Tuulilasi: Saab aeron -2001 kone hajosi - ei korvausta?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Speedou kirjoitti:Faijan 93:stahan posahti kanssa kantta, venttiiliä jne ja alkuun ei meinannut mennä takuuseen, vaikka takuuta oli jäljellä. Pienen näpäytyksen jälkeen, homma hoituikin hienosti takuun piikkiin. Lienee joku vika noissa 93:sen koneissa, koska olen vastaavia ruvennut pikkuhiljaa kuulemaan yhä lisää ja lisää. Nyt autolla ajettu enemmän korjauksen jälkeen, kuin ennen ja pelaa täydellisesti.
Mikä oli tämä pieni näpäytys??
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Vihjasu perheessä olleesta 10 Sabasta ja vinkkinä, että muitakin merkkejä on olemassa...
STCF #3
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Yks mitä kannaittais kysäistä, että voiko laittaa vanhemman mallin männät? Onko vanhemmassa ja uudemmassa männän lakikorkeus, männän tapin vahvuus, välykset jne. samat?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

dimebak kirjoitti:Yks mitä kannaittais kysäistä, että voiko laittaa vanhemman mallin männät? Onko vanhemmassa ja uudemmassa männän lakikorkeus, männän tapin vahvuus, välykset jne. samat?
ei sovi suoraan, jotain siinä joutuu kikkailemaan. Mä kaivan sen sjedujen budjettireseptin...
#1730
500whp.net member
Turbo S
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja Turbo S »

Turbo Sensonic kirjoitti:Kävin kirjoittamassa juttuni palstalle. Toivottavasti kyseinen kaveri kysyy minulta nuo sähköpostiosoitteet ja ryhtyy toimeen :wink:
olisikohan kyse haljeneesta nokkaakselin rattaasta nimittäin avoautoihin noita vaihdettiin tosi paljon osatoimittajalla valuvika nokkaakselin rattaassa se murtuu jonka jälkeen jako sekaisin
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Hyviäkin kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Okei kolmas kerta toden sanoo, kun palomuuri kiusaa... :evil:

Erittäin kenkkuja tapauksia yllä. Itselläni on myös hyviä kokemuksia Saabin jälkimarkkinoinnista, joista pidetään vähemmän meteliä.

1. Saab 9-3 Aero (2001). Ilmamassamittari hajosi ja tietty hyydyin ruuhka-aikaan risteykseen :cry: . Mittarissa 50tk ja auto vuoden yli takuun. Saab maksoi osan ja puhelinsoiton jälkeen myös työn.
2. Sama saapas ja DI-kasetti pamahati 90 km/h vauhdissa :evil: . Mittarissa 64 tkm ja auto kaksi vuotta yli takuun.Maksoin itse DI-kasetin about 200 eskoa ja Saab tuhoutuneet etukatin 1600 eskobaaria + työn.
3. Uuden auton saapuminen myöhästyi melkein 3 kuukautta. Saab tarjosi vara-auton koko ajaksi. Kun auto ei sitten saapunut kolmannellakaan sovitulla hetkellä (05 navigaattoreissa vikoja), niin sanoin että täytynee katsoa muita vaihtoehtoja. Tultiin reilusti hinnassa vastaan ja jäi toiminnasta hyvä mieli. Tosin taisin muistuttaa, että tämä on perheemme kahdeksas Saab :oops: .

Kaksi ekaa tapahtumaa Saab Auton kanssa ja viimeinen GM Suomen kanssa. Kaikki keskustelut käytiin asiallisessa sävyssä, mutta tiukkana toki pitää olla. Selkeissä tuotevirheissä on Saabin ehdottomasti kannettava vastuunsa. Saattaa olla itsekin ajaisi muulla merkillä, jos ei näitä hommia oltaisi hoidettu kunnialla, mutta toisaalta vaikea olisi vaihtaa merkkiä. Nuo takuut meillä on pikkuisen eri kuin jenkkilässä. Siellä oli ostamassani tonnarissa kuuden vuoden takuu tietyillä osilla :!: :!: :!: .

