Kuljetusammattilaiset vauhdissa
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Niin, ehkä tähän keskusteluun ei kannata tuota ylipainoa kuitenkaan sekoittaa sillä aivan niin kuin Mr_Who sanoi niin se rekka hyytyy isoon ylämäkeen ihan sillä laillisellakin painollla.
Onhan tuo tietenkin hiukan hankala homma että näin erilaisia autoja jotuu tuolla samoja väyliä ajamaan ja tietenkään kukaan ei voi vaatia että joku rupeaisi ylinopeutta toisen takia ajamaan. Tuolla Keski-Suomessa on tuo asia toteutettu siten että kaikkiin suurimpiin mäkiin on tehty ohituskaista ja homma toimii siellä melko hyvin ja nopeusrajoituskin (muistaakseni) on väh. sen 80 km/h noissa mäissä.
Ps. tuo rekan kyydissä käyttäminen autokoulussa olisi aika hyvä idea sillä ihmiset saisivat kokea sen tosiasian omakohtaisesti että se on ihan eri planeetalta tuollainen täyspainoinen/-pituinen rekka verrattuna kaikkiin muihin tiellä kulkeviin ajokkehin nähden.
Onhan tuo tietenkin hiukan hankala homma että näin erilaisia autoja jotuu tuolla samoja väyliä ajamaan ja tietenkään kukaan ei voi vaatia että joku rupeaisi ylinopeutta toisen takia ajamaan. Tuolla Keski-Suomessa on tuo asia toteutettu siten että kaikkiin suurimpiin mäkiin on tehty ohituskaista ja homma toimii siellä melko hyvin ja nopeusrajoituskin (muistaakseni) on väh. sen 80 km/h noissa mäissä.
Ps. tuo rekan kyydissä käyttäminen autokoulussa olisi aika hyvä idea sillä ihmiset saisivat kokea sen tosiasian omakohtaisesti että se on ihan eri planeetalta tuollainen täyspainoinen/-pituinen rekka verrattuna kaikkiin muihin tiellä kulkeviin ajokkehin nähden.
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Aivan, juuri näin. No se ohituskaistaratkaisu on varmastikkin aika toimiva.
Hyytyy se rekka tyhjiltäänkin ajellessa mäkilöihin, etenkin jos rekassa on pienitehoinen moottori. Painaahan se tyhjänä koko reteli aika pitälti jos vielä kopillinen nosturi niin ~23 tonnia, riippuen aika pitkälti päällirakenteista sun muista varusteista.
Hyytyy se rekka tyhjiltäänkin ajellessa mäkilöihin, etenkin jos rekassa on pienitehoinen moottori. Painaahan se tyhjänä koko reteli aika pitälti jos vielä kopillinen nosturi niin ~23 tonnia, riippuen aika pitkälti päällirakenteista sun muista varusteista.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Jokaisenhan pitäisi liikenteessä pyrkiä ajamaan ,liikenteeseen kuuluvien lakien ja omien taitojensa mukaan. Joillakin se taito riittää 20km/h alle suurimman sallitun eikä sitä kukaan voi vääräksi tuomita ,sillä nopeusrajoitusmerkki ei ole määräysmerkki.georgahti kirjoitti:itse joskus KA:lla aikaa vastaan ajanut, niin tulin siihen johtopäätökseen, että jos jonkun on pakko ajaa kesällä 20 alle rajoituksen, niin sen henki ei ole minun myöhästymisen arvoinen. ko kuljettaja vaarantaa jo olemassaolollaan monen muun hengen, joten olisi parempi viedä se kortti itse pois, ennen kuin mennä liikenteeseen. HUOM!!! puolen promillen "humalasta"kin jo lähtee... jos ei selvinpäin kesäkelillä pysy nopeusrajoituksen tahdissa ja silti on pakko lähteä autolla liikenteeseen, niin on parempi, että joku ajaa yli kuin, että SE joku ajaa MONEN muun yli kykenemättömyyttään.
jos taas tiellä saa liikkua kuka tahansa millä tahansa ajotaidottomuudella, niin miksi ajokorttia edes vaaditaan???
Aika halvalta kuullostaa ihmishenki jos aikataulu, jonka joku on mielessään miettinyt riittäväksi jollekin matkalle,kuitenkin ehkä erheellisesti sen väärin arvioiden, on syy.
Tulemmeko itse huomaamaan sitä hetkeä ,kun olisi aika luopua ajokortista iäksi? Vai joko se hetki on tullut, jos ajatellaan kirjoittamaasi.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Nopeusrajoitusmerkki on rajoitusmerkki.Mimmi kirjoitti:Nopeusrajoitusmerkkihän on nimenomaan määräysmerkki, jolla osoitetaan SUURIN sallittu nopeus.NEO9-3 kirjoitti:Joillakin se taito riittää 20km/h alle suurimman sallitun eikä sitä kukaan voi vääräksi tuomita ,sillä nopeusrajoitusmerkki ei ole määräysmerkki.
http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikenne ... erkit2.htm
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Kyllähän tuohon tyhjäpainoon on muilla tekemistä, mutta teliveto-Volvo tietysti painaa kevyimmillään tuota luokkaa nosturin kanssa...Mr_Who kirjoitti:Painaahan se tyhjänä koko reteli aika pitälti jos vielä kopillinen nosturi niin ~23 tonnia, riippuen aika pitkälti päällirakenteista sun muista varusteista.
Eikä mikään täysperävaunuyhdistelmäkään tyhjänä hyydy ylämäessä, saa olla tosi pieni moottori, että vauhti tyhjänä edes laskee.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Hyvin pitkälti varustelukohtanen kysymys se tyhjäpaino, kuten sanottua.Nisse kirjoitti:Kyllähän tuohon tyhjäpainoon on muilla tekemistä, mutta teliveto-Volvo tietysti painaa kevyimmillään tuota luokkaa nosturin kanssa...Mr_Who kirjoitti:Painaahan se tyhjänä koko reteli aika pitälti jos vielä kopillinen nosturi niin ~23 tonnia, riippuen aika pitkälti päällirakenteista sun muista varusteista.
Eikä mikään täysperävaunuyhdistelmäkään tyhjänä hyydy ylämäessä, saa olla tosi pieni moottori, että vauhti tyhjänä edes laskee.
Ja kyllä muuten hyytyy tyhjänä ylämäkeen täysperävaunuyhdistelmä. Käsittääkseni nopeudesta juurikaan ei ollut puhetta tyhjänä ajosta mäessä. Ainahan se jonkin verran hyytyy, ei kuitenkaan merkittävästi, sitä en ole väittänyt. Ja palataan taas siihen, että kaikki riippuu hyvin pitkälti mäestä, auton moottorin tehoista ja tienpinnasta.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Aah, no meilläpäin hyytymiseksi ei lasketa, jos ison auton vauhti tippuu mäessä 82 kilometrin tuntinopeudesta pikkaisen alle kahdeksankympin. Tyhjänä se ei kuitenkaan varsinaisesti "hyydy" sanan varsinaisessa merkityksessä.Mr_Who kirjoitti:Ainahan se jonkin verran hyytyy, ei kuitenkaan merkittävästi, sitä en ole väittänyt. Ja palataan taas siihen, että kaikki riippuu hyvin pitkälti mäestä, auton moottorin tehoista ja tienpinnasta.
Tietysti, jos kyseessä on jompikumpi ruotsalainen (ei Saab, vaan sen isoveli), niin se nimenomaan hyytyy.
Autonvalintakysymys, joillakin vain on sitä voimaa, kuten varmasti saabistina tiedät...
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
georgahti kirjoitti:puhuin kesäkelistä (kuten ehkä huomasit). jos taidot ei riitä ajaa 60kph 80kph rajoitusalueella, niin KYLLÄ - nyt on se hetki jolloin sinun tulisi polttaa ajokorttisi ja postittaa tuhkat vaikka paikalliselle poliisiasemalle. saatekirjeeseen suosittelen mainittavaksi kuka olet ja että haluat ajo-oikeutesi mitätöitävän iäksi koska et kykene hallitsemaan moottorikäyttöistä ajoneuvoa.NEO9-3 kirjoitti:...
Tulemmeko itse huomaamaan sitä hetkeä ,kun olisi aika luopua ajokortista iäksi? Vai joko se hetki on tullut, jos ajatellaan kirjoittamaasi.
Mielestäni ihan asiallisen ajatuksen pistin ilmoille. Ja
yleisesti yritin asiaa pohtia, eikä sinällään kerro omasta ajamisestani yhtikäs mitään.
En harrasta natsismia tai poliittista propagandaan , miten ihmeessä sait liitettyä ne kuitenkin tähän keskusteluun?georgahti kirjoitti:jopa eurolla per päivä väittävät monen selviytyvän afrikassa. minuutin säästö matka-ajassa siis säästää jo elinvuosia.NEO9-3 kirjoitti: Aika halvalta kuullostaa ihmishenki jos aikataulu, jonka joku on mielessään miettinyt riittäväksi jollekin matkalle,kuitenkin ehkä erheellisesti sen väärin arvioiden, on syy.
..
toki jos ajatellaan asiaa pitemmälle, niin mitä hitaammin me etenemme liikenteessä, sitä vähemmän tänne on tulossa pakolaisia.
tämä foorumi ei kuitenkaan ole pyhitetty natsismille tai muullekaan poliittiselle propagandalle, joten pyytäisin kuitenkin pitäytymään autoilullisissa argumenteissa.
ps. autoilua ei ole ajaa 20kph alle rajoituksen. se on liikenteen tukkimista. vrt traktorimarssit.
Ilman parempaa tietoa ihmettelen, kenen etu aikataulujen kiristäminen loppujen lopuksi on ,jos se aiheuttaa liikenteessä kanssaliikkujien hengenmenoja ja loukkaantumisia.
Kun ei siitä onnettomuuspaikalta taida se selviytynyt osapuolikaan (esim.rahtirekka) mihinkään enää mennä hetkeen.
Tavarat jää niille sijoilleen ja asiakkaat jäävät odottamaan turhaan tärkeää pakettia ,joka taas saattaa maksaa jopa jonkun työpaikan.
Ja miten käykään vakuutuksien hintojen.
Tämä tästä.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
http://www.rahtarit.fi/onnettomuus_lausunto.html
"Nopeuden rajaaminen 80 km/h:iin aiheuttaisi raskaan liikenteen keskinopeuksien laskemista etenkin mäkisillä tieosuuksilla ja lisääntyvää ohitustarvetta"
Paljonko se nopeusrajoitus nykyään on ?
"Nopeuden rajaaminen 80 km/h:iin aiheuttaisi raskaan liikenteen keskinopeuksien laskemista etenkin mäkisillä tieosuuksilla ja lisääntyvää ohitustarvetta"
Paljonko se nopeusrajoitus nykyään on ?
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
georgahti kirjoitti:sitä voisi kysyä esimerkiksi taholta, joka tekee reittiliikenteen aikataulut..wesku kirjoitti:...
Paljonko se nopeusrajoitus nykyään on ?
Niinpä. Esim tässä mennään keskinopeudella runsaat 75 km/h ja pysäkeilläkin pitäisi käydä tarvittaessa
http://www.matkahuolto.info/lippu/fi/ex ... reId=74207
13 Lieto pikavuoropysäkki, valtatie 10 13:20 Lieto I
157 Lempäälä th (Ryynikkä) n. 15:20 Lempäälä th P
Hyvä lähtökohta olisi tosiaan aloittaa pikku tutkimuksella aikatauluihin ja ekaksi sakot niille firmoille joilla jo aikataulut edellyttävät reilua ylinopeutta.
Viimeksi muokannut wesku, Ke Helmi 17, 2010 01:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Jos rajoitin on tasan 80, tahtoo ajosta tulla yhtä nykimistä. Nykysysteemi on sinänsä asiallinen, sellainen 80-85 on helpohko pitää - ja jää vielä ina pelivaraa ylämäkeen.
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Tällaista tietoa löytyi. Ja on käsittääkseni penkin ja ratin välissä vastuu pitää nopeus rajoituksen mukaisena, ei rajoitinta vasten. Eihän sitä siviililiikenteessä saa ajaa rajoitinta...wesku kirjoitti:Paljonko se nopeusrajoitus nykyään on ?
"Direktiivin 92/6/ETY, muutettuna 2002/85/EY:llä, mukaisen nopeudenrajoittimen on estettävä kuorma-auton nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 90 km/h. Linja-
autossa nopeus ei saa vastaavasti kohota suuremmaksi kuin 100 km/h."
Lähde: http://www.ake.fi/pdf/ATT9-2004.pdf, sivu 1.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
No ei varmaan täälläkäänpäin sen suuremmin, mutta en ainakaan lähtenyt asiaa senkoomin yleistämään... käsite hyytyminen kun on jokaisen pääkopassa niin erilainen, että turha on siihen tarkertua. Omasta mielestäni vauhtihan hyytyy(tai tässä tapauksessa parempi sanamuoto olisi kuitenkin "hidastuu", mutta turha sitä enää on vaihtaa ) ylämäessä ja sehän on ihan normaalia fysiikkaa.Nisse kirjoitti: Aah, no meilläpäin hyytymiseksi ei lasketa, jos ison auton vauhti tippuu mäessä 82 kilometrin tuntinopeudesta pikkaisen alle kahdeksankympin. Tyhjänä se ei kuitenkaan varsinaisesti "hyydy" sanan varsinaisessa merkityksessä.
Tietysti, jos kyseessä on jompikumpi ruotsalainen (ei Saab, vaan sen isoveli), niin se nimenomaan hyytyy.
Autonvalintakysymys, joillakin vain on sitä voimaa, kuten varmasti saabistina tiedät...
Joissain mäissä vähemmän ja joissain enemmän, vaikka hidastuvuus/hyytymis vaikutus olisikin esimerkiksi nyt vain 5-10km/h niin kyllä se minun mielestä "hyytyy".
Asian pointti ei ollut se, että se olisi suurta hyytymistä, mutta hyytymistä kuitenkin. Eikä se minua erityisesti haittaa ollenkaan se vauhdin "hyytyminen" ylämäkeen tyhjänä, sehän on ihan ymmärrettävää. Ei se ainakaan oman ylpeyden päälle käy, jos vauhti mäkeen sattuu "hyytymään" etenkin tyhjänä, oli alla mikä merkki tahansa.
Ja en lähtisi mitään merkkien valtataistelua tässä eteenpäin viemään, mutta kyllä se hyvin pitkälti firmojen oma ratkasu on millä merkillä sitä ajellaan ja miksi ratkaisuihin on päädytty. Kyllä se puu löytää tehtaan yhtä hyvin autonmerkkiin ja moottorin numeroihin katsomattakin.
Puunajossa etenkin voima se on mikä puhuu, ainakin semmoisilla alueilla joissa on suuret korkeuserot. Tuskin esimerkiksi pohjanmaalla tarvitsee mäkien suhteen valita sitä mallisarjan tehokkainta moottoria sinne keulille, kun pienempitehoisella ja pienempiruokaisellakin pärjää.
"Ja kun on voimaa sopivasti niin harvemmin tarviaa ketjuja alleensa laittaa, kun vain kaasupoljinta lattiaavasten taittaa ja sopivan pykälän vaihdelaatikkoon naittaa"
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Yllätyksiä toki sattuu kaikille, mutta vieläkö voi väittää että "talvi yllätti"?
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1990132
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1990132
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Voiko kukaan sanoa valon vaihtuneen punaiseksi yllättäen? Siinä vihreän ja punaisen välissä kuitenkin palaa se keltainenkin melko tovin ennen punaiseksi vaihtumistaan. Punaisia päin ajaville välitön kastraatio sekä työsuhteen purku. Oppiipahan.ihottuma kirjoitti:Yllätyksiä toki sattuu kaikille, mutta vieläkö voi väittää että "talvi yllätti"?
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1990132