Kakkosella vedetään rajottimelle, vähän Saapista riippuen riittää satkuun ja ylikin, ja jos ei riitä, niin vasta sitten kun kakkonen loppuu laitetaan kolmosta sisään. Kysyttävää? [/quote]
Melkonen miekkailumestari saa olla asialla että noin pääsee nopeemmin 80-120 kun pelkällä kolmosella. Tai sitten tietysti automaatti
Pola kirjoitti:Melkonen miekkailumestari saa olla asialla että noin pääsee nopeemmin 80-120 kun pelkällä kolmosella. Tai sitten tietysti automaatti
Niin no, alunperinhän tuota nelosta puitiin, eli 60-100 vetoa. Tuon välin pystyy monella saabilla vetämään kakkosellakin, mutta toki monessa ei välitykset riitä, jolloinka joutuisi vaihtamaan kolmosta, joten fiksumpi sitten vetää sillä kolmosella koko väli.
Tuossa femman automaatissa ärsyttää, kun tulee hidas 2-3 vaihto juuri ennen 100kmh, ei saa fiksuja lukemia noihin vetoihin ollenkaan.
Pola kirjoitti:Melkonen miekkailumestari saa olla asialla että noin pääsee nopeemmin 80-120 kun pelkällä kolmosella. Tai sitten tietysti automaatti
Niin no, alunperinhän tuota nelosta puitiin, eli 60-100 vetoa. Tuon välin pystyy monella saabilla vetämään kakkosellakin, mutta toki monessa ei välitykset riitä, jolloinka joutuisi vaihtamaan kolmosta, joten fiksumpi sitten vetää sillä kolmosella koko väli.
Ohjeistukseni oli yleispätevä kiihdytysohje, ei 80-120km/h välin optimointi Eli AINA kun kiihdytetään huudatetaan sinne punarajalle! Se on sitä racea se, ja tytöt käy kuumana (ainakin vaimo vieressä on ihan hiilenä...).
Pointtini oli myös se, että nelonen ei ole yhdelläkään Saabilla paras vaihde vetää 60km/h alkaen rivakkaa kiihdytystä. Tuo on usein käytetty väli noissa sitkeysmittauksissa, ja vetämällä se nelosella on aika vähän tekemistä maksimikiihtyvyyden aikaansaamisessa
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
juhokare kirjoitti:No jaa, voin kait sitten vetää myös kolmosella. Muistaakseni tuota nelos-vaihdetta käytetään autojen faktoissa ks. nopeusalueella, joten taitaa olla sieltä peräisin tuo nelos-vaihde. Ja nelos-vaihdetta olen käyttänyt lähes aina testattaessa auton kiihtyvyyttä tuolla nopeusalueella.
Saab ilmoittaa itse kiihtyvyydet 0-100, 60-120 4:lla ja 80-120 5:lla.
juhokare kirjoitti:No jaa, voin kait sitten vetää myös kolmosella. Muistaakseni tuota nelos-vaihdetta käytetään autojen faktoissa ks. nopeusalueella, joten taitaa olla sieltä peräisin tuo nelos-vaihde. Ja nelos-vaihdetta olen käyttänyt lähes aina testattaessa auton kiihtyvyyttä tuolla nopeusalueella.
Saab ilmoittaa itse kiihtyvyydet 0-100, 60-120 4:lla ja 80-120 5:lla.
0-100:sta en ala edes yrittämään näillä keleillä ja renkailla, mutta noita sitkeysarvoja kylläkin ja sillä kolmos-vaihteella. Eli yleensä myös autonvalmistajat käyttävät näitä arvoja lehdistön lisäksi.
juhokare kirjoitti:Parempien ilmojen ollessa ja huollon jälkeen seuraavaa:
60-100km/h
9.5s @ 4.vaihde
80-120kmh/h
n. 12.5s @ 5.vaihde
Jos vain saisi paremmat renkaat, voisi kokeilla uudestaan.
Kakkosella vedetään rajottimelle, vähän Saapista riippuen riittää satkuun ja ylikin, ja jos ei riitä, niin vasta sitten kun kakkonen loppuu laitetaan kolmosta sisään. Kysyttävää?
Ei taida OG 900 riittää kakkonen tuonne sataan asti..
Pola kirjoitti:tuleeko rajotin vastaa ennen sataa jos vetää pakkokakkosella?
En ole uskaltanut L-asennossa polkea niin paljoa (yli 5krpm), että olisi edes kakkosta pykältänyt ja volvomiehetkin tästä maininneet, ettei se edes pykällä ylöspäin.
Manuaalissa ja wis:ssäkin tuosta höpistään ylimalkaisesti, että L-asennossa käytetään 1. ja 2. vaihdetta ja alaspäin vaihtaminen tapahtuu nopeuden alittaessa 35kmh. Ylöspäin ei löydy mitään tietoa.
Ja itseasiassa taitaa tosiaan rajoitinkin tulla just vastaan ennen tuota maagista 100kmh rajaa.
Sapetti kirjoitti:
Ei taida OG 900 riittää kakkonen tuonne sataan asti..
Riippuu askista ja enskasta. Mun MY84 CD:n BW vaihto kolmoselle 120km/h mittarinopeudessa, kun talla tiskissä kiihdytti. Satasesta se heitti vielä kickdownilla kakkosen sisään
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
V.J.S kirjoitti:
Kakkosella vedetään rajottimelle, vähän Saapista riippuen riittää satkuun ja ylikin, ja jos ei riitä, niin vasta sitten kun kakkonen loppuu laitetaan kolmosta sisään. Kysyttävää?
?? Eikö paras kiihtyvyys saada aina siten että moottoria pyritään käyttämään kokoajan parhaalla vääntö-/tehoalueella ja ei taida monessakaan autossa olla paras vääntö-/tehoalue enään tuolla rajoittimen pinnassa olevilla kierrroksilla.
V.J.S kirjoitti:
Kakkosella vedetään rajottimelle, vähän Saapista riippuen riittää satkuun ja ylikin, ja jos ei riitä, niin vasta sitten kun kakkonen loppuu laitetaan kolmosta sisään. Kysyttävää?
?? Eikö paras kiihtyvyys saada aina siten että moottoria pyritään käyttämään kokoajan parhaalla vääntö-/tehoalueella ja ei taida monessakaan autossa olla paras vääntö-/tehoalue enään tuolla rajoittimen pinnassa olevilla kierrroksilla.
Mutta jos vaihtoon menee enemmän aikaa, kuin käytössä olevalla teholla pienemmällä vaihteella kiihdyttäessä, niin eipä kannata ruveta hämmentämään.
Ja yleensä näkyy tuo huipputeho olevan melko lähellä rajoitinta, muutama 100rpm ennen.
keskikonsoli kirjoitti:
?? Eikö paras kiihtyvyys saada aina siten että moottoria pyritään käyttämään kokoajan parhaalla vääntö-/tehoalueella ja ei taida monessakaan autossa olla paras vääntö-/tehoalue enään tuolla rajoittimen pinnassa olevilla kierrroksilla.
olen tämän itse pähkäillyt, kun missään ei tunnu olevan sitä lopullista totuutta:
VAIKKA kiihtyvyyskäyrä ilmeisesti näyttääkin samalta kuin vääntökäyrä, niin loppupeleissä se on hevosvoimat joilla se auto kiihtyy ja kulkee. paras vaihtoajankohta kakkoselta kolmoselle on silloin, kun esimerkiksi kolmosella saadaan enemmän tehoa kuin kakkosella (tai rajoitin tulee vastaan).
varmaan joku mittareiden ja antureiden kanssa leikkinyt osaa antaa tähän absoluuttisen vastauksen, koska kaipa tuohon voi vaikuttaa joku muukin seikka, joka ei maallikolle tule mieleen tai on jätetty tarkoituksella pois (kuten kitkakerroin asfaltin ja renkaan välissä, joka harvoin alle 300bhp:n on merkitsevä tekijä kuivalla kelillä)..
Tuolla ihan kivaa "vääntöä" näistä teho- ja vääntöasioista! http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t4281,25
Hiukan kun guugletin moottorien tehokäyriä niin kyllä se tehökäyrä laskee aika jyrkästi jo aika paljon ennen moottorin maksimikierroksia joten tuo tappiin asti kiihdyttäminen ei tuon mukaan olisi ehkä paras tapa kiihdyttää ja etenkin jos rajoittaja pätkähtää päälle niin se kiihdytys on kyllä sitten siinä.