Ihan tarkotuksella pelkkä B. Ei tartte hypätä rekkojen ohjaamoihin tai vedellä isoja vaunuja vaikka kuinka pyydettäis. Hyvä todeta "joo mun tarttis korttiin pari lisäkirjainta hakea, viittiks maksaa ne?"
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eipä taida saada, kun kärryn massa lasteineen menee yli 750kg.Red Dragon kirjoitti:Eli
esimerkki:
Saab 9000CDE kantavuus 1940kg (noin)+traileri 500kg (kantavuus 1500kg) ja kuormana 500 kg painava rättisitikka![]()
Saako vetää AB-kortilla?
t.Sami
Lukaisepa nuo edellisen aukeaman pitkät pohdinnat. Kuten siellä aiemmin todettiin, kyse ei ole siitä, että kärry lasteineen painaa yli 750 kg, vaan siitä mitä rekisteriotteissa olevat massat ovat.dimebak kirjoitti:Eipä taida saada, kun kärryn massa lasteineen menee yli 750kg.Red Dragon kirjoitti:Eli
esimerkki:
Saab 9000CDE kantavuus 1940kg (noin)+traileri 500kg (kantavuus 1500kg) ja kuormana 500 kg painava rättisitikka![]()
Saako vetää AB-kortilla?
t.Sami
Olet täsmälleen oikeassa. Yhdistelmä vaatii BE-kortin.eljass kirjoitti:
Eli ilmeisesti tuota kärryä saa vetää, vaikka sen kokonaismassa (2300kg) on suurempi kuin Saabiin kytkettävän perävaunumassa jarruin (1600kg), koska tarkastellaan oikeita massoja (joka on kärry + hevonen = 1300kg), ei rekisteriotteissa olevia. Mutta vaimoke ei tuota mielestäni saisi vetää, koska hänellä ei ole BE-korttia.
Kertokaa olenko oikeassa, väärässä vai osittain väärässä ja oikeassa?
Väärin. Kärryn kokonaismassa > 750kg. Vaatii jarrut.MacTurbo kirjoitti: kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) < 1600kg.
=> ei tarvitse jarruja.
Eikös se noin mene.
Väärin. Auton tyypitetty jarrullinen vetomassa (1600kg) > kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) => Saa käyttää yleensäkään vetoautona.MacTurbo kirjoitti:ajoneuvon omamassa 1545kg > kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) < 3600kg
=> Saa käyttää yleensäkkään vetoautona.
se, että kun tuo 4300kg tosiaan vaatii BE:n (B:n maksimiraja on 3500kg TAI alle 750kg kärryllä 4250kg - jälkimmäistä ei voi ylittää edes BE:llä), tulee BE-vaatimus MYÖS siitä, että kärryn kokonaismassa on isompi kuin auton omamassa.MacTurbo kirjoitti:Auton suurin sallittu kok. massa 2000kg + perävaunun kokonaismassa noin 2300kg
= 4300kg
=>vaatii Be:n.
Jopa 99:lle sallitaan huomattavasti omamassaa suurempi jarrullinen kärry.aero kirjoitti:Nippelitietona myös mm. tonnarit on kaikki tyypitetty omamassaansa suuremmalle vetomassalle (vai tietääkö joku tonnarin, jonka omamassa on yli 1600kg (CD/CC) tai yli 1800kg (CS)?).
Samoin satkut.Svc kirjoitti:Jopa 99:lle sallitaan huomattavasti omamassaa suurempi jarrullinen kärry.aero kirjoitti:Nippelitietona myös mm. tonnarit on kaikki tyypitetty omamassaansa suuremmalle vetomassalle (vai tietääkö joku tonnarin, jonka omamassa on yli 1600kg (CD/CC) tai yli 1800kg (CS)?).
Tuplis 1150 kg, jarrullinen kärry 1500 kg.
Nyt ei meikäläisen suomen kieli oikein välttämättä taivu, jäi vähän epäselväksi kohta "saa käyttää yleensäkään vetoautona"? Siis saa käyttää?aero kirjoitti:Väärin. Auton tyypitetty jarrullinen vetomassa (1600kg) > kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) => Saa käyttää yleensäkään vetoautona.MacTurbo kirjoitti:ajoneuvon omamassa 1545kg > kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) < 3600kg
=> Saa käyttää yleensäkkään vetoautona.
Joo, nimenomaan saa. Eli kun perässä oikeasti tuleva kytkentämassa (joka punnitaan kärryn akselin/akseleiden alta) on pienempi kuin auton rekisteröintitodistuksessa lukeva suurin sallittu perävaunumassa (jarruton tai jarrullinen riippuen siitä, onko kärryssä jarrut) saa tuo yhdistelmä ylipäätään liikkua. Jarrullisen kärryn maksimimassalla on muistaakseni usein korrelaatio auton omamassan kanssa (ja jos en väärin muista, ellei tuota perävaunun sallittua massaa ole erikseen mainittu, käytetään suoraan auton omamassaa).eljass kirjoitti: Nyt ei meikäläisen suomen kieli oikein välttämättä taivu, jäi vähän epäselväksi kohta "saa käyttää yleensäkään vetoautona"? Siis saa käyttää?
[/quote]eljass kirjoitti: Mistäköhän tähän asiaan voisi kysellä virallista kantaa, Poliisin/TraFin sivuilta ei oikein hyviä numeroita löytynyt mihin soitella eikä huvittaisi sähköpostia lähettää ja odotella ensi vuosikymmenelle vastausta. Kyseisen veto-operaation ajankohta on piakkoin.
Jees, eiköhän luoteta näihin tietoihin. Kortista ei tosiaan ole kiinni eikä näiden tietojen perusteella autostakaan. Kärryn todellinen massa hevosen kanssa jää noin 300kg alle Saabin sallitun, joten ei pelkoa. Ainoastaan epäilyttää virkavallan pätevyys tällaisissa tilanteissa, kun pykälät ja säädökset ovat suht vaikeasti tulkittavia...aero kirjoitti:Joo, nimenomaan saa. Eli kun perässä oikeasti tuleva kytkentämassa (joka punnitaan kärryn akselin/akseleiden alta) on pienempi kuin auton rekisteröintitodistuksessa lukeva suurin sallittu perävaunumassa (jarruton tai jarrullinen riippuen siitä, onko kärryssä jarrut) saa tuo yhdistelmä ylipäätään liikkua. Jarrullisen kärryn maksimimassalla on muistaakseni usein korrelaatio auton omamassan kanssa (ja jos en väärin muista, ellei tuota perävaunun sallittua massaa ole erikseen mainittu, käytetään suoraan auton omamassaa).eljass kirjoitti: Nyt ei meikäläisen suomen kieli oikein välttämättä taivu, jäi vähän epäselväksi kohta "saa käyttää yleensäkään vetoautona"? Siis saa käyttää?
Miten olisi ihan tuo TraFin sivun alareunassa lukeva puhelinnumero?eljass kirjoitti: Mistäköhän tähän asiaan voisi kysellä virallista kantaa, Poliisin/TraFin sivuilta ei oikein hyviä numeroita löytynyt mihin soitella eikä huvittaisi sähköpostia lähettää ja odotella ensi vuosikymmenelle vastausta. Kyseisen veto-operaation ajankohta on piakkoin.
Korttivaatimuksista TraFilla on ihan hyvät, selkeät esimerkit netissä, se erillinen laatikko:
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm
Auton vaatimuksista: kärry vaa'alle ja jos vaa'an näyttämä on pienempi kuin rekisteriröintitodistuksessa lukeva sallittu vetomassa, niin ei muuta kuin baanalle. Ellei ole vaakaa ja epäilyttää, kevennä kuormaa tai lainaa/hanki järeämpi vetoauto.