Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Tiällä kans Minarcmig! Koko on vissiin 180. Tällä hetkellä ydintäytelankaa sisällä, kätevä hitsata vaikka talon katolla. On tuolla vekottimella talon vanhinta saabbiakin hitsattu ja hyvä kone kyllä siinä hommassa.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

KARELPA kirjoitti:
Velipojan kanssa just toi kommuunikoneena ja ei kyllä oo valittamista, paitsi et kun haen sen meitille niin saa käydä Woikosken kautta täyttääs pullon. Muuten kyllä huippu vekotin. ei tuottanut kawan putkeen hitsauskaan näkyvän sauman saaminen mitään ihme taitoja.
Mutta eikös tuollaisen automaattimigin kanssa työskennellessä katoa puolet koko hitsaamisen riemusta kun ei pääse itse säätelemään asetuksia mieleisiksiin?
Ite oon remunnut jo sen verran kauan Kempomatin kanssa että sen säätö menee nykyjään suht helposti, ja saa kaiken aikaa muutettua hitsaustyön edistyessä säätöjä toivomaansa suuntaan... ehkä se modernin invertterikoneenkin tietokoneyksikkö jostain voi jotain (hyvällä säkällä) tajuta, mutta aikamoinen moka ettei noihin MinarcMiggeihin ole laitettu oheen täydellistä manuaalisäätömahdollisuutta? (nm. keinoälyskeptinen pussihousu :D).
Varmaan kuitenkin seuraava hitsikoneeni tulee olemaan tuollainen MinarcMig 150, ainakin papereilla se omaa uskomattomat paloaikasuhteet jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Tälläselle amatöörihitsarille oikein hyvä et kone säätelee ite itteensä, mutta periaatteessa siinä säädetään aine vahvuutta (virtaa) ja palokaarta(langan nopeutta) noilla kahdella potikalla.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

KARELPA kirjoitti:Tälläselle amatöörihitsarille oikein hyvä et kone säätelee ite itteensä, mutta periaatteessa siinä säädetään aine vahvuutta (virtaa) ja palokaarta(langan nopeutta) noilla kahdella potikalla.
Juu, on tiedossa tuo, ja kuulemani mukaan toimii kait muka oikeinkin hyvin tuo pikasäätö.... osaisiko kukaan tietää pystyykö noista Minarcmigeistä mitenkään ohittamaan sitä tietokonetta, eli heippamaan piirikortit mäelle, ja laittamaan säätönumikat tilalle, ja jos pystyy niin sitten en näkisi mitään omakohtaista estettä tuolaisen hankkimiselle, vaan moisen voisi laittaa tilaukseen vaikka saman tien? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Eikös sitten kannata ostaa ihan normi valovirtamiggi
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

KARELPA kirjoitti:Eikös sitten kannata ostaa ihan normi valovirtamiggi
Sellainen on jo (Super Kempomat), siis oikeesti kiinnostaisi kohtuuhintainen invertterikone jossa olisi manuaalisäädöt ohessa, ja invertteri tietty sen vuoksi että kone painaisi luokkaa 12kg nykyisen 48kg:n sijaan, ja täten sen liikuttelu olisi helpompaa (omani on tosin kötystetty nokkakärryihin, mutta on se aikas iso kapine siltikin).
Tuo MinarcMig 150 voisi kuitenkin olla hyvä valinta (jos se automatiikka oikeasti muka toimii, eli sillä materiaalivahvuuden pikavalitsemalla, ja langansyötön nopeussäädöllä saa kikkailtua juuri mitä itse haluaa, vaikkakin paremman puutteessa sitten ilmassa lenteleviä hitsausknöölejä tms, kun pääasia ainakin itselleni on ettei mikään halvatuin automatiikka ala sekaantumaan mihinkään :)), kertokaahan lisää hitsauskokemuksistanne sellaisella?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Taitaa olla niin, että tuota automaatiota on aika vaikee välttää ja sitä paitsi käyt just keskustelua Automaatio-Insinöörin kanssa joten siinäkin mielessä haukkas hiukan kakkaa. Ja ajathan jo tonnarilla missä on kaikki automatisoitu. :D .

P.S on se minarkki ihan hyvä peli. Siinä isommassa mallissa oli lisää säätöjä ja mahdollisuus rosteriin ja aluminiin, Mutta itellä ei oikein taitoja ja tarvetta moisiin. Ja mennään noissa puikkokoneella jos tulee tarvetta ja taitoja
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Täällä on vain sivulauseissa mainittu 0,6 lanka. Toimiiko se paremmin/huonommin "halppis" migeissä, entä Kempissä? Ja muistetaan edelleen otsikko :wink:
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

ng900aero kirjoitti:
Juu, on tiedossa tuo, ja kuulemani mukaan toimii kait muka oikeinkin hyvin tuo pikasäätö.... osaisiko kukaan tietää pystyykö noista Minarcmigeistä mitenkään ohittamaan sitä tietokonetta, eli heippamaan piirikortit mäelle, ja laittamaan säätönumikat tilalle, ja jos pystyy niin sitten en näkisi mitään omakohtaista estettä tuolaisen hankkimiselle, vaan moisen voisi laittaa tilaukseen vaikka saman tien? :D
Ööö tossa meidän Minarcmigistä voi laittaa sen automaattisäädön pois päältä ja säätää sitten langansyöttöä ja virtaa nappuloista. Tuotakohan mahdoit tarkoittaa?
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

CDTA kirjoitti:Täällä on vain sivulauseissa mainittu 0,6 lanka. Toimiiko se paremmin/huonommin "halppis" migeissä, entä Kempissä? Ja muistetaan edelleen otsikko :wink:
Täälläpäin on turattu saabbia 0,8 langalla ja 0,6 langalla. Ihan tajutonta eroa ei mun mielestä ole, mutta luonnollisesti noissa peltihommissa tuntuu 0,6 lanka olevan jonniinverran helpompi. Ei polta reikää ihan niin helposti. Täysin terveeseen saabin peltiin ei tuottanut ongelmaa tuo 0,8 lankakaan.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Wiljami kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Ööö tossa meidän Minarcmigistä voi laittaa sen automaattisäädön pois päältä ja säätää sitten langansyöttöä ja virtaa nappuloista. Tuotakohan mahdoit tarkoittaa?
Jep, 180:ssä näyttää olevan säätömahdollisuudet, mokoma on vaan aika kallis verrattuna tuohon pienempään malliin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?

Viesti Kirjoittaja shaft »

Jos tosiaan haluaa ihan itse säädöt tehdä, ei kannata ainakaan kokeilematta tuota 150:stä ostaa. Kyllä se aluksi vähän nihkeältä tuntui kun ei itse voinut säätää jännitteen suhdetta langansyöttöön, mutta siihen tottuu. Se pienempi nuppi kun tuntuu olevan lähinnä hienosäätö ja ainakaan paksumpia levyjä (2-4mm) hitsatessa sillä ei juuri ole vaikutusta. Pienen totuttelun jälkeen kone toimii kyllä loistavasti, joten ei valittamista.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Velipojan kanssa ollu kimppakoneena Kemppi Kempomat 2100 vuodesta 2004 ja mitään moittimista ei ole ollu. Todella hyvä kone ohuissa pelleissä ja vahvemmissa. 0.8 lankaa ja hiilidioksidia käytetty kokoajan. Töissä on parivuotta vanha Kempact 2540 (noita numeroita en ihan tarkaan muista menikö oikein) portaattomilla säädöillä ja on todella hieno kone hitsata sekä pieni kokoinen.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1434
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kempin MinarcMic 150:llä uusin kesällä OG900:n kahden oven alasisäpuolet. Lankana oli suositusten mukaan 0,6mm ja AGAn Mison suojakaasu. Yli 20v hitsaustauosta huolimatta ja ilman harjoittelua homma onnistui jopa niin hyvin, että jätin näkyvätkin saumat paklaamatta ja maalasin suoraan metallille :) . Konekauppiaan mukaan onnistuu 150:llä myös rosterin (offtopic) hitsaus oikealla langalla ja jälkikäsittelyaineella.

Soittelin läpi lähipiirin hitsaavat kaverit ja kaikki varoittelivat halpiskoneista, joten päädyin Kemppiin, markkinahinta oli viime keväänä 700€.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minkälainen MIG Saabin hitsaukseen?

Viesti Kirjoittaja jus »

Minullakin on nyt viime vapusta alkaen jonkun verran kokemusta MinarcMig 150:stä. En toki osaa hitsata, mutta niin ne paikat vaan tuntuvat pysyvän ainakin toistaiseksi kiinni. Pakkelointia en minäkään harrastanut, vaikka näkyviä kohtia paikkailin ja paljon - tai paljolta ainakin tuntui kesällä kun CD:tä leimakuntoon fiksailin.

Ensimmäinen 5 kg:n rulla 0,8 mm lankaa ei ole vielä loppu, 6 kg hiilidioksidisammutinpullo sen sijaan pitäisi nyt täyttää. En keksi moitittavaa koneesta. Pyörät saisi ehkä olla alla, mutta kannettavaksihan se on tarkoitettu, eikä isompaakaan konetta voi letkusta vetämällä siirtää :-) Koneen mukana tuleva pitkä letku mahdollistaa pullon sijoittamisen sopivaan paikkaan niin että vain konetta siirtäen pystyy etenemään auton lähellä kohteesta toiseen. Poltinletku ja maajohto kolmimetrisenä ihan sopivan pituiset, kääntyvä poltinpää kahvassa on hankalissa paikoissa kätevä.

Automaattisäätö ei sinällään varmista optimilaatuista tulosta, hitsarilla pitäisi olla "silmää" nähdä milloin tulee liian kylmää saumaa ja pitää vääntää paksuutta tai hienosäätöä isommalle. Ja 0,75 mm peltiä päittäissaumalla pikkuraolla umpeen yrittäessä polttaa kyllä toisinaan puhki ihan siinä missä joku ei-adaptiivinenkin kone. Pienellä limityksellä onnistuu tietenkin jo paaljon helpommin. Tuota 0,6 mm lankaa voisi kokeilla.

Max sentin pituista pätkää kerrallaan olen heppaillut, yleensä lyhyempää...

150:n speksit lupaa tehdä saumaa max 4-milliseen levyyn, ja melko jytkyn oloista palkoa tuleekin kun paksuus on säädetty isolle. Voisi ehkä onnistua paksummankin tavaran hitsaaminen kun on sopivasti viistetyt palat.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin