Terve!
Alkaa olla tonnarin moottorin ylätuenta finaalissa jo, joten löytyskö keltään Lahden lähistöltä sopivaa irrotus/asennustyökalua lainaksi kumien vaihtoon?
Seppop
9000:n momenttituen kumien asennustyökalua Lahden seudulla?
Re: 9000:n momenttituen kumien asennustyökalua Lahden seudulla?
Hei Saabistit ja anteeksi, että kirjoitan tämän otsikon alle, mutta vuodatukseni liippaa aihetta kuitenkin läheltä.
Tonnarissani on muutaman vuoden vanhat nuo kumit, mutta silti kone tuntui rytkyävän varsinkin kakkosella turhan voimakkaasti. Nylon puslia pelkäsin kokeilla, lue: ei ole varaa ostaa, koska pelkäsin niiden olevan liian kovat. Siksipä tein tuuninkia itse ja pursotin sikaliimaa kumien onttojen osien täytteeksi.
Kuinka kävi; nyt joutokäynnillä kone täristää sisälle, risteyksistä lähtö isolla vaihteella jurisevaa ja koneen ääni tulee hanskalokeron takaa runkoääninä sisälle
. Maantieajossa ei oikeastaan eroa entiseen erota. En siis suosittele kellekään käyttöautoon moista viritystä ja yritän kaivella jupisten liimat heloista pois.........
Jollakin on varmaan kokemuksia oikeista nylon vai mitä ne nyt onkaan ne hienot helat?
Ari
Tonnarissani on muutaman vuoden vanhat nuo kumit, mutta silti kone tuntui rytkyävän varsinkin kakkosella turhan voimakkaasti. Nylon puslia pelkäsin kokeilla, lue: ei ole varaa ostaa, koska pelkäsin niiden olevan liian kovat. Siksipä tein tuuninkia itse ja pursotin sikaliimaa kumien onttojen osien täytteeksi.
Kuinka kävi; nyt joutokäynnillä kone täristää sisälle, risteyksistä lähtö isolla vaihteella jurisevaa ja koneen ääni tulee hanskalokeron takaa runkoääninä sisälle

Jollakin on varmaan kokemuksia oikeista nylon vai mitä ne nyt onkaan ne hienot helat?
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: 9000:n momenttituen kumien asennustyökalua Lahden seudulla?
Jostain täältä foorumilta lueskelin, että jos tulee sikafleksillä liian tiukka tuki, niin porailemalla reikiä niihin tukiin auttais siihen just sopivasti 
Omaa kokemusta ei oo tuosta sikavirityksestä, mutta luulis toimivan ihan hyvin, kunhan vaan balansoi rei-illä sopivan jouston.

Omaa kokemusta ei oo tuosta sikavirityksestä, mutta luulis toimivan ihan hyvin, kunhan vaan balansoi rei-illä sopivan jouston.
Re: 9000:n momenttituen kumien asennustyökalua Lahden seudulla?
Oli sitten Powerflex, Superflex, Sikaflex tai vakiopusla, sietämättömäksi yltynyt tärinä tyhjäkäynnillä voi viitata myös (tasapainoakseliston ketjun hyppimisen ohella) moottorin jommankumman hydraulitukityynyn pettämiseen; moottori nojaa momenttitukeen joko eteen- tai taaksepäin jota sen ei kuuluisi tehdä. Myös momenttituen vakiomallisten kumipuslien nopea repeily voi kieliä tästä. Tosin Scantechin puslat kutistuvat ja repeilevät vuoden mittaan jo hyllyssä ilman että ehtivät autoon edes kiinni.
Itselläni on tasapainohilppeet kuohittu, momenttituen kumipuslat sikailtu jo uutena (ehkäisee Scantechin tapauksessa niille liiallisen liikkeen, sen minkä orkkisosa kestää mukisematta) vaihdelaatikon päässä uretaanipusla eikä tyhjäkäynnillä kabiinissa tunnu mitään erikoisia tärinöitä, tosin automaatin tapauksessa turbiinin melkoinen massa saattaa tasoitella.
Kannattaa kurkistella niiden hydraulityynyjen tilannetta, ovatko sylkeneet silikoniöljynsä ulos, ja myös pelkällä momenttituen irroituksella saa osviittaa hydraulityynyjen kunnosta; tyynyjen ehjänä ollessaan momenttituen pystyy irrottamaan ilman jännitystä momenttituessa ja ilman että moottori nyykähtää joko eteen- tai taaksepäin tukea irrotettaessa. Jos molemmat ovat lauenneet niin tällä tavalla ei tietenkään juuri viisastu, mutta tässä tapauksessa kuski kyllä aistii varmasti asioiden olevan pielessä, jonsei tärinöistä ja rytkytyksestä kiihdytettäessä ja muutenkin "irtonaisesta fiiliksestä" autossa niin viimeistään jo hajonneiden tyynyjen rajoitinraudoista johtuvista äänistä.
Itselläni on tasapainohilppeet kuohittu, momenttituen kumipuslat sikailtu jo uutena (ehkäisee Scantechin tapauksessa niille liiallisen liikkeen, sen minkä orkkisosa kestää mukisematta) vaihdelaatikon päässä uretaanipusla eikä tyhjäkäynnillä kabiinissa tunnu mitään erikoisia tärinöitä, tosin automaatin tapauksessa turbiinin melkoinen massa saattaa tasoitella.
Kannattaa kurkistella niiden hydraulityynyjen tilannetta, ovatko sylkeneet silikoniöljynsä ulos, ja myös pelkällä momenttituen irroituksella saa osviittaa hydraulityynyjen kunnosta; tyynyjen ehjänä ollessaan momenttituen pystyy irrottamaan ilman jännitystä momenttituessa ja ilman että moottori nyykähtää joko eteen- tai taaksepäin tukea irrotettaessa. Jos molemmat ovat lauenneet niin tällä tavalla ei tietenkään juuri viisastu, mutta tässä tapauksessa kuski kyllä aistii varmasti asioiden olevan pielessä, jonsei tärinöistä ja rytkytyksestä kiihdytettäessä ja muutenkin "irtonaisesta fiiliksestä" autossa niin viimeistään jo hajonneiden tyynyjen rajoitinraudoista johtuvista äänistä.