talvi ja tankkaus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: talvi ja tankkaus

Viesti Kirjoittaja SS »

Et sitten ole hanskalokerokirjasta lukenut, että tankkaus pitäisi lopettaa ensimmäiseen naksaukseen? Jos täyttöputkenki liruttelee täyteen, niin paine voi särkeä paikkoja.
Riippuu ihan mittarista, miten täyteen se ekalla naksulla jää, kuten myös siitä, miten pitkälle putken on tankkiin työntänyt ja laskeeko viimeiset desit vauhdilla vai hitaasti liruttamalla. Onpa yksi mittari pullauttanut viimeiset desit kengille ennen kuin katkaisi tulon :evil:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: talvi ja tankkaus

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

SS kirjoitti:
Et sitten ole hanskalokerokirjasta lukenut, että tankkaus pitäisi lopettaa ensimmäiseen naksaukseen? Jos täyttöputkenki liruttelee täyteen, niin paine voi särkeä paikkoja.
Riippuu ihan mittarista, miten täyteen se ekalla naksulla jää, kuten myös siitä, miten pitkälle putken on tankkiin työntänyt ja laskeeko viimeiset desit vauhdilla vai hitaasti liruttamalla. Onpa yksi mittari pullauttanut viimeiset desit kengille ennen kuin katkaisi tulon :evil:
Poikkeus (rikkäinen pistooli/mittari) vahvistaa säännön ja mittareissa on toki eroja. Juuri siksi varmaan kehoitetaan manuaalissa pysäyttämään siihen ekaan naksaukseen, pätee varmaan suurimpaan osaan mittareista. Toki omaakin järkeä saa käyttää, uudemmissa kulkineissa osaa täyttöputkessa olevat "hienoudet" jumia, eikä tankkiin saa lirkkimättä desiäkään sisään. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: talvi ja tankkaus

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin kannattas olla varapolttoainesäiliö autossa, jos sinne tankkiin ei joskus mahdukkaan sitä automaattii syötettyä rahamäärää vastaava bensamäärä. Tosin kun ottaa kuitin ja yhteyttä asemanhoitajaan, sniin kyllähän se sitten hyvitetään myöhemmin. Taikka jos on ylimääräistä rahaa niin ainahan sen voi jättää seuraavalle autoilijalle taikka sille bensakaupiaalle/automaatinhoitajalle.

Muistakaa että sen tulis sitten olla kunnollinen oikea bensakannu. Eli vahva, tiivis ja korkeatiheyksisestä aineesta valmistettu. Siis mieluiten muovinen, niin ei ruoste yms tuki auton polttioainejärjestelmää. Metalliset jerrykannut eivät ole enää tätäpäivää.

Joo ainakin toisissa bensoissa pitäs jo olla sitä enanolia mukana.

Vettä mielestäni muodostuu auton tankkiin paremminkin suojakeleillä ja etenkin kesäkeleillä ja syyskeleillä, jolloin on siis tosi kosteaa. Kaikkihan tiedämme että pakkasilma on kuivaa, ja etenkin kovalla pakkasella ilma on hyvin kuivaa. Ilma alkaa kuivua heti kun lämpötila putoaa alle nollan, ja vastaavasti lämpöinen ilma sisältää paljon koskeutta.

Vesihän tulee auton tankkiin ilman mukana. Se ei siis suoraan tiivisty/kondesoidu tuosta vaan jostain tankin ulkopuolelta taikka lämpötilanvaihtelujen takia. Vettä ei myöskään muodostu polttoainesäiliöihin kovan pakkasen takia.

Vesi tulee auton polttoainesäiliöön ilman mukana. Ja voihan sitä tulla sinne polttoaineekin mukana. Mutta suurimmaksi osaksi siis ilman mukana. Auton tankkiinhan menee ilmaa sitä mukaa kun tankista kulutetaan polttoainetta. Ilmaahan sinne vedetään huohotusventtiilinkautta, koska tyhjiötähän sinne ei tule. Muutoinhan tankki tulisi alipaineiseksi ja polttoaineen pumppaus tankista estyisi.

Tämä korvausilmahan on nimen omaan kesällä ja syksyllä kosteinta, ei siis niinkään talven kovilla pakkasilla.

Ja nimen omaan lämpötilan ollessa plussan puolella vesi aiheuttaa ongelmia, menemällä polttoainejärjestelmään. Toki se voi aiheuttaa ongelmia myös pakkasella, esim. tukkimalla jonkun putken taikka suodattimen. Useimmiten vesi on pakkasella jäätyneenä polttoainetankin pohjalla. Ja siellä se myös pysyy.

Eipä oo yleensä bensa-autot jäätyneet polttoaineentakia kovallakaan pakkasella. Dieseleillähän tätä ilmiötä esiintyy, mutta kyse ei tällöin ole vedestä, siis pääasiassa.

Kylmillähän dieseleissä alkaa esiintyöä jäätymistä/hyytymistä polttoaineen parafiinin kiteytyessä ja kerääntyessä polttoaineensuodattimeen. Tällöin polttoaineensaanti heikkenee ja estyy.

Kaupoissa on myytävänä jäänestoaineita dieseliin. Mutta ne auttavat vain veteen eivät niinkään tähän jäätymisongelmaan. Dieselin hyytymisongelmia pakkasella voi välttää ensisijaisesti käyttämällä oikeaa polttoainelaatua.

Jos säätä vastaavaa laatua ei ole saatavilla taikka tankissa on väärää laatua, voi dieselpolttoaineen sekaan laittaa bensaa tai valopetrolia. Tällöin kannattaa lisätä varmuuden vuoksi myös kaksitahtiöljyä.

Bensaa voi laittaa dieseleihin jopa 30%, ja toisiin enemmäkin ehkö jopa 50%. Jossain kerrottiin että ogelmia alkaa tulla kun bensiinin määrä on 70% seoksesta. Mutta siis ei ainakaan kannata ylittä tuota 50%, ja jo 30% auttaa huomattavasti.

Valopetrooli, ainakin oikeanlainan, on besaa huomattavasti tehokkaampaa hyytymisongelmaan. Jo pienempikin määrä tehoaa.

Nämä ohjeet pätevät ainakin vanhempiin dieseleihin. On huomattava että uudempi dieselpolttomoottoritekniikka on varmasti herkempää polttoaineen laadulle. Tällöin kannattaa muistaa ainakin tuo kaksitahtiöljyn käyttö, ja sekoitella bensaa/petroolia sekaa varovaisemmin.

---------------------------------------------------------------------
Ite tässä mietin että jos diesel auto hyytyy tms. niin eikö polttoaineen suodatinta voi yrittää lämmittää lämpimällä vedellä, ja ehkä myös jotain polttoaineputkia.

Tällä saattas saada ainakin hetkellistä helpostusta. Ja mahdollisesti koneen hetkeksi käymään, että uudes sekoitukset leviävät moottorille asti.

Kuumalla vedella voi myös suorittaa hätätapaukssessa kovilla talvipakkasilla muita kikkoja jos auto ei meinaan käynnistyä.
SAAB
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: talvi ja tankkaus

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

No kyllä se ny suunnilleen noin on.

Ilmasta voidaan mitata kaksi kosteussuuretta: absoluuttinen kosteus ja suhteellinen kosteus.

Kuumempi ilma tosiaan pystyy sitomaan enemmän kosteutta kuin kylmempi. Ja pakkasilma on aikas kuivaa. Ja tosi kovalla pakkasella tosi kuivaa.

Kyllä tää on tosi. Mutta en mene vammomaan että nollan tienoilla tapahtuis huomattava muutos.

Kerran laitoin 9000 bensatankin tosi täyteen ja sitten sieltä vuosi bensaa maahan.
SAAB
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: talvi ja tankkaus

Viesti Kirjoittaja jlu »

kimmoisa kirjoitti:Niin kannattas olla varapolttoainesäiliö autossa, jos sinne tankkiin ei joskus mahdukkaan sitä automaattii syötettyä rahamäärää vastaava bensamäärä. Tosin kun ottaa kuitin ja yhteyttä asemanhoitajaan, sniin kyllähän se sitten hyvitetään myöhemmin. Taikka jos on ylimääräistä rahaa niin ainahan sen voi jättää seuraavalle autoilijalle taikka sille bensakaupiaalle/automaatinhoitajalle.
.
Eikö kannattaisi maksaa kortilla just sen verran kun tankkaa?
9-5 2,0t Wagon -05
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: talvi ja tankkaus

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Mitattu kello: 15:19:11
Ilman lämpötila: -6.2°C
Ilman suhteellinen kosteus: 86%
Kastepiste: -8.2°C

Kesällä ollut tuo suhteellinen kosteus 60-80%... Ompa kuivaa näin talvella?
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: talvi ja tankkaus

Viesti Kirjoittaja Pola »

No eihän tuo kenellekkään mitään kerro! Jos olisi ilmoitettu absoluuttinen kosteus niin mittaukset olisivat vertailukelposia.
#3272
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: talvi ja tankkaus

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kesät ja talvet samalla kaavalla, eli hiukan ennen tai piakkoin valon syttymisen jälkeen tankille ja joka kerta täyteen. Bensana kauhistuttavan huonolaatunen Teboilin kura aika lailla yksinoikeudella siitä lähtien kun Jet lopetti Suomen asemansa (muuttuivat aika pitkälti kaikki vissiin Teboilin kylmäasemiksi). Tankkausväli vaihdellut yhdestä päivästä reiluun vuoteen :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: talvi ja tankkaus

Viesti Kirjoittaja Pola »

Mimmi kirjoitti:
Pola kirjoitti:No eihän tuo kenellekkään mitään kerro! Jos olisi ilmoitettu absoluuttinen kosteus niin mittaukset olisivat vertailukelposia.
Kerrotko mitä hyötyä on tietää absoluuttinen kosteus, kun lämpötilaa ei muuteta?
no sitä hyötyä että kesällä on keskimäärin lämpimämpää kuin -6.2°C
#3272
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: talvi ja tankkaus

Viesti Kirjoittaja snuggles »

kimmoisa kirjoitti: Ite tässä mietin että jos diesel auto hyytyy tms. niin eikö polttoaineen suodatinta voi yrittää lämmittää lämpimällä vedellä, ja ehkä myös jotain polttoaineputkia.
Vanhan suodattimen toiminnalliseksisaattamiseen lämmittämällä suhtaudun varauksin.

Eräskin hyytynyt auto ajettiin hyväksi aikaa halliin lämpeämään. Sisällä oli lähes 15 astetta plussan puolella. Ainakaan tällaisella lämmittämisella ei vielä suodatin antautunut, vaikka auto oli tallissa hyvän tovin.

Varsinaista kuumentamista en ole koskaan kokeillut.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: talvi ja tankkaus

Viesti Kirjoittaja Svc »

snuggles kirjoitti:
kimmoisa kirjoitti:Ite tässä mietin että jos diesel auto hyytyy tms. niin eikö polttoaineen suodatinta voi yrittää lämmittää lämpimällä vedellä, ja ehkä myös jotain polttoaineputkia
Vanhan suodattimen toiminnalliseksisaattamiseen lämmittämällä suhtaudun varauksin.

Eräskin hyytynyt auto ajettiin hyväksi aikaa halliin lämpeämään. Sisällä oli lähes 15 astetta plussan puolella. Ainakaan tällaisella lämmittämisella ei vielä suodatin antautunut, vaikka auto oli tallissa hyvän tovin.

Varsinaista kuumentamista en ole koskaan kokeillut.
Ei taida ihan autotalli riittää. Parafiini sulaa jossain 40-70 asteessa. Samalla vaivalla, kun sen vanhan suodattimen irrottaa sulatettavaksi, sinne laittaa uuden ja puhtaan tilalle.

Ainakin ennenvanhaan moni piti diesel-autossaan varasuodatinta mukana.

Masinistien nettisivulla nimimerkki Mensseli kuvailee tälläistä:

Kuva
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: talvi ja tankkaus

Viesti Kirjoittaja meverkko »

kimmoisa kirjoitti:
Jos säätä vastaavaa laatua ei ole saatavilla taikka tankissa on väärää laatua, voi dieselpolttoaineen sekaan laittaa bensaa tai valopetrolia. Tällöin kannattaa lisätä varmuuden vuoksi myös kaksitahtiöljyä.

Bensaa voi laittaa dieseleihin jopa 30%, ja toisiin enemmäkin ehkö jopa 50%. Jossain kerrottiin että ogelmia alkaa tulla kun bensiinin määrä on 70% seoksesta. Mutta siis ei ainakaan kannata ylittä tuota 50%, ja jo 30% auttaa huomattavasti.
Tämä ohje oli totta vielä 90-luvulla, mutta ei enää. Sekä bensan että dieselin koostumukset ovat muuttuneet viimeisten vuosien aikana kuulemma sen verran, että eivät kunnolla sekoitu toisiinsa. Bensan lisääminen dieselin sekaan saattaa siis aiheuttaa ongelmia myös vanhemmissa vehkeissä.

Common Rail -tyyppiset laitteet eivät sitten kestä kuulemma yhtään bensaa.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin