Coltti kirjoitti:
Siinähän se vastaus tulikin jo....
Ja aika selkeästi ymmärrettävässä muodossakin vielä onkin vai löytyykö tuosta pykälässä nro1 jotain tulkinnan varaa?
1 §
Taajamien ulkopuolella ajoneuvojen suurin sallittu nopeus on 80 km/h, jollei liikennemerkein ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.
1960-luvulla oli useita nopeusrajoituskokeiluja.
1973 alkaen tuli voimaan määräaikainen 80kmh nopeusrajoitus (myös moottoriteiden ramppeihin jos ei liikennemerkillä muuta osoitettu). Tuota asetusta sitten uusittiin/jatkettiin moneen kertaan kunnes 1978 asetus muuttui pysyväksi.
Joo, erilaisia asetuksia on tehty senkin jälkeen -81, -87- -88 jne. mutta ovat olleet lähinnä sanojen uudelleen asettelua ja perusidea 80kmh on pysynyt samana, tyyliin -"kun kerran on työryhmä perustettu, niin eihän se voi todeta vuosien työn jälkeen asioiden olevan mallillaan joten sanoja on muotoilta ettei näyttäisi kuin ei olisi töitä tehtykään"
Ja jos -moottoritie- liikennemerkki on pystytetty ennen taajama päättyy- merkkiä niin pykälä 2 on voimassa ja motarin rampissa on 50kmh rajoitus mikäli ei ole muuta osoitettu.
Saksan rampit sikäli outo vertaus kun tuolta löytynee pätkiä moottoritietäkin missä ei ole ollenkaan nopeusrajoitusta. Muutamassa kolkassa ameriikan yhtysvaltoja löytyy myös julkisia teitä joilla ei ole nopeusrajoitusta päiväsaikaan, mikäli moinen vauhtimatkailu kiinnostaa
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Saksassahan tuo on jokseenkin takkuista yrittää puskea pitkiä matkoja kovalla nopeudella kun liikennnettä on sen verran runsaasti.