TV2 Puskuri/Saabin pelastus
Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus
Kyllähän usko Saabin pelastumiseen oli kovimmalla koetuksella joulun alla, kun GM oikeasti ryhtyi wind down -toimiin ja palkkasi konsultteja realisoimaan Saabin omaisuutta. Toivo eli toki silloinkin koko ajan.
Minulle toivoa antoi ajatus siitä, että GM oli kuitenkin itse kehittänyt Saabille kaksi uutta tuotantovalmista mallia, joista oli kertynyt valtavat kustannuserät mutta ei vielä mitään tuottoja. Vaikka niitä tuottoja toki tuli Opelin ja Buickin (9-5) sekä Cadillacin (9-4X) sisarmalleilla, GM tiesi itsekin hyvin, että Saab-versioita kaipaamaan jääneistä suurin osa olisi päätynyt ostamaan kilpailijan tuotteita mieluummin kuin näitä sukulaismalleja. Niinpä itselleni häijyin hetki oli ehkä Saabsunitedin julkaisema sisäpiiritieto siitä, että uuden 9-5:n tuotantolaitteistot oli jo sovittu toimitettavaksi Russelsheimista Kiinaan. Onneksi se ei ehtinyt toteutua, vaan Spyker-neuvottelut pääsivät uudestaan vauhtiin ja onnelliseen päätökseen.
Hupaisaahan tässä on koko ajan ollut se, että Steve Waden Tasmaniasta käsin kirjoittama Saab-sivusto Saabsunited.com on koko ajan ollut suomalaisellekin ainoita luotettavia tietolähteitä siitä, missä mennään. Kuten olen itsekin aiemminkin kirjoittanut, tuntui kuin Kauppalehti ja Taloussanomat olisivat kilpailleet siitä, kumpi asiattomampaa perättömyyttä Saabista kykenee kirjoittamaan. Ja kaikki "copy-paste"-journalistit lainasivat näitä talous-"asiantuntijoita" tavanomaisen innokkaasti. Toki Trollhättanin paikallislehden Ttelan sivusto on myös tullut tutuksi, mutta kotimaassa oikeastaan vain tämä klubin oma sivusto tarjoaa joskus minullekin jotain uutta tietoa Saabista!
Itse olen sen verran hidas käänteissäni, että oma auto jäi vielä päivittämättä. Ajatuksena kyllä oli, että jos tuotanto oikeasti loppuu, hommaan yhden viimeisistä valmistuvista, mutta nyt kun uusi 9-5 farmari on tulossa ensi vuonna, ostan sellaisen jos vain rahkeet riittävät!
Minulle toivoa antoi ajatus siitä, että GM oli kuitenkin itse kehittänyt Saabille kaksi uutta tuotantovalmista mallia, joista oli kertynyt valtavat kustannuserät mutta ei vielä mitään tuottoja. Vaikka niitä tuottoja toki tuli Opelin ja Buickin (9-5) sekä Cadillacin (9-4X) sisarmalleilla, GM tiesi itsekin hyvin, että Saab-versioita kaipaamaan jääneistä suurin osa olisi päätynyt ostamaan kilpailijan tuotteita mieluummin kuin näitä sukulaismalleja. Niinpä itselleni häijyin hetki oli ehkä Saabsunitedin julkaisema sisäpiiritieto siitä, että uuden 9-5:n tuotantolaitteistot oli jo sovittu toimitettavaksi Russelsheimista Kiinaan. Onneksi se ei ehtinyt toteutua, vaan Spyker-neuvottelut pääsivät uudestaan vauhtiin ja onnelliseen päätökseen.
Hupaisaahan tässä on koko ajan ollut se, että Steve Waden Tasmaniasta käsin kirjoittama Saab-sivusto Saabsunited.com on koko ajan ollut suomalaisellekin ainoita luotettavia tietolähteitä siitä, missä mennään. Kuten olen itsekin aiemminkin kirjoittanut, tuntui kuin Kauppalehti ja Taloussanomat olisivat kilpailleet siitä, kumpi asiattomampaa perättömyyttä Saabista kykenee kirjoittamaan. Ja kaikki "copy-paste"-journalistit lainasivat näitä talous-"asiantuntijoita" tavanomaisen innokkaasti. Toki Trollhättanin paikallislehden Ttelan sivusto on myös tullut tutuksi, mutta kotimaassa oikeastaan vain tämä klubin oma sivusto tarjoaa joskus minullekin jotain uutta tietoa Saabista!
Itse olen sen verran hidas käänteissäni, että oma auto jäi vielä päivittämättä. Ajatuksena kyllä oli, että jos tuotanto oikeasti loppuu, hommaan yhden viimeisistä valmistuvista, mutta nyt kun uusi 9-5 farmari on tulossa ensi vuonna, ostan sellaisen jos vain rahkeet riittävät!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus
Vähän off-topic, mutta Puskurissa etsittiin reilu vuosi sitten muistaakseni koiran kuljettamiseen ja pidempien mökkireissujen kulkemiseen sopivaa käytettyä autoa. Valituksi tuli 9-3 SC.
Kun itsellä tuli auton vaihto ajankohtaiseksi samoihin aikoihin, kävin kokeilemassa moista peliä. Ja just: ennakkoluulot lensi romukoppaan ja paluu takaisin japanialaisiin tai Fordeihin tuntuu tällä hetkellä kovin epätodennäköiseltä. Että syyttäkää Puskuria minunkin sairaudesta.
Kun Saabin tulevaisuus oli epävarma ja kaikkia spekulaatioita liikkui, niin kyllähän se kieltämättä aika ikävältä tuntui. Mutta en ollut huolissani siitä, että varaosat tai huollot jotenkin mystisesti loppuisivat, niinkuin osassa pirunkuvanmaalajien teksteissä uutisoitiin.
Kaikista hämmästyttävintä oli kuitenkin seurata tämän foorumin keskustelua tilanteen kehittymisestä. Intohimo ja tunteiden palo oli ihailtavaa. On vaikea kuvitella, että jonkun toisen automerkin puolesta käytäisiin tuollaista keskustelua. Osaksi siitä syystä piti sitten itsekin liittyä klubin jäseneksi. Jos ei muuten, niin kannatusmielessä.
Kun itsellä tuli auton vaihto ajankohtaiseksi samoihin aikoihin, kävin kokeilemassa moista peliä. Ja just: ennakkoluulot lensi romukoppaan ja paluu takaisin japanialaisiin tai Fordeihin tuntuu tällä hetkellä kovin epätodennäköiseltä. Että syyttäkää Puskuria minunkin sairaudesta.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kun Saabin tulevaisuus oli epävarma ja kaikkia spekulaatioita liikkui, niin kyllähän se kieltämättä aika ikävältä tuntui. Mutta en ollut huolissani siitä, että varaosat tai huollot jotenkin mystisesti loppuisivat, niinkuin osassa pirunkuvanmaalajien teksteissä uutisoitiin.
Kaikista hämmästyttävintä oli kuitenkin seurata tämän foorumin keskustelua tilanteen kehittymisestä. Intohimo ja tunteiden palo oli ihailtavaa. On vaikea kuvitella, että jonkun toisen automerkin puolesta käytäisiin tuollaista keskustelua. Osaksi siitä syystä piti sitten itsekin liittyä klubin jäseneksi. Jos ei muuten, niin kannatusmielessä.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus
Femma se oli.-pete kirjoitti:Vähän off-topic, mutta Puskurissa etsittiin reilu vuosi sitten muistaakseni koiran kuljettamiseen ja pidempien mökkireissujen kulkemiseen sopivaa käytettyä autoa. Valituksi tuli 9-3 SC.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus
Eniten tässä myyntisopan keskellä on ihmetyttänyt se, miten monet ovat olleet huolissaan varaosien saatavuudesta jos merkki lakkautetaan. Itsellä ei kyllä missään vaiheessa käynyt mielessäkään että joutuisin luopumaan saabilla ajamisesta hyvin nopeasti sen takia ettei varaosia olisi enää saatavilla.
Tähänkin asti olen melkein kaikki osat ostanut tarvikeliikkeistä kaikkiin autoihini.
Varmaan joidenkin harvinaisempien osien kohdalla voisi jossain vaiheessa tulla vaikeuksia osien saannissa, mutta normaaleilla huolto- ja korjausosilla ei varmasti niin pääsisi käymään.
Taatusti kuitenkin löytyy tästäkin maasta myös niitä jotka hätäpäissään myivät äkkiää saabinsa pois kun pelkäsivät etteivät saa autoonsa enää osia. Tältä osin media ruokki minusta taas tarpeettomasti pelkoja ihmisille. Joku asiantuntija oli lehdessä kertomassa viisauksiaan siitä kuinka nopeasti osien saannissa tulisi ongelmia ja kuinka nopeasti uudehkotkin saabit poistuisivat liikenteestä yms. Nämä oli ärsyttäviä ja tavallaan raskaita uutisointeja.
Tähänkin asti olen melkein kaikki osat ostanut tarvikeliikkeistä kaikkiin autoihini.
Varmaan joidenkin harvinaisempien osien kohdalla voisi jossain vaiheessa tulla vaikeuksia osien saannissa, mutta normaaleilla huolto- ja korjausosilla ei varmasti niin pääsisi käymään.
Taatusti kuitenkin löytyy tästäkin maasta myös niitä jotka hätäpäissään myivät äkkiää saabinsa pois kun pelkäsivät etteivät saa autoonsa enää osia. Tältä osin media ruokki minusta taas tarpeettomasti pelkoja ihmisille. Joku asiantuntija oli lehdessä kertomassa viisauksiaan siitä kuinka nopeasti osien saannissa tulisi ongelmia ja kuinka nopeasti uudehkotkin saabit poistuisivat liikenteestä yms. Nämä oli ärsyttäviä ja tavallaan raskaita uutisointeja.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus
Olen -63 syntynyt kaveri joka on saavuttanut tarvittavan ajokorttiiän vuonna -81 ja omistanut/hallinut SAAB autoja siitä lähtien. 96/99/900/9000 käyty läpi ja hyväksi todettu. Yhtiön yltiöpäiseen pelastukseen en rynnännyt mukaan, koska en kokenut olevani siitä vastuussa. Autot ovat syvällä sydämmeissäni ja on jo kai muodostuneet niin sanotuksi "periaatteeksi". Joten en pelasta yhtään SAAB autoa periaatteesta vaan ostan kulkupelin aina kun semmoista tarvitsen. Nyky autojen elinkaarta kun seuraan ,niin totean , että niitä riittää kunnes NIMISMIES epää minulta kortin. ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kaikkee voi kokeilla , mutta SAABismiin jää koukkuun.
Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus
Itse uskoin koko ajan, että järki voittaa ja valmistus jatkuu. Sen sijaan usko toimittajien ammattitaitoon romahti ja olenkin viime aikoina seurannut tiedoitusvälineitä lähinnä virheitä bongaillen, esim. Puskuri-ohjelmassa oli erityisen hauska kohta, kun autonosto"asiantuntija" kyykistyi Mondeon viereen talvella ja sanoi: "Oho, optimistisesti kesärenkaat alla kevättä odotellessa." Autossa oli Bridgestone Blizzak -merkkiset liukuesteettömät talvirenkaat, mikä kuvasta selkeästi näkyi. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus
En minä sinun korttia ole mihinkään viemässä, ajele rauhassa vain.pietu kirjoitti:... Nyky autojen elinkaarta kun seuraan ,niin totean , että niitä riittää kunnes NIMISMIES epää minulta kortin.
Itse aiheesta, vaikka en ole ehtinyt olla saabisti vielä kuin muutaman kuukauden, oli silti jännittävää seurata miten merkille käy. Kyllähän se vähän epäilytti, varsinkin kun youtubestakin alkoi löytyä kaiken maailman R.I.P Saab -videoita yms, mutta onneksi toisin kävi.
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus
Itsellä usko oli koko ajan kova merkin säilymiselle ja kun keväällä 09 kävin päivittämässä 06 9-5 aeron Ruotsista merkkiliikkeestä todella edulliseen hintaan, niin tyytyväisyys on ollut taattu. Ei puhettakaan että vaihtaisin johonkin toyotaan tai volkwagen konsermin tuotteisiin. Tallissa odottaa kesän ajoja museokatsastettu vm 1976 99 ajettu vain 120tkm ja toisena käyttöautona on 1991 turbo 900, että saabismi on vienyt tämän miehen kokonaan, eikä loppua näy.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus
Kieltämättä usko oli koetuksella 18.12., jolloin Koenigsegg-kauppa peruuntui ja GM ilmoitti alasajosta. Kun Spyker ilmoitti halustaan ostaa Saabin sen jälkeen, toivo heräsi uudestaan. Myös itsellä nämä lopetushuhut aikaistivat Saabin päivittämistä uudempaan mutta loppujen lopuksi se tulikin sitten vaihdettua Spyker-kaupan kunniaksi. Saabilla on yhtä kolmen vuoden taukoa lukuunottamatta ajettu vuodesta 1994 saakka ja sitä aikaisemminkin vanhempien kyydissä vuodesta 1977. Käyttöautona on Saab 9-5 -07 ja harrasteautona kesälle Saab Sonett III -73.
Pitää oikein miettiä, onko mikään muu automerkki haluttu ja onnistuttu pelastamaan kuin Saab.
Pitää oikein miettiä, onko mikään muu automerkki haluttu ja onnistuttu pelastamaan kuin Saab.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus
Onko kenelläkään tilastoja, että vaikuttiko Saabin vuoden aikana ollut kohu sitten päättyen tähän varsin onnelliseen tilanteeseen jäsenmäärän lisääntymisessä??
Itse en oikein paljoa uskonut näiden tietävien mielipiteitä. Eräskin toimittaja joulu-tammikuussa sanoi kolmos-kanavalla, että juuri nyt Saab on loppu. Mutta kk eteenpäin ja tilanne muuttui ihan toiseen suuntaan. Pidän Spykeria parempana omistajana kuin Koenigseggia. Olen ollut lähes sata varma, että jotain muuta tulee tapahtumaan kuin Saabin lopetus. Onhan siitä ollut ainakin yksi ellei enemmänkin tutkimuksia saabistien merkkiuskollisuudesta.
Niin, ja opin eri merkkisestä autosta sen, että voin pitää yhtä eri merkkistä autoa kuin Saab, MUTTA minulla pitää olla siitäkin huolimatta ainakin yksi Saab - muuten tekee pirun pahaa. Ja jos harvennan autokantaani, niin ensisijaisesti Saab. Tällä hetkellä Toijotasta saisi toivottavasti selvästi päälle 30 tonnia ja satkusta 2.5tonnia (toivottavasti); siitä olisi enään noin 15 000 euron matka 9-4X:ään. Se on siis yksi vaihtoehto. Se on varmasti hieno auto - parempi suorituskyvyltään kuin hiilux ja ehkä ajo-ominaisuuksiltaan, mutta ainoastaan siinä on se probleemi, että miten se sopii jonkinlaiseen siistiin (ainakin pyrin siihen) maatilakäyttöön city-maasturina olemisen ohella kuten nyt sitä virkaa suorittaa hiilux.
Itse en oikein paljoa uskonut näiden tietävien mielipiteitä. Eräskin toimittaja joulu-tammikuussa sanoi kolmos-kanavalla, että juuri nyt Saab on loppu. Mutta kk eteenpäin ja tilanne muuttui ihan toiseen suuntaan. Pidän Spykeria parempana omistajana kuin Koenigseggia. Olen ollut lähes sata varma, että jotain muuta tulee tapahtumaan kuin Saabin lopetus. Onhan siitä ollut ainakin yksi ellei enemmänkin tutkimuksia saabistien merkkiuskollisuudesta.
Niin, ja opin eri merkkisestä autosta sen, että voin pitää yhtä eri merkkistä autoa kuin Saab, MUTTA minulla pitää olla siitäkin huolimatta ainakin yksi Saab - muuten tekee pirun pahaa. Ja jos harvennan autokantaani, niin ensisijaisesti Saab. Tällä hetkellä Toijotasta saisi toivottavasti selvästi päälle 30 tonnia ja satkusta 2.5tonnia (toivottavasti); siitä olisi enään noin 15 000 euron matka 9-4X:ään. Se on siis yksi vaihtoehto. Se on varmasti hieno auto - parempi suorituskyvyltään kuin hiilux ja ehkä ajo-ominaisuuksiltaan, mutta ainoastaan siinä on se probleemi, että miten se sopii jonkinlaiseen siistiin (ainakin pyrin siihen) maatilakäyttöön city-maasturina olemisen ohella kuten nyt sitä virkaa suorittaa hiilux.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus
Toivoa sopii. Ne on kalliita aikoja varsinkin ensimmäiset pari vuotta, hyvä tuuri saa käydä jos alle tonnin kuussa arvonalennuksella selviää uutena viidenkympin hintaisessa. Mutta onhan se hyvä että vapaaehtoisia veronmaksajia riittää niin homma toimiijuhokare kirjoitti:Tällä hetkellä Toijotasta saisi toivottavasti selvästi päälle 30 tonnia ja satkusta 2.5tonnia (toivottavasti)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus
Moi, eikun toimittaja WST -tapahtumaan mukaan kameroineen katsomaan mitä se Saabismi on
Ari
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus
Hieno jakso!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus
Tulipahan katottua
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98