Toivottavasti tapaukset ratkeavat parhaiten päin. Kannattaisi taas lukea aabin porukan markkinoinnin kirjoja kuinka kanta-asiakkaista täytyy pitää kiinni. Toisaalta Fordien vetonivelistä on ollut Tuulilasin palstoilla vuoden verran juttuja eikä valmistajaa nappaa yhtään. Ranskiksien koneita on pamahdellut talvella ja Opelin hihnoja joudutaaan vaihtamaan ennen aikojaan ja vastuuta ei meinata ottaa millään. Tapauksia siis löytyy...

Viikonloppuja!

PS. Ekoissa potkijaisissa eilen ja kerrankin oli riittävästi oikean merkkisiä autoja paikalla. Tänään tuli vielä Klubin jäsenkortti + muut sälät :D .
Viimeksi muokannut Hirschman, Pe Loka 01, 2004 19:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Kiitos, en tajua miksen liittynyt heti, kun löysin sivut 8O , mutta parempi myöhemmin kuin ei milloinkaan :lol: . Täytyy täyttää tiedot viikonlopun aikana kuntoon ja lueskella Saabisti iltalukemiseksi.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Mielestäni kuluttaja on tässä vahvoilla vaikka takuu on umpeutunut, jos kyseessä on todellakin hyshys tyyppivika / kuluttajalla on näyttöä useista samanlaisista tapauksista. Itsellä kävi niin, että maalampöpumpusta naksahti kompressori väljäksi ( ko. vehkeen kallein osa ). Takuu ylittynyt lähes puolivuotta käyttöönotosta. Pari asiallista puhelua maahantuojalle jossa pyysin selvitystä mikä vikana kompurassa...oletettu kestoikä pitäisi olla kuitenkin 10 - 15 vuoden väliin. Kaveri sanoi suoraan että hänen ei kannata lähteä tästä oikeuteen, kun tietää että takkiin tulee heti.
Itse nousisin tässä tapauksessa barrikadeille uhmaamaan pienen pientä Saab organisaatiota vaikkapa lakimiehen voimalla...ihan periaatteesta....
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Tähän viimeisimpään ( Karelpa ) onnettomaan B235R:än konerikkoon liittyvään keskusteluun liittyen STSC:stä löytyi aihetta sivuten mm. seuraava keskustelu:

http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... lvar+b235r

Ketjussahan käsitellään mm. B234R:än osien hyödyntämistä B235R:än vahvistamisessa viriä varten.

Yhdestä keskustelun viestistä löytyy linkki, jossa kuvia B235R:än mäntien vaihtoprojektista. Linkki siis:

http://ronin.kicks-ass.net/gallery/thum ... =24&page=2

Ko. takomännät ovat ainakin allekirjoittaneelle vieraat, mutta kuvat ovat havainnollisia.
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Minulla on kokenmuksia 156 Alfasta (2.5 V6 6 vaiht. man.), kun siitä meni laatikko hajalle. Autolla oli ajettu 54000 km ja ikää oli 2 v. ja 8 kk. Takuu oli vuosi tai 100000 km. Laatikosta hajosi toinen tasauspyötästön pikku rattaista ja teki reiän laatikon kylkeen. Laatikon hinta oli 33000 markkaa ja ei ollut aikomustakaan maksaa sitä itse :evil: . Tappelin asiasta kuukauden ja sain uuden lootan. Perusteluna se, että autolla jaettu vain 54000 km. Ajalla ei niin merkitystä. Lisäksi kun tein kirjallisen valituksen maahantuojalle, niin kirjoitin siihen, että tämä tapaus luultavasti kiinnostaa lähes kaikkia autolehtiä suomessa sekä hesaria, iltalehteä ja iltasanomia. Seuraavana päivänä auto oli valmis. :twisted: Tarkkana ja kovana pitää olla. Ja kaikkea kannattaa kokeilla. 8)
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tamtami kirjoitti:Lisäksi kun tein kirjallisen valituksen maahantuojalle, niin kirjoitin siihen, että tämä tapaus luultavasti kiinnostaa lähes kaikkia autolehtiä suomessa sekä hesaria, iltalehteä ja iltasanomia.
No mä kirjoitin ihan samalla tavalla GM Finlandille lähteneeseen sähköpostiin tuosta mun tulevan tylsuhdeauton hankkimisesta ja yleensäkin Saabin markkinoinnista. Lisäsin vielä yhteyteen Saab -klubin yli tuhat vannoutunutta Saab -fania, jotka tulisivat lukemaan asiasta Saabisti -lehdestä, mikäli emme pääsisi kompromissiratkaisuun asiasta :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuotetakuusta omakohtainen kokemus. Ostin syksyllä 2001 autooni Boschin tehdaskunnostetun starttimoottorin, firma oli Diesel Åström-niminen. Sovin myyjän kanssa, että palautan vanhan starttimoottorin sitten, kun autoon silloin tehty remontti on valmis. Menin palauttamaan vanhaa starttia, liikkeessä oli melkein jo lappu luukulla, koska olivat lopettamassa Rovaniemen liikettä. Eivät enää ottaneet vanhaa starttia vastaan ja takuuasiat tästä eteenpäin hoidettiin toisessa liikkeessä. No, sittenhän kävi vuoden vaihteen jälkeen tammikuussa 2002 niin, että Boschilainen otti ja hajosi. Ei muutakun PR Dieseliin auton kanssa ja kertomaan tapahtunut. Seuraavana päivänä hain uuden tehdaskunnostetun starttimoottorin PR Dieselistä ja asensin sen itse paikoilleen ja palautin 3kk kestäneen startin PR Dieseliin. PR Dieselille en maksanut koko hommasta mitään, meni siis takuun piikkiin, ja vielä firmassa josta en ollut edes sitä starttia ostanut. Tätä on takuuajan aikainen toiminta!

