Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Onneks mulla on pelkkä B, ei tartte murehtia paljoa. Joskus jos tarttee kärryn kans jotain roudata, niin kärry on "joku sellanen 750k" joka on laitoja myöten (25cm) täynnä jos sitäkään.
Ihan tarkotuksella pelkkä B. Ei tartte hypätä rekkojen ohjaamoihin tai vedellä isoja vaunuja vaikka kuinka pyydettäis. Hyvä todeta "joo mun tarttis korttiin pari lisäkirjainta hakea, viittiks maksaa ne?" :)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Red Dragon kirjoitti:Eli

esimerkki:

Saab 9000CDE kantavuus 1940kg (noin)+traileri 500kg (kantavuus 1500kg) ja kuormana 500 kg painava rättisitikka :oops:

Saako vetää AB-kortilla?

t.Sami
Eipä taida saada, kun kärryn massa lasteineen menee yli 750kg.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

dimebak kirjoitti:
Red Dragon kirjoitti:Eli

esimerkki:
Saab 9000CDE kantavuus 1940kg (noin)+traileri 500kg (kantavuus 1500kg) ja kuormana 500 kg painava rättisitikka :oops:
Saako vetää AB-kortilla?
t.Sami
Eipä taida saada, kun kärryn massa lasteineen menee yli 750kg.
Lukaisepa nuo edellisen aukeaman pitkät pohdinnat. Kuten siellä aiemmin todettiin, kyse ei ole siitä, että kärry lasteineen painaa yli 750 kg, vaan siitä mitä rekisteriotteissa olevat massat ovat.
Eli vielä kerran: :wink: Kortin riittävyys katsotaan aina rekisteriotteista: Jos perävaunun rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa ylittää vetoauton rekisteriotteeseen merkityn omamassan, pitää kortissa olla BE vaikka kärry olisi tyhjäkin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja haffu »

Muistaakseni sedällä on sellainen yhdistelmä jota minäkin saisin vetää BC-kortillani. Pakettiautolla (VW Transporter T5 1.9TDI) tuleekin yhdistelmän kokonaismassa vastaan. Sedällä siis 9-5 Vector 2.3t Sedan ja telitraileri, jonka kokonaismassa hieman alle 1500kg.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja eljass »

Herätelläänpäs tätä topiccia hieman ja varmistetaan eräs asia.

Vetoautona Saab 9-3 SS, jonka rekisteriotteessa:
- ajoneuvon omamassa 1545kg
- tekn. suurin sallittu kok. massa 2000kg
- tieliikenteessä sallittu suurin kok. massa 2000kg
- yhd. suurin sallittu kok. massa tieliik. 3600kg
- perävaunumassa jarruin 1600kg

Kärry jota pitäisi vetää, on hevoskärry (rekisteriotetta ei saatavilla tällä hetkellä):
- omamassa noin 700kg
- kokonaismassa noin 2300kg
- kärryyn työnnetään yksi hevonen, jonka massa 600kg

Kortin riittävyyksistä ei ole pulaa, eikä omasta mielestäni autokaan tule tässä rajoittavaksi tekijäksi, vai tuleeko? Mitä mieltä arvon raati on?

Ajoneuvon omamassa (1545kg) + kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) = 2845kg, eli alle yhdistelmän suurimman sallitun kokonaismassan tieliikenteessä (3600kg).

Eli ilmeisesti tuota kärryä saa vetää, vaikka sen kokonaismassa (2300kg) on suurempi kuin Saabiin kytkettävän perävaunumassa jarruin (1600kg), koska tarkastellaan oikeita massoja (joka on kärry + hevonen = 1300kg), ei rekisteriotteissa olevia. Mutta vaimoke ei tuota mielestäni saisi vetää, koska hänellä ei ole BE-korttia.

Kertokaa olenko oikeassa, väärässä vai osittain väärässä ja oikeassa?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

Edelleenkään en luottaisi sataprosenttisesti siihen että rekisteriotteeseen merkityt massat ratkaisevat ylikuormatilanteessa.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja meverkko »

eljass kirjoitti:
Eli ilmeisesti tuota kärryä saa vetää, vaikka sen kokonaismassa (2300kg) on suurempi kuin Saabiin kytkettävän perävaunumassa jarruin (1600kg), koska tarkastellaan oikeita massoja (joka on kärry + hevonen = 1300kg), ei rekisteriotteissa olevia. Mutta vaimoke ei tuota mielestäni saisi vetää, koska hänellä ei ole BE-korttia.

Kertokaa olenko oikeassa, väärässä vai osittain väärässä ja oikeassa?
Olet täsmälleen oikeassa. Yhdistelmä vaatii BE-kortin.

Kärryä saa vetää autollasi, kunhan sen kytkentämassa (renkaiden kautta tiehen välittyvä paino) on max 1600kg.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Auton suurin sallittu kok. massa 2000kg + perävaunun kokonaismassa noin 2300kg
= 4300kg
=>vaatii Be:n.

ajoneuvon omamassa 1545kg > kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) < 3600kg
=> Saa käyttää yleensäkkään vetoautona.

kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) < 1600kg.
=> ei tarvitse jarruja.

Ups, tuohon lipsahti tosiaan ajatusvirhe. Ei siis mene noin, vaan vaatii tietysti jarrullisen kärrin.

Eikös se noin mene.
Viimeksi muokannut MacTurbo, Ti Heinä 06, 2010 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja meverkko »

MacTurbo kirjoitti: kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) < 1600kg.
=> ei tarvitse jarruja.

Eikös se noin mene.
Väärin. Kärryn kokonaismassa > 750kg. Vaatii jarrut.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja aero »

MacTurbo kirjoitti:ajoneuvon omamassa 1545kg > kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) < 3600kg
=> Saa käyttää yleensäkkään vetoautona.
Väärin. Auton tyypitetty jarrullinen vetomassa (1600kg) > kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) => Saa käyttää yleensäkään vetoautona.

Nippelitietona myös mm. tonnarit on kaikki tyypitetty omamassaansa suuremmalle vetomassalle (vai tietääkö joku tonnarin, jonka omamassa on yli 1600kg (CD/CC) tai yli 1800kg (CS)?).

Edit: lisätään vielä tähän:
MacTurbo kirjoitti:Auton suurin sallittu kok. massa 2000kg + perävaunun kokonaismassa noin 2300kg
= 4300kg
=>vaatii Be:n.
se, että kun tuo 4300kg tosiaan vaatii BE:n (B:n maksimiraja on 3500kg TAI alle 750kg kärryllä 4250kg - jälkimmäistä ei voi ylittää edes BE:llä), tulee BE-vaatimus MYÖS siitä, että kärryn kokonaismassa on isompi kuin auton omamassa.

Eli esimerkkinä 1200/1600kg auto ja 300/1300kg kärry -yhdistelmä (kokonaismassa 2900kg) vaatii myös BE:n, vaikkei tuo 3500/4250kg -yhdistelmä ylitykään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

aero kirjoitti:Nippelitietona myös mm. tonnarit on kaikki tyypitetty omamassaansa suuremmalle vetomassalle (vai tietääkö joku tonnarin, jonka omamassa on yli 1600kg (CD/CC) tai yli 1800kg (CS)?).
Jopa 99:lle sallitaan huomattavasti omamassaa suurempi jarrullinen kärry.
Tuplis 1150 kg, jarrullinen kärry 1500 kg.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Svc kirjoitti:
aero kirjoitti:Nippelitietona myös mm. tonnarit on kaikki tyypitetty omamassaansa suuremmalle vetomassalle (vai tietääkö joku tonnarin, jonka omamassa on yli 1600kg (CD/CC) tai yli 1800kg (CS)?).
Jopa 99:lle sallitaan huomattavasti omamassaa suurempi jarrullinen kärry.
Tuplis 1150 kg, jarrullinen kärry 1500 kg.
Samoin satkut.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja eljass »

aero kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:ajoneuvon omamassa 1545kg > kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) < 3600kg
=> Saa käyttää yleensäkkään vetoautona.
Väärin. Auton tyypitetty jarrullinen vetomassa (1600kg) > kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) => Saa käyttää yleensäkään vetoautona.
Nyt ei meikäläisen suomen kieli oikein välttämättä taivu, jäi vähän epäselväksi kohta "saa käyttää yleensäkään vetoautona"? Siis saa käyttää?

Mistäköhän tähän asiaan voisi kysellä virallista kantaa, Poliisin/TraFin sivuilta ei oikein hyviä numeroita löytynyt mihin soitella eikä huvittaisi sähköpostia lähettää ja odotella ensi vuosikymmenelle vastausta. Kyseisen veto-operaation ajankohta on piakkoin.
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja aero »

eljass kirjoitti: Nyt ei meikäläisen suomen kieli oikein välttämättä taivu, jäi vähän epäselväksi kohta "saa käyttää yleensäkään vetoautona"? Siis saa käyttää?
Joo, nimenomaan saa. Eli kun perässä oikeasti tuleva kytkentämassa (joka punnitaan kärryn akselin/akseleiden alta) on pienempi kuin auton rekisteröintitodistuksessa lukeva suurin sallittu perävaunumassa (jarruton tai jarrullinen riippuen siitä, onko kärryssä jarrut) saa tuo yhdistelmä ylipäätään liikkua. Jarrullisen kärryn maksimimassalla on muistaakseni usein korrelaatio auton omamassan kanssa (ja jos en väärin muista, ellei tuota perävaunun sallittua massaa ole erikseen mainittu, käytetään suoraan auton omamassaa).
eljass kirjoitti: Mistäköhän tähän asiaan voisi kysellä virallista kantaa, Poliisin/TraFin sivuilta ei oikein hyviä numeroita löytynyt mihin soitella eikä huvittaisi sähköpostia lähettää ja odotella ensi vuosikymmenelle vastausta. Kyseisen veto-operaation ajankohta on piakkoin.
[/quote]

Miten olisi ihan tuo TraFin sivun alareunassa lukeva puhelinnumero?

Korttivaatimuksista TraFilla on ihan hyvät, selkeät esimerkit netissä, se erillinen laatikko:
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm

Auton vaatimuksista: kärry vaa'alle ja jos vaa'an näyttämä on pienempi kuin rekisteriröintitodistuksessa lukeva sallittu vetomassa, niin ei muuta kuin baanalle. Ellei ole vaakaa ja epäilyttää, kevennä kuormaa tai lainaa/hanki järeämpi vetoauto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja eljass »

aero kirjoitti:
eljass kirjoitti: Nyt ei meikäläisen suomen kieli oikein välttämättä taivu, jäi vähän epäselväksi kohta "saa käyttää yleensäkään vetoautona"? Siis saa käyttää?
Joo, nimenomaan saa. Eli kun perässä oikeasti tuleva kytkentämassa (joka punnitaan kärryn akselin/akseleiden alta) on pienempi kuin auton rekisteröintitodistuksessa lukeva suurin sallittu perävaunumassa (jarruton tai jarrullinen riippuen siitä, onko kärryssä jarrut) saa tuo yhdistelmä ylipäätään liikkua. Jarrullisen kärryn maksimimassalla on muistaakseni usein korrelaatio auton omamassan kanssa (ja jos en väärin muista, ellei tuota perävaunun sallittua massaa ole erikseen mainittu, käytetään suoraan auton omamassaa).
eljass kirjoitti: Mistäköhän tähän asiaan voisi kysellä virallista kantaa, Poliisin/TraFin sivuilta ei oikein hyviä numeroita löytynyt mihin soitella eikä huvittaisi sähköpostia lähettää ja odotella ensi vuosikymmenelle vastausta. Kyseisen veto-operaation ajankohta on piakkoin.
Miten olisi ihan tuo TraFin sivun alareunassa lukeva puhelinnumero?

Korttivaatimuksista TraFilla on ihan hyvät, selkeät esimerkit netissä, se erillinen laatikko:
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm

Auton vaatimuksista: kärry vaa'alle ja jos vaa'an näyttämä on pienempi kuin rekisteriröintitodistuksessa lukeva sallittu vetomassa, niin ei muuta kuin baanalle. Ellei ole vaakaa ja epäilyttää, kevennä kuormaa tai lainaa/hanki järeämpi vetoauto.
Jees, eiköhän luoteta näihin tietoihin. Kortista ei tosiaan ole kiinni eikä näiden tietojen perusteella autostakaan. Kärryn todellinen massa hevosen kanssa jää noin 300kg alle Saabin sallitun, joten ei pelkoa. Ainoastaan epäilyttää virkavallan pätevyys tällaisissa tilanteissa, kun pykälät ja säädökset ovat suht vaikeasti tulkittavia...
Vastaa Viestiin