Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Nyt, kun on tullut ajettua sekä SS:n Opel-koneella ja Femman Saab-lohkolla, ei voi kuin ihmetellä, kuinka paljon nopeammin Saabin kone vetää itsensä normilämpötilaan. 10-15 asteen pakkasilla omalla n. 3 km työmatkalla SS ei tahtonut roikannokastakaan muuta kuin hädin tuskin alkaa neulaa nosteleen. Femmassa nostaa lämmöt melkein normaaliin, vaikkei olisi ollut edes roikassa.

Kieliikös tämä sitten huonommasta hyötysuhteesta vai mistä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

georgahti kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:...Kieliikös tämä sitten huonommasta hyötysuhteesta vai mistä?
lämmityslaitteen säätimien asennosta? ainakin noilla isommilla pakkasilla olin melko pitkällä länsiväylällä ennenku moottorin lämpö oli 85, säätimen ollessa "auto"-asennossa. tästä tuli mieleen, että jospa moottoria käyttäis vaikka tyhjäkäynnillä tupakin verran OFF-asennossa, niin lämpeis nopeemmin. samalla sai harjattua lumet. tuota sen tarkemmin tutkinut, mutta hieman vähemmän tuntui löpöäkin kuluvan.
Totta, lämppärin asentohan tietty vaikuttaa. Itsellä kylläkin ACC:t oli "auto" asennossa ja lämpöinä 20-21 astetta molemmissa. Tyhjäkäynnillä pito on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta valmiiksi lämmennyt kone kuluttaa vähemmän mutta menovettä kuluu kyllä tyhjäkäynnilläkin ja se ei tuota muuta kuin sitä lämpöä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vesitilojen koko ja muu vedenkierron suunnittelu on tässä tapauksessa isommassa roolissa kuin hyötysuhde... Opelit ei ole tainneet koskaan olla kovin häävejä lämpiämään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ja onhan se ACC:kin sen verran fiksu ettei lähde (kunnolla ainakaan)puhaltamaan ennenkuin on mistä ottaa, lämpöä.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuohon lämpeämiseen vaikuttaa myös moottoritilan eristys ja ilmanvaihto, eli kuinka paljon sitä moottorin hohkamaa lämpöä hukkuu tuossa pakkasessa harakoille, ennenkuin termostaatti aukeaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kovalla pakkasella ainakin tuo 2.2 litrainen täysalumiinimoottori lämpeää hitaasti ja täysin lämmin moottori alkaa tyhjäkäynnillä viilenemään. Toisaalta eipä sisällä ole tarvinnut palella sillä sisätilat lämpeää äkkiä ja pysyy lämpimänä.

Syy em. juttuun lienee suhteellisen tehokas lämmityslaite joka pystyy kovalla pakkasella pitämään moottorin lämmöt liiankin hyvin asoissa. Toinen seikkaan liittyvä lienee 10°C muita malleja alemmat termostaatti lämmöt. Nestetilavuutta on 7 litraa. Ja eipä tietenkään tule unohtaa aluminiinin käyttäytymistä lämmön kanssa.

Tuon ACC:ssä olevan viiveen olen huomannut esim. aamuna jolloin roikka unohtui pois niin lämppärin puhallin alkaa puhaltamaan vasta pidemmän tovin jälkeen. Yleensä kuitenkin siinä ikkunoita skrapaillessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

georgahti kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:...Kieliikös tämä sitten huonommasta hyötysuhteesta vai mistä?
lämmityslaitteen säätimien asennosta? ainakin noilla isommilla pakkasilla olin melko pitkällä länsiväylällä ennenku moottorin lämpö oli 85, säätimen ollessa "auto"-asennossa. tästä tuli mieleen, että jospa moottoria käyttäis vaikka tyhjäkäynnillä tupakin verran OFF-asennossa, niin lämpeis nopeemmin. samalla sai harjattua lumet. tuota sen tarkemmin tutkinut, mutta hieman vähemmän tuntui löpöäkin kuluvan.
Itse olen tätä metodia käyttänyt, jopa niin että olen lähtenyt ajamaan acc OFF-asennossa jolla lämmöt nousevat hyvinkin nopeasti normiin.
Ero oli kovilla pakkasilla aika huikea jos piti ilmastoinnin pois päältä vrt.päällä.
Mullakin meni n,10km ennen kuin lämmöt siinä 85 paikkeilla jos acc oli ato asennolla ja lämmöt siinä 20c.
Termarikin on uusi.
Ps: Veden lämpö todettu sid infonsta.
Viimeksi muokannut aero t7, La Maalis 13, 2010 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja AC »

Liekö lämpömittarien asteikot identtiset?
BMW 320dA Coupe LCI
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja AC »

georgahti kirjoitti:SIDistä ns tarkka arvo.. ei tarvii arpoa jos siinä lukee 37, niin kyllä se silloin on 37. jos ilmanpaine mitataan ja ilmotetaan millibaareissa niin kaipa tuohon lämpölukemaankin voi luottaa.
Jep, mutta onko alkuperäinen kysyjä toiminut näin, sitä en tiedä.
BMW 320dA Coupe LCI
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja mursu »

tsaarela kirjoitti:10-15 asteen pakkasilla omalla n. 3 km työmatkalla SS ei tahtonut...
Sori offtopic, mutta ajatko tosiaan 3km autolla töihin? Eihän tuolla matkalla mikään auto lämpene? :lol:
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

mursu kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:10-15 asteen pakkasilla omalla n. 3 km työmatkalla SS ei tahtonut...
Sori offtopic, mutta ajatko tosiaan 3km autolla töihin? Eihän tuolla matkalla mikään auto lämpene? :lol:
Vanha automiehen viisaus: jos matka on pidempi kuin auton mitta niin silloin mennään autolla. :wink:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

jmaatta kirjoitti:
mursu kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:10-15 asteen pakkasilla omalla n. 3 km työmatkalla SS ei tahtonut...
Sori offtopic, mutta ajatko tosiaan 3km autolla töihin? Eihän tuolla matkalla mikään auto lämpene? :lol:
Vanha automiehen viisaus: jos matka on pidempi kuin auton mitta niin silloin mennään autolla. :wink:
Ja on vielä tähän asti ollut kimppakyytiä, kun ollaan vaimon kanssa samassa työpaikassa. Nyt, vaimon jäätyä äitiyslomalle voisi harkita fillarin käyttöä työmatka-ajoon - siihen saakka, kunnes lumet sulaa ja Sonettin saa taas liikenteeseen. :D
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Eikö se ole pakkasella sama missä asennossa ilmastoinnin katkaisin on. Kompura ei kuitenkaan kytkeydy. Vaatii muutaman plus-asteen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Saabin ja Opelin mottien lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Voiko lohkon sisäisen vesikanavaston rakenne taikka järjestys vaikuttaa, että paljonko palotilan lämmöstä jää lohkoon ja paljonko poistuu suoraan pakokaasuna?
Vastaa Viestiin