"Katsastusvaimentimen" käyttö

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Stirlitz
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 18:52
Paikkakunta: Helsinki

"Katsastusvaimentimen" käyttö

Viesti Kirjoittaja Stirlitz »

Tyhmä kysymys,
Autoni on -01 vuoden mallia, joten vaimentimien tulisi olla e-hyväksyttyjä. Ajattelin kuitenkin, että mitä jos katkaisisi alkuperäisen vaimentimen ja laittaisi tilalle uuden pöntön klemmareilla ja katsastukseen vanha takaisin?
Kysymykseni koskeekin lähinnä sitä, että hyväksytäänkö tuollainen klemmarikiinnitys sitten katsastuksessa tuon orig. vaimentimen kanssa?
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: "Katsastusvaimentimen" käyttö

Viesti Kirjoittaja saabracing »

kyllä hyväksytään, kunhan ei vuoda pahasti :wink:

ja on asiallisesti tehty, käyttäen kunnollisia klemmareita.
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: "Katsastusvaimentimen" käyttö

Viesti Kirjoittaja Limu »

Tähän voin kertoakin mukavan tarinan.

Tossa muutaman SAAB:n jälkeen mulla oli opiskelija-autona 1.3 litrainen II-koppainen VW Golf. Opiskelijabudjetilla ei ollut varaa ostaa uutta pakoputkea kun vanhaan tuli reikä. Leikkasin hernekeittopurkista :lol: pohjan ja kannen pois, pituussuunnassa halki ja kieritin rei'än ympärille. Molemmista päistä klemmarilla kiinni ja katsastusmiehen luo. Katsastusmies päästi auton läpi ja tokasi vaan että pikkasen on happiarvot päästömittauksessa koholla mutta menee vielä rajoissa.

P.S. En ota mitään kantaa tuohon sinun ongelmaasi :wink:
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: "Katsastusvaimentimen" käyttö

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Stirlitz kirjoitti:Tyhmä kysymys,
Autoni on -01 vuoden mallia, joten vaimentimien tulisi olla e-hyväksyttyjä. Ajattelin kuitenkin, että mitä jos katkaisisi alkuperäisen vaimentimen ja laittaisi tilalle uuden pöntön klemmareilla ja katsastukseen vanha takaisin?
Kysymykseni koskeekin lähinnä sitä, että hyväksytäänkö tuollainen klemmarikiinnitys sitten katsastuksessa tuon orig. vaimentimen kanssa?
Minä koittaisin ensin niillä vaimentimilla mitkä on alla. Mielellään vielä kuraisin pohjan vaikka kastelemalla ja ajelemalla hiekkatiellä. Mulla sama homma edessä, eikä ensimmäistäkään e-hyväksyttyä osaa putkistossa.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Stirlitz
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Katsastusvaimentimen" käyttö

Viesti Kirjoittaja Stirlitz »


Minä koittaisin ensin niillä vaimentimilla mitkä on alla. Mielellään vielä kuraisin pohjan vaikka kastelemalla ja ajelemalla hiekkatiellä. Mulla sama homma edessä, eikä ensimmäistäkään e-hyväksyttyä osaa putkistossa.

-Sami
Muuten hyvä idea, mutta jos kunnon kokoisen putken laittaa, niin saa aika puusilmä katsuri olla, että luulisi orkkikseksi :D
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: "Katsastusvaimentimen" käyttö

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Stirlitz kirjoitti:

Minä koittaisin ensin niillä vaimentimilla mitkä on alla. Mielellään vielä kuraisin pohjan vaikka kastelemalla ja ajelemalla hiekkatiellä. Mulla sama homma edessä, eikä ensimmäistäkään e-hyväksyttyä osaa putkistossa.

-Sami
Muuten hyvä idea, mutta jos kunnon kokoisen putken laittaa, niin saa aika puusilmä katsuri olla, että luulisi orkkikseksi :D
Ei idea olekaan se että näyttäisi orkkikselta, vaan se että se näyttää siltä että on jo ollut pitkään alla (jo edellisessä katsastuksessa) ja jos soundit on maltilliset, niin tuskin on huomauttamista. Nipo katsari toki jos sattuu kohdalle, niin sitten voi käydä huonosti, sille ei voi sitten mitään.

Mulla on nyt 76mm ulkomittasta alusta loppuun ja noine hyvineen vien leimalle, kerron kyllä miten kävi. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: "Katsastusvaimentimen" käyttö

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Sama täällä. 3" putki alusta loppuun. Kaksi kertaa katsastanut ilman huomautuksia.

Jos rupeaa kitisemään, keskeytä katsastus ja mene muualle.

Tai etsi hiljainen katsastuspaikka, jotka eivät halua menetttää asiakkaita.

Treella esim. Sammonkadun päässä oleva..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
touhottaja1
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: La Loka 27, 2007 02:15

Re: "Katsastusvaimentimen" käyttö

Viesti Kirjoittaja touhottaja1 »

mitäs sillon väliä minkäkokonen putki sinne väliin on laitettu kunhan sillä ei vaan ole kuitattu katalysaattoria :lol:
9000 Saabismi
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 20:00

Re: "Katsastusvaimentimen" käyttö

Viesti Kirjoittaja 9000 Saabismi »

Itellä ollut jos jonkunlaista putkea ja pätkää autonalla pakarina, eikä ikinä mitään huomautettavaa jahka ei ole vuotanut/ ollut liian kovaääninen...Ei pitäs välittää mitä siellä on kunhan menee arvoista läpi.
Saab 9000 TIC -96 +280hp/ 590Nm
+480000km kerho
Enemmän irti vahnoista vehkeistä
Sierra Cosworth V6 (voimaa.com)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: "Katsastusvaimentimen" käyttö

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kysehän on siitä että vaimentimien ja katin pitää olla e hyväksyttyjä muistaakseni -98 alkaen tjsp. Putki niiden välillä saa olla vaikka mitä ja minkä kokoista kunhan maavara ei alita 8cm (muistaakseni).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: "Katsastusvaimentimen" käyttö

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

georgahti kirjoitti:eikös tuo 3" (saabin pakoputki siis..) ole aikalailla vakio jo nykyisin?
Vakioputken koko on putkimiehen mittoina 2" ja puhekielessä 2,25".
Tässä ketjussa puhuttaneen yleisesti puhekielessä käytetyillä mitoilla, eli 3" on noin 76mm.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: "Katsastusvaimentimen" käyttö

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Vakioputken koko on putkimiehen mittoina 2" ja puhekielessä 2,25".
Tässä ketjussa puhuttaneen yleisesti puhekielessä käytetyillä mitoilla, eli 3" on noin 76mm.

-Sami
Mistä tuo ero tulee? Mittaustavasta?
Eikös se mitata aina putken sisähalsijasta :roll:
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: "Katsastusvaimentimen" käyttö

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

DIggItaLLr kirjoitti:
Vakioputken koko on putkimiehen mittoina 2" ja puhekielessä 2,25".
Tässä ketjussa puhuttaneen yleisesti puhekielessä käytetyillä mitoilla, eli 3" on noin 76mm.

-Sami
Mistä tuo ero tulee? Mittaustavasta?
Eikös se mitata aina putken sisähalsijasta :roll:
Pistäppä vaikka tuolla pää sekaisin. :)
http://www.maselmon.com/Content.aspx?ContentID=24

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Katsastusvaimentimen" käyttö

Viesti Kirjoittaja jus »

Tobbana kirjoitti:Vakioputken koko on putkimiehen mittoina 2" ja puhekielessä 2,25".
Eikös se jo vähän niin kuin sovittu että tällä foorumilla ei puhuta ulkomaan putkimiehen tuumista sanaakaan: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 34#p602734
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin