ogelmia alkaa tulla kun bensiinin määrä on 70% seoksesta. Mutta siis ei ainakaan kannata ylittä tuota 50%, ja jo 30% auttaa huomattavasti.
Valopetrooli, ainakin oikeanlainan, on besaa huomattavasti tehokkaampaa hyytymisongelmaan. Jo pienempikin määrä tehoaa.
Nämä ohjeet pätevät ainakin vanhempiin dieseleihin. On huomattava että uudempi dieselpolttomoottoritekniikka on varmasti herkempää polttoaineen laadulle. Tällöin kannattaa muistaa ainakin tuo kaksitahtiöljyn käyttö, ja sekoitella bensaa/petroolia sekaa varovaisemmin.
---------------------------------------------------------------------
Ite tässä mietin että jos diesel auto hyytyy tms. niin eikö polttoaineen suodatinta voi yrittää lämmittää lämpimällä vedellä, ja ehkä myös jotain polttoaineputkia.
Tällä saattas saada ainakin hetkellistä helpostusta. Ja mahdollisesti koneen hetkeksi käymään, että uudes sekoitukset leviävät moottorille asti.
Kuumalla vedella voi myös suorittaa hätätapaukssessa kovilla talvipakkasilla muita kikkoja jos auto ei meinaan käynnistyä.
kimmoisa kirjoitti:Niin kannattas olla varapolttoainesäiliö autossa, jos sinne tankkiin ei joskus mahdukkaan sitä automaattii syötettyä rahamäärää vastaava bensamäärä. Tosin kun ottaa kuitin ja yhteyttä asemanhoitajaan, sniin kyllähän se sitten hyvitetään myöhemmin. Taikka jos on ylimääräistä rahaa niin ainahan sen voi jättää seuraavalle autoilijalle taikka sille bensakaupiaalle/automaatinhoitajalle.
.
Eikö kannattaisi maksaa kortilla just sen verran kun tankkaa?
Kesät ja talvet samalla kaavalla, eli hiukan ennen tai piakkoin valon syttymisen jälkeen tankille ja joka kerta täyteen. Bensana kauhistuttavan huonolaatunen Teboilin kura aika lailla yksinoikeudella siitä lähtien kun Jet lopetti Suomen asemansa (muuttuivat aika pitkälti kaikki vissiin Teboilin kylmäasemiksi). Tankkausväli vaihdellut yhdestä päivästä reiluun vuoteen
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
kimmoisa kirjoitti:
Ite tässä mietin että jos diesel auto hyytyy tms. niin eikö polttoaineen suodatinta voi yrittää lämmittää lämpimällä vedellä, ja ehkä myös jotain polttoaineputkia.
Vanhan suodattimen toiminnalliseksisaattamiseen lämmittämällä suhtaudun varauksin.
Eräskin hyytynyt auto ajettiin hyväksi aikaa halliin lämpeämään. Sisällä oli lähes 15 astetta plussan puolella. Ainakaan tällaisella lämmittämisella ei vielä suodatin antautunut, vaikka auto oli tallissa hyvän tovin.
Varsinaista kuumentamista en ole koskaan kokeillut.
kimmoisa kirjoitti:Ite tässä mietin että jos diesel auto hyytyy tms. niin eikö polttoaineen suodatinta voi yrittää lämmittää lämpimällä vedellä, ja ehkä myös jotain polttoaineputkia
Vanhan suodattimen toiminnalliseksisaattamiseen lämmittämällä suhtaudun varauksin.
Eräskin hyytynyt auto ajettiin hyväksi aikaa halliin lämpeämään. Sisällä oli lähes 15 astetta plussan puolella. Ainakaan tällaisella lämmittämisella ei vielä suodatin antautunut, vaikka auto oli tallissa hyvän tovin.
Varsinaista kuumentamista en ole koskaan kokeillut.
Ei taida ihan autotalli riittää. Parafiini sulaa jossain 40-70 asteessa. Samalla vaivalla, kun sen vanhan suodattimen irrottaa sulatettavaksi, sinne laittaa uuden ja puhtaan tilalle.
Ainakin ennenvanhaan moni piti diesel-autossaan varasuodatinta mukana.
kimmoisa kirjoitti:
Jos säätä vastaavaa laatua ei ole saatavilla taikka tankissa on väärää laatua, voi dieselpolttoaineen sekaan laittaa bensaa tai valopetrolia. Tällöin kannattaa lisätä varmuuden vuoksi myös kaksitahtiöljyä.
Bensaa voi laittaa dieseleihin jopa 30%, ja toisiin enemmäkin ehkö jopa 50%. Jossain kerrottiin että ogelmia alkaa tulla kun bensiinin määrä on 70% seoksesta. Mutta siis ei ainakaan kannata ylittä tuota 50%, ja jo 30% auttaa huomattavasti.
Tämä ohje oli totta vielä 90-luvulla, mutta ei enää. Sekä bensan että dieselin koostumukset ovat muuttuneet viimeisten vuosien aikana kuulemma sen verran, että eivät kunnolla sekoitu toisiinsa. Bensan lisääminen dieselin sekaan saattaa siis aiheuttaa ongelmia myös vanhemmissa vehkeissä.
Common Rail -tyyppiset laitteet eivät sitten kestä kuulemma yhtään bensaa.