asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Ajattelin lähteä tässä lutraamaan tuolla viinalla. Idea on opetella noita muita polttonesteitä ja ennenkaikkea oppia sen miten homma toimii oikein. Kun ilmeisesti melkoisia muutoksia on tulossa EU:n puolelta. Viripotentiaali otetaan sitten selville myöhemmin. :D

Auto on T5 kolkki jossa on tällä hetkellä 2l pannu kiinni. Suuttimet on Siemens 630cc ja soppaa ruokkii Bosch -044. Jo suuttimien pienuuden takia opettelu ja karttojen hinkkaus tehdään ihan GT25:lla. Projektikansi on tällä hetkellä purettu eli siihen tulee rosterivenat. Luonnollisesti löytyy laajakaista ja muu tarvittava datan keruujärjestelmä.

Lähtökohtana on se että suutinvakiota rukkaamalla pääsis about tontille, wb:llä sitten hinkataan soppakartta kohdilleen, E85:llahan tavoite tyhjiksellä ja tasakaasulla on AFR 9.7. Talvi kun on vielä päällä, kylmäkäynnistysarvoihin jotain muutosta myös. Samoin pääsee kokeilemaan kuinka kovalla sytkällä tuota uskaltaa sytytellä.

Vähän arvelluttaa muut soppapuolen osat, nekun on vielä ihan orkkiksia.

Mutta tälläiset suunnitelmat, mää kyllä postaan kun mosa porsii...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Kiitos, näitä tipsejä tässä tarvitaankin.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan testituloksia ja wiinanmyynnin aloittamista Savossa :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Alla suora lainaus BSR:n sivuilta E85 muutoksesta pelkällä softalla.
"Some people claim that ethanol is aggressive to some material, such as fuel tanks, feed pipes, hoses, valve seats, aluminium, etc. The car industry has stressed this rather intensively. Their ambition is to mainly sell new flexifuel cars where they claim to have replaced delicate material with more durable material.
Ford maintained when introducing their Ford Focus Flexifuel that this was not due to damages, but just “to be on the safe side”.

Unfortunately the risks with ethanol are often mistaken for methanol, which is aggressive to some kinds of rubber. Most materials in modern engines that can stand petrol can also stand ethanol (i.e. alcohol).

BSR has performed about 20 ethanol projects since 1997, where some project vehicles have run up to 250 000 km on E85. We have stripped down several engines and checked the parts, hoses, cables etc. and compared them to corresponding petrol vehicles. We have not seen any tendencies to damages, increased wear and tear or leakages.
For the racing cars we have noted even less damages and wear and tear compared to petrol cars.

Naturally this requires correct conversion and calibration of the engines. If performed inaccurately damages may occur regardless of fuel type.

Ethanol can attract water and this can affect material prone to corrosion. Modern cars often have plastic tanks and other metals are mainly composition metals that will withstand water."
Eli pikasuomennos niille kellä lontoo ei taivu. BSR sanoo että autonvalmistajat haluavat luonnollisesti myydä uusia E85 soveltuvia autoja jolloin on tietenkin viisasta väittää että vanhaa ei voi helposti muokata. Lisäksi todetaan että esimerkiksi Ford on sanonut että rautamuutokset on tehty vain varmuuden vuoksi. BSR väittää myös kokemukseensa vedoten että nykyautoissa etanoli ei vaurioita materiaaleja. Lopussa BSR pojat kirjoittavat vielä sen että E85:lla ei kannata ajaa mikäli softaa ei ole muutettu sen mukaiseksi, syynä mahdollinen moottorivaurio.

Kyllä tässä vähän kaksijakoinen tunnelma ainakin itselle tulee. Toisaalta autonvalmistajan etu on juurikin se mitä BSR:kin sanoo mutta toisaalta BSR taas haluaa myydä mahdollisimman paljon softapäivityksiä. Eli kumpaa tässä nyt sitten uskoisi?
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja axp102 »

Sehän tästä hitto vie nykypäivän maailmassa tekeekin niin vaikeaa, kun joka saakelin profeetalla on jotain kautta oma lehmä ojassa.

...ja se tuntuu kärjistyvän vielä oikein äärimmilleen näissä Välkky-Vatanen vs. Puunhalaajat- asioissa.

Sehän voisi olla osa ratkaisua, että jokaisen perkeleen "virallista informaatiota" jakavan tietäjän pitäisi avata osakesalkkunsa ja pankkitilitietonsa ennen artikkelien julkaisua. Sais kuluttajakin ne oikeat motivaation lähteet selville.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

axp102 kirjoitti:Sehän tästä hitto vie nykypäivän maailmassa tekeekin niin vaikeaa, kun joka saakelin profeetalla on jotain kautta oma lehmä ojassa.

...ja se tuntuu kärjistyvän vielä oikein äärimmilleen näissä Välkky-Vatanen vs. Puunhalaajat- asioissa.

Sehän voisi olla osa ratkaisua, että jokaisen perkeleen "virallista informaatiota" jakavan tietäjän pitäisi avata osakesalkkunsa ja pankkitilitietonsa ennen artikkelien julkaisua. Sais kuluttajakin ne oikeat motivaation lähteet selville.
Aamen!
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja siiseli »

georgahti kirjoitti:onko täällä ketään kemistiä (puistokemistit jättäkööt vaivautumatta), joka osaisi vähän selventää mitä kaikkea tulee ottaa huomioon jos keittääkin sopan itse? siis autolle.
En kyllä kemisti ole (no ehkä puistokemisti), mutta ensimmäisenä tulee mieleen että miten virkavalta tuohon harrastukseen suhtautuu...
#3834
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Ei mulla olis mitään sitä vastaa että itte "tiputtaiskin" omat menovetensä. Taitaa vaan tulla sokerin, hiivan ja klapien hinta vastaan... Virkavallasta kun en välitä sen enempää.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Laitat autotalliin tehtaan pystyyn, pidät suusi supussa ja nautit luonnon tuomista eduista. Jos huulet heiluu liikaa tuulessa alkaa verottaja kiinnostumaan tuotantolaitoksestasi ;)
http://www.microfueler.com/
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vastaa Viestiin