E10 bensiini

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Jortsu kirjoitti:
wesku kirjoitti:TM:ssä väitettiin että kaikkiin Saabeihin muistaakseni 1979 alkaen saisi käyttää 95E10. Hiukan ihmettelen, eikö vanhoihin ilman APC:ta oleviin turboihin suositeltu oktaaniluku ole 99 ?
Tuon mukaan E10 kävisi vuosimallista 1986 kaikkiin (bensa)koneisiin Saabeihin.

Tuolla taas kerrotaan rajaksi 1979.

Tässä taas väitetään sen sopivan kaikkiin malleihin.

Jälkimmäisin nyt ainakin voidaan varmaan unohtaa, mutta kumpihan noista vuosiluvuista on lähempänä totuutta ja mistähän ne on arvottu.
Tuo '79 kuulostaisi siltä, että on vaan ajateltu 900:n tulleen silloin markkinoille ja pääosin niissä on ollu h-koneita, vaikka vasta '86 eteenpäin ei tarvinnut käyttää lyijyä tai sen korvikkeita. Mielestäni siis tuo '86 olisi oikeampi vuosi.

Ja voihan se olla, että listat on kasattu sillä olettamalla, ettei tuon vanhempia autoja liiku tai niiden omistajat oikeasti tietävät mitä sinne tankkiin kuuluu laittaa.

Mielenkiinnolla odotan ensimmäistä kärhämää polttoainetoimittajan ja asiakkaan välillä, kun on kone posahtanut vaikka olisi "virallisella" listalla väitetty e10:n käyvän ko. kulkineeseen. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tobbana kirjoitti: Tuo '79 kuulostaisi siltä, että on vaan ajateltu 900:n tulleen silloin markkinoille ja pääosin niissä on ollu h-koneita, vaikka vasta '86 eteenpäin ei tarvinnut käyttää lyijyä tai sen korvikkeita. Mielestäni siis tuo '86 olisi oikeampi vuosi.

-Sami
Eikös H-moottoriin tullut lyijytöntä kestävä kansi jo vuosimalliin -85, eli ensimmäiset ovat rullanneet linjalta loppuvuodesta -84. :?:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Svc kirjoitti:
Tobbana kirjoitti: Tuo '79 kuulostaisi siltä, että on vaan ajateltu 900:n tulleen silloin markkinoille ja pääosin niissä on ollu h-koneita, vaikka vasta '86 eteenpäin ei tarvinnut käyttää lyijyä tai sen korvikkeita. Mielestäni siis tuo '86 olisi oikeampi vuosi.

-Sami
Eikös H-moottoriin tullut lyijytöntä kestävä kansi jo vuosimalliin -85, eli ensimmäiset ovat rullanneet linjalta loppuvuodesta -84. :?:
Voi olla paljon mahdollista, ei voi muistaa tarkkoja vuosilukuja, enkä niitä jaksa alkaa tarkistelemaankaan mistään. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Jossain foorumilla, tyyliin suomi24, mainittiin että Brasilian takia autonvalmistajat olisi tehneet polttoainejärjestelmistä 80-luvulla metanolin kestäviä.

Mainittiin mm. Opelixin Ascona, saab ja vol*o.
Saabiton saabisti
#1470
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

wesku kirjoitti:...eikö vanhoihin ilman APC:ta oleviin turboihin suositeltu oktaaniluku ole 99 ?
Ainakin B-turbomoottoreissa (1979-1981) asia on juuri noin ja ensimmäisistä H-turbomoottoreista en tiedä sanoa mutta vahva epäilys on että niissäkin oli min. 99 okt. :roll:
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

keskikonsoli kirjoitti:
wesku kirjoitti:...eikö vanhoihin ilman APC:ta oleviin turboihin suositeltu oktaaniluku ole 99 ?
Ainakin B-turbomoottoreissa (1979-1981) asia on juuri noin ja ensimmäisistä H-turbomoottoreista en tiedä sanoa mutta vahva epäilys on että niissäkin oli min. 99 okt. :roll:
Noista vanhoista turbollisista mitään tiedä, mutta omassa turbottomassa H-moottorillisessa lukee min. 99 okt.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Coltti »

vuorpe kirjoitti:Jossain foorumilla, tyyliin suomi24, mainittiin että Brasilian takia autonvalmistajat olisi tehneet polttoainejärjestelmistä 80-luvulla metanolin kestäviä.

Mainittiin mm. Opelixin Ascona, saab ja vol*o.
Lähdekritiikki on ihan hyvä asia internetin ihmeellisessä maailmassa...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Poy »

Jortsu kirjoitti: Tuon mukaan E10 kävisi vuosimallista 1986 kaikkiin (bensa)koneisiin Saabeihin.
Tuolla taas kerrotaan rajaksi 1979.
Tässä taas väitetään sen sopivan kaikkiin malleihin.
Noissa missään ei mainita puhutaanko 98E10 vai 95E10. Ensimmäistä tuskin tulee Suomeen myyntiin. Taas TM lainauksessa oli 95E10.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3492
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja SS »

Jossain foorumilla, tyyliin suomi24, mainittiin että Brasilian takia autonvalmistajat olisi tehneet polttoainejärjestelmistä 80-luvulla metanolin kestäviä.
Mitenkäs se metanoli tähän nyt liittyy? Brasiliassakin kyllä käytetään etanolia polttoaineen seassa, lisäksi siellä myytävistä autoista suurin osa on tehty brasiliassa paikallisille markkinoille.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja wesku »

Onko lyijyttömän (tai lyijynkorvausaineettoman) ja etanoliprosentin kestävyydellä jotain yhteistä ?

Käsittääkseni lyijyllisyys/lyijyttömyys ja venttilinistukat liittyvät toisiinsa.

Mihin ominaisuuksiin moottorissa liittyy etanoliprosentin kestävyys ? Onko kyse lähinnä vain siitä että seoksesta tulee "laihempi" kun etanolia käytetään ja seosta pitäisi säätää etanoliprosentin mukaan ? Vai onko jotain muitakin asioita joihin etanolipitoisuus vaikuttaa ?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3492
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja SS »

Etanoli saattaa syövyttää polttoainejärjestelmää.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja core2 »

SS kirjoitti:Etanoli saattaa syövyttää polttoainejärjestelmää.
Hmmmh, mistä olet tuon kuullut?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7570
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ongelma koskee lähinnä tiettyjä kumi/muovi laatuja.
Ja kaikki alumiini seokset eivät myöskään siedä etanolia.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3492
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja SS »

Hmmmh, mistä olet tuon kuullut?
Googlella löytyy aika monta linkkiä aiheesta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja core2 »

9000CD23T kirjoitti:Ongelma koskee lähinnä tiettyjä kumi/muovi laatuja.
Ja kaikki alumiini seokset eivät myöskään siedä etanolia.
Vuosimalliin 2002 tarkoitetun 2litrasen koneen etanolin käyttö siis E85 testit Södertäljessä alkoivat jo vuonna 1998 ja ilman minkäänlaista ongelmaa. Ennen vuosimalli 2002 ei suositeltu etanolia käytettäväksi ellei konetta oltu konverteerattu etanolille. E85 on polttoaine jossa on 85 tilavuus prosenttia alkoholia ja loput on bensiiniä. E10:issä on tilavuusprossa sen 10 alkoholia ja loput bensiiniä.

Olen ajanut 95:sta etanolilla jo vuodesta 2003. Suomeen toimitetussa Saab'issa ellei se ole California malli on aivan samanlainen rakenne kuin täällä ruotsissakin siis samat komponentit.

En ole edes kuullut enkä nähnyt service tiedotetta koskien tota, vikaa. Pitääpä jutella moottori valmistuksen kanssa ens viikolla.

Ainoa josta en Etanolissa pidä on se, että talvisaikaan kulutus on älytön verrattuna 95okt. bensiiniin joten ajan usein talvisaikaan 95okt:sella sopalla.
Vaikka Etanolin hinta täällä onkin vain 0.96€ litra niin talvisaikaan se tulee kalliimmaksi kuin bensiini, joka maksaa 1.29€ litralta, mulla oli hirveesti vain kaupunki ajoa tänä talvena ja E85 kulutus oli jopa 28 litraa satasella kaupunki ajossa se on ihan älytöntä ryystämistä, auto on 95:nen Aero v.malli 2009 sentronicautomat.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin