Tonnari meni , Audi tuli

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Hei, tyhmä kysymys:

Miksi Saabista kuulee harvoin siirryttävän Volvoon? :wink:

Itse ajaelen molemmilla ja toisinpäin se ei ole ainakaan onglma.

9-5 oli käytössäni hintalaatusuteeltaan aivan huippuluokkaa. Ja nätin näköinenkin vielä. Ainut mikä hieman häiristi (ja kaipasin Volvosta), niin ajoasento ei ollut 185 cm kaverille paras mahdollinen. Ratti jäi hieman liian eteen ja penkki otti hieman selän päälle ja ajoasento oli hieman pysty ja penkki korkealla (tietty näkyvys hyvä sitä myötä).

Luulempa, että 9-5 tulee vielä pihaan jossain muodossa. Ja kuten sanottu, hinta-laatusuhde-varustelu huippuluokkaa. Vaikeaa keksiä vastaavaa samaan rahaan.

En sitten todellakaan hae mitään Saab-Volvo vääntöä. Itse voisin ajaa välillä Nissanillakin, jos se olisi uusin GT-R. :wink:
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

Rinkulat kiinnostaa kyllä !

Vaikka pihaan syksyllä " vahingossa" tupsahti vihulais bimmeri (530 d farkku) naapurista.
Rouvalle kauppakassiksi pikku Audin tilalle.

Noo,suorakuutos tiisseli... kyllähän se maukeasti murisee ja suht vähän kuluttaa..

Ja tilaa on.


Itellä onneksi vielä Auto! Siis Tonnari AERO on ja pysyy!!
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Petri R kirjoitti:Hei, tyhmä kysymys:
Miksi Saabista kuulee harvoin siirryttävän Volvoon? :wink:
Itse ajaelen molemmilla ja toisinpäin se ei ole ainakaan onglma.
Sujuvasti ajelee meidänkin onnellinen perhe molemmilla, eli molemmat löytyy pihasta. Pahimman laatusta sekakäyttöä... :roll:
Pitää varmaan vielä noitten Aito Saabien seuraksi hommata joku 240 takatuuppari :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja SS »

Saabilla on tarjota käytetteyjä autoja kaikissa hintaluokissa erittäin hyvällä hinta-laatusuhteella.
Toi on kyllä totta. Jos hakee hyvin varusteltua, uudehkoa bensaturboa niin eipä siellä autoliikkeissä Saabin lisäksi juuri muita vaihtoehtoja ole. Eilen tuli oltua mukana autoliikekierroksella ja oikein yllätti runsas Saab-tarjonta. Lähes joka puljusta löytyi <100tkm ajettuja ~5-vuotiaita 15...20ke hintaluokassa. Jonkun muun merkin valitessaan joutuu samalla rahalla tyytymään johonkin 1.6 bensamyllyyn ja/tai aneemiseen varusteluun. Valitettavasti ei ollut Saab hakusessa tällä kertaa :(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja wesku »

V.J.S kirjoitti:
Petri R kirjoitti:Hei, tyhmä kysymys:
Miksi Saabista kuulee harvoin siirryttävän Volvoon? :wink:
Itse ajaelen molemmilla ja toisinpäin se ei ole ainakaan onglma.
Sujuvasti ajelee meidänkin onnellinen perhe molemmilla, eli molemmat löytyy pihasta. Pahimman laatusta sekakäyttöä... :roll:
Pitää varmaan vielä noitten Aito Saabien seuraksi hommata joku 240 takatuuppari :)
Suurin puutehan Saabeissa onkin ettei takavetoisia löydy tehdasvalmisteisena.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja mike »

SS kirjoitti:
Ja se v6 turbodiesel kone ei audin merkkihuollon mukaan kestä paljoo yli 200tkm... sitten menee nokka-akselit sohloks.. kuulemma
Eikös tuo ongelma ole jo korjattu jossain vaiheessa? Nokissa oli jossain vaiheessa liian pehmeä pinta (valmistusvika?) ja kestävämpi versio on saatavilla, lienee vaihdettu jo aika moneen yksilöön.

Kyllähän joku neliveto-Audi kunnon koneella voisi toimia, mutta jotenkin tuntuvat persoonattomilta Saabeihin verrattuna, samaa harmaata massaa kaikki VAG-konsernin tuotteet eri logoilla varustettuina. Teknisesti toimivia, mutta jollain tapaa tylsiä.
Tuo kohta aiheuttaa pientä nikottelua. Omakohtaset kokemukset työmaan VAG-tuotteista on juurruttaneet päähän sellaisen käsityksen, ettei oma lompakko kestä ostoa takuun umpeuduttua. Ja kiitettävästi ovat kyllä olleet korjaamolla takuuaikanakin. Toivottovasti kuitenkin meillä on sattunut vain huonoja yksilöitä ja onnellisilla omistajilla parempi tuuri.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja J.N »

Tuosta "Teknisesti toimivia" -lausahduksesta jäi selvästi puuttumaan sana "varauksin".

On VAG-leirissä niitä teknisesti toimiviakin tuotteita, mutta osa tarjonnasta tekniikan ja vaihteistojen saralla, sekä alustaratkaisuissa ja apulaitteissa on kyllä todella lapsellisia / täyttä paskaa.
#3418
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Suksiluukku outo mutta kätevä varuste. Eilen tämän huomasin, kun kävin pitkästä aikaa hiihtämässä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä itse on ostaisi mitään viimeaikojen VAG-tuotteita.

Niissä on niin paljon ongelmia, ettei paremmasta väliä.
Poikkeuksia toki löytyy (mm. vaimon veljen Touran), joissa ei ole ollut juuri mitään vikoja. Automaattivaihteisto on minulle pakollinen varuste ja VAG-autoista vain Tiptronicin kelpuutan. Ja ehdottomasti 60 tkm välein huollettu (öljynvaihto) laatikko pitää olla. Multitronic on kamala (ei ole minun laatikko) ja DSG on hyvä, jos sattuu toimimaan aina välillä. DSG on aivan "susi" kestävyydeltään. S-tronic on audin käyttämä nimi samasta p...kasta.

Niin, eikä ongelmat lopu laatikkoon. Ahtoputket kerää vettä (jäätä) ja pahimmillaan aiheuttavat konerikon (dieselissä). Eikä VAG ole päässyt vieläkään eroon jäätyvistä lukoista.

Kaikki nämä koskevat 2000-luvun kulkineita. Hyvällä onnella voi siis saada toimivankin, mutta...... itse en ota sitä riskiä.
Uuteen autoon ei ole varaa, eikä minua kiinnostakaan pitää uutta autoa pajalla jatkuvasti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja oju »

Petri R kirjoitti:Hei, tyhmä kysymys:
Miksi Saabista kuulee harvoin siirryttävän Volvoon? :wink:
Itse ajaelen molemmilla ja toisinpäin se ei ole ainakaan onglma.
Perusarvot ovat kummallakin merkillä samat; talviominaisuudet, turvallisuus ja ergonomia. Ei minullekaan Volvon omistaminen olisi mikään periaatteellinen ongelma.
Petri R kirjoitti:9-5 oli käytössäni hintalaatusuteeltaan aivan huippuluokkaa. Ja nätin näköinenkin vielä. Ainut mikä hieman häiristi (ja kaipasin Volvosta), niin ajoasento ei ollut 185 cm kaverille paras mahdollinen. Ratti jäi hieman liian eteen ja penkki otti hieman selän päälle ja ajoasento oli hieman pysty ja penkki korkealla (tietty näkyvys hyvä sitä myötä).
Eikö ratin syvyysssuuntainen säätö auttanut tarpeeksi? Penkin saa hyväksi kunhan jaksaa kokeilla ristiselän tuen säätöasentoja kunnes oikea löytyy. Aluksi koin että penkki oli huonompi kuin OG900:n mutta näköjään turhat säädöt piti viilata kohdilleen jotta päästiin samaan :wink:
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja oju »

Audista on hieman kokemusta ja ainakaan vanhemmista vuosikerroista ei ole pahaa sanottavaa. Esimerkiksi täyssinkitty kori on hieno juttu; kun aikoinaan roplasin 15v. vanhaa Audia niin etuoven alareunan ruosteettomuus suorastaan yllätti vanhan 99-kuskin. :D Myös ajokäytös moottoritienopeuksissa on kiitettävä, niillä on ilo ajaa kovaa. Melukaan ei paljoa vaivaa.

Ainoat puutteet mitkä tulevat mieleen ovat:
-Airiston Auto (Turussa), tälle löytyy onneksi vaihtoehtoja.
-Penkit, perinteisesti VAGin vakiojakkarat aiheuttavat selkäkipua. En ole ainoa joka tämän on kokenut. Taitaa ristiselän tuki olla väärässä kohtaa? Kun selän saa kerran kipeäksi siitä on vaikea päästä eroon jos jatkaa ajoa samalla autolla. Kuplassa on sama ilmiö vielä voimakkaampi, liekö historiallista perua?
-Merkkikerho, Saabilla on varmaan eräs parhaista mitä tulee teknisen tuen saamiseen. Olin kauan sitten Audikerhon jäsen, silloin tuntui siltä että olisi pitänyt omistaa schäfer ja nahkahousut jotta olisi oikeasti sopinut mukaan :roll:

Audibingon perusfraasit:
'Saksalainen laatuauto'
'Saksassa nämä ovat arvostetumpia kuin mersut'
Affe
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 10:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja Affe »

Mä kyllä pysyisin Tonnarissa.

Omat (2) Tonnaria (CD) ostin käytettyinä jo n. 6-8 vuotta sitten.
Vuosimallit on 1990 ja 1993.
Vikojen (lähinnä pelti) korjauksiin meni aluksi muutama tonni,
mutta moitteettomasti on kumpikin ajamisen osalta toiminut.
Toisella on ajettu n. 350000 ja toisella 340000,
kumpikin kulkee kuin nuorena edelleenkin.
Pikkuvikoja joutuu joskus korjaamaan,
mutta mitään tosi vakavaa kummastakaan ei ole ilmennyt.

Kun pitää vaan autostaan huolta,
niin ei ainakaan SAABin kohdalla ylärajaa löydy ihan heti.

Tutkin Jenkeistä nettisivustoilta,
että löytyy ihan järjetön määrä SAABeja,
joilla on ajettu yli 500000 km
ja joillakin jopa yli miljoona!

Uskoisin kyllä, että Audikin reippaasti yli 400000 kulkee,
kunhan kunnossa pitää ja muistaa huollot.

t. Osku

ps.
Sille Tonnarin penkillehän mikään ei vedä vertoja,
kotisohva pääsee arvoasteikossa aika lähelle.
Mun wanhassa 900I:ssä oli lähes yhtä mukava istua.
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja aero »

SS kirjoitti:
Ja se v6 turbodiesel kone ei audin merkkihuollon mukaan kestä paljoo yli 200tkm... sitten menee nokka-akselit sohloks.. kuulemma
Eikös tuo ongelma ole jo korjattu jossain vaiheessa? Nokissa oli jossain vaiheessa liian pehmeä pinta (valmistusvika?) ja kestävämpi versio on saatavilla, lienee vaihdettu jo aika moneen yksilöön.
Joo, ainakin se pahin 2.5V6 -dieselin nokkaongelma korjattiin vuosikausia sitten. Kai silti vielä voi onnistua löytämään hoitamattoman yksilön, jonka kohdalleosuminen toki vituttaa.
wesku kirjoitti:Suurin puutehan Saabeissa onkin ettei takavetoisia löydy tehdasvalmisteisena.
Se on ennemmin filosofia kuin puute, vähän niinkuin bemarilla juuri päinvastainen tilanne. Enemmän tuon kardaanittomuuden suhteen ongelma on se, että nelivetoa sai odottaa markkinoille pitkään, eikä vieläkään saa dieseliin.
dimebak kirjoitti:Suksiluukku outo mutta kätevä varuste. Eilen tämän huomasin, kun kävin pitkästä aikaa hiihtämässä.
CD-tonnarissa vakiovaruste vuodesta '88 ;)
oju kirjoitti:Audista ... Myös ajokäytös moottoritienopeuksissa on kiitettävä, niillä on ilo ajaa kovaa. Melukaan ei paljoa vaivaa.
Ajokäytös koskee osaa mallistosta ehjänä, esim. B7 ei ole kovin kummoinen ajettava timmilläkään vakioalustalla (sporttialustaa en ole kokeillut).
oju kirjoitti: -Penkit, perinteisesti VAGin vakiojakkarat aiheuttavat selkäkipua. En ole ainoa joka tämän on kokenut. Taitaa ristiselän tuki olla väärässä kohtaa? Kun selän saa kerran kipeäksi siitä on vaikea päästä eroon jos jatkaa ajoa samalla autolla. Kuplassa on sama ilmiö vielä voimakkaampi, liekö historiallista perua?
Liet kattellut lähinnä vanhempia VAG:eja. Nykypäivänä ainakaan A4:ssa ei vakiojakkarassa ole käytännössä lainkaan ristiseläntukea, vaan penkin alaosa on ihan ihmeellinen kuppi (eikä siis kuppipenkki sanan positiivisessa mielessä, vaan suora selkä ei tuonne nojaan vain millään osu - pitäisi olla joku keskiselkäkyttyrä).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

että VAGinaa ei Mauri suostu takuulla ottamaan enää ikinä.
No lääkitystä on tämän jälkeen tarkastettu...
Ja tuolla saitilla totesin että ( melko todennäköinen vaihtoehto )
Ja asiaa pähkäiltyäni pitkän tovin, tulin siihen tulokseen että kulkineessa pitää
olla namiskat siellä missä niiden pitääkin olla.
Ja mittaristokin omalla puolella ja tietysti viisari näyttöinen.

Ja tietysti käytettynä saa hyviä SAABeja, mutta meneppäs noita ehdottelemaan
rahoitusyhtiölle/työnantajalle.... :?

*Uutta 9-1:stä odotellessa*
VAG:eja. Nykypäivänä ainakaan A4:ssa ei vakiojakkarassa ole käytännössä lainkaan ristiseläntukea,
2006 Jetasta löytyy...

Kuva
Yo..... mallin takaluukun etureuna ( heti takalasin alareunassa ) onneton keksintö
kerää kaiken lumen ja veden sinne rakoseen, tämän jälkeen saa takaluukkua
hakata puoli päivää kiinni.
Tämän johdosta takaluukun yläreuna on kuin perunasäkki..

Ja vanteet ( pelti ) keräävät kaiken mahdollisen lumen ja jään itseensä, tämän
jälkeen tuttua tärinää, hyvä että tiellä pysyy.
Kannattaa ottaa kumivasara ( 10kg ) tämän takia takakonttiin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Noin :lol: :lol: :lol:

http://www.nettiauto.com/saab/9000/3057 ... ys=carzone

Hassusti on myyjä muotoillut muutamat asiat ;-) Ei siinä mitään ...
Vastaa Viestiin