Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen
Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen
Nyt, kun on tullut ajettua sekä SS:n Opel-koneella ja Femman Saab-lohkolla, ei voi kuin ihmetellä, kuinka paljon nopeammin Saabin kone vetää itsensä normilämpötilaan. 10-15 asteen pakkasilla omalla n. 3 km työmatkalla SS ei tahtonut roikannokastakaan muuta kuin hädin tuskin alkaa neulaa nosteleen. Femmassa nostaa lämmöt melkein normaaliin, vaikkei olisi ollut edes roikassa.
Kieliikös tämä sitten huonommasta hyötysuhteesta vai mistä?
Kieliikös tämä sitten huonommasta hyötysuhteesta vai mistä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen
Totta, lämppärin asentohan tietty vaikuttaa. Itsellä kylläkin ACC:t oli "auto" asennossa ja lämpöinä 20-21 astetta molemmissa. Tyhjäkäynnillä pito on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta valmiiksi lämmennyt kone kuluttaa vähemmän mutta menovettä kuluu kyllä tyhjäkäynnilläkin ja se ei tuota muuta kuin sitä lämpöä.georgahti kirjoitti:lämmityslaitteen säätimien asennosta? ainakin noilla isommilla pakkasilla olin melko pitkällä länsiväylällä ennenku moottorin lämpö oli 85, säätimen ollessa "auto"-asennossa. tästä tuli mieleen, että jospa moottoria käyttäis vaikka tyhjäkäynnillä tupakin verran OFF-asennossa, niin lämpeis nopeemmin. samalla sai harjattua lumet. tuota sen tarkemmin tutkinut, mutta hieman vähemmän tuntui löpöäkin kuluvan.tsaarela kirjoitti:...Kieliikös tämä sitten huonommasta hyötysuhteesta vai mistä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen
Vesitilojen koko ja muu vedenkierron suunnittelu on tässä tapauksessa isommassa roolissa kuin hyötysuhde... Opelit ei ole tainneet koskaan olla kovin häävejä lämpiämään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen
Ja onhan se ACC:kin sen verran fiksu ettei lähde (kunnolla ainakaan)puhaltamaan ennenkuin on mistä ottaa, lämpöä.
Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen
Tuohon lämpeämiseen vaikuttaa myös moottoritilan eristys ja ilmanvaihto, eli kuinka paljon sitä moottorin hohkamaa lämpöä hukkuu tuossa pakkasessa harakoille, ennenkuin termostaatti aukeaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen
Kovalla pakkasella ainakin tuo 2.2 litrainen täysalumiinimoottori lämpeää hitaasti ja täysin lämmin moottori alkaa tyhjäkäynnillä viilenemään. Toisaalta eipä sisällä ole tarvinnut palella sillä sisätilat lämpeää äkkiä ja pysyy lämpimänä.
Syy em. juttuun lienee suhteellisen tehokas lämmityslaite joka pystyy kovalla pakkasella pitämään moottorin lämmöt liiankin hyvin asoissa. Toinen seikkaan liittyvä lienee 10°C muita malleja alemmat termostaatti lämmöt. Nestetilavuutta on 7 litraa. Ja eipä tietenkään tule unohtaa aluminiinin käyttäytymistä lämmön kanssa.
Tuon ACC:ssä olevan viiveen olen huomannut esim. aamuna jolloin roikka unohtui pois niin lämppärin puhallin alkaa puhaltamaan vasta pidemmän tovin jälkeen. Yleensä kuitenkin siinä ikkunoita skrapaillessa.
Syy em. juttuun lienee suhteellisen tehokas lämmityslaite joka pystyy kovalla pakkasella pitämään moottorin lämmöt liiankin hyvin asoissa. Toinen seikkaan liittyvä lienee 10°C muita malleja alemmat termostaatti lämmöt. Nestetilavuutta on 7 litraa. Ja eipä tietenkään tule unohtaa aluminiinin käyttäytymistä lämmön kanssa.
Tuon ACC:ssä olevan viiveen olen huomannut esim. aamuna jolloin roikka unohtui pois niin lämppärin puhallin alkaa puhaltamaan vasta pidemmän tovin jälkeen. Yleensä kuitenkin siinä ikkunoita skrapaillessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen
Itse olen tätä metodia käyttänyt, jopa niin että olen lähtenyt ajamaan acc OFF-asennossa jolla lämmöt nousevat hyvinkin nopeasti normiin.georgahti kirjoitti:lämmityslaitteen säätimien asennosta? ainakin noilla isommilla pakkasilla olin melko pitkällä länsiväylällä ennenku moottorin lämpö oli 85, säätimen ollessa "auto"-asennossa. tästä tuli mieleen, että jospa moottoria käyttäis vaikka tyhjäkäynnillä tupakin verran OFF-asennossa, niin lämpeis nopeemmin. samalla sai harjattua lumet. tuota sen tarkemmin tutkinut, mutta hieman vähemmän tuntui löpöäkin kuluvan.tsaarela kirjoitti:...Kieliikös tämä sitten huonommasta hyötysuhteesta vai mistä?
Ero oli kovilla pakkasilla aika huikea jos piti ilmastoinnin pois päältä vrt.päällä.
Mullakin meni n,10km ennen kuin lämmöt siinä 85 paikkeilla jos acc oli ato asennolla ja lämmöt siinä 20c.
Termarikin on uusi.
Ps: Veden lämpö todettu sid infonsta.
Viimeksi muokannut aero t7, La Maalis 13, 2010 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen
Liekö lämpömittarien asteikot identtiset?
BMW 320dA Coupe LCI
Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen
Jep, mutta onko alkuperäinen kysyjä toiminut näin, sitä en tiedä.georgahti kirjoitti:SIDistä ns tarkka arvo.. ei tarvii arpoa jos siinä lukee 37, niin kyllä se silloin on 37. jos ilmanpaine mitataan ja ilmotetaan millibaareissa niin kaipa tuohon lämpölukemaankin voi luottaa.
BMW 320dA Coupe LCI
Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen
Sori offtopic, mutta ajatko tosiaan 3km autolla töihin? Eihän tuolla matkalla mikään auto lämpene?tsaarela kirjoitti:10-15 asteen pakkasilla omalla n. 3 km työmatkalla SS ei tahtonut...
Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen
Vanha automiehen viisaus: jos matka on pidempi kuin auton mitta niin silloin mennään autolla.mursu kirjoitti:Sori offtopic, mutta ajatko tosiaan 3km autolla töihin? Eihän tuolla matkalla mikään auto lämpene?tsaarela kirjoitti:10-15 asteen pakkasilla omalla n. 3 km työmatkalla SS ei tahtonut...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen
Ja on vielä tähän asti ollut kimppakyytiä, kun ollaan vaimon kanssa samassa työpaikassa. Nyt, vaimon jäätyä äitiyslomalle voisi harkita fillarin käyttöä työmatka-ajoon - siihen saakka, kunnes lumet sulaa ja Sonettin saa taas liikenteeseen.jmaatta kirjoitti:Vanha automiehen viisaus: jos matka on pidempi kuin auton mitta niin silloin mennään autolla.mursu kirjoitti:Sori offtopic, mutta ajatko tosiaan 3km autolla töihin? Eihän tuolla matkalla mikään auto lämpene?tsaarela kirjoitti:10-15 asteen pakkasilla omalla n. 3 km työmatkalla SS ei tahtonut...
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen
Eikö se ole pakkasella sama missä asennossa ilmastoinnin katkaisin on. Kompura ei kuitenkaan kytkeydy. Vaatii muutaman plus-asteen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen
Voiko lohkon sisäisen vesikanavaston rakenne taikka järjestys vaikuttaa, että paljonko palotilan lämmöstä jää lohkoon ja paljonko poistuu suoraan pakokaasuna?