Pakkaset tulee - on tällä jo
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
YES YES - pakkaset tulivat, kyllä nyt kelpaa Saabilla !
Aamulla pakkasta odotetusti 29 astetta. Tonnari oli kolme tuntia lohkolämmityksessä Defa Warm Upin ohjaamana, samalla akkulaturi oli yön aikana ladannut akkua. Sisätilat saivat sisälämppärillä lämmitystä.
Ja kun tuota kylmää niin inhoan, laitoin viellä 5kW Eberin päälle varttitunnin ennen lähtöä. Lopuksi viimeistelin käynnistämällä Tonnarin pariksi kolmeksi minuutiksi pyörimään joutokäyntiä.
Alle kilometrin oli lämmöt normaalissa ja lämpöviisari pysyy vaakasuorassa uudella orggis termarilla, eikä keulassa tarvita pahvia (turbo). Kolmen kilometrin päässä alkoi olla jo kuuma kapiinissa, verkkopaidalla olis hyvin tarennut !
Mutta eikös nyt ole sitä aikaa, kun lauletaan "että onkos tullut kesä, nyt talven keskelle"
Ari
Aamulla pakkasta odotetusti 29 astetta. Tonnari oli kolme tuntia lohkolämmityksessä Defa Warm Upin ohjaamana, samalla akkulaturi oli yön aikana ladannut akkua. Sisätilat saivat sisälämppärillä lämmitystä.
Ja kun tuota kylmää niin inhoan, laitoin viellä 5kW Eberin päälle varttitunnin ennen lähtöä. Lopuksi viimeistelin käynnistämällä Tonnarin pariksi kolmeksi minuutiksi pyörimään joutokäyntiä.
Alle kilometrin oli lämmöt normaalissa ja lämpöviisari pysyy vaakasuorassa uudella orggis termarilla, eikä keulassa tarvita pahvia (turbo). Kolmen kilometrin päässä alkoi olla jo kuuma kapiinissa, verkkopaidalla olis hyvin tarennut !
Mutta eikös nyt ole sitä aikaa, kun lauletaan "että onkos tullut kesä, nyt talven keskelle"
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Mihin noin helevetillinen määrä lämppäreitä on tarvittu, Saabin käynnistykseenkö...?Sonett73 kirjoitti:YES YES - pakkaset tulivat, kyllä nyt kelpaa Saabilla !
Aamulla pakkasta odotetusti 29 astetta. Tonnari oli kolme tuntia lohkolämmityksessä Defa Warm Upin ohjaamana, samalla akkulaturi oli yön aikana ladannut akkua. Sisätilat saivat sisälämppärillä lämmitystä.
Ja kun tuota kylmää niin inhoan, laitoin viellä 5kW Eberin päälle varttitunnin ennen lähtöä. Lopuksi viimeistelin käynnistämällä Tonnarin pariksi kolmeksi minuutiksi pyörimään joutokäyntiä.
Alle kilometrin oli lämmöt normaalissa ja lämpöviisari pysyy vaakasuorassa uudella orggis termarilla, eikä keulassa tarvita pahvia (turbo). Kolmen kilometrin päässä alkoi olla jo kuuma kapiinissa, verkkopaidalla olis hyvin tarennut !
Mutta eikös nyt ole sitä aikaa, kun lauletaan "että onkos tullut kesä, nyt talven keskelle"
Ari
Kohta lyödään mamman ekosaappi tulille, ilman mitään lämppäreitä. Menee varmaan kilometrin pidempään mitä yleensä, eli about nelisen kilsaa että on koneessa normilämmöt ja pitää ruveta kuoriutumaan talvireleistä, pakkasta kuitenkin 23 astetta.
V6:n hukkalämpö ompi iloinen asia, ainoa kunnolla talvikelpoinen Saabin moottori
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Hrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Olen edellisessä elämässäni ollut varmasti kotikissa, joka köllöttelee vain lämpimällä uuninpankolla. Jotenkin on vaan mukavampi ja terveellisempää lähteä liikkeelle lämpösellä Tonnarilla. Ja lisäksi inhoan paksuja talvivaatteita varsinkin autoilessa
Kyllä Tonnari on lähtenyt käyntiin yli 40:n asteen pakasesta lämmittämättäkin - tietenkin !
Ai mutta nythän mä sen vasta hokasin, jos tekis olohuoneen seinään autotallin kippioven, niin siitähän olis lämmin lähteä uunin vierestä liikkeelle..... APUA, minne te valkotakkiset viette minua! Ei, ei taas Niuvanniemeen (lataamoon)
Ari
Olen edellisessä elämässäni ollut varmasti kotikissa, joka köllöttelee vain lämpimällä uuninpankolla. Jotenkin on vaan mukavampi ja terveellisempää lähteä liikkeelle lämpösellä Tonnarilla. Ja lisäksi inhoan paksuja talvivaatteita varsinkin autoilessa
Kyllä Tonnari on lähtenyt käyntiin yli 40:n asteen pakasesta lämmittämättäkin - tietenkin !
Ai mutta nythän mä sen vasta hokasin, jos tekis olohuoneen seinään autotallin kippioven, niin siitähän olis lämmin lähteä uunin vierestä liikkeelle..... APUA, minne te valkotakkiset viette minua! Ei, ei taas Niuvanniemeen (lataamoon)
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Ei ole herkkua tällainen määrä pakkasasteita kun ei tämän maan ajokorttilainsäädännöstä johtuen voi käyttää Saabia... Skootteri saattaisi lähteä käyntiin jos sitä raaskisi kiusata, polkupyörä vinkuu, kitisee ja kolisee, ja äskeisen ulkoilun seurauksena saan varmaankin viime päiviä värittäneen flunssan takaisin seuraksi.
~-3 astetta tänne niin kauan kuin ei ole ajokorttia kiitos...
~-3 astetta tänne niin kauan kuin ei ole ajokorttia kiitos...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Mukava oli lähteä aamulla -28,3 asteen pakkasessa :lla liikenteeseen, kun oli lohkolämppäri esilämmittänyt moottoria ja 1000 watin sisätilan lämppäri oli saanut jälleen lasit suliksi. Mikäs sen mukavampaa, kun näkee autosta ulos heti liikkeelle lähtiessään. Ei tarvi pelätä, että ajaa heti kättelyssä jonkun päälle Ja vaatetta oli siihen malliin päällä, ettei tuollainen pikkupakkanen tuntunut oikeastaan missään. Aito Jussipaita on todella lämmin Kerran on tullut nuukuuttaan ostettua niitä Jope Ruonansuun laulussa mainittuja Jussipaitoja melkein aitoja ja niillä ei tee sitten yhtään mitään
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Ekosaapissa onkin kaksi pyttyä pelkästään lämmön tuottoonV.J.S kirjoitti:Mihin noin helevetillinen määrä lämppäreitä on tarvittu, Saabin käynnistykseenkö...?Sonett73 kirjoitti:YES YES - pakkaset tulivat, kyllä nyt kelpaa Saabilla !
Aamulla pakkasta odotetusti 29 astetta. Tonnari oli kolme tuntia lohkolämmityksessä Defa Warm Upin ohjaamana, samalla akkulaturi oli yön aikana ladannut akkua. Sisätilat saivat sisälämppärillä lämmitystä.
Ja kun tuota kylmää niin inhoan, laitoin viellä 5kW Eberin päälle varttitunnin ennen lähtöä. Lopuksi viimeistelin käynnistämällä Tonnarin pariksi kolmeksi minuutiksi pyörimään joutokäyntiä.
Alle kilometrin oli lämmöt normaalissa ja lämpöviisari pysyy vaakasuorassa uudella orggis termarilla, eikä keulassa tarvita pahvia (turbo). Kolmen kilometrin päässä alkoi olla jo kuuma kapiinissa, verkkopaidalla olis hyvin tarennut !
Mutta eikös nyt ole sitä aikaa, kun lauletaan "että onkos tullut kesä, nyt talven keskelle"
Ari
Kohta lyödään mamman ekosaappi tulille, ilman mitään lämppäreitä. Menee varmaan kilometrin pidempään mitä yleensä, eli about nelisen kilsaa että on koneessa normilämmöt ja pitää ruveta kuoriutumaan talvireleistä, pakkasta kuitenkin 23 astetta.
V6:n hukkalämpö ompi iloinen asia, ainoa kunnolla talvikelpoinen Saabin moottori
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
- 34 näytti matkalla saabin sid, ku kotia äske ajelin. -30 näyttää tässä talon mittari.
Saab 9-5 Aero wagon -02
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Juu, ei tietenkään pidä sekoittaa, mutta jos on ehdoton pakko sekoittaa niin silloin nimenomaan samanlaatuisia ja saman tyyppisiä öljyjä.dimebak kirjoitti:Kunnossapitotekniikan kurssilta muistan, että erivalmistajien saman normin mukaisia öljyjä ei suositella sekoitettavaksi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Täällä on vain -22. Mutta on mielestäni ihan riittävästi, ja huomiseksi on luvattu kylmempää.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
On vissiin kaupunkiajo tehnyt akulle tehtävänsä, kun tänä aamuna oli käyttiksen startti aavistuksen tahmea, pakkasta oli siinä kinthaalla -25-26°C. Että ei muuta ku laturin nokkaan joulun pyhiksi
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Tarkkana sitten akkujen kanssa, joku maaginen asteluku kun ohittuu niin eipä välttämättä lähde startti pyörimään, vaikka autolla olisi tehty juuri 4 tuntia sitten pitkä maantieajo.
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Itsehän tässä laitoin NG-satkun piuhan päähän. Tai yritin laittaa... Avain tolpan lukkoon -> kääntö -> NAPS -> avain siististi juuresta pokki hyvin kevyellä vääntämisellä. Ihan mukava homma näin jouluaaton yönä ja klo 24:00. Huollosta toki ei saa tähän aikaan ketään kiinni... Huomenna siis starttaillaan -29-asteisella Saabilla. Ei ole ensimmäinen kerta... Toivottavasti viimeinen. Tähän asti se on lähtenyt käymään ihan mukavasti pakkasesta huolimatta... Kerran jo puhallin totesi, ettei käynnisty niin kylmällä - silloin tosin -32 astetta. Saapa nähdä, mitä laite sanoo aamulla...
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Ihan oikeasti, onko Saab siis ainoa auto, johon saa lohkolämmittimen ja sisätilan lämppärin ja akkulaturin tai ainoa, jossa ne toimivat?ysitonnari93 kirjoitti:Mukava oli lähteä aamulla -28,3 asteen pakkasessa :lla liikenteeseen, kun oli lohkolämppäri esilämmittänyt moottoria ja 1000 watin sisätilan lämppäri oli saanut jälleen lasit suliksi. Mikäs sen mukavampaa, kun näkee autosta ulos heti liikkeelle lähtiessään.
Ihmetyttää vain kun kehutaan hyväksi talviautoksi kun se on eri apuvälineillä ensin lämmitetty melkein kesäolosuhteisiin. Ihan sama kuin kehuisi että kyllä kelpaa ajella lasit sulana kun lämpimästä tallista lähti kolmenkymmenen asteen pakkasella. Lähtee se mainittu sitikkakin kuin palmun alta kun on ensin kilowattien tehoilla muutama tunti lämmitetty kuten noita teidän Saabejanne.
Enemmän arvostan niitä pelejä, jotka lähtevät pihasta ja kadun varresta omin avuin liikkeelle, sulattavat ikkunansa ja lämpenevät mukaviksi ilman latureita ja lisälämmittimiä. Kuten omat Saabini ja faijan kaksi Ladaa. Bemarinsa se pitääkin viisaasti tallissa.
NG 900S 3d 2.3i -98
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Saabit ne tarvii lisälämmittimiä, kun taas 80-luvun dieselmersu lähtee nätisti ilman mitään piuhoja ja eebereitä:
http://www.youtube.com/watch?v=H2WbuUHoGU0
(mitä nyt se ylimääräinen lämmityspytty alkuun vähän pätkii huonon hehkun takia)
http://www.youtube.com/watch?v=H2WbuUHoGU0
(mitä nyt se ylimääräinen lämmityspytty alkuun vähän pätkii huonon hehkun takia)
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Olet varmaankin jo koettanut kammeta luukkua auki väkisin. Itselläni oli uudehkon kerrostalokämpän katospaikan tolppapömpeli tai ainakin sen kansi muovia ja sen sai kääntämällä ja kampeamalla auki ilman että mitään edes särkyi.VVV kirjoitti:Itsehän tässä laitoin NG-satkun piuhan päähän. Tai yritin laittaa... Avain tolpan lukkoon -> kääntö -> NAPS -> avain siististi juuresta pokki hyvin kevyellä vääntämisellä. Ihan mukava homma näin jouluaaton yönä ja klo 24:00. Huollosta toki ei saa tähän aikaan ketään kiinni... Huomenna siis starttaillaan -29-asteisella Saabilla. Ei ole ensimmäinen kerta... Toivottavasti viimeinen. Tähän asti se on lähtenyt käymään ihan mukavasti pakkasesta huolimatta... Kerran jo puhallin totesi, ettei käynnisty niin kylmällä - silloin tosin -32 astetta. Saapa nähdä, mitä laite sanoo aamulla...
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570