18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Niin se vain menee, varsinkin nuorena. Vanhemmat on aina väärässä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
espell
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 17:33
Paikkakunta: Imatra

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja espell »

Kimm-o kirjoitti: täällä näyttää vähän siltä että pihaan ilmaantuu jonkinlainen NG900 käyttöautoksi
Osta käyttöautoksi mieluummin vaikka toinen tonnari jos sellaisen jostakin budjetillasi löydät. Omien kokemusteni perusteella (merkkiviritellyt Lanciat, Chevroletit ja Subarut poislukien) NG900 on huonoin Saab-malli kautta aikain, puuttuu vanhempien mallien karisma, on mielestäni kaupunkiajossa selkeästi OG900:a kömpelömpi pyöritellä, eikä matka-ajossa tai mukavuuden suhteen juurikaan tarjoa tuoreempien mallien etuja.
#2913

900 i -88 (VA)
900 S -96 (KA)
9-5 SE -99 (KA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja jus »

Mikäs siinä tonnarissa nyt niin mätää on ettei korjaaminen innosta? Kaikki lokarinreunat, takapyörien takana olevat kotelot, ovien alareunat ja tunkinkorvakkeet? Vai kaupan päälle vielä etuiskaripoteroiden juuressa ja tankkausputken päällä reiät? Tai kattoluukun ja tuulilasikarmin reunat? Toki korjaaminen on työlästä, mutta täysin tehtävissä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

espell kirjoitti:
Kimm-o kirjoitti: täällä näyttää vähän siltä että pihaan ilmaantuu jonkinlainen NG900 käyttöautoksi
Osta käyttöautoksi mieluummin vaikka toinen tonnari jos sellaisen jostakin budjetillasi löydät. Omien kokemusteni perusteella (merkkiviritellyt Lanciat, Chevroletit ja Subarut poislukien) NG900 on huonoin Saab-malli kautta aikain, puuttuu vanhempien mallien karisma, on mielestäni kaupunkiajossa selkeästi OG900:a kömpelömpi pyöritellä, eikä matka-ajossa tai mukavuuden suhteen juurikaan tarjoa tuoreempien mallien etuja.
Noh noh. Ei se NG900 nyt ihan noin huono kuitenkaan ole. Toki on muistettava, että uusimmatkin moiset ovat jo vähintään 13-vuotiaita, joten käytöstä riippuen sen on voinut saada todella huonoonkin kuntoon. Mutta sama pätee tonttuihin.
Ysitonnarista ei henkilökohtaisia kokemuksia ole, mutta ng900:sta ja og9-3:sta kylläkin. Ja vaikka aina valitan kuinka taas porsi sitä ja tätä, niin eipä tuo nykyinen ole lahden vuoden aikana kovinkaan suureen pulaan vielä kertaakaan jättänyt. Lähinnä tässä 350tuhatta ajettuna vain alkaa jotkut mekaaniset osat hiljalleen prakata. Normaalia omasta mielestäni.

Ja autohan pitää ostaa oman mieltymyksen ja kukkaron vetoisuuden mukaan.
Ja kaikkia "aito-Saab"-hihhuleita ei kannata kuunnella, heiltä kun puuttuu se ns. objektiivinen silmä. ;)
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1350
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Varmaan se NG on ihan passeli käyttis ekaksi autoksi, ja ei sitten itketä, kun on sen ensimmäisenä talvena johonkin pökännnyt. Omasta mielestäni kun se ei mikään silmiä hivelevä ilmestys ole. Muutoinhan tuo ajatus kuulostaa fiksulta. käyttis alle ja siten tonnari kuntoon ja tulille. Hyvä tulee.
Tonnarin automaatti on mielestäni ihan oikea laatikkovalinta, ja kaikista lokaamisista huolimatta kestää kyllä, kunhan vähän malttaa mielensä, eikä sudittele. Tässä jonkin aikaa foorumia selailleena tulee väkisinkin mieleen, että ainakin yhtä onneton on tonnarin manuaalin kytkin, koska luisto-ongelmista täälä yleensä puhutaan.
Oma onneton mielipiteeni on, että kahta en mielellään vaihda.
1=saab
2=automaatti.
Itselläni oli ensimmäisenä autona kuuppa, ja olihan se semmonen koulu, että tuli treenattua kaikki perus remontit :D .
Foorumin ohjeilla saa varmasti tontun kuntoon
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Petter »

Minusta kolmiovinen ng900 tai og9-3 molemmat ihan hyvän näköisiä minun silmääni. Turbohan sen tietysti pitää olla. Noissa on iso ja monikäyttöinen tavaratila. Hinnatkin on kohtuullisia.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja aero »

turkkaki kirjoitti:Varmaan se NG on ihan passeli käyttis ekaksi autoksi, ja ei sitten itketä, kun on sen ensimmäisenä talvena johonkin pökännnyt.
Vahinkohan voi tietty sattua, mutta jotenkin näissä mietteissä kolahtaa mielestäni aika pahasti tuo "kun". Ei sitä autoa ekana talvena sinänsä mikään pakko ole kolhia ja se vahinko voi käydä myöhemminkin (ite kumautin 2004, kun kortin sain 1999). Mielestäni parempi lähtökohta (riippumatta siitä, ajaako sillä helmellä vai leimaumpeenjapaaliin -väliaikaiskäyttiksellä) on kuitenkin pyrkiä suoritukseen, jossa pysytään tiellä ja vaihtaa ylläolevan lainauksen "kun" -sanan "jos" -sana.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Nisse »

Sen minä vain sanon, että NG900 hirveämpää ajettavaa ei Saabin historiasta löydy, eikä toivottavasti tule koskaan löytymäänkään.

Itselläni ensimmäinen auto oli 9000 CS 2,3T automaattilaatikolla. Melkein puoli miljoonaa ajettunakin tuo tonnari oli paljon ihanampi kapistus kuin toinen autoni, 900 S 2,0T puoliautomaattolaatikolla. Satkulla ei voinut ajaa moottoritiellä tuulisella säällä, koska auto heitteli minne sattuu. Muutenkin 185 hevosvoimaa meni hukkaan, kun autolla ei voinut kiihdyttää reippaasti sen vedellessä puolelta toisella, välillä ylös ja alas.

Nyt on 9-5 SE taas automaattilaatikolla ja on hieman eri planeetalta vaikka ikäeroa satkuun onkin vain kolme vuotta (-96 ja -99).
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Nisse kirjoitti:Sen minä vain sanon, että NG900 hirveämpää ajettavaa ei Saabin historiasta löydy, eikä toivottavasti tule koskaan löytymäänkään.

Itselläni ensimmäinen auto oli 9000 CS 2,3T automaattilaatikolla. Melkein puoli miljoonaa ajettunakin tuo tonnari oli paljon ihanampi kapistus kuin toinen autoni, 900 S 2,0T puoliautomaattolaatikolla. Satkulla ei voinut ajaa moottoritiellä tuulisella säällä, koska auto heitteli minne sattuu. Muutenkin 185 hevosvoimaa meni hukkaan, kun autolla ei voinut kiihdyttää reippaasti sen vedellessä puolelta toisella, välillä ylös ja alas.

Nyt on 9-5 SE taas automaattilaatikolla ja on hieman eri planeetalta vaikka ikäeroa satkuun onkin vain kolme vuotta (-96 ja -99).
Vähän erilaisia kokemuksia ng-satkusta. Mutta tuossa on toisaalta alustaa vähän kiristeltykin ja vanteetkin ovat vähän isommat kuin ne tehtaalta tulleet 11-tuumaiset kahdenkymmenen sentin kumikerroksella. :D

Nämä ovat kuitenkin mielipideasioita. Itse tykkään ajaa satkulla enemmän kuin tupliksella ihan mukavuussyistä (mm. paremmat penkit, vaikka tuplikseenkin vaihdettiin tonnarista jakkarat), mutta jälkimmäisessä on vaan ehkä enemmän sitä fiilistä.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Petter »

En kyllä kuitenkaan luonnehtisi ng900 ajettavuutta hirveäksi.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Kokeilkaapa ng900:sta tai og9-3:sta missä on bilsteinin sportit ja klamppi asennettu. On muuten aikas hyvä ajettava. Ei nyi ratissa ja pysyy kurveissa kuin liimattu. Ero on kuin yöllä ja päivällä verrattuna vakioon!! Pesee kyllä tonnarin sen jälkeen aivan varmasti. Ennen, kun olin ajanut vain vakioalustaisilla ngsatkuilla ja kolkeilla niin olisin ollut eri mieltä. Sitä paitsi tonnarin ohjaus on niin mahdottoman hidas ja muutenkin aikalailla kömpelö auto.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

Itselläni 18-21v. välillä oli autot: Fiat Ritmo 105TC, Mazda 323GTI, Toyota MR2 ja sitten tuli 9000Turbo, lähes kaikkilla herkuilla:). Kyllähän tuo tonnari oli tuossa porukassa ihan eri luokkaa, vaikka ei kaikilta osin ihan suorituskyvyssä pärjännytkään, vakio kun oli. Kallis perkele, ja vielä kalliimpi pitää yllä kun ei tuolloin itse tullut paljoakaan tehtyä. No, tonnarin jälkeen tuli ahdettu 325ix joka nyt oli ihan oman lukunsa:(
Nämä siis siinä 90-luvun alkupuolella.

Nyt näin jälkikäteen mietittynä aivan turhan nopeita ja tehokkaita sen ikäiselle pojalle. Kahden vuoden päästä kun on perheessä auton hankinta ajankohtainen nuorelle niin en itse välttämättä ole vastaavan tehoisia autoja katsomassa.

Varmaan hyvä ajatus ostaa ng900 ajoautoksi ja laitella samalla tonnaria kuntoon.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Vähän toki OT, mutta pakko kysellä, kun tuli puheeksi. Eli, mikäs siitä NG900:sta niin mahdottoman huonon tekee? Muistaakseni sitä kyllä kovasti aikanaan koeajoissa kehuttiin. Vai olivatko toimittajat vain tuolloin innoissaan uudesta Saabista? Olihan se nyt varmaan parempi ajettava, kuin OG900, mikä kyllä oli jo auttamattoman vanhentuneen oloinen ajettavuudeltaan 90-luvun alussa. Itselläni ei ole kokemuksia NG:stä, mutta OG:sta kylläkin -vanhemmilla kun oli sellainen vielä, kun sain kortin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Lahti411 kirjoitti:Vähän toki OT, mutta pakko kysellä, kun tuli puheeksi. Eli, mikäs siitä NG900:sta niin mahdottoman huonon tekee? Muistaakseni sitä kyllä kovasti aikanaan koeajoissa kehuttiin. Vai olivatko toimittajat vain tuolloin innoissaan uudesta Saabista? Olihan se nyt varmaan parempi ajettava, kuin OG900, mikä kyllä oli jo auttamattoman vanhentuneen oloinen ajettavuudeltaan 90-luvun alussa. Itselläni ei ole kokemuksia NG:stä, mutta OG:sta kylläkin -vanhemmilla kun oli sellainen vielä, kun sain kortin.
Alusta ei ole vakiona ihan paras mahdollinen. Vetelee suuntaan jos toiseenkin kiihdytyksissä (tehoa kuitenkin 185hv), minkä lisäksi vaappuu varsinkin vanhemmiten, jos alustalle ei ole tehty mitään. Hassua sinänsä, että 15 vuotta vanha jousitus ei ehkä ole enää ihan tikissään ja iskareillekin voisi jotain siinä vaiheessa jo tehdä.
Itselläni oli tämä kyseinen auto hankittaessa se tilanne, että H&R:n madallusjouset oli asennettu, mutta iskarit oli jätetty vakioiksi; tästä seurasi aikamoinen keinuilmiö töyssyissä sun muissa, kun auto jäi vaappumaan. Iskarit uusiksi ja samoin etupäästä kolmet puslat uretaanisiksi tukivarsien ja raidetankojen päiden vaihdon yhteydessä ja takaa vielä isot puslat uretaaneiksi, niin meno vakavoitui aika huomattavasti.
Suurissa nopeuksissa myöskään alkuperäinen rengastus ei varmasti ole ollut mikään paras mahdollinen, kun on ollut niin luonnottoman kokoinen mölli kumia siinä vanteen päällä (15-tuumaisissa).

Siis toisin sanoen pienten ylläpitoremonttien jälkeen tämä NG-900 on ehdottomasti paras Saab, jolla olen ajanut. Mutta eihän se taas poista faktaa, että tonnari voi puolestaan olla jonkun toisen mielestä parempi ajettava; yksilöitähän tässä ovat niin autot kuin kuskitkin.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: 18-kesäisen dillema: Ensimmäinen oma Saab

Viesti Kirjoittaja A.L. »

turkkaki kirjoitti:Varmaan se NG on ihan passeli käyttis ekaksi autoksi, ja ei sitten itketä, kun on sen ensimmäisenä talvena johonkin pökännnyt. Omasta mielestäni kun se ei mikään silmiä hivelevä ilmestys ole. Muutoinhan tuo ajatus kuulostaa fiksulta. käyttis alle ja siten tonnari kuntoon ja tulille. Hyvä tulee.
Tonnarin automaatti on mielestäni ihan oikea laatikkovalinta, ja kaikista lokaamisista huolimatta kestää kyllä, kunhan vähän malttaa mielensä, eikä sudittele. Tässä jonkin aikaa foorumia selailleena tulee väkisinkin mieleen, että ainakin yhtä onneton on tonnarin manuaalin kytkin, koska luisto-ongelmista täälä yleensä puhutaan.
Oma onneton mielipiteeni on, että kahta en mielellään vaihda.
1=saab
2=automaatti.
Itselläni oli ensimmäisenä autona kuuppa, ja olihan se semmonen koulu, että tuli treenattua kaikki perus remontit :D .
Foorumin ohjeilla saa varmasti tontun kuntoon
Joku kirjoittanut juuri samanlaisen teksktin mitä meinasin alkaa näpyttelemään.

Pistä vain tonnari kulkineeksi niin erottuu sopivasti porukasta.

Itsellä oli sama tilanne edessä 1,5 vuotta sitten. Vaihtoehtoja oli tasan kaksi. 2003-> 9-3 ss tai sc. Taikka sitten 96. Nyt on kummatkin.
Kolkki haettiin paria kuukautta ennen kortin saantia ja kaverit ihmetteli että mikäs hullu nyt on liikenteessä, kun ostaa auton ennen kortin saantia ja vielä saabin.
No on ne ihmetykset siitä hiipuneet, kun ovat nähneet ettei se ole sielläpäinkään kuin jototat tai nissanit.
Niin ja itsehän olin ollut töissä jo yli vuoden ennen auton ostoa joten budjetti oli vähän suurempi. Ainut asia joka jäi kaivelemaan oli ehkä liiallinen hätäisyys. Kuukauden verran etsin autoa ja tuota kyttäilin pari viikkoa netissä. Vielä potkukäynnin jälkeenkin jallitin myyjää viikon verran ja lopuksi suostui tarjoukseeni. Niin ja siis ehkä se viimeinen pari kuukauttakin olisi kannattanut odottaa jotta olisi saanut mahdollisesti dieselin.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vastaa Viestiin