Luin tuossa pari artikkelia siitä kuinka tärkeää on ajaa juuri oikeilla rengaspainella. On huomioitava mitattaessa renkaiden lämpötila, onko ajettu hiljan vai onko auto seisonut pitkään. Auton käsikirja antaa tarkat ohjepaineet matkustajamäärän mukaan, ero voi olla vain 0,2 - 0,3 baria.Taulukoita ulkolämpötilan merkityksestä kylläkin näkee harvemmin. Muistellaampa viime talvea ja tätä kesää. Eroa -30 ja +30 asteen välillä on 60 celsiusastetta. Siispä tarkistuksia on tehtävä tunnollisesti liikenneturvalllisuuden nimissä. Tätä varten hankein jopa oman rengaspainemittarin.
Mutta siitäkös riemu syntyi!
Kävin siis vertailemassa uutta mittariani muutamalla huoltoasemalla, yhdessä rengasliikkeessä ja yhdessä paineilmaan erikoistuneessa liikkeessä. Hommassa ei ollut mitään tolkkua. Vertailumittaukset osoittivat että renkaissani oli kaikki mahdolliset paineet 1,8 - 2.6 barin väliltä.
Tämän "rengasmatkani" aikana kiinnitin huomiota kahteen asiaan, eri mittarien toistokykyyn ja todellisen, oikean mittarinäyttämän löytämiseen. Huomasin että viimemainitusta on luovuttava.
- Toistettavuus oli yleisesti ottaen riitävä. Eli kun tein eri mittareilla useita perättäisiä mittauksia noin 10 sekuntin välein, tulokset mittarikohtaisesti eivät olennaisesti vaihdelleet.
- Näyttämän oikeellisuudesta, johon olisin sitten verrannut omaa mittariani, oli luovuttava. En löytänyt minkäälaista keskimääräistä, edes jotenkin luotettavalta tuntuvaa "keskiarvoa". Lopuksi tyydyinkin vertailemaan vain oman (halvan) mittarini näyttämien eroa muihin nähden. Luotin siihen että mittarini näyttää aina samalla tavoin, oli se sitten oikein tai väärin. (Sen toistokyky oli hyvä.) Eroja todella löytyi kuten yllä näkyy.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Kysymykset siitä miten he mittareitaan tarkastavat, jäivät usein vastausta vaille. "Tämä on tosi kallis mittari ja se näyttää ehdottoman oikein". Toki huoltoasemilla on ymmärrettävästi käytössä vaatimattomampia mittareita joiden kunnosta jokaisella on varmaan oma näkemyksensä. Mutta niiden antamien paineiden mukaan meidän on ajomme ajettava.
Ainoa poikkeus osui kohdalleni poiketessani myöhemmin satunnaisesti Kittilässä olevaan rengasliikkeeseen. Kysyessäni he esittelivät oman "emomittarinsa" johon muita "käyttömittareita" määrävälein verrataan. Missä tämä "emomittari" sitten vuorostaan tarkastetaan, siihen ei nuori reipas rengasasentajakaan osannut vastata. Mutta painemittareita kuitenkin tarkastettiin. Hyvä. Uskon että näitä tapauksia löytyisi enemmänkin, joskaan suppean "otokseni" takia en niihin törmännyt.
Kuten sanottu, artikkeleita löytyy siitä miten rengaspaineet olisi pidettävä parin kymmenysosa barin tarkkuudella. Kiintoisampaa olisi lukea, miten ja missä tämä tarkkuus mitataan. Missä voin tarkistutta (kalibroida) oman mittarini jotta edes jonkinmoisella tarkkuudella tietäisin millaiset rengaspaineet autossani on.
Mahdollisesti sellaisia artikkeleita on jo kirjoitettukin, kaikki vinkit ovat erittäin tervetulleita. Älkää kätkekö kynttiläänne vakan alle, mutta älkää silti itse ottako tästä paineita.