Yksityisautoilijan oikeudet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

V.J.S kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Tikkurilan läpi fillaroiminen on hengen vaarallista, joten se ei tullut kyseeseen.
Täyttä kakkelssonia ja itsensä huijaamista :D Milanon lähiöissä, joissa on yhteensä ehkä 100metriä pyörätietä, tuli fillaroitua vuoden päivät duuniin, ainoastaan kaks kertaa piti vähän "nojailla" autoja vastaan, eikä pelottanu yhtään, vaikka käyttämäni tiet oli aamuruuhkaan aika tukkeessa, eikä mitenkään leveydellä pilattu :D Esim tässä: KLIK
Ekan kerran meinas liikenneympyrässä sisäkaistalta poistumisväylälle kiilannu foordsoni keilata meikäläisen, pienellä väistöliikkellä ja kylki vaasten kylkeä nojaamisella siitä selvittiin. (paikka TÄMÄ Fordsoni poistui tuosta oikealle kun itse jatkoin seuraavaan exittiin.) Toisella kerralla keilasin jostain opelixista hanttarin peilin, kun kävi tila tienpenkkaa poikkeuksellisesti koristaneen lumivallin ja autojonon välissä liian kaposeksi :D
Molemmilla kerroilla autoilijoita ei muuten kiinnostanut yhtään autolleen (saatika meikäläiselle) koituneet "vahingot", Ford mies jatkoi pysähtymättä matkaa kättään heilauttaen ja opelixin naiskuski ei keskeyttänyt edes puheluaan (odotti liikennevaloissa) kun tunkkasin sitä peilin kuorta takas paikalleen :lol:
Höpö höpö, täyttä asiaa se on. Vantaalaisia autoilijoita voi lähinnä verrata johonkin bosnialaisiin suhareihin. Liikennevalot eivät ole edes suuntaa antavat, vaan jengi poukkaa menemään juuri silloin risteyksestä yli, kun siltä sattuu tuntumaan. Täysi villi länsi tuo Tikkurila.
Se miksi tuolta niinkin harvoin raportoidaan henkilöuhreja johtuu siitä, että niiden tilastoiminen on lopetettu täysin Vantaalla; ei ole mitään järkeä mustata koko Suomen tilastoja vain siksi, että jossain ihmishenki on halvempi kuin Atrian hamppari kaupassa.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja ajn »

Hyvä että tää topicci laajeni hiukan tuonne etelään... :D

Meillä on öpaut 5 miljoonaa päätä tätä populaa, joista 1/3 lähtee aamulla johonki liikenteeseen. Ja siitä saadaan aikaan joku ruuhka... :roll:

Oikeissa kaupungeissa on enemmän asukkaita kuin meillä koko maassa, ja silti ne jotenki pääsee toimipaikallensa liki joka päivä kuin tarvetta on... että on kai tässä meikäläisten "kaupunkien" liikennesuunnittelussa jotain mähmää niin joukko- kuin privaattikuljetustapojen osalta.
Aikanaan tuli jo epäiltyä, että tampereen joukkoliikenteen reittikartta on tehty poliittisin perustein, ja aikatulut on tehnyt henkilö, jolla ei ole kelloa...

Asuessani 9 km päässä työpaikalta olisin päässyt bussilla töihin, 1 vaihto, aikaa minimissään 1h40min... pyörällä matkaan meni olosuhteista riippuen 25-30min. Autolla 7 minuuttia. Bussivaihtoehdon mielettömän ajan selittää juurikin tuo kaupungin ja sen lähialueen järjetön reititys. Seutuliikenne kun meni vain keskustaan kaikki yhtä reittiä yleensä 4-5 eri yhtiön bussia peräkkäin. Kyselin miksi kukaan liikennöitsijä ei aja hervannan kautta keskustaan, niin vastattiin jotta ei ole kysyntää... :roll: :lol: silti aamuisin kyseista reittiä kulki katkematon yksityisautojen jono kohti hermiaa... Ei kai tuossa muuta syytä ollut kuin tkl:n vastustus...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Azanovix kirjoitti: Höpö höpö, täyttä asiaa se on. Vantaalaisia autoilijoita voi lähinnä verrata johonkin bosnialaisiin suhareihin.
Tuo on kyllä totta, esim. Italialaiset, Puolalaiset yms. autoilun edelläkävijämaiden edustajat osaa oikeasti ajaa joustavasti liikenteessä, Härmäläinen sen sijaan keksii jotain järjettömiä ohitusjärjestyksiä omasta päästään ja pitää niistä kiinni oman ja muiden hengen uhallakin. Bosnialaisista suhareista ei ole kokemusta, mutta Kiinassa olen ollut kyydittävänä jokusen 1000kilsaa. Siellä oikeasti välillä jännittää, sen verran tuore ilmiö autoilu siellä päin tavallisen kansan parissa on, ja meininki välillä sen mukaista.
Mutta joo, tää lipsuu jo offtopikiksi. Faktahan kuitenkin on se, että työssäkäyvä tupakoiva valkoihoinen heteromies joka yksityisautoilee, on Suomessa alinta mahdollista paarialuokka julkisen mielipiteen äänitorvien toitottamassa propagandassa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Mimmi kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Toki Kehä III:n sisäpuolella pääsee julkisilla poikkeuksetta, mutta sitten astuukin mukaan se viihtyvyysaspekti; miksi kulkea työmatka tunnissa julkisilla, kun omalla autolla sen pääsee 20 minuutissa.
Jep, jep.
Minä haluaisin nähdä sinun kulkevan vaikka minun tämänpäiväisen työmatkani julkisilla. Tänään olin (poikkeuksellisesti) koko päivän Kehä 3:n sisäpuolella ja matkareitti oli vain: Rajakylä-Kaivoksela (kiitos kaffiseurasta Eero)-Rajatorppa-Itäkeskus-Rajakylä.
Muista ottaa samalla kaikki tarvittavat työkalut ja varaosat mukaan, ettei keikat kuse nilkoille.
Osasithan kuitenkin lukea tekstin kokonaan? Kuten jo sukunimikaimallesi vastasin, Kehä III:n sisällä pääsee kulkemaan poikkeuksetta julkisilla. On sitten oma valinta, haluaako näin tehdä, jos tilanne on se mikä on. Mielestäni oma esimerkkisi asettuu hyvin myös tuon viihtyvyysaspektin alle, mutta jos haluat vängätä selvää asiaa, niin vängätään toki. Tehdään se kuitenkin jossain muualla kuin täällä. Äläkä sitten turhaan laita sanoja suuhuni.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jotenkin vaikuttaa siltä, että muun Suomen mielestä etelässä voidaan hyvin pärjätä julkisilla. Miten olisi se vapaa valinta.

Vain se mielessä uutisoinnista, että jos niin sanottuja maalaisia patistetaan tekemään jotain, niin monesti se on vähintään etelän pahan median tai EU:n juuri heihin kohdistamaa ilkeilyä :)

Siis jotenkuten, eikö edes autoilijat voisi pitää toistensa puolta tämän asian suhteen maantieteellisestä sijainnista riippumatta :wink:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Muuhun keskusteluun sinällään ei liity mitenkään, mutta lienee närkästyminen kyseisestä haastattelukommentista hiukan turhaa, koska kyseinen Nylén näköjään kirjoitustensa perusteella vihaa vähän kaikkea ja kaikkea. Tietenkin sitä voi aina miettiä, että mitä sopii valtakunnallisessa viihdelehdessä julkaista ja mitä ei, kai tonkin voi kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan laskea, ja esim. samantyyppistä rotuun tai sukupuoleen viittavaa kommenttia ei olisi voitu mitenkään julkaista. Mutta provokaatio provokaationa.

Ja toisaalta niin kauan kun yksityisautoilu on vallitseva liikkumismuoto, joukkoliikenne tuskin kehittyy enemmistön tarpeita tyydyttävälle tasolle.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jotenkin tämän maan kulttuuriin sopii, että varsinkin tiettyihin huomiota kiinnittäviä mainitaan milloin närkästyneiksi, milloin junteiksi tai vastaavaa.

Se on kumma, kun joidenkin ryhmien edes ilmiselvään ja silminnähden lainvastaiseen toimintaan ei virkavalta omien sanojensa mukaan halua puuttua, mutta sitten jotain toista ryhmää saadaan "huumorin" varjolla mätkiä miten tykätään :)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
saabser
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Huhti 29, 2010 21:49
Paikkakunta: Tuusula

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja saabser »

oma työmatka tuusulan ruotsinkylästä on tietenkin vähän vaihteleva, joskus espooseen yleensä johonkin päin helsinkiä. Mulla on lähes poikkeuksetta kärry perässä kun tarvii saada muutama satakiloinen lämmönsiirrin mukaan että saa asentaa sen näitten puunhalaajien kellariin jotta kaukolämpö hyödyttää niitäkin. Tämän lisäksi oppipoika ja osia ja työkaluja auto täynnä. Saanhan mennä autolla? Illat ajan saabilla reilu kymmenen keskikulutus ja pitkin stadia rällätään niinku mun ikäisillä on tapana. Ihan huviksee vaan. Ei kiinnosta mikään ilmastopropaganda. Ruuhkiakaan ei olisi jos saatais karsittua nämä ohituskaistojen tukkijat sun muut idiootit pois sieltä, vaikka niihi dösiin.
900R Weinmann
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja wesku »

Henkka #2283 kirjoitti: Suuren sanomalehden perjantaijulkaisu:

http://www.hs.fi/nyt/artikkeli/1135260183085

"Mutta kun istun bussissa, joka seisoo iltapäiväruuhkassa, ja läskipäisiä yksityisautoilijoita on puolen kilometrin jono, toivoisin, että mulla olisi niille kaatolupia."
Eihän tässä nyt uhkaus ole kyseessä vaan toivomus. Vaikka ei ole fiksusti sanottu ei tuossa mitään rangaistavaakaan ole.

Tarpeetonta tosiaan on hyvin suuri osa ruuhka-aikoina tapahtuvasta yksityisautoilusta päiväksi Hesan keskustaan. Monessa tapauksessa matka sujuisi jopa nopeammin jättämällä auto parkkiin johonkin sopivan bussi- juna- tai metroreitin varrelle ja jatkamalla siitä julkisilla.

Parempi se olisi välttää tarpeetonta ajelua keskustaan niitäkin ajatellen joilla on todellinen tarve ajaa yksityisautolla keskustaan. Bussilipun hintaisella tietullilla voisi saada ihmeitä aikaan.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kyllä pysäköintimaksut pitävät huolen, että on halvempaa tulla julkisilla keskustaan. Ei siihen tietullia tarvitse.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Naxu kirjoitti:Kyllä pysäköintimaksut pitävät huolen, että on halvempaa tulla julkisilla keskustaan. Ei siihen tietullia tarvitse.
Riippuu toki, mihin aikaan viikosta ja vuorokaudesta ja missä päin keskustaa pysäköintiä haluaa harrastaa. Itselläni on esim. Q-Parkissa Stockmannin alla erittäin edullista, vaikka työsopimus onkin jo aikaa sitten päättynyt. ;)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ihan ydinkeskustassa ehkä pysäköintimaksut auttaa mutta jos vaikka koko kehä 1/2 sisäpuolta ajatellaan on paljon tarpeetonta ajamista alueille joissa on ilmaista parkkitilaa ja julkisilla pääsisi riittävän kätevästi, jopa nopeammin.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja aero »

Jotenkin kyllä epäilen, että jos julkiset olisivat oikeasti henkilöautoa parempia, niin niitä todennäköisesti myös käytettäisiin enemmän. Todennäköisesti se henkilöauto vaan on sen verran näppärämpi, nopeampi, halvempi tai ylipäätään saatavilla, että tulee valituksi sen takia.

Loppuviimeeksi on aika hankala speksata, että missä menee turhan raja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja wesku »

aero kirjoitti:Jotenkin kyllä epäilen, että jos julkiset olisivat oikeasti henkilöautoa parempia, niin niitä todennäköisesti myös käytettäisiin enemmän. Todennäköisesti se henkilöauto vaan on sen verran näppärämpi, nopeampi, halvempi tai ylipäätään saatavilla, että tulee valituksi sen takia.
Niin se varmaan lyhyen matkan liikenteessä usein on. Nopeuden suhteen riippuu toki tilanteesta, bussikaistoja ja kiskoja liikkuen on usein nopeampaakin.

Kyse onkin siitä ettei kaikki näppärät henkilöautot mahdu samaan aikaan sujuvasti liikenteeseen ja ennen pitkää käykin niin ettei kenelläkään ole mukavaa.
aero kirjoitti:Loppuviimeeksi on aika hankala speksata, että missä menee turhan raja.
Yksityisautoilun hintaa ruuhkassa vaan tavalla tai toisella ylöspäin niin kyllä se raja vähitellen nousee sopivalle tasolle.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja aero »

wesku kirjoitti:Niin se varmaan lyhyen matkan liikenteessä usein on. Nopeuden suhteen riippuu toki tilanteesta, bussikaistoja ja kiskoja liikkuen on usein nopeampaakin.
Sen hetkisen nopeuden puolesta kyllä. Vaan jos kokonaisuus ratkaisee, ollaan helposti ihan toisessa tilanteessa - ja jälleen henkilöauto jyllää. Jos bussi menee ovelta ovelle ja aikataulu osuu just eikä melkein, niin varmasti onkin vähintään yhtä nopea kuin laillinen henkilöautoajelu.
wesku kirjoitti: Kyse onkin siitä ettei kaikki näppärät henkilöautot mahdu samaan aikaan sujuvasti liikenteeseen ja ennen pitkää käykin niin ettei kenelläkään ole mukavaa.
Jonka takia näppärät henkilöautoilijat porrastavat liikkumistansa, valitsevat reittejä, menevät jopa bussilla jos se sattuu olemaan oikeasti kätevämpi.

Joku syy siihen on, että "miljoonat" henkilöautoilijat mieluummin istuvat paikallaan ruuhkassa kuin ohittavat sen laillisesti bussikaistaa tai kiskoja pitkin.
wesku kirjoitti:Yksityisautoilun hintaa ruuhkassa vaan tavalla tai toisella ylöspäin niin kyllä se raja vähitellen nousee sopivalle tasolle.
Samalla voidaan nostaa niitä julkistenkin maksuja, että pyörivät kaikki voitollisina eikä tarvitse subventoida.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin