Toisen otsikon alla on taas tullut esiin tarve tutkia ysikutvosten irtovaihteistojen kuntoa. Valtakunnassa on toisaalta puute miellyttävän äänettömistä vaihteistoista samaan aikaan kun talteen on otettu vaihteistoja, joiden korjaustarvetta ei tunneta.
Koska irtovaihteistojen pyörittäminen vain vakionopeudella esim. pesukoneen sähkömoottorilla ei anna riittävää kuvaa vaihteiston äänimaailmasta, olen parin unettoman yön aikana kehitellyt seuraavat ehdotukset.
1) Viherpipertämiseen suuntautuville:
Kytketään Saab- 96 irtovaihteisto monivaihteiseen polkupyörään, ja poljetaan eri vaihteilla ja polkimien nopeuksilla ja kuunnellaan ähellyksen ohessa laakeri-ym ääniä. Näin saadaan vaihteisto toimimaan koko nopeusrekisterialueella ja selkeä kuva vaihteiston kunnosta. Jarrutusmomenttia haluttaessa voidaan polkupyörän jarru kytkeä sopivan adapterin välityksellä vaihteistoon ja jarruttaa tarpeen mukaan. Menetelmän etuja on sen siisteys, voidaan testata jopa olohuoneessa ja aina kun vaihteiston kunto alkaa huolestuttaa. Toistuva polkeminen kohottaa kuntoa ja sitä kautta nopeus- ja momenttiskaalaa. Lisäksi ei ole tarvetta autoilla luontoa saastuttaen jonnekin erityiselle suorituspaikalle pyörää polkemaan.
2) Moottorimiehille:
Kytketään testattava vaihteisto Pappa-Tunturiin. Mopon vaihteet ja kierrosnopeusalue antavat hyvät mahdollisuudet tarkkailla käyntiä eri vaihteilla ja nopeuksilla. Virittämällä mopon moottoria voidaan mahdollisuuksia jopa lisätä. Kuunteluun pitänee käyttää stetoskooppia tai sen puutteessa puukeppiä. Pappa-Tunturi antaa lisäksi nostalgisen äänihavainnon sekä aromin testaushuoneeseen.
En aio hakea näille keksinnöille patenttia tai mallisuojaa, joten ne ovat halukkaiden vapaasti käytettävissä.