18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Kimm-o
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 08:39
Paikkakunta: Pori

18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Kimm-o »

Ikää tulee ensi viikolla 18 vuotta täyteen ja ajokortti on todennäköisesti taskussa elokuun puolessa välissä. Hieman erikoisempi teinipirssi on siis hakusessa. Saabhan tämä tulee tietenkin olemaan, mutta nytten kokeneemmilta harrastajilta kyselisin kumpaa seuraavista vaihtoehdoista kannattaisi harkita.

Tallissa on tällä hetkellä "lievästi" purettuna vuoden '91 Saab 9000 CD 2,3 Turbo automaattivaihteistolla sekä ilmastoinnilla varustettuna. Kyseessä vanha Helsingin Rakennushallituksen jonkin tyyppinen musta edustusauto. Kyseisellä kulkineella on takanaan yli 430 000 kilometriä, joka näkyy tuttuun tapaan pelleissä. :| Isännän mukaan tulee todella työlääksi laittaa kuntoon.

Toinen vaihtoehto on ostaa kokonaan "uusi" kulkupeli, todennäköisesti kolmiovinen NG900. Tietenkin kohtuullisilla kilometreillä, yleensäkkin fiksun näköinen (ei beigeä sisustaa/muutenkaan platkua väriä) sekä kohtuullisella teholla (150 hv ->). Mitään pieniä valmiita virityksiäkään ei tietenkään pois lasketa.

Elikä tonttu kuntoon vaiko metsästämään satkua? :roll:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kun kerran mielipiteitä kyseltiin niin:

Minkä vuoksi nuoremman ihmisen auton yleensäkään kuuluisi olla "teinimäisen" näköinen? En nyt väitä että kysyjä tätä ajaisi takaa mutta hieman sellainen kuva tuli. (Hieman epätavallisemmalla/yksilöllisemmällä autovalinnalla sitäpaitsi irtoaa laadukkaampaa toosaa, noin ihan suoraan sanottuna. :wink: )

Musta ja virttynyt Tonnari on kieltämättä aivan hirveän näköinen, mutta toisaalta kirkassävyiseksi myllytettynä sekä ehjäpeltisenä ja huolehdittuna jousitukseltaan ryhdikkääksi vielä tänäkin päivänä ihan nätti ilmestys.

Kyllä niissä Tonnarin ominaisissa ruostevaurioissa kaikkine moninkertaisine pelteineen ja kotelorakenteineen tekemistä on, mutta minun nähdäkseni parempaan ja nopeampaan lopputulokseen pääsee kertakaikkiaan purkamalla ja leikkaamalla rohkeasti paikkoja auki ja uusimalla perinpohjin & asiallisilla kotelosuojauksilla. Tokihan tämä edellyttää tiloja, välineitä ja hieman aikaa. :?

Ja mahdollista jatkoa ajatellen, jos on intoa ja taitoa hoitaa vanha Tonnari ehjäksi ja toimivaksi autoksi myös muulta tekniikaltaan ja sähköosiltaan, ei sen jälkeen enää mikään muu auto pienine tai isompinekaan vikoineen tunnu miltään ylitsepäsemättömältä haasteelta.
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Sinällään minulla omakohtaista kokemusta että ensiautoni oli tuo sigussa mainittu tonnari, jonka ostin pari kuukautta kortin saannin jälkeen. :D

Hyvin tyytyväinen olen nyt ollut autooni, kerää kylillä katseita seksikkään metallihohtomustana, musiikki raikaa Saab Audio Systemistä niin kovaa kun pystyy kuunnella ilman kipukynnyksen saavuttamista, tehoa löytyy näihin tarpeisiin enemmän kuin riittävästi ja kaikenlaisia herkkuja sopivasti. Täyttää kaikki nuoren kollon haaveet siis varsin passelisti :lol: Itse ehkä suosittelisin tonttua, mutta kannattaa pohtia tarkkaan. NG900:sta ei ole omalla kohdalla kokemusta. Mielestäni kuitenkin NG jää ulkonäössä pommarille ja sisätilatkin hieman ankeammat. Viisiovisuudesta plussaa pommille.
SAAB 9-5 Aero -05
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Unelmatilanne varmasti olisi käyttikseksi joku auto ja sitten rakennella tonnari käyttöön?

Sellaisessa autossa mille on jotain itse tehnyt on se hyvä puoli, ettei pikkuremonttien tekeminen sitten niin kamalasti pelota. Myöskin osaa autoaan tällöin ehkäpä hieman enemmän arvostaa.

Itsellä ensimmäinen auto oli ja tämänhetkinen on OG 900i 8v katin kanssa. Eihän tuolla "teinipirssejä" liikennevaloissa nakiteta, mutta toisaalta onko se tarpeenkaan?
Ensimmäisessä autossa ei välttämättä tarvitse tehoja älyttömästi olla, saattaa hieman kaahailuhaluja hillitä (jos sellaisia on) ja onhan se kiva sitten myöhemmin ottaa tehokkaampaa kärryä alle (ja kaata sitten :lol: ).


Tontussa on sen verran mukava istua kyydissä (en ole ajanut itse), että suosittelisin sen laittoa jos tilat tekemiseen on. Kuitenkin sinulla on vielä ~1kk aikaa rakennella ennen kortin saamista?

PS. muista, että normaalille ihmiselle saabismi on sairaus, mutta pian saabin hankkimisen jälkeen saabittomuus on sairaus 8)
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Kimm-o
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 08:39
Paikkakunta: Pori

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Kimm-o »

Minuteman kirjoitti:Minkä vuoksi nuoremman ihmisen auton yleensäkään kuuluisi olla "teinimäisen" näköinen? En nyt väitä että kysyjä tätä ajaisi takaa mutta hieman sellainen kuva tuli. (Hieman epätavallisemmalla/yksilöllisemmällä autovalinnalla sitäpaitsi irtoaa laadukkaampaa toosaa, noin ihan suoraan sanottuna. :wink: )
Tuolla vähän erilaisemmalla ulkonäöllä tarkoitin lähinnä sitä, ettei kyseessä ole mikään teinijumputus 3-sarjalainen tai lasikuidutusharjoituksiin käytetty Corolla. Lähinnä etsinnässä monitoimityökalu. Hyvännäköinen, mukava pitkän matkan kulkine, jolla pärjää tarvittaessa vaikka ratapäivillä (nurkissa kaahaamista kun en ymmärrä lainkaan). :)
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Kimm-o kirjoitti:Lähinnä etsinnässä monitoimityökalu. Hyvännäköinen, mukava pitkän matkan kulkine, jolla pärjää tarvittaessa vaikka ratapäivillä (nurkissa kaahaamista kun en ymmärrä lainkaan). :)
Nuo kriteerit täyttää ainakin tonnari. Lähinnä ehkä vielä universaalimpi työkalu useamman oven ansiosta :?
SAAB 9-5 Aero -05
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kimm-o kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Minkä vuoksi nuoremman ihmisen auton yleensäkään kuuluisi olla "teinimäisen" näköinen? En nyt väitä että kysyjä tätä ajaisi takaa mutta hieman sellainen kuva tuli. (Hieman epätavallisemmalla/yksilöllisemmällä autovalinnalla sitäpaitsi irtoaa laadukkaampaa toosaa, noin ihan suoraan sanottuna. :wink: )
Tuolla vähän erilaisemmalla ulkonäöllä tarkoitin lähinnä sitä, ettei kyseessä ole mikään teinijumputus 3-sarjalainen tai lasikuidutusharjoituksiin käytetty Corolla. Lähinnä etsinnässä monitoimityökalu. Hyvännäköinen, mukava pitkän matkan kulkine, jolla pärjää tarvittaessa vaikka ratapäivillä (nurkissa kaahaamista kun en ymmärrä lainkaan). :)
No oman mielipiteeni ja kokemukseni mukaisesti allekirjoituksesi kaltaisella Tonnarilla, sen ollessa alustaltaan ja pusliltaan kunnossa ja ohjauskulmat säädettynä sekä nimenomaan vakiorengastuksella näillä "verorahoilla hyvinhoidetuilla valtateillämme" voi ajaa vaikkapa sen 500Km väsymättä ja autosta noustua oikaista ruotonsa ja kätensä hyvin levänneinä, kun taas vakioalustaisella vaparipompottimella NG900:sella ja sen ollessa oikeissa säädöissäänkin sitä ei tee.

