Yksityisautoilijan oikeudet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Naxu kirjoitti:Kyllä pysäköintimaksut pitävät huolen, että on halvempaa tulla julkisilla keskustaan. Ei siihen tietullia tarvitse.
Riippuu toki, mihin aikaan viikosta ja vuorokaudesta ja missä päin keskustaa pysäköintiä haluaa harrastaa. Itselläni on esim. Q-Parkissa Stockmannin alla erittäin edullista, vaikka työsopimus onkin jo aikaa sitten päättynyt. ;)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ihan ydinkeskustassa ehkä pysäköintimaksut auttaa mutta jos vaikka koko kehä 1/2 sisäpuolta ajatellaan on paljon tarpeetonta ajamista alueille joissa on ilmaista parkkitilaa ja julkisilla pääsisi riittävän kätevästi, jopa nopeammin.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja aero »

Jotenkin kyllä epäilen, että jos julkiset olisivat oikeasti henkilöautoa parempia, niin niitä todennäköisesti myös käytettäisiin enemmän. Todennäköisesti se henkilöauto vaan on sen verran näppärämpi, nopeampi, halvempi tai ylipäätään saatavilla, että tulee valituksi sen takia.

Loppuviimeeksi on aika hankala speksata, että missä menee turhan raja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja wesku »

aero kirjoitti:Jotenkin kyllä epäilen, että jos julkiset olisivat oikeasti henkilöautoa parempia, niin niitä todennäköisesti myös käytettäisiin enemmän. Todennäköisesti se henkilöauto vaan on sen verran näppärämpi, nopeampi, halvempi tai ylipäätään saatavilla, että tulee valituksi sen takia.
Niin se varmaan lyhyen matkan liikenteessä usein on. Nopeuden suhteen riippuu toki tilanteesta, bussikaistoja ja kiskoja liikkuen on usein nopeampaakin.

Kyse onkin siitä ettei kaikki näppärät henkilöautot mahdu samaan aikaan sujuvasti liikenteeseen ja ennen pitkää käykin niin ettei kenelläkään ole mukavaa.
aero kirjoitti:Loppuviimeeksi on aika hankala speksata, että missä menee turhan raja.
Yksityisautoilun hintaa ruuhkassa vaan tavalla tai toisella ylöspäin niin kyllä se raja vähitellen nousee sopivalle tasolle.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja aero »

wesku kirjoitti:Niin se varmaan lyhyen matkan liikenteessä usein on. Nopeuden suhteen riippuu toki tilanteesta, bussikaistoja ja kiskoja liikkuen on usein nopeampaakin.
Sen hetkisen nopeuden puolesta kyllä. Vaan jos kokonaisuus ratkaisee, ollaan helposti ihan toisessa tilanteessa - ja jälleen henkilöauto jyllää. Jos bussi menee ovelta ovelle ja aikataulu osuu just eikä melkein, niin varmasti onkin vähintään yhtä nopea kuin laillinen henkilöautoajelu.
wesku kirjoitti: Kyse onkin siitä ettei kaikki näppärät henkilöautot mahdu samaan aikaan sujuvasti liikenteeseen ja ennen pitkää käykin niin ettei kenelläkään ole mukavaa.
Jonka takia näppärät henkilöautoilijat porrastavat liikkumistansa, valitsevat reittejä, menevät jopa bussilla jos se sattuu olemaan oikeasti kätevämpi.

Joku syy siihen on, että "miljoonat" henkilöautoilijat mieluummin istuvat paikallaan ruuhkassa kuin ohittavat sen laillisesti bussikaistaa tai kiskoja pitkin.
wesku kirjoitti:Yksityisautoilun hintaa ruuhkassa vaan tavalla tai toisella ylöspäin niin kyllä se raja vähitellen nousee sopivalle tasolle.
Samalla voidaan nostaa niitä julkistenkin maksuja, että pyörivät kaikki voitollisina eikä tarvitse subventoida.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kehä I sisäpuoli. Haaga, maunula, pakila, myllypuro, ym. Ei ruuhkia, ei pysäköintihuolia. Miksi siellä pitäisi olla tullit? Eikö raja pitäisi olla tullinpuomissa, siinähän se ennenkin oli. Mutta vastustan tulleja, ruuhkamaksuja, ym. Ei kai kukaan vapaaehtoisesti aja keskustan ruuhkiin, joten olisi hauska saada esimerkkitarina siitä turhasta autosta. Ja mieluummin tosi.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Itse ajan useinkin turhaan keskustassa. Eikä nyt puhuta mistään Vantaa Citystä, vaan tuosta suuresta ja mahtavasta Helsingistä. Miksi? Jaa-a, se vaan on kivempaa. En toki vapaaehtoisesti lähde sellaiseen aikaan, jolloin autoja on ruuhkiksi asti; nuo ajat kuljen kiltisti bussilla tai junalla. Junalla keskustaan pääsee esim. Tikkurilasta miltei milloin hyvänsä (ei ehkä klo 03:00) sekä halvemmalla (ainakin opiskelijana) että nopeammin Helsinkiin kuin autolla, mutta itselleni tulee tässä kohtaa ensimmäinen dilemma: Tikkurilaan kuljen kotoa jalan noin 20 minuuttia ja fillaria en omista. Ajaen menee ehkä 5 min Vantaan liikennevalovoittoisen liikennesuunnittelun johdosta. 20 minuuttia + 15 minuuttia junalla; samassa ajassa ajan keskustaan autollakin. Täysin turhalta taas tuntuisi ajaa 2,5 km autolla juna-asemalle, josta on sopivaan aikaan myös vaikea löytää parkkipaikkaa. Siksi siis autolla keskustaan; se on niin pirun helppoa ja vaivatonta.
Suunnilleen kerran tunnissa pääsisin läheltä kotiovea Helsinkiin myös bussilla. Aikaa tuohon kuitenkin menee pääsääntöisesti yhtä kauan kuin autollakin, koska reitti on sama. Miksi siis odottaisin oikeaa bussia, kun voin lähteä silloin kuin haluan?

Vasta siinä vaiheessa, kun julkinen liikenne on koko pk-seudulla yhtä joustavaa kuin yksityisautoilu otan tuon vaihtoehdon niin vakavissani, että kuukausittaiset kilometrit ihan oikeasti vähenisivät. Siihen tulokseen ei päästä yksityisautoilua rankaisemalla ylimääräisin maksuin.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja wesku »

Parissa postauksessa (Mimmi, saabser) tullut esiin liikkuminen jossa kuljetetaan työvälineitä ym. jopa peräkärryäkin käyttäen, siis ihan oikeaa työajoa. Ihmettelen suuresti jos työajoa ajavat kannattavat päätöksiä yksityisautoilua tukevaan suuntaan, siinähän hankaloittaa omaa asiaansa kun ruuhkat pahenevat. Periaatteessahan sillä ei pitäisi olla väliä jos todelliseen työajoon tulee lisäkustannuksia tietullien ym. muodossa koska sen maksaa kuitenkin firma ja lopulta asiakkaat.

Jokainen on varmaan huomannut mitä siitäkin tulee kun esim pääkaupunkiseudun lähijunat on pysähdyksissä teknisten ongelmien takia. Mitä useammat pelkästään aamuin illoin töihin ilman lapparia suurempia työkaluja matkustavat julkisilla sen parempi todellisten "kuljetusammattilaisten" kannalta.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Minä en nyt ymmärrä miksi joku turkulainen noin kovasti haluaa tullit helsinkiin. Olen tienannut leipäni ajamalla 25v ympäri suomea, ja tällä hetkellä pääasiassa helsingissä. Sujuvan joukkoliikenteen takia ei yksityisautoilua tarvitse kieltää ja haitata. Enkä ymmärrä miksi autoilusta pitäisi maksaa yhä enemmän. Kaikkien kulujen siirtäminen suoraan asiakashintoihin, ei näin kilpaillulla alalla ole niin yksinkertaista. Olen myös toiminut n. 10 vuotta kuljetusyrittäjänä, mutta nyt siis osana joukkoliikennettä. "Kuljetusammattilaisena" vastustan tietulleja helsinkiin, ne ei auta minua yhtään.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja tetammi »

aero kirjoitti: Joku syy siihen on, että "miljoonat" henkilöautoilijat mieluummin istuvat paikallaan ruuhkassa kuin ohittavat sen laillisesti bussikaistaa tai kiskoja pitkin.
Jonkun kerran tuolla pks-seudulla ruuhka-aikana jonottaneena on kanssa tullu asiaa miettineeksi.
Omalta kantilta aateltuna noi harvat kerrat ovat olleet kilsakorvauksen alaisia joten tietysti omalla autolla. :mrgreen:

Jos nyt asuisin jossain tuolla niin voi olla että autossa istuskelin itekki, harvemmin kai onnistuu saamaan kämppää läheltä lasten hoitopaikkoja. Bussiin en noitten kaa lähtis, kun autoon istuttaminenki on välil tuskaa.
Ja kun kerran starttaa niin sama se kai on ajella töihi saakka, varsinki jos ainakin talvisin saa auton tolpan päähän molemmissa päissä verrattuna siihen että joutuis jättämään jonnekki rautatieasemal yms.
Saapahan ainaki rauhas räkättää radiojuontajille ja vaikka haistakki pahalle. :twisted:

Eli laiskuus ja mukavuuden halu kai ne perussyyt ovat, sitä en ymmärrä mitenkä tuolla joku jaksaa suhata päivittäin manuaalipelillä. :roll:

Otsikkohan koskettaa yksityisautoilijoita niin tästä varmaan voidaan sulkee kaikki sellaset pois jotka joutuu läppärilaukkua suurempaa kuljettaan työkseen.

Mä ainakin luulen ettei porukkaa saa siirtyyn autoista julkisiin muuten kuin tietullin tapaisilla jutuilla, siinä kohtaa ainakin joutuis miettiin miten kova oma mukavuudenhalu on kun kaivaa ropoja tiemaksuja vasten.

Apua vois tuoda myös valtakunnallinen kimppakyytifoorumi tai joku vastaava.
Firman sisällä noita on vähä helpompi haarukoida, tuskin ihan vierasta on että esim. lastenhoitopaikasta ajellaan perätysten hyvän matkaa mutta eipä tuu otettuu jutuks ku ei tiiä tarkkaan mihin toisella matka. Monta mietittävää tuollasessaki ratkaisussakin olis mutta helpottais varmaan seki jos puoletki rupeis kulkeen jonkin sortin kimpassa.

No tää oli tämmöist tuumailuu, omal kohdal julkine ei tuu ihan ajankohtaiseks ku lähimmäl pysäkil viis kilsaa ja pari muksuu pitää ripotella eri puolel kaupunkii mennen tullen, joten ajellaan naapurin kanssa perätysten töihin....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
saabser
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Huhti 29, 2010 21:49
Paikkakunta: Tuusula

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja saabser »

minkähänlaihen ruuhka saadaan aikaan kun vuoron perään pysähdytään maksamaan sitä kahta euroa sille kivalle tullin setälle/tätille...
900R Weinmann
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

saabser kirjoitti:minkähänlaihen ruuhka saadaan aikaan kun vuoron perään pysähdytään maksamaan sitä kahta euroa sille kivalle tullin setälle/tätille...
Juu, kun ei sitä ruuhkaa muuten tahdota saada aikaiseksi...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
saabser
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Huhti 29, 2010 21:49
Paikkakunta: Tuusula

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja saabser »

joo ja sit nää päättäjät tuumailee kattellessaan sitä touhua että nonih, mähän sanoin että täällä on ruuhka. Pistää vihastuttaa ihmisten tyhmyys.
900R Weinmann
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja wesku »

saabser kirjoitti:minkähänlaihen ruuhka saadaan aikaan kun vuoron perään pysähdytään maksamaan sitä kahta euroa sille kivalle tullin setälle/tätille...
Niin toimi muinaiset systeemit mutta nykyään rahastetaan kameroiden, radiotekniikan ym. avulla.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja core2 »

wesku kirjoitti: Niin toimi muinaiset systeemit mutta nykyään rahastetaan kameroiden, radiotekniikan ym. avulla.
No jos tähän sydeemiin ollaan menossa niin ei oikeastaan mitään pahaa sanottavaa Tukholman ruuhka maksuista, voi maksaa heti joissakin liikkeissä stockiksessa tai jälkikäteen himastakäsin. Auton kuvaus tapahtuu niin edestä kuin takaakinpäin, syy siihen on pitkä stoori joten jätän väliin. HmmmH kun vastauksia on muutama siihen. Muunmuassa aika rajoituksia sun muuta.

Niin ja jos omistaa esim. Saab BioPowerin niin ei maksua edes peritä.
Ei myöskään keneltäkään ulkomaalaisen rekisterin omaavalta ajo neuvolta peritä maksua.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin