Mikä Saabissa ärsyttää?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Mikä Saabissa ärsyttää?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Toisaalta: Minkäslaisia asenteita täällä meidän saabistien keskuudessa on Bimmereitä tai Volvoja kohtaan puhumattakaan Opeleista tai vaikka sitten jaappanialaisista....onkos se jotenkin eri asia tai asenne jotenkin paremmin kohdallaan oleva? :mrgreen:
Niin, ja kuten erään gallupin mukaan suurin osa saabisteista siirtyisi Bimmereihin ja Audeihin, jos tulevaisuudessa ei uutta Saabbia saa. Eli, jotka tuovat 'ääneen' täällä mielipiteensä esiin vaikka muissa automerkeissä, niin todellisuudessa valtaosa on erisuunnalla. Tämän ilmiön olen jo ajat sitten huomannut muissakin aiheissa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: Mikä Saabissa ärsyttää?

Viesti Kirjoittaja foppa »

Niin...jos varaosapuolella tulee hankaluuksia niin luultavasti jotkut haluaa siirtyä toiseen merkkiin.
Jos taas varaosia saa ja huollot pelaa (ainakin pk-seudulta löytyy huoltoliikkeitäkin parempaa huoltoa) en usko, että moni vaihtaa merkkiä. Jos ei ole pakko tietysti ajaa uudella.
Koutonen
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 09:40
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä Saabissa ärsyttää?

Viesti Kirjoittaja Koutonen »

essal kirjoitti:Yleensä kysyn arvostelijoilta ovatko he ajaneet saabilla. 90% vastaus on että ei. Siihen on helppo päättää se keskustelu.
joo tämä on huomattu kaikki jotka vihaa saabia niin eivät ole ajaneet sillä, mutta "viha ja rakkaus kulkee käsikädessä"
OG 900 Convertible
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
Koutonen
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 09:40
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä Saabissa ärsyttää?

Viesti Kirjoittaja Koutonen »

juhokare kirjoitti:
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Toisaalta: Minkäslaisia asenteita täällä meidän saabistien keskuudessa on Bimmereitä tai Volvoja kohtaan puhumattakaan Opeleista tai vaikka sitten jaappanialaisista....onkos se jotenkin eri asia tai asenne jotenkin paremmin kohdallaan oleva? :mrgreen:
Niin, ja kuten erään gallupin mukaan suurin osa saabisteista siirtyisi Bimmereihin ja Audeihin, jos tulevaisuudessa ei uutta Saabbia saa. Eli, jotka tuovat 'ääneen' täällä mielipiteensä esiin vaikka muissa automerkeissä, niin todellisuudessa valtaosa on erisuunnalla. Tämän ilmiön olen jo ajat sitten huomannut muissakin aiheissa.
Tätä en näin autoasentajan näkökulmasta ymmärrä. Ite oon 100% saabisti tällähetkellä ja jos muun merkistä autoa joskus niin älkää helvetissä sotkeutuko eurooppalaisiin (saab on poikkeus) autoihin mahottoman kylmiä talvella aina saa korjaamolla olla jonossa ja kalliita osia ja muutenkaan mitään ihanne autoja. saabin jälkeen siirryn takasin japseihin ne ei jää välille eikä tarvi korjaamolla pyöriä ja varamsti löytyy kaikilla varusteilla ja hyviä ajaa tosin paremman luokan japsit ovat puolet kalliinpia kun vastaavat saksan kärryt yms. mutteri viritysket. mutta onhan se ymmärrettävää että paremmasta maksaa enmmän mutta luultavasti parissa vuodessa esimerkikis bmw, mese tai audi tulee kalliimmaksi ku vastaava Toyota tai Lexus tai Infinityä ku otaa huomioon remontit joita jo takulla uusissakin on paljon.
OG 900 Convertible
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
är.jii
"Viggen"
Viestit: 607
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 17:48
Paikkakunta: Parkano

Re: Mikä Saabissa ärsyttää?

Viesti Kirjoittaja är.jii »

Ja monella on se käsitys, että :saab: vie hirveästi bensaa, minkä olen monasti joutunu oikasemaan sanomalla: pistetään tankit täyteen ja ajetaan 100kilsaa ja kattotaan. :wink: Ja tietty se PERIAATE ettei ikinä saappia.
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
SaabKarhu
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 10:12

Re: Mikä Saabissa ärsyttää?

Viesti Kirjoittaja SaabKarhu »

Koutonen kirjoitti:
juhokare kirjoitti:
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Toisaalta: Minkäslaisia asenteita täällä meidän saabistien keskuudessa on Bimmereitä tai Volvoja kohtaan puhumattakaan Opeleista tai vaikka sitten jaappanialaisista....onkos se jotenkin eri asia tai asenne jotenkin paremmin kohdallaan oleva? :mrgreen:
Niin, ja kuten erään gallupin mukaan suurin osa saabisteista siirtyisi Bimmereihin ja Audeihin, jos tulevaisuudessa ei uutta Saabbia saa. Eli, jotka tuovat 'ääneen' täällä mielipiteensä esiin vaikka muissa automerkeissä, niin todellisuudessa valtaosa on erisuunnalla. Tämän ilmiön olen jo ajat sitten huomannut muissakin aiheissa.
Tätä en näin autoasentajan näkökulmasta ymmärrä. Ite oon 100% saabisti tällähetkellä ja jos muun merkistä autoa joskus niin älkää helvetissä sotkeutuko eurooppalaisiin (saab on poikkeus) autoihin mahottoman kylmiä talvella aina saa korjaamolla olla jonossa ja kalliita osia ja muutenkaan mitään ihanne autoja. saabin jälkeen siirryn takasin japseihin ne ei jää välille eikä tarvi korjaamolla pyöriä ja varamsti löytyy kaikilla varusteilla ja hyviä ajaa tosin paremman luokan japsit ovat puolet kalliinpia kun vastaavat saksan kärryt yms. mutteri viritysket. mutta onhan se ymmärrettävää että paremmasta maksaa enmmän mutta luultavasti parissa vuodessa esimerkikis bmw, mese tai audi tulee kalliimmaksi ku vastaava Toyota tai Lexus tai Infinityä ku otaa huomioon remontit joita jo takulla uusissakin on paljon.
Onkos muut eurooppalaiset oikeasti kylmiä talvella? Saabit on tietty lämpimiä, mutta muut?
Saab 9000 CSE 2,3t -96
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Mikä Saabissa ärsyttää?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Olli Kinaret kirjoitti:Ehkä se, että saabisti ajaa sellaisella autolla josta tykkää. Sen sijaan, että ajaisi autolla jonka naapurit ja yleinen perisuomalainen sos.dem./luterilainen ilmapiiri on virallisesti hyväksynyt veronmaksajalle sopivaksi liikkumavälineeksi :mrgreen:
Corolla... :o

Kun tässä nyt uutta autoa olen valitsemassa ( valittu jo ) hintaluokassa
25t.
Niin kävin ajamassa mm...
Seat Leon, Skoda Octavia, Toyota ( en tiedä mikä malli oli ), Golf Variant 1.4TSI,
Citroen C4 Luxyry Vision, Dodge Challenger tms..., Honda Accort, SAAB 9-3 ( liian kallis mutta ajoinpahan kuitenkin, ja tämän olisin kyllä ottanut mielelläni )
Opelia en käynyt ymmärrettävistä syistä edes katsomassa
Ja tuo Dodge oli ennen tätä GM:n juttua...

Tuosta kasasta se sitten tuli valittua.
Kriteereiksi jäi teho ( 122hp bensa turbo ) ja lisävarusteet bi-xenon ( kääntyvät )
Automaatti ilmastointi ( säätö molemmille puolille erikseen )
Ja todellakaan ei erotu massasta.
Toimitusaika n.4kk.

Kukahan arvaa mikä tuli sitten valittua....
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
gekados
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 20:05

Re: Mikä Saabissa ärsyttää?

Viesti Kirjoittaja gekados »

Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan!
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä Saabissa ärsyttää?

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Nykypäivän SAAB-vihaan ei ole kommenttia, mutta muistan hyvin kuinka 80-luvulla Saabistit aiheuttivat närää, kun olivat "aina" ohituskaistalla: selityksenä ei päätön kaahailu, vaan Saabin tarkka nopeusmittari - muissa autoissa kun monasti mittarivirhettä riitti ihan tarpeeksi...

...itsekin, kun ajelin taksia 90-luvun alussa eräällä nimeltämainitsemattomalla "laadukkaalla" saksalaisella, Suomen yleisimmällä taksiautomerkillä :D, oli todellinen nopeus 71km/h nopeusmittarin näyttäessä 80km/h (taksamittarin kalbroidusta näytöstä + tienvarren nopeusnäyttö tarkistettuna).
Saabiton Saabisti
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Mikä Saabissa ärsyttää?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Koutonen kirjoitti: Tätä en näin autoasentajan näkökulmasta ymmärrä. Ite oon 100% saabisti tällähetkellä ja jos muun merkistä autoa joskus niin älkää helvetissä sotkeutuko eurooppalaisiin (saab on poikkeus) autoihin mahottoman kylmiä talvella aina saa korjaamolla olla jonossa ja kalliita osia ja muutenkaan mitään ihanne autoja. saabin jälkeen siirryn takasin japseihin ne ei jää välille eikä tarvi korjaamolla pyöriä ja varamsti löytyy kaikilla varusteilla ja hyviä ajaa tosin paremman luokan japsit ovat puolet kalliinpia kun vastaavat saksan kärryt yms. mutteri viritysket. mutta onhan se ymmärrettävää että paremmasta maksaa enmmän mutta luultavasti parissa vuodessa esimerkikis bmw, mese tai audi tulee kalliimmaksi ku vastaava Toyota tai Lexus tai Infinityä ku otaa huomioon remontit joita jo takulla uusissakin on paljon.
No, tuosta japsien paremmuudesta henkilöautoista olen itse taas tehnyt ajat sitten päätöksen, jossa aion olla parhaani mukaan, että en tule hankkimaan missään nimessa henkilöautojapsia. Kyllä seuraava autoni löytyy, jos uuden hankin joskus ja jos Saab ei jatku, esim. saksalaisista premiumeista.
Ja tuossa kysymyksessä otin vain esimerkkinä gallupin jonka tein tuossa joku aika sitten. Eli jotka täällä isoon ääneen moittivat esim. jotain merkkiä, niin valtaosa kuitenkin voi olla ihan eri suunnalla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
japhefi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 19:37

Re: Mikä Saabissa ärsyttää?

Viesti Kirjoittaja japhefi »

Koutonen kirjoitti:
juhokare kirjoitti:
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Toisaalta: Minkäslaisia asenteita täällä meidän saabistien keskuudessa on Bimmereitä tai Volvoja kohtaan puhumattakaan Opeleista tai vaikka sitten jaappanialaisista....onkos se jotenkin eri asia tai asenne jotenkin paremmin kohdallaan oleva? :mrgreen:
Niin, ja kuten erään gallupin mukaan suurin osa saabisteista siirtyisi Bimmereihin ja Audeihin, jos tulevaisuudessa ei uutta Saabbia saa. Eli, jotka tuovat 'ääneen' täällä mielipiteensä esiin vaikka muissa automerkeissä, niin todellisuudessa valtaosa on erisuunnalla. Tämän ilmiön olen jo ajat sitten huomannut muissakin aiheissa.
Tätä en näin autoasentajan näkökulmasta ymmärrä. Ite oon 100% saabisti tällähetkellä ja jos muun merkistä autoa joskus niin älkää helvetissä sotkeutuko eurooppalaisiin (saab on poikkeus) autoihin mahottoman kylmiä talvella aina saa korjaamolla olla jonossa ja kalliita osia ja muutenkaan mitään ihanne autoja. saabin jälkeen siirryn takasin japseihin ne ei jää välille eikä tarvi korjaamolla pyöriä ja varamsti löytyy kaikilla varusteilla ja hyviä ajaa tosin paremman luokan japsit ovat puolet kalliinpia kun vastaavat saksan kärryt yms. mutteri viritysket. mutta onhan se ymmärrettävää että paremmasta maksaa enmmän mutta luultavasti parissa vuodessa esimerkikis bmw, mese tai audi tulee kalliimmaksi ku vastaava Toyota tai Lexus tai Infinityä ku otaa huomioon remontit joita jo takulla uusissakin on paljon.
Tuo on kyllä aika pehmeää puhetta. Saab on kyllä lämmin, mutta niinpä on moni muukin europpalainen auto: Mese, Volvo.. Olen ajanut Mersulla -40 pakkasessa eikä kylmä tullut! "Kylmä", "mutteriviritykset" ja loistavia mutu arvioita :-) Autoasentaja muka vielä väittää tuollaista. Heh ja hah. Mielestäni myös Mersun osien hinta on vain suurimpien Saab-friikkien epätietoa. Eipä ole ollut halpaa korjata Saabiakaan. Kyllä näki että olet tosiaan 100% Saabisti, kannattaisi kokeilla joskus muitakin eurooppalaisia autoja.

Joo, tuosta tuleekin heti mieleen otsikon kysymys. Saabeissa ei ehkä mikään ärsytä, mutta jotkut niiden edelleen 70-luvulla elävät kuskit ärsyttää kyllä. Sellaiset jotka eivät ymmärrä että ei se Saab sen ihmeellisempi kärry ole kuin muutkaan. Saatikkas ärsyttävä Saabistien käsitys että kaikki Saabia arvostelevat olisivat vaan kateellisia tai tietämättömiä. Hyvähän Saab toki on, mutta niin on moni muukin. Eikö?
66Saab74/99
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ke Tammi 13, 2010 17:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä Saabissa ärsyttää?

Viesti Kirjoittaja 66Saab74/99 »

Volvolandian sivuilla oli kysymys kumman ostas v70 vai 95 ja varmari, hintaluokassa 6-9 tuhatta euroo. Saab voitti koska pidettiin jo nyt käytettyä Saabbia edullisena ja hyvänä pelinä jopa mukavampana ajaa kun volvo. Ainaskaan volvokuskit ei ole ärsyyntyneitä Saabisteille,vaikka 70-80 -luvulla olikin kilpailua . Itsekkin pari volvoa omistaneena(75 ja 77) ,saattaisin hommata Volvon harrastepeliksi.
Harrastepelit , Saab 74/99 ja Wolkkari LT-Reimo, matkailuauto. Käyttöpelit Toyota Carina, Mersu124d ja Renault Megane dci. # 3689 #
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Mikä Saabissa ärsyttää?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

66Saab74/99 kirjoitti: Itsekkin pari volvoa omistaneena(75 ja 77) ,saattaisin hommata Volvon harrastepeliksi.
Amazon? 8)

http://www.jamsa.fi/~vepohjal/volvo/kuvat/Dsc02608.jpg
# 419 Vesa Pohjalainen
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä Saabissa ärsyttää?

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

japhefi kirjoitti:Mielestäni myös Mersun osien hinta on vain suurimpien Saab-friikkien epätietoa.
Suhteessa eivät tosiaan ole niin hinnakkaita. Esim. alkuperäisiä Veholta ilman alennuksia:

- 330mm reikäjarrulevy 150€ (tosin ainakin tämä reikälevy ei välttämättä ole kovin pitkäikäinen -> menee kieroon)
- keulatähti mekanismeineen alle 30€
- pidennetyn mallin kangasmattosarja alle 200€
- öljynsuodatin v8:iin n. 20€
- soittimen kauko-ohjain vajaa 200€

Tässä jotain, mitä tuli mieleen.


Niin ja alkuperäiseen aiheeseen, en tiedä, olenko ärsyttävämpi saabistina vai mersu-keijona :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Mikä Saabissa ärsyttää?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Off top.....

Aikoinaan hain ( etsin ) Mersun lämmittimen moottoria, no marmoritiskillä
hinta olisi ollut 1200,-mk. ( ei sis asennusta )
No moottori kourassa menin paikalliseen autosähköliikkeeseen, myyjä tutki
moottorissa olevaa Boschin tuotenumeroa, ja katsoppas vaan Ford Transit käytti
samaa moottoria.
Ja hintakin oli huimat 160,-mk.

Ja toinen esimerkki ( ei liity mitenkään mersuun )
Kuskin oven ikkunan nosto mekanismia korjatessani tulin särkeneeksi sivulasin
Fiat Ritmo merkkisestä kulkineesta, paikallinen Fiat merkkiliike kerto että ikkuna maksaa n. 800,-mk ( myyjä ilmoitti syyksi että kun näitä ei mene niin paljoa )
Hetken mietittyäni tilannetta, menin paikalliseen SAAB myymälään.
Ko..myymälä sattui myös myymään SEAT merkkisiä henkilöautoja, ja näiden vara osia.

Kysäisin että paljonko maksaa Seat Malagan sivulasi kuskin oveen, järkytys oli
taas suuri kun myyjä ilmoitti sävylasi maksaa 180,-mk ja yksivärinen 130,-.


Mikä SAABissa ärsyttää...( vai pitäisikö tuo olla SAABistissa )

Viime aikoina olen saanut kuulla että "mitäs nyt kun SAAB lopetetaan" tai "oletko kuullut että SAAB lopetetaan"

Tämä varmaan johtunee taas siitä että minä itse kuittailen koko ajan.
Kehun ja ylistän SAABia niin että itseänikin hirvittää.
Kaikkein eniten käytän kommenttia "niin mutta AUTOSSA on yleensä lämmin "
tai "AUTOSSA on sitä ja tätä"
Eli luulen että SAAB ei ärsytä vaan se olen minä itse joka ärsyttää...

( kuka muukaan kirjoittaa SAAB sanan seitsemän kertaa sepostukseensa.. :roll: )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin