Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Nopeuttaako kokopeittävä pölykapseli vanteen ruostumista? Kun vanne ei pääse tuulettumaan, mahdollinen kosteus jää pinnalle pidemmäksi aikaa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?

Viesti Kirjoittaja aero »

lucaf kirjoitti:Nopeuttaako kokopeittävä pölykapseli vanteen ruostumista? Kun vanne ei pääse tuulettumaan, mahdollinen kosteus jää pinnalle pidemmäksi aikaa?
Mun vähäinen kokemus sanoo että nopeuttaa - sinne kapselin ja vanteen väliin kertyy likaa, joka pitää sen kosteuden siellä nätisti vanteessa kiinni. Toki tuota voisi hidastaa nykimällä kapselit irti aina autonpesun yhteydessä ja putsaamalla nekin sisäpuolelta.

Erästä Lagunaa ensimmäiset 5v läheltä seuranneena efekti oli havaittavissa jo ensimmäisen kausivaihdon yhteydessä, kun taas mun lolvon (joka näki yli tuplasti enemmän teitä kuin tuo Laguna, vielä reilummalla erolla suolaloskaa) puolivillaisesti fiksatut (nopea harjaus, bonkki sinkkimaalia ohut kerros ja mattamusta päälle), kapselittomat vanteet ruostui huomattavasti hitaammin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Sanoisin, että toisinpäin. Kapseli suojaa vanteen maalipintaa kiveniskemiltä, jolloin maalikalvo estää ruostumista. Vaimon autossa 10 vuotta ja omassa 13 vuotta vanhat vanteet ovat lähes virheetömät mitä nyt maali on mennyt mataksi. Pahin vanteen ruostuttaja on laahaava jarru.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos luca nyt tarkoittaa saabin vannetta ja rosterikapseleita ni vastaan KYLLÄ

epäjalo vs jalorauta + suola *= aika totaaliyhdistelmä. siksi melkein kaikki saabin peltivanteet ovat reunaurastaan ruosteessa-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Svc kirjoitti:Pahin vanteen ruostuttaja on laahaava jarru.
Siksikö että lämpö irrottaa tai heikentää maalin ? Mietiskelin tuota mutta jotenkin muistelisin että useimmiten ruosteet on kaukana keskeltä. Eikö pahiten pitäisi lämmetä keskeltä pulttien läheisyydestä ?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?

Viesti Kirjoittaja Svc »

wesku kirjoitti:
Svc kirjoitti:Pahin vanteen ruostuttaja on laahaava jarru.
Siksikö että lämpö irrottaa tai heikentää maalin ? Mietiskelin tuota mutta jotenkin muistelisin että useimmiten ruosteet on kaukana keskeltä. Eikö pahiten pitäisi lämmetä keskeltä pulttien läheisyydestä ?
Jarrupöly sisältää kuumia metallihiukkasia, jotka uppoavat vanteen maalipintaan. Aikanaan maalikalvo sitten pettää. Todennäköisesti suola ja jarrusta säteilevä lämpö täydentävät ruostumisen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?

Viesti Kirjoittaja mursu »

Yhtälailla niitä oksideita irtoaa nastarenkaista...
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?

Viesti Kirjoittaja SS »

Nastapöly vaan yleensä päätyy vanteen ulkopuolelle eikä ole kuumaa.

Kokemuksesta kapseli kyllä nopeuttaa reunojen ruostumista, kapseleiden irrotus ja pesu aika-ajoin helpottaa tilannetta. Koko talven siellä välissä muhiva suolamoska ei tee hyvää.

Tosin onko sillä ruosteella niin väliä kun se on kapselin takana piilossa. Eikös se kapseli kumminkin ole pääosin ulkonäkösyistä?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

nalleolut kirjoitti:jos luca nyt tarkoittaa saabin vannetta ja rosterikapseleita ni vastaan KYLLÄ

epäjalo vs jalorauta + suola *= aika totaaliyhdistelmä. siksi melkein kaikki saabin peltivanteet ovat reunaurastaan ruosteessa-
Ei rosteri taida olla jalometalli. Vanne on tehty teräksestä. Rosteri on terästä johon on sekoitettu vähintään 10% kromia, jolloin se ei ruostu. Rosterikapseli on kiinni metallikynsillä, jotka rikkovat vanteen maalin. Lisäksi vanne on yleensä likainen, jolloin kosteus pysyy pitempään.

En tiedä menikö pilkuttamiseksi.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?

Viesti Kirjoittaja mursu »

SS kirjoitti:Nastapöly vaan yleensä päätyy vanteen ulkopuolelle eikä ole kuumaa.
Kokemuksesta voin sanoa että erään nimeltä mainitsemattoman autovalmistajan keräilemien teidenvarsinäytteiden perusteella sitä rautaoksidipölyä on vähintäänkin joka paikassa ja kolossa mikä on Suomen valtaväylillä kulkenut. :)

Juttu sai alkunsa siitä kun "auton"valmistaja hmetteli miten muovista valmistetussa puskurissa voi olla ruostetäpliä...
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aika paskassa kunnossa on Opelin peltivanteet. Enpä sanoisi, että suojaa miltään sillä ruostetta on sisä- ja ulkopuolella vannetta.

Niissä rosterikapseleissa on niissä metallisissa kiinnitinklipsuissa päissään muovipalat jos ovat kunnossa. Nämä on ihan verrattavissa muovipölärin kiinnitinklipsuihin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin