Uutta Astraa kehuttiin kovasti

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Uutta Astraa kehuttiin kovasti

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Start-ohjelmassa. Erityisesti ohjauksen vetelemättömyys kovastikin kiihdyttäessä oli hienoa, kuten ajettavuus muutenkin. Mikähän jippo tuossa eturipustuksessa/ ohjauksessa on, kun ei vetele ollenkaan?
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2865
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta Astraa kehuttiin kovasti

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Samassa yhteydessä mainittiin myös "Opeleiden pohjalta" tehtyjen Saabien vetelytaipumus :D

Tuohan Astra meni nollasta sataseen jotain 8 sekunnin pintaan, eipä omien kokemusten mukaan vastaavalla kiihtyvyydellä varustettu "Opelin pohjalta tehty" 9-5 mitenkään vedellyt.

Osaapa tuo Opelin pohjalta tekemätön Aerokin vedellä, toisaalta siinä on kahdentoista vuoden ikäisenäkin enemmän menohaluja kuin monessa etuvetoisessa Opelissa on ikinä ollut... :idea:

Vähän muutenkin ihmettelen (siis oma mielipide) tuota itkua etuvetoisten vetelystä ja jonkun uuden Focuksen ihailua. Jos vetely ottaa päähän, voi hommata vaikka takavedon ja "kärsiä" uudenlaisista "ongelmista".
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uutta Astraa kehuttiin kovasti

Viesti Kirjoittaja jlu »

Henkka #2283 kirjoitti:Samassa yhteydessä mainittiin myös "Opeleiden pohjalta" tehtyjen Saabien vetelytaipumus :D

Tuohan Astra meni nollasta sataseen jotain 8 sekunnin pintaan, eipä omien kokemusten mukaan vastaavalla kiihtyvyydellä varustettu "Opelin pohjalta tehty" 9-5 mitenkään vedellyt.

Osaapa tuo Opelin pohjalta tekemätön Aerokin vedellä, toisaalta siinä on kahdentoista vuoden ikäisenäkin enemmän menohaluja kuin monessa etuvetoisessa Opelissa on ikinä ollut... :idea:

Vähän muutenkin ihmettelen (siis oma mielipide) tuota itkua etuvetoisten vetelystä ja jonkun uuden Focuksen ihailua. Jos vetely ottaa päähän, voi hommata vaikka takavedon ja "kärsiä" uudenlaisista "ongelmista".
Oman vähäisen otannan perusteella Saabin vetely on renkaista kiinni. 205 ja 215/55 16" ja reilu 300 Nm ei ainakaan vetele yhtään. Mutta autotoimittajien on mukava toistella yleisesti hyväksyttyjä faktoja.
9-5 2,0t Wagon -05
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Uutta Astraa kehuttiin kovasti

Viesti Kirjoittaja SS »

9-5 ei ehkä vetele, mutta 9-3 kyllä. Ainakin 205 leveillä nakeilla vetelee jo vakio matalapaineturbon tehoilla. Myös 185 leveillä nakeilla vetelyä havaittavissa, varsinkin jos tien pinta ei ole täysin tasainen. Tosin vetely häviää lähes kokonaan vaihtamalla ohjausakselin kiinnityspuslat uretaanisiin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Uutta Astraa kehuttiin kovasti

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Tiedä vaikka jossakin vaiheessa siirryttävä Opel kantaan. Eipähän nuo Opelitkaan varmaan enää osais yllättää vioillaankaan kun on Saabien parissa saanut kokea autojen yksilöllisyyden.. :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Uutta Astraa kehuttiin kovasti

Viesti Kirjoittaja vfr »

Eiks kaikista autoista tuu ooppeleita vanhemmiten. :evil:
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Torsti
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 20:21
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uutta Astraa kehuttiin kovasti

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Tasapaino akseli kirjoitti:Tiedä vaikka jossakin vaiheessa siirryttävä Opel kantaan. Eipähän nuo Opelitkaan varmaan enää osais yllättää vioillaankaan kun on Saabien parissa saanut kokea autojen yksilöllisyyden.. :lol:
Monen merkkisiä ajoneuvoja omistaneena Opel on ollut yksi viattomimmista. Remontitkin ovat olleet varsin ystävällisiä lompakolle.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Uutta Astraa kehuttiin kovasti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juu, siis aivan suotta noita opeleita jengi morkkaa. Pirun hyviä pelejä ovat. Toki jossain 2000 luvun vaihteen tienoon Vectroissa ja Astroissa oli maalivikaa, eli mätänivät älytöntä vauhtia jne. Käytännössä ovat kuitenkin yleensä luokkansa tilavimpia autoja, jossa OK ajettavuus. Siitähän nyt ei päästä mihinkään, että helkkarin tylsiä laitteita, poislukien nämä viimeisimpien vuosien aikana tulleet (Saabilta lainatut) turbomoottoriset, ja tietty V6 pannulliset Omegat takatuuppareineen.
Jos Saabisti alkaa moittimaan Opelin luotettavuutta, niin ollaan kyllä hieman ohkasilla jäillä, sanoisin. :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Uutta Astraa kehuttiin kovasti

Viesti Kirjoittaja dimebak »

vfr kirjoitti:Eiks kaikista autoista tuu ooppeleita vanhemmiten. :evil:
Sitten niistä tulee yllättävän vähävikaisia, kun kaikki viat on sitä ennen korjattu :lol:

Niin, tuon uuden Astran kohdallahan on menty hieman taaksepäin eli siinä multilinkki heitetty ***tuun ja laitettu vanha akselimalli parilla poikittaistuella, kliketi klik. Ja jotain oli tehty myös etuaksliston geometrialle, paska kuva mutta klikaten klikkaa siitäkin. Veikkaisin, että etuakseliston muutoksilla lienee jotain tekemistä akselikulmien, tukivarsien kiinnityspisteillä jne. jolloin voimien vaikutusta ohjauskulmiin on vähemmän.
Henkka #2283 kirjoitti:Vähän muutenkin ihmettelen (siis oma mielipide) tuota itkua etuvetoisten vetelystä ja jonkun uuden Focuksen ihailua. Jos vetely ottaa päähän, voi hommata vaikka takavedon ja "kärsiä" uudenlaisista "ongelmista".
Takapotku ei ainakaan puske :wink: Ja veikkaan, että nykypäivän takapotku menee luistonestojen ja ajonvakautuksien vuoksi yhtä hyvin kuin etuvetoisetkin.

p.s. Tarkoitukseni ei ole ylistää Opelia tai mollata Saabia. Mutta sanotaanko näin, että harvoin näkee metsää puilta :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
kaseva
"Viggen"
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Uutta Astraa kehuttiin kovasti

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Opel? :)
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Uutta Astraa kehuttiin kovasti

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Ylisti sitä niin kovasti, että meni hermo ja joutu vaihtaa kanavaa... Ei siinä, on se ihan hyvännäköinen kapistus...
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5391
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Uutta Astraa kehuttiin kovasti

Viesti Kirjoittaja VKe »

Koeistuin minäkin toissa viikolla uutta Astraa, ajaa en uskaltanut vielä kun oli liikaa pakkasta...

Tuntui löytyvän ainakin omalle persiille ihan mukava asento jakkaraa säätämällä ja ratinkin sai oivasti säädettyä eli ajoasento tuntui ihan hyvältä.

Vois melkeen ehdottaa emännykselle että se vois vaihtaa punaisen XR:n Punaiseen Astraan :? ...
Sininen Saab 9-3, '99
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Uutta Astraa kehuttiin kovasti

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Minua tuo kovaa kiihdyttäessä vetely ei pahemmin haittaa, mutta en surisi, jos se ominaisuus poistuisi.
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Uutta Astraa kehuttiin kovasti

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Mainoksessä "Jännittävä" kun vauhtia on mittarissa 50km/h.
On se kyllä hurja vauhti. Jos ne vertas polkupyörään tai jotai :lol:
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Uutta Astraa kehuttiin kovasti

Viesti Kirjoittaja mursu »

SS kirjoitti:9-5 ei ehkä vetele, mutta 9-3 kyllä. Ainakin 205 leveillä nakeilla vetelee jo vakio matalapaineturbon tehoilla. Myös 185 leveillä nakeilla vetelyä havaittavissa, varsinkin jos tien pinta ei ole täysin tasainen. Tosin vetely häviää lähes kokonaan vaihtamalla ohjausakselin kiinnityspuslat uretaanisiin.
Meinasin jo hyppiä täällä tasajalkaa ennen tuota viimeistä lausetta. Täällä tosiaan 9-3 uretaanipuskilla ja 185/65-15 kumeilla, stg1 ja peukalo-etusormiotteella pitää kyllä suunnan kaasu pohjassakin...

Vetelyhän johtuu löysistä etupyörien ripustuksista, kyllä ne saa pois autosta kuin autosta kun hitsaa kiinteäksi :)
Vastaa Viestiin