Tämä nyt menee offtopicciin, mutta mulle on korvattu kerran maastopyörän runko, vaikka takuu oli rauennut. Hommassa kävi vielä sillä lailla, että vastaavanlaisia runkoja ei maahantuojalla ollut enää yhtään, joten he tarjosivat parempaa runkoa, runkojen hintojen erotus oli välirahana parempaan runkoon. Kyse oli sentään maastopyörästä ja takuu ummessa, ja silti tultiin vastaan.

Niin, että auto on sentään paljon tärkeämpi hyötyesine kuin pyörä, niin luulis olevan myös paremmat takuu asiat. Ja se, että takuuajan ollessa vielä "päällä" ei aleta korvaamaan normaalikäytössä syntyneitä vikoja on aivan törkeää käytöstä. Ei mene meikäläisen järkeen tuommoinen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Tuli mieleen että jos takuusta vastaa ensisijaisesti maahantuoja ja auto on tuontiauto niin ei Suomen maahantuojalla tietenkään ole kiinnostusta sitä maksaa koska se menee heidän omasta pussistaan. Ja jollei tehdas ota mitään kantaa niin ovat aika voimattomia saada korvauksia, varsinkin kun varsinainen takuuaika on ummessa. Hommaa pitäisi kysyä Ruotsin myyjän kautta.
Merkeillä joiden takuun hoitaa tehdas, goodwill tapauksissa yleensä homma menee niin että kulut osien puolesta 50/50, työ yleensä asiakkaan piikkiin. Tosin ovat tarkkoja mitä korvataan.

Kalle
Töissä "monimerkkitalossa" :)
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tuli mieleen tuosta uusien eri merkkien mallien kestävyydestä, että mm. uusien Mersujen kesto on nykyään kuulemma aikaisen heikko entiseen nähden ja myyntikin on kuulemma laskenut tänä vuonna sen takia. :? Ja sellaista olen kuullut, että moni entinen Mersu-omistaja on vaihtanut Volvoon.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Pepeco
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Heinä 31, 2004 12:43
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Pepeco »

KARELPA kirjoitti:Nyt on menossa itselläkin varsin epämiellyttävä juttu. Saab seisoo Pro Car Servicen pihassa kaksi mäntää haljenneena. GM finland ei halua ottaa mitään kantaa ongelmaan eikä halua osallistua kustannuksiin. Auto on 9-5 Aero vm -01 ja ajettu 120tkm.
Onko Aerosi ollut aina vakio?

Tarkoitan että onko siinä mitään virisarjaa.

Pepe
9-5 Aero 2006 A
Mersu CLS 500 06
http://www.kuvatikkaus.fi
Vastaa Viestiin