[quote="Musti"]Tällaisilla foorumeilla alkuperäinen mielipide eskaloituu kertautuvien väärinymmärrysten vuoksi aivan muuksi.
Kuten tämä offtopic osoitti, alkuperäisen 'mä en aja kolareita'
-viestin lopussa ollut toteamus piti paikkansa.
Anyway, asioiden pohdiskelu olisi hyväksi monelle, esim sen 'riittävän turvallisuudentunteen' luomiseen tarvittavan suojavälineistön määrä. Kyse on kuitenkin turvallisuudentunteesta, ei todellisesta turvallisuudesta.
Totta on, että lisääntyneet ja parantuneet turvallisuusvarusteet lisäävät turvallisuuden tunnetta: AWD, ABS, EDB, 8 x Airbag, TDI, 200 kw, 450 Nm, BMW/MB ja olen kuolematon!
Pois alta köyhät ja männynkävyt!
Tätä sanotaan myös asennevammaksi
On hyvä pysähtyä silloin tällöin pohdiskelemaan. Mutta liian usein pohdiskelut perustuvat vain omiin (ja kavereiden) kokemuksiin ja arvoihin. Jotta pohdiskelut eivät jäisi ajatusten liikenneympyrän kiertämiseksi olisi mukaan hyvä hakea jostain mukaan faktatietoakin.
Kyllä Liikenneturvan tilastot kertovat selvästi kuinka yleinen kattonopeus ja turvavyöpakko vähensivät 1970-luvun puolivälin jälkeen vuosittain ajoneuvo-onnnettomuuksissa kuolleiden määrää (1100->alle 400/vuosi), vaikka ajoneuvojen määrä ja liikenne ovat kasvaneet moninkertaisesti. 2000-luvulla autojen parantuneet rakenteet, turvallisuusvarusteet ovat kaunistaneet lukemia, vaikkakin niiden hyötyä samalla ulosmitataan.
Itse olen viimeiset 20 vuotta ollut tien päällä vuosittain noin 50 tkm. Pienessä päässäni olen
pohdiskellut, että jo tilastotieteellisesti on todennäköistä, että joudun jossain vaiheessa taas auto-onnettomuuteen. Todennäköisyyttä pienentää se, että muutama mälli on jo takana (siksi ajan saabilla ja volvolla). Ikä on rauhoittanut ajotapaa mutta tuonut mukanaan huonomman näön ja pidentyneet reaktioajat. Silti uskon, että jossain vaiheessa onni taas loppuu ja silloin toivon, että siinä pelissä minulla ja silloin mukanani olevilla on mahdollisimman hyvät kortit (turvallinen auto ja turvavarusteet).
Arvoja on monia, elämä on valintoja ja moni on kuollut kotiinsa. Hallitun riskin ottaminen on aina vaikeaa. Mutta sen tiedän, että riemuksi ei elo repeä ainakaan sen jälkeen kun olet hyvästellyt auto-onnettomuudessa kuolleen lapsesi tai puolisosi tai kaverisi ja tiedät, että se kiinnitetty turvavyö olisi voinut pelastaa heidät.