m&m kirjoitti:
Jarrutusmatka on vain pieni osa yhtälöä, ja jos se olisi niin olennainen osa kuin näissä keskusteluissa usein väitetään olisi auto- ja rengaskehitys jo aikoja sitten mennyt aivan eri rataa ja niin renkaat kuin autotkin näyttäisivat aikalailla erilaisilta kuin miltä ne nykypäivänä näyttävät. Jos ihmiset olisivat kiihkossaan oikeasti maksimoimassa turvallisuutta pitäisi se into suurimmaksi osaksi kohdistaa johonkin muuhun kuin rengastestien jarrutustulosten syynäilyyn.
TM-testit ovat TM-testejä, vapaatekstiosioissa muistuttavat ennemminkin jonkun kiihkouskonnollisen tahon ilmaisjakelulehdykkää. Mittaustulokset toki puhuvat omaa kieltään, mutta kun testiasettelusta ei ole annettu riittävästi taustatietoja on niiden painoarvoa vaikea määritellä. Kaikkihan tietävät miten mittausdataa ja tilastoja nykyään eri instansseissa käsitellään.
Aika pitkälle samaa mieltä näistä testituloksista. Nuo tasaisella alustalla suoritetut testiväistöt ja jarrutuskokeet ovat kyllä suuntaa antavia, mutta käytäntö on eri.
Moottoripyörällä tulee rataa aika paljon kierrettyä, ja olen todennut sen että sillä 500euron rengassarjalla radalla täysi jarrutus heittää pyörän vielä kauniisti etukautta ympäri yli 200km/h nopeuksista, mutta maantiellä vastaava jarrutus samoilla renkailla 80km/h nopeudesta aiheuttaisi vain sen että eturengas lipsahtaa alta. Todennäköisesti sama tulos syntyisi kadulla myös puolet halvemmilla renkailla. Renkaissa kyllä riittää pito, mutta tienpinnassa ei.
Se on eriasia tehdä väistöjä ja jarrutuksia siihen suunnitellulla alueella, kuin tiellä josta nastarenkaat ovat hakanneet bitumin pois, jäljellä on vain golf-pallon kokoisia kiiltäviä kiviä, siinä todennäköisesti on pölyä, hiekkaa, vettä, öljyä ja kaiken lisäksi alusta vielä viettää hyvin todennäköisesti oikealle.
Tähän kun vielä lisätään se että näitä kalliimpia, jäykempiä ja kovemman nopeusluokan omaavia renkaita ei Suomen olosuhteissa saa normaalissa ajossa edes niille suunniteltuun käyttölämpötilaan, niin en niinkään laittaisi painoarvoa renkaan nopeusluokalle tai hinnalle. Puhumattakaan näistä testituloksista.
Sitten kun vielä muistetaan se fakta että väistöliike 80km/h tai sitä nopeammasta vauhdista autolla aiheuttaa sen verran paljon ohjelmaa kabiinissa suurimmalle osalle autoilijoista ettei kädet yleensä riitä, hyvä jos renkaat enää pysyvät ylipäätänsä maassa, voin suoraa todeta että ainakin itselle on lähes yhdentekevää minkälaiset kivikovat tai lötköt paloletkut auton alla onkaan
Kesärenkaille asettaisin ainakin itse kriteereiksi hinnan ja melutason.