polttoleikkaus välineet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

polttoleikkaus välineet

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

sattuisko kenelläkään lahden alueella (tai lähiseudulla) olemaan kaasupillejä lainata
siis kaasuineen (happi asetyleini) pulloja ja pillejä.
tarttis vaihtaa 99 saabiin taka akseli ja ruuvit/mutterit tuskin ihan vapaaehtoisesti
lähe irti.
ei oikein viittis hankkia noin pienen homman takia itelle kokonaan uusia välineitä
koska näitä tuskin tarvii kamalan useesti irroitella.

mig ja puikko laitteet kyllä on jo (5mm puikko palaa helposti)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: polttoleikkaus välineet

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei ne niin piukassa ole... aamupalaksi neljän tähden nallepuuroa ja kaveriksi mäyris kolmos nallea ni akseli vaihtuu melkein itsekseen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: polttoleikkaus välineet

Viesti Kirjoittaja jus »

Reaktiotankojen ja Panhard-tangon pulteista joku taisi olla erikoisempi tuumakokoinen. Avaamistoimet siis tehtävä säästävästi jos ei ole uudet pultit valmiina.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: polttoleikkaus välineet

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

niinpä.
sillä sitä polttoleikkaus sarjaa haeskelen
sais antaa lämpö öljy hoitoa ennen kuin hajoittaa jotakin
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: polttoleikkaus välineet

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyllä siihen riittää tollanen kosan puhallinkin jonka saa halpis liikkeestä 10e ja siihen niitä kerta kaasu panoksia a 2€.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: polttoleikkaus välineet

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

tarkoitus oli aukaista ruostuneet mutterit.
eikä pelleillä koko päivää
kosanilla ei tehä muuta kuin keitetään pottuja
muuhun siitä kun ei ole.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: polttoleikkaus välineet

Viesti Kirjoittaja stara »

kyllä ne aukeaa ilman pillejä, panosta vaan kunnon räikkiin ja 6- kanttihylsyihin ja mieluusti iskevään pulttikoneeseen. panhardin pultit ja reaktiotangon toinen pää ovat keljuimmat ja iskarin alapääkin joskus ( räikkäpäinen lenkkiavain olisi siinä kätevä)
kandee irroittaa alatukivarret korista ensin ja panhardin korin pää. pyrkii ottamaan akselin kokonaisuutena pois alta niin pääsee loppuja pultteja paremmin hoitamaan.
jos luovuttajan koria ei enää tarvitse, niin reaktiotankojen korinpään voi laikata, jos ei muuten pultti aukea.
tuumakoon hylsysatsi voisi olla hyvä varata, koska en muista onko mutterit tuumasella avainvälillä, ainakin tuumakierteisiä pultteja on useita.
jarruputket kandee taka- akselille uusia sovinnolla, jos ei ole jo uusittuja, koska ovat lahoja ja liki mahdottomia saada ehjänä auki ?
kandee myös katsoa taka- akselin korvakkojen hitsit ja tarpeen mukaan parannella, koska ainakin 900: ssa niitä on vanhoissa pettänyt
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: polttoleikkaus välineet

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

stara kirjoitti:kyllä ne aukeaa ilman pillejä, panosta vaan kunnon räikkiin ja 6- kanttihylsyihin ja mieluusti iskevään pulttikoneeseen. panhardin pultit ja reaktiotangon toinen pää ovat keljuimmat ja iskarin alapääkin joskus ( räikkäpäinen lenkkiavain olisi siinä kätevä)
kandee irroittaa alatukivarret korista ensin ja panhardin korin pää. pyrkii ottamaan akselin kokonaisuutena pois alta niin pääsee loppuja pultteja paremmin hoitamaan.
jos luovuttajan koria ei enää tarvitse, niin reaktiotankojen korinpään voi laikata, jos ei muuten pultti aukea.
tuumakoon hylsysatsi voisi olla hyvä varata, koska en muista onko mutterit tuumasella avainvälillä, ainakin tuumakierteisiä pultteja on useita.
jarruputket kandee taka- akselille uusia sovinnolla, jos ei ole jo uusittuja, koska ovat lahoja ja liki mahdottomia saada ehjänä auki ?
kandee myös katsoa taka- akselin korvakkojen hitsit ja tarpeen mukaan parannella, koska ainakin 900: ssa niitä on vanhoissa pettänyt
Juuri tämän takia akseli meneekin vaihtoon. Niin, paljastettakoon se tässä vaiheessa: kyseessä on minun tuplikseni, joka on jo yhdestä elintenluovuttajasta saanut taka-akselin, mutta joka on vielä asentamatta.
Tuossa "uudessa" akselissa tukivarsiin tulevat pultit olivat auenneet erittäin siististi ja pultit ovat messinkisen (?) väriset puslan sisällä olleelta osin.
Vanhassa akselissa vasemman puoleinen korvakko oli pettänyt täysin ja akseli pääsi pomppimaan tukivarren päällä lähes holtittomasti; se on nyt vähän hitsattu kiinni, jotta kehtaa ajaa ilman hirveitä kolinoita ja pelkoa, että putoaa koko perse kohta.
Uudessa on toisella puolen vähän sen näköistä pintaa, että puikkoa tai pilliä voisi näyttää, eli hienoista halkeamaa saumassa. Vedän tuon uuden kuitenkin kohta teräsharjalaikalla puhtaaksi ja katsotaan sitten, miltä alkaa näyttää.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: polttoleikkaus välineet

Viesti Kirjoittaja stara »

yrittäisin itse hitsata suht tasapuolisilla hitseillä vetelyn minimoimiseksi, eli ettei vaikuta pyörän kulmiin. voi tietty olla varmuuden maksimointia. onkohan nuo pyörän kiinnityspinnat tehtaalla sorvattu hitsauksen jälkeen ?, tuskinpa vaan...
samoin avaisin ainakin viallista hitsiä pois, jotta saa uuden sauman likimain vanhan sijoille ja reilulla virralla sitten ettei tule mitään kylmähitsejä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: polttoleikkaus välineet

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

siinä vaiheessa kun akseliston hitsit eivät ole totaalisesti revenneet niin tosiaankin on niitä saumoja hyvä pikkuisen hijaista rälläkällä mutta ei kumminkaan avata saumaa kokonaan.
helpottaa huomattavasti hitsaamista ja aine vahvuuttakin on silloin riittävästi.
kunnollisilla hitsaus välineillä päästään kyllä riittävän "syvälle" että kestää
loppu pelissä henkilöautoissa ei toi taka-akseli ole kamalan paksua tavaraa
(riippuu tietenkin miltä kantilta asiaa katsoo)

hitsi saumaa kun ei aukaise kokonaan niin akseliston kiinnitys ei muutu juurikaan mutta ainahan on hyvä jos hitsaa osissa sieltä täältä eikä tempase kerralla kaikkea yhellä saumalla silloin ei tosiaankaan vetelyä tule läheskään niin paljon.
mitä puhtaammilla pinnoilla päästään työskentelemään sitä parempi lopputulos tietenkin on ha hitsaaminenkin helpompaa.
puikolla kun hitsaa niin se menee aika hyvin ruosteenkin läpi toisin kuin mig laitteet.
mutta aina pitää pitää "järki päässä virrankin kanssa"
reijän kun nasauttaa akseliin niin voi samalla vaivalla ettiä toisen tilalle.

toisaalta mitä sitä kaasulaitteita ettimään vittumaiset pultit kun voi poistaa
puhallus puikoillakin kun riittää vaan paukut koneessa (riittää meinaan todella helposti ainakin mulla) :evil:
tosin käyttö kelvottomiakin tulee samalla ja tuppaa auton pellitkin tuleen mukana aika nopsaan eli paikkaamista ei ainakaan sen jälkeen puutu

nythän oli vain tarkoitus maksimoida akselin vaihto kaikkien hankaluuksien minimoimiseksi. eikä jäähä mahollisien ongelmien kanssa ihmettelemään.
eli tarkoitus kaikki pelit ja rensselit valmiina niin ei aikaa hukkantuisi.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Vastaa Viestiin