Vilkun käyttö liikenteessä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

jos toinen tunkee eteen ilman vilkkua ihan väkipakolla niin kyllä itsellä tapana on ollu painaa riikkaria,vilkutella pitkiä ja sitten heilauttaa vielä keskisormea siihen päälle.vaan eipä siinä mitään jos vilkkua näytetään niin tietä annetaan tietenkin.
Joku kipotin.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mimmi kirjoitti:
wesku kirjoitti:
Oletko siis vilkun käyttöä valvova pikkupoliisi :)
Millä perusteella näin kuvittelet?
Minulle on ihan sama käytätkö vilkkua, mutta minä en anna tilaa, jollet käytä sitä.
Minullekin on ihan sama miten ajat kunhan et minua etuile :)

... ja evvk onko vilkku päällä vai ei.
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Voisiko ajatella, mitenkään, että me saabistit vilkuttaisimme ainakin tarpeksi ja tarpeeksi aikaisin, vaikka sitten "joka paikassa" ja "liikaa" ja "liian aikaisin" ?

Mielestäni tässä asiassa ei kannattaisi kuutta sivua vääntää pilkusta vaan todella miettiä, mitä vilkuttamisella "riittävästi" voidaan voittaa liikenteessä. Taksikuskit ei vilkuta, kun kallis vilkku kuluu, ei toimine saabisteilla ?

Olisiko meistä saabisteista malliksi muille autoilijoille runsaan ja tietoa monipuolisesti jakavan vilkun käytössä ? Olisi upeaa, jos ensimmäisenä merkkikerhona Suomessa kykenisimme moiseen liikennekulttuurin kohottamiseen.
Tulisimme varmasti huomatuksi ja huomioiduksi monella tapaa ja monelta taholta, positiivisessa mielessä.

Olisiko asialle saatavissa laajempaa kannatusta ja merkittävää tukea ?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti: Väität virheellistä tietoa ja tuollaiselle tarinalle ei ole tukea vaikka liikennesääntöjä noudatan.
Eikö nopeusrajoitus ole liikennesääntö ?
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja yason »

ng900aero kirjoitti:Ihan samoin toimin myös itse, jossei vaivauduta laittamaan vilkkua päälle niin silloin en voi mitenkään tietää että rampista kylkeen kiilaavalla voisi muka olla tarve päästä kaistalle jossa itse ajan. Jos vilkku on päällä niin väistän, jossei se hankaloita omaa ajoani liikaa (eli esim vasten kaista ei ole tukossa, ja vetää sen vuokis hitaammin tms). Ei voi olla liian vaikeeta käyttää sitä hiton vilkkua, eihän muuten kukaan muu kuin jokin meedio voi tietää mihin haluat ryhmittäytyä tms??
Samantyyppinen homma julkisissa liikennevälineissä.

Kun pysäkki lähestyy, niin jo ikkunan puolella istuva alkaa murahtelemaan ja itsekseen nytkymään ja lopulta hätäpäissään runttaa jalkojeni päältä käytävälle jäädäkseen pois. Olis vaan suoraan sanonut, että "mä jään seuraavalla pysäkillä pois", niin tietäisin, mikä on meininki. Aina nousen ja hymyilen, kun joku pyytää tietä, mutta jos mitään ei sanota, niin nykyisin olen vaan jatkanut istumista.

Vaikka osaisin arvata, että vieruskaverilla olisi lähtöhaluja, niin en tosiaankaan halua käyttää omaa aikaani siihen, että arvailen, mitä muiden ihmisten nytkymiset tarkoittavat. Tuotakin tein aikani, mutta kun joku joskus vielä kiukkusi siitä, etten noussut tarpeeksi ajoissa vaikka kanssamatkustaja ei itse saanut sanaa suustaan, niin jätin siitä lähtien nollatoleranssinomaisesti noi ennustamishommat muille matkustajille.

Kommunikointi on sen verran vaikeaa, että samoin liikenteessä palkitsen poikkeuksetta kaikki, jotka edes yrittävät. Vilkuttomien autoilijoiden liikkeiden ennustamiset kannattaa jättää liikenteessä siksikin, että jos jarruttelet yhtäkkiä tai väistät toiselle kaistalle jonkun valoja säästävän takia, niin voit itse aiheuttaa uusia vaaratilanteita, vaikka samainen vilkunsäästäjäsuhari pääsisikin turvallisesti toiselle kaistalle ilman vilkkua.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

liikenneympyrässä meinas just kolahtaa kylkeen ko laitto vilkun niin ajoissa päälle ja alko hidastamaan nii eiko sitte ko tulin siält ni melkein kylkeen sattu onneks olee suht sula kohta nii kerkes alta pois
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti:
wesku kirjoitti:
Eikö nopeusrajoitus ole liikennesääntö ?
Ei.
Kannattaisi tarkistaa ajattelutapaa sillä nopeusrajoitus on eniten valvottu ja onnettomuustilanteita lukuunottamatta lähes ainoa sääntö jonka rikkomisesta käytännössä rangaistaan. Olisko 99 % liikennevalvonnasta kohdistunut ylinopeuksiin ja rattijuopumuksiin ? Tai vieläkin suurempi osa ?

Onko joku esim joskus saanut sakkoja tässä ketjussa aiheena olevasta vilkun käytöstä (käyttämättömyydestä) ?
9-5T kirjoitti: Wesku kirjaudu oikeaan foorumiin, aero.itsata vain sekoittaa.
Täytyy koittaa muistaa. Ikävä kyllä googlella tulee usein linkki sinne, voiskohan sen poistaa jotenkin koko hakukoneesta ?
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

wesku kirjoitti: Kannattaisi tarkistaa ajattelutapaa sillä nopeusrajoitus on eniten valvottu ja onnettomuustilanteita lukuunottamatta lähes ainoa sääntö jonka rikkomisesta käytännössä rangaistaan. Olisko 99 % liikennevalvonnasta kohdistunut ylinopeuksiin ja rattijuopumuksiin ? Tai vieläkin suurempi osa ?
Ylinopeudesta on kuitenkin varmaan keskimäärin harvemmin haittaa kanssa-autoilijoille kuin vilkun käyttämättömyydestä.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja VKe »

Turbolag kirjoitti:
wesku kirjoitti: Kannattaisi tarkistaa ajattelutapaa sillä nopeusrajoitus on eniten valvottu ja onnettomuustilanteita lukuunottamatta lähes ainoa sääntö jonka rikkomisesta käytännössä rangaistaan. Olisko 99 % liikennevalvonnasta kohdistunut ylinopeuksiin ja rattijuopumuksiin ? Tai vieläkin suurempi osa ?
Ylinopeudesta on kuitenkin varmaan keskimäärin harvemmin haittaa kanssa-autoilijoille kuin vilkun käyttämättömyydestä.
Jaa, keskimäärin varmaan noin onkin mutta varmaahan keskimäärin tuokaan ei keskimäärin ole...??
Sininen Saab 9-3, '99
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

VKe kirjoitti:
Turbolag kirjoitti:
wesku kirjoitti: Kannattaisi tarkistaa ajattelutapaa sillä nopeusrajoitus on eniten valvottu ja onnettomuustilanteita lukuunottamatta lähes ainoa sääntö jonka rikkomisesta käytännössä rangaistaan. Olisko 99 % liikennevalvonnasta kohdistunut ylinopeuksiin ja rattijuopumuksiin ? Tai vieläkin suurempi osa ?
Ylinopeudesta on kuitenkin varmaan keskimäärin harvemmin haittaa kanssa-autoilijoille kuin vilkun käyttämättömyydestä.
Jaa, keskimäärin varmaan noin onkin mutta varmaahan keskimäärin tuokaan ei keskimäärin ole...??
Lähinnä tarkoitin sitä, että jokapäiväisessä liikenteessä vilkun käyttämättä jättäminen aiheuttaa arpomista, turhia jarrutuksia ja töksähtelyä huomattavasti enemmän kuin (lievä) ylinopeus, josta ei juuri muille haittaa ole.

En itse muista kenenkään ylinopeuden itseäni koskaan häirinneen - vilkun käyttämättömyyden sen sijaan käytännössä joka päivä. Tottakai silloin kun vakavammin kolahtaa, on (suurempi) ylinopeus yleensä mukana (joskaan ei useinkaan tärkeimpänä tekijänä, toisin kuin lööpeistä ja "onnettomuustutkinnoista" voisi päätellä) - tätä tarkoitin sanomalla "keskimäärin".
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

Turbolag kirjoitti: Ylinopeudesta on kuitenkin varmaan keskimäärin harvemmin haittaa kanssa-autoilijoille kuin vilkun käyttämättömyydestä.
Niin kauan kuin muita samaan suuntaan menijöitä ei ole saavutettu ei ylilnopeudesta yleensä ole varsinaista haittaa. Jos ei sitten kyse ole niin suurista ylityksistä että sivuteiltä tulijat ja vastaan ohittavat eivät havaitse tai auto ei pysy hallinnassa äkkitilanteessa ymv. Jokainen ohitus haittaa ohitettavaakin, ainakin jos ohitettava noudattaa niitä velvollisuuksiaan joista täälläkin usein muistutetaan.

Sensijaan on vaikeaa kuvitella mitään mistä olisi enemmän haittaa kanssa-autoilijoille kuin pyrkimyksestä edetä selvästi nopeammin kuin liikennevirta keskimäärin. Onhan paljon niitäkin jotka ajelevat hiljaisessa liikenteessä rajoitus +18 ja osaavat silti alistua ruuhkaliikenteessä muiden nopeuteen. Usein kuitenkin jatkuva nopeammuus opettaa siihen että ruuhkassakin pitää edetä muita nopeammin.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja SS »

Niin kauan kuin muita samaan suuntaan menijöitä ei ole saavutettu ei ylilnopeudesta yleensä ole varsinaista haittaa.
Tai alueella ei ole risteyksiä, sivuteitä, hirviä, jalankulkijoita, vastaantulevia ohittajia, tms. Jos ei haittaa, niin riski ainakin.

Tosin kyllähän se on tuo vilkun käyttämättömyys, joka eniten tökkii. Turhaan pitää pysähdellä ja odotella risteyksissä noiden urpojen takia.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja oju »

wesku kirjoitti:Onhan paljon niitäkin jotka ajelevat hiljaisessa liikenteessä rajoitus +18 ja osaavat silti alistua ruuhkaliikenteessä muiden nopeuteen. Usein kuitenkin jatkuva nopeammuus opettaa siihen että ruuhkassakin pitää edetä muita nopeammin.
Ne +18km/h kuskit eivät onneksi näe oikeaa ruuhkaa elleivät mene Saksaan.
wesku kirjoitti:Tosin eihän superkuljettajat yleensä uskalla Saksassa ajaakaan, nopeusrajoituksiahan tarvitaaan helpottamaan ohittelua. Itkuhan siinä tulee Suomen "rajoitus+ 18 ja muut väistää nopeampaa" sankareille kun perään tungetaan yli 200 nopeudessa eikä voi soittaa poliiseja apuun :)
Ongelma on siis täysin akateeminen. :D
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tänään huomasin kun ajelin tuolla takavetoisella kulkineella että jäi itseltä pari kertaa näyttämättä vilkkua liikenteessä...Taasen kun saapilla ajelin niin muistin vilkkua käyttää. Liekkö tuolla takavetoisen merkillä sit mitään osuutta asiaan :mrgreen:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 903
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Pärrän kans ei ihan aina kerkii antaa merkkiä, kun huomaa et ohitettava on jo kaukana takana (tai liian lähellä edessä), mut muuten kyllä pyritään tekemään aikeet selviksi. Eli mottona: ensin syttyy vilkku ja sitten vasta jarruvalo ja ton traktorin kasn vielä mahdollisimman aikaisin se vilkku 8) .
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Vastaa Viestiin