900NG:n ja OG-9-3:n Turbomallien ominaisuuksista ei itselläni ole kokemuksia, kehuvat kuitenkin hieman jäykemmäksi sekä johdonmukaisemmaksi alustaltaan.

Taas toisaalta nuo NG900 sekä OG9-3 ovat kieltämättä monikäyttöisempiä viistoperineen sekä alastaittuvine takaselkänojineen joita käytännöllisyyksiä ei CD9000- malleista löydy, kiinteä selkänoja ja pieni kissan(suksi)luukku vain.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Huomion arvoisia kohtia on esim:

-mikä budjetti
-tykkääkö/osaako rassata autoa, esim. levyseppähitsaajalle voi sopia mädempikin peli
-kauanko auton aikoo pitää

Nuoren kannattaa ehkä hyväksyä se tosiasia, että pienellä budjetilla ei saa ns. "kaikkea", eikä se ensiauto nyt muutenkaan ole niin elämää suurempi juttu vaan lähinnä pragmaattinen työväline. Kun ajelee vähän enemmän autoilla niin sitten muutenkin kiinnittää huomiota ja hoksaa mitä autoltaan henkilökohtaisesti haluaa.

Eri mallien hintahaitarit kannattaa tutkia, muutama tonni sinne tänne ja alla voikin olla huomattavasti uudempi peli. Köyhempien Saabistien onneksi, käytettyjen hinnat eivät yleensä päätä huimaa.

Niin ja nuoren miehen luulisi jaksavan vaihtaa manuaalisti niitä vaihteita, tulee myös rutiini selkärankaan.

Jos beibejä tulee kyytiin niin painottaisin turvaominaisuuksia, omassa "ensisaabissa" ei ollut takana edes turvavöitä.(eikä kyllä niitä beibejäkään sen puoleen)
Kimm-o
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 08:39
Paikkakunta: Pori

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Kimm-o »

TuuSaR kirjoitti:Huomion arvoisia kohtia on esim:

-mikä budjetti
-tykkääkö/osaako rassata autoa, esim. levyseppähitsaajalle voi sopia mädempikin peli
-kauanko auton aikoo pitää

...

Niin ja nuoren miehen luulisi jaksavan vaihtaa manuaalisti niitä vaihteita, tulee myös rutiini selkärankaan.

...
Budjetti on mitä mahdollisesti vanhempain (isän) kukkarot antavat myöten + kesätöiden palkka sekä mahdollisesti lokariautosta saatava summa. Itse kyllä tykkään kaikenlaista autolle tehdä ja säätää, mutta sitä tietoa, taitoa saati kokemusta ei niinkään itseltä löydy. Mikäli tonnari saadaan kuntoon, niin mielelläni ajaisin sillä sen käyttöiän loppuun asti.

Itse olen kyllä samaa mieltä tuosta vaihteistoasiasta, mutta tuossa tonnarissa nyt sattuu olemaan tomaattiaski. :|
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No, oli lopullinen automallin valinta sitten tämän merkin sisällä mikä hyvänsä, on käytössäsi kuitenkin paras mahdollinen korjausopas eli tämä Foorumi. En itse ainakaan tiedä yhtäkään asiallista kysyjää joka olisi ongelmineen yksin neuvoitta jäänyt.
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja aero »

Kimm-o kirjoitti:Lähinnä etsinnässä monitoimityökalu.
Tonnari.
Kimm-o kirjoitti: Hyvännäköinen,
Tonnari, mielellään CD.
Kimm-o kirjoitti: mukava
Tonnari.
Kimm-o kirjoitti: pitkän matkan kulkine,
Tonnari.
Kimm-o kirjoitti:jolla pärjää tarvittaessa vaikka ratapäivillä (nurkissa kaahaamista kun en ymmärrä lainkaan). :)
Radalla pärjääminen ja mukava pitkän matkan kulkine ovat helposti toisensa poissulkevia, mutta kyllä sitä tontullakin rataa kiertää. Jos kovemmat kierosajat alkavat himottaa, voi myöhemmin ostaa sitten erikseen ratapelin. Tonnarilla (vetokykyä min. 1600kg) senkin saa vedettyä helposti radan ääreen ;).
Kimm-o kirjoitti:Itse kyllä tykkään kaikenlaista autolle tehdä ja säätää, mutta sitä tietoa, taitoa saati kokemusta ei niinkään itseltä löydy. Mikäli tonnari saadaan kuntoon, niin mielelläni ajaisin sillä sen käyttöiän loppuun asti.
Tietoa saa kysymällä, lukemalla ja tutkimalla, taitoa ja etenkin kokemusta tekemällä. Eli rohkeasti kimppuun vaan. Jos se tonnari on oikeasti lopulta liian paha haaste, on se toisaalta varsin hyvä kohde harjoitella! Jos autoa tarvii jatkuvasti, kannattaa toki etsiä toinen käyttöauto.
Kimm-o kirjoitti: Itse olen kyllä samaa mieltä tuosta vaihteistoasiasta, mutta tuossa tonnarissa nyt sattuu olemaan tomaattiaski. :|
Sen voi vaihtaa jälkikäteen, jos automaatti alkaa nyppimään liikaa. Toisaalta etenkin jos jätät tonnarin projektiksi ja ostat toisen käyttiksen, saa pykällysrutiinit kehitettyä sillä käyttiksellä. Tonnarin automaatti on kuitenkin ihan loogisesti toimiva ja mukava aski (ainakin minun mielestäni).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2624
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Minuteman kirjoitti:No, oli lopullinen automallin valinta sitten tämän merkin sisällä mikä hyvänsä, on käytössäsi kuitenkin paras mahdollinen korjausopas eli tämä Foorumi. En itse ainakaan tiedä yhtäkään asiallista kysyjää joka olisi ongelmineen yksin neuvoitta jäänyt.
Tämä foorumi pesee alfamerin kojausoppaan mennen tullen :D
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Ensiautoksi ei välttämättä kannata rakentaa suurella vaivalla ja rakkaudella sitä unelmiensa peliä. Harmittaa vähemmän sitten jos (ja kun) ajaa sen metsään. Kukaanhan ei ikinä, varsinkaan nuorena, tee virheitä ratissa, mutta niin itse kuin kaikki kaveritkin ovat päässeet ojaan/kolariin etc. Varsinkin eka talvi voi olla koetin kivi.

Ps. toisin kuin kaverien japseihin yms., saabiin ei tullut edes kosmeettisia vaurioita, lumihanki pelasti.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Minuteman kirjoitti: Taas toisaalta nuo NG900 sekä OG9-3 ovat kieltämättä monikäyttöisempiä viistoperineen sekä alastaittuvine takaselkänojineen joita käytännöllisyyksiä ei CD9000- malleista löydy, kiinteä selkänoja ja pieni kissan(suksi)luukku vain.
Äkkiä se suunnittelijan ajatuspieru eli kippaamaton selkänoja sieltä takaa lähtee kun tarttee.
Aijoo, ihmettelinkin ensalkuun miks mun pommarin c-pilarin verhoukset on sen näköset kuin kissalla olis ollu hepuli. Toi selvis kun laittelin penkkiä takas autoon ja aloin nitkuttaa vitutuksissani niitä yläpään muttereita paikalleen (hommaa jo suoraan se 13mm räikkälenkki jos CD:n takapenkkiä puljaat) :lol:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Kimm-o
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 08:39
Paikkakunta: Pori

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Kimm-o »

Jaa-a. Saas nähdä miten tämän tonnari-projektin kanssa käy. Kovin on porukka sillä kannalla että tuo tonnari kannattaisi laittaa kuntoon, mutta kotipuolessa ollaan erimieltä. Mikäli nyt olen oikein ymmärtänyt, niin täällä näyttää vähän siltä että pihaan ilmaantuu jonkinlainen NG900 käyttöautoksi ja tuo tonnari jää minun ja isännän vapaa-ajan projektiksi.
Vastaa Viestiin