Tuossa muuten oli wastegate vuonna 1962:keskikonsoli kirjoitti:Juuri näin!
"The Jetfire's high cost (nearly $300 over a standard Cutlass coupe) and reliability problems with its turbocharged engines limited sales to 3,765."
http://en.wikipedia.org/wiki/Oldsmobile_Cutlass
http://www.442.com/oldsfaq/ofjet.htm
Jos palataan sanaan toimiva niin voidaan pohtia olivatko öljyjäähdytteiset turbot ylipäätään toimivia jos kuski ei ymmärtänyt jäähdytellä niitä tyhjäkäynnillä ajon jälkeen. Vuonna 1978 ei Saabinkaan turbo ollut ongelmaton. Toki tuo Oldsmobile oli varmaan painajainen noine alipaineletkuineen mutta se oli myös reilusti edellä aikaansa.
Mielestäni Saabin innovaatiot ovat nimenomaan varhaisen moottorinohjauksen puolella, APC on kova sana turbon yhteydessä. Moniventtiilitekniikkaa ja kovia litratehoja oli muilla jo aiemmin. 16-venttiilinen turbokone oli kuitenkin hieno kokonaisuus tullessaan markkinoille.