Uusi Bio-bensiini...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uusi Bio-bensiini...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllähän se 95:llä toimii mutta suuttimet on aika tapissa jo 0,9 bar ahdoillakin yläkierroksilla joten jos nakutustunnistusta ei ole niin käyttäisin 98. Jos on, niin sitten APC pitäisi hoitaa homman. Lucaksen adaptaatio osaa sinänsä kyllä kompensoida energiatiheyden muutoksen mutta virtaus ei vain riitä enää täysillä ahdoilla ja kierroksilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uusi Bio-bensiini...

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mimmi kirjoitti:
ysikoo kirjoitti:Eipä kosketa turboilijoita, 98E5 tulee olemaan samaa kamaa kun tähänkin asti, sitähän siellä tankissa on? :wink:
Väärin, esim. minulla on E85:sta tankissa (jo kohta vuoden).
Eikö tuo E85 bensa mene jo pilalle.
Jos sitä vuoden seisottaa :D :D

Hähhähhää 1-0 :twisted:

No joo, asialinjalle.
Milloinkahan tuota E85 bensaa saadaan tänne maaseudullekkin?
Pääsis polttelemaan viinaa.....
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Uusi Bio-bensiini...

Viesti Kirjoittaja Naxu »

St1 aikoo lisätä E85 asemien määrää pks-seudulla, ja sen jälkeen muualle suomeen. Luulen että maaseutu saa odottaa.
Eikö niitä E100 asemia ole pitkin kainuun korpia? :lol:
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Uusi Bio-bensiini...

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Mitäs näihin väitteisiin sanotte jotka joku oli lainannut joltain toiselta foorumilta kelkkalehti.com foorumille:

Lainaus CRSC:n aiheesta:

"Netistä bongattua:

1) E10 palaa nopeammin ja kuumemmalla liekillä. Kuumempi liekki voi polttaa sytystystulpat nopeasti käyttökelvottomiksi.
2) Etanoli ei voitele pumppuja ja suuttimia riittävästi - kuivuvat ja kuluvat nopeasti.
3) Etanoli on liuotin ja voi syövyttää muovi- tai kumiosia polttoainejärjestelmästä tai etanolin absorboima vesi aiheuttaa korroosiota.
4) Etanolin imemä vesi voi jäädyttää imukanavat
5) Auto voi nykiä em. veden takia tai matka tyssää kokonaan
6) Etanolin energiatehokkuus on bensiiniä huonompi. Auto voi kiihtyä hitaammin ja muutenkin tarvitsee "raskaampaa" kaasujalkaa.
7) Huipputeho putoaa, koska suuttimista ei välttämättä saada riittävästi ainetta sylintereihin, polttoainejärjestelmä on suunniteltu pienemmälle määrälle tehokkaampaa ainetta."
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Uusi Bio-bensiini...

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

kaksi viimeistä ainakin pitävät paikkansa, mutta väittäisin että kaikkeen tottuu. Sitten kun tarvitsee koko tehoreserviä käyttää, tankkaa vain oikeaa bensaa E85:n sijaan.
Totuttelemalla alempiin huipputehoihin jonkin aikaa ei pitäisi tulla ohitustilanteissakaan yllätyksiä.
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Uusi Bio-bensiini...

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Oho, täs aihees on ilmeisesti käsitelty ennemminkin E85:sta kuin tota nykyisen 95:sen korvaavaa 95E10 josta noissa lainauksissa puhutaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uusi Bio-bensiini...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pertttu kirjoitti:Mitäs näihin väitteisiin sanotte jotka joku oli lainannut joltain toiselta foorumilta kelkkalehti.com foorumille:

Lainaus CRSC:n aiheesta:

1) E10 palaa nopeammin ja kuumemmalla liekillä. Kuumempi liekki voi polttaa sytystystulpat nopeasti käyttökelvottomiksi.
Ei ehdi kaikkiin nyt vastaamaan mutta tämä ainakin on puppua. Etanolin adiabaattinen palamislämpötila on MATALAMPI kuin bensan. Etanoliseostettu bensa palaa viileämpänä. Laminaarinen palamisnopeus sen sijaan on hieman korkeampi, eli etanoli todellakin palaa hieman nopeammin. Tämä on kuitenkin etu, ei haitta. Johtaa mm. pienempään nakutusherkkyyteen. Asia pitää vaan ottaa huomioon sytytysennakoita muuttaessa, vaikka etanolin nakutuskestävyys onkin suurempi ei ennakkoa käytännösssä enempää korkealla teholla tarvita kuin bensiinillä johtuen nopeammasta palamisnopeudesta. Liian kovilla ennakoilla voi sen sijaan sylinteripaine nousta liian kovaksi nakutuksen sijasta. Ei ole kuitenkaan ongelma vakioilla bensamoottorin sytkäkartoilla.

Noihin kahteen energiatehokkuusväittämään voisi vielä sanoa että niin kauan kun lambdasäätö ja adaptaatio pystyy kompensoimaan (ihan sama asia sen kannalta käytännössä kuin jos vaikka bensanpaine olisi normaalia matalampi) ei mitään eroa huomaa kuin polttoaineenkulutuksessa litroina, hyötysuhde saattaa jopa parantua. Edellyttäen että suuttimissa ja pumpussa tuotto vielä riittää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Uusi Bio-bensiini...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eikös tämä uusi polttoaine ole E10 eikä E85.
Tuo E85 tarkoittaa että etanolia on 85% ja oikeata bensiiniä 15%

Ja näin toimii E85 Briggs strattonissa....
http://www.youtube.com/watch?v=kAfoACUAF0U

Ja toisessa ( pthyi ) merkissä näin...
http://www.youtube.com/watch?v=9cUnOaTPIJM
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Uusi Bio-bensiini...

Viesti Kirjoittaja SS »

Niin, kaikkiin joihin riittää 95okt. Eipä TM:kään asiasta maininnut.
Ei maininnut kuin ainoastaan 3 kertaa koko artikkelissa!
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin