Talviautot
Re: Talviautot
Onko teillä sitten talvikokemuksia esim. bensa nelos-golffeista, bensa Audi A3:sesta, tai muista samankokoisista autoista?
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Talviautot
Tälläistä suosittelen talviautoksi: http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/
Meidän 156 2.4 -dieselkoneinen on paras tähänastisista autoistani talvikäytössä, ilman mitään lämmityksiä on lähtenyt joka kerta samantien käyntiin, auto lämpeää nopeammin kuin esim Saab 9000 (noin 3km:n ajon jälkeen puhaltaa lämmintä -27 asteen lämpötilassa. Tonnarilla täytyy ajaa vähintään tupla-ajomatka), ovien lukot ei jäädy, ja ajettavuus ja etenemiskyky tälläisillä(kin) keleillä on loistava, eikä muutenkaan ole mitään moitittavaa talvikäyttöä ajatellen. Kyllä italian poika kunnon talviauton osaa tehdä
Xsarallakin tuli ajettua pari talvea, ei sekään kamalan huono ollut, mutta ajettavuudessaan lumikeleillä hävisi mm. Saabeille, Alfoista puhumattakaan.
Entä olisiko alkuperäiselle kysyjälle Saab og9-5 liian iso, se on ihan kohtalaisen hyvä ajettava kaikilla keleillä, ja niitä löytyy tuohon maks 3500 hintaluokkaan?
Meidän 156 2.4 -dieselkoneinen on paras tähänastisista autoistani talvikäytössä, ilman mitään lämmityksiä on lähtenyt joka kerta samantien käyntiin, auto lämpeää nopeammin kuin esim Saab 9000 (noin 3km:n ajon jälkeen puhaltaa lämmintä -27 asteen lämpötilassa. Tonnarilla täytyy ajaa vähintään tupla-ajomatka), ovien lukot ei jäädy, ja ajettavuus ja etenemiskyky tälläisillä(kin) keleillä on loistava, eikä muutenkaan ole mitään moitittavaa talvikäyttöä ajatellen. Kyllä italian poika kunnon talviauton osaa tehdä
Xsarallakin tuli ajettua pari talvea, ei sekään kamalan huono ollut, mutta ajettavuudessaan lumikeleillä hävisi mm. Saabeille, Alfoista puhumattakaan.
Entä olisiko alkuperäiselle kysyjälle Saab og9-5 liian iso, se on ihan kohtalaisen hyvä ajettava kaikilla keleillä, ja niitä löytyy tuohon maks 3500 hintaluokkaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Talviautot
Ei osaa enää, kerran lainasin töistä 159 2,4 dieselin ja pakkasta oli aamulla 24 astetta. Jouduin hehkuttamaan ainakin 15 kertaa ennen kuin lähti käyntiin ja hampaat lakkasivat kalisemasta vasta kun astuin työpaikan ovesta sisään.ng900aero kirjoitti:Tälläistä suosittelen talviautoksi: http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/
Meidän 156 2.4 -dieselkoneinen on paras tähänastisista autoistani talvikäytössä, ilman mitään lämmityksiä on lähtenyt joka kerta samantien käyntiin, auto lämpeää nopeammin kuin esim Saab 9000 (noin 3km:n ajon jälkeen puhaltaa lämmintä -27 asteen lämpötilassa. Tonnarilla täytyy ajaa vähintään tupla-ajomatka), ovien lukot ei jäädy, ja ajettavuus ja etenemiskyky tälläisillä(kin) keleillä on loistava, eikä muutenkaan ole mitään moitittavaa talvikäyttöä ajatellen. Kyllä italian poika kunnon talviauton osaa tehdä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: Talviautot
IMO, Saabit on ylimainostettuja talviautoina
(ei toki kuitenkaan huonoja...)
(ei toki kuitenkaan huonoja...)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Re: Talviautot
Vaasalainen laittaa pullon korkin kiinni...Money For Nothing kirjoitti:IMO, Saabit on ylimainostettuja talviautoina
(ei toki kuitenkaan huonoja...)
Vaikka totuuden siemen vähä kyteekin tekstissäsi...
Sierra Alfa Alfa Bravo. "The Swedish Car With Aircraft Quality"
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
Re: Talviautot
Emännän OG9-3 ainakin on ollut viimeisen kolme vuotta hyvä talvikäytössä. Käynnistyy kiltisti pakkasestakin, vaikka johdon unohtaisi. Lämpiää kovemmillakin pakkasilla kohtuullisen nopeasti. Ajettavuus ei vaan syvässä hangessa ole omaan makuuni mistään kotoisin, täällä maalla kun ei isompiakaan teitä aurata ennen seuraavaa päivää.
Ääni menee og900:lle. Lämpimin ja perstuntumaltaan paras talvella (myös syvemmässä hangessa).
Niin, eikä ole kolkkiin eikä satkuihin tarvinnut talveksi mitään lämpöviritelmiä tehdä. Hyvä akku, hyvät renkaat ja oikea/ehjä termostaatti niin ainakin -33:n asti pärjää.
Ääni menee og900:lle. Lämpimin ja perstuntumaltaan paras talvella (myös syvemmässä hangessa).
Niin, eikä ole kolkkiin eikä satkuihin tarvinnut talveksi mitään lämpöviritelmiä tehdä. Hyvä akku, hyvät renkaat ja oikea/ehjä termostaatti niin ainakin -33:n asti pärjää.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Re: Talviautot
Etumaskin sulkeminen ilmanvirtauksen hillitsemiseksi ?
Takavuosina oli hyvinkin tavallista sulkea "syylärin" ilmanotto erilaisilla muovikangasmaskeilla tai jopa näillä itse väsätyillä pahvisuojilla. Jostain syystä tätä ei enää näe?
Itse ole sahannut vanerista etumaskin ilmanottoritilöiden muotoiset sulkusoirot, jotka sitten mustaksi maalattuina on istutettu paikoilleen nippusitojilla. Siistiä.
Pakkasen ollessa yli -20 astetta, ole vakuuttunut niistä on hyötyä. Moottorin lämpeäminen tapahtuu nopeammin. Suljettuna pidän näillä pakkaslukemilla on noin 80 % koko jäähdytysilman sisääntulon pinta-alasta.
Entä onko pelkoa moottorin ylikuumenemisestä? En ainakaan näe lämpömittarin neulan kohoavan sen korkeammalle kuin kesähelteilläkään. Ajettuani auton katokseen ja sammutettuani moottorin, ei "syylärin" automaattipuhallin hyrähdä käyntiin, kuten se Saabeissa yleensä kesähelteillä tekee. Sehän kertoisi siitä että moottorin lämpö on ylärajoillaan.
Ymmärtääksen ajan siis kuitenkin viileämmällä moottorilla kesähelteisiin verrattuna, moottori lämpenee nopeammin käytössä ja sisäilman riittävä lämpötila saavutetaan nopeasti. Miksi en siis sulkisi etumaskin ilmanottoaukkoja. Kunhan keväällä sitten muistan ottaa ne pois.
Mielipiteitä???
Takavuosina oli hyvinkin tavallista sulkea "syylärin" ilmanotto erilaisilla muovikangasmaskeilla tai jopa näillä itse väsätyillä pahvisuojilla. Jostain syystä tätä ei enää näe?
Itse ole sahannut vanerista etumaskin ilmanottoritilöiden muotoiset sulkusoirot, jotka sitten mustaksi maalattuina on istutettu paikoilleen nippusitojilla. Siistiä.
Pakkasen ollessa yli -20 astetta, ole vakuuttunut niistä on hyötyä. Moottorin lämpeäminen tapahtuu nopeammin. Suljettuna pidän näillä pakkaslukemilla on noin 80 % koko jäähdytysilman sisääntulon pinta-alasta.
Entä onko pelkoa moottorin ylikuumenemisestä? En ainakaan näe lämpömittarin neulan kohoavan sen korkeammalle kuin kesähelteilläkään. Ajettuani auton katokseen ja sammutettuani moottorin, ei "syylärin" automaattipuhallin hyrähdä käyntiin, kuten se Saabeissa yleensä kesähelteillä tekee. Sehän kertoisi siitä että moottorin lämpö on ylärajoillaan.
Ymmärtääksen ajan siis kuitenkin viileämmällä moottorilla kesähelteisiin verrattuna, moottori lämpenee nopeammin käytössä ja sisäilman riittävä lämpötila saavutetaan nopeasti. Miksi en siis sulkisi etumaskin ilmanottoaukkoja. Kunhan keväällä sitten muistan ottaa ne pois.
Mielipiteitä???
Re: Talviautot
Tämän saa sitten kaikki yksisilmäiset ottaa provona, mutta tänään ajelin samoissa olosuhteissa reilun pari sataa kilometriä suhteessa 50/50 autoilla Saab 9-5 2.3T -07 ja Citroën Xantia 2.0 HDi -00. Arvatkaas kumpi piti kabiinin lämpimänä ja kaikki ikkunat sulana AUTO-asetuksella?!? Jep, Sanktiohan se...
edit: kummassakaan ei ole mitään viimasuojia tms. virityksiä.
edit: kummassakaan ei ole mitään viimasuojia tms. virityksiä.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Talviautot
Koska paitsi jäähdyttimeltä, se helposti estää/vähentää ilmavirtaa myös ahtoilman välijäähdytinkennolta, ilmastoinnin lauhdutinkennolta sekä moottoriöljyn jäähdytinkennolta. Yksikään näistä tuskin on ongelma pakkasella maantieajossa, mutta suojakeli ja kaupunkiajo (tai rata-ajo) saattaa onnistua yllättämään. Eikähän sekään sinällään mitään tappolaukausta anna, jos kuljettaja on hereillä, mutta ihan kaikki ei ihan aina oo (etenkään kaupungissa, kun siinä auton ulkopuolella on todennäköisesti vähän pirusti tärkeempää katteltavaa kuin mittaristossa).Znttilz kirjoitti:Miksi en siis sulkisi etumaskin ilmanottoaukkoja. Kunhan keväällä sitten muistan ottaa ne pois.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Talviautot
Onko tuo nyt mikään ihme,eihän uudet "saabit" ole sen kummempia talviautoja kuin kiinalaiset vastikkeet.kaseva kirjoitti:Tämän saa sitten kaikki yksisilmäiset ottaa provona, mutta tänään ajelin samoissa olosuhteissa reilun pari sataa kilometriä suhteessa 50/50 autoilla Saab 9-5 2.3T -07 ja Citroën Xantia 2.0 HDi -00. Arvatkaas kumpi piti kabiinin lämpimänä ja kaikki ikkunat sulana AUTO-asetuksella?!? Jep, Sanktiohan se...
edit: kummassakaan ei ole mitään viimasuojia tms. virityksiä.
Ops,piti sanoa että venäläiset..
Re: Talviautot
Mielestäni kaikkia autot ovat nykyään siinä mielessä hyviä, että ne starttaavat kylmälläkin kelillä. Sen takavuosien Volvon starttaamien -30C lämpötilassa ei ole nykyauton ruiskukoneelta ole mikään ihmesuoritus jos akku vain on kunnossa.tomaatti kirjoitti:Onko tuo nyt mikään ihme,eihän uudet "saabit" ole sen kummempia talviautoja kuin kiinalaiset vastikkeet.
Ops,piti sanoa että venäläiset..
Etenemiskyky on parantunut etuvedon ja riittävän suurien pyörien ansiosta. Ei ole enää nyky-Fiestassakaan 12 tuumaiset vanteet eikä tien puolanteet pelota. Maavara voi toki olla rajattu kaikenlaisilla muovihärpäkkeillä.
Jäähdytysnesteisiin liittyvät murheet ovat nekin suurimmaksi osaksi eilispäivää.
Ennen ylläolevat olivat ihan päteviä kriteereitä hyvälle talviautolle, olihan VW Kuplakin aikoinaan saanut kannattajia tässä yhteydessä
Nykyään keskittyisin ennemmin kahteen asiaan; toimiiko auto pakkasella ja lämpeneekö se ikinä.
Kylmyys tuntuu olevan varsinkin nokivasaroiden ongelmana mutta eniten minua risoo jäätyvät ovet ja lukkomekanismit. Tähän kategoriaan laskisin myös talvella toimimattomat sähkövermeet. Saabissa nuo ovat tähän asti toimineet hyvin joten siinä mielessä sanoisin OG9-5 Saabia hyväksi talviautoksi. Muita autoja olen joutunut viemään parkkihalliin sulamaan, ei Saabeja.
Re: Talviautot
Saabin lukot sulaa ulkona pakkasessakin, ei tarvitse edes viedä lämpimään. Niin hyvä talviauto se onoju kirjoitti:Kylmyys tuntuu olevan varsinkin nokivasaroiden ongelmana mutta eniten minua risoo jäätyvät ovet ja lukkomekanismit. Tähän kategoriaan laskisin myös talvella toimimattomat sähkövermeet. Saabissa nuo ovat tähän asti toimineet hyvin joten siinä mielessä sanoisin OG9-5 Saabia hyväksi talviautoksi. Muita autoja olen joutunut viemään parkkihalliin sulamaan, ei Saabeja.
Itsenäisyyspäivänä tuli lunta ajosta lämpimän kulkupelini päälle ja sitten pakasti kunnolla. Kuskin oven avaimenreiän suulta on aikojen saatossa poistunut pikkuinen metallilirpake, joka pitää enimmät töhnät ulkopuolella. Niinpä parin viikon ajan piti avata ovet repsikan puolelta kun kuskin puolen lukko oli tönkköjäässä. Joulun alla piruuttani yritin mennä sisään kuskin puolelta ajatellen lukon olevan edelleen jäässä vaan mokoma otti ja aukesi kuin kesäkelillä
Mutta yksi talviominaisuus tuossa nyppii, ei tosin ainoastaan Saabin ongelma: lumen pakkautuminen takaluukun etureunan ja katon väliin. Aikamoinen rutina ja kolina kuuluu kun nostaa takaluukun ylös. Pitäisi viritellä jonkinlainen kumihuuli siihen raon päälle.
9-3 SC 2.0t -07
Re: Talviautot
kapu kirjoitti:Mondeot on kanssa tosi lämpöisiä, hyviä ajaa, tilavia, monet hyvin varusteltuja ym. ja niitä uudempikoppasia vm. -96 -> saa jo ihan kohtuu hintaankin, 1000-1500 €. Ja esim. 2,0 bensakoneellakin kuluttaa maantieajossa vain 6-7 litraa satasella.
Mulla oli pari mondeota peräjälkeen 1.8 koneella,vm -93 ja 95 ,molemmat oli tasan yhtä kylmiä
Toiseen vaihdoin uuden termostaatin,ei auttanut mitään,toisessa tyydyin vain peittämään syylärin,joka pikkasen nosti lämpötilaa siedettävän puolelle.Ihan "talvitermaria" en kokeillutkaan,kun eivät fordilla sitä suositelleet ollenkaan.
Ehkä mulle sattu huonot yksilöt?
Kulutus autossa on tosiaan kohtuu pieni +++,ja ajettavuus +++,lukot piiiitkä miinus!!!Puikula-avain per###tä!
Saab on kyllä lämpösempi mulla(kin),tosin ei toi nykynen saab 900/-96 nosta lämpöä nopeesti,ja aika alas jää -10 asteessa jo motinkin lämpö.Onkohan ihan normaalia?...varmaan pitäis kokeilla uutta termaria tms...
Re: Talviautot
Lämpeniskö toi 2,0 kone paremmin ku 1,8? Itellä -97 mondeo 2,0 koneella ja on lämmin ja lämpenee aika nopeesti, ei toki niin nopeesti kuin og900 mut riittävästi kuitenkin. Aikasemmin oli -94 1,8 koneella oleva mondeo ja se ei kyllä lämmeny niin nopeesti ku toi nykynen. Lukot, hmm, yhessäkään fordissa ne ei oo vielä kunnolla toiminu... Avaimet semmosia hammastikkujaSuabikas kirjoitti:kapu kirjoitti:Mondeot on kanssa tosi lämpöisiä, hyviä ajaa, tilavia, monet hyvin varusteltuja ym. ja niitä uudempikoppasia vm. -96 -> saa jo ihan kohtuu hintaankin, 1000-1500 €. Ja esim. 2,0 bensakoneellakin kuluttaa maantieajossa vain 6-7 litraa satasella.
Mulla oli pari mondeota peräjälkeen 1.8 koneella,vm -93 ja 95 ,molemmat oli tasan yhtä kylmiä
Toiseen vaihdoin uuden termostaatin,ei auttanut mitään,toisessa tyydyin vain peittämään syylärin,joka pikkasen nosti lämpötilaa siedettävän puolelle.Ihan "talvitermaria" en kokeillutkaan,kun eivät fordilla sitä suositelleet ollenkaan.
Ehkä mulle sattu huonot yksilöt?
Kulutus autossa on tosiaan kohtuu pieni +++,ja ajettavuus +++,lukot piiiitkä miinus!!!Puikula-avain per###tä!
Saab on kyllä lämpösempi mulla(kin),tosin ei toi nykynen saab 900/-96 nosta lämpöä nopeesti,ja aika alas jää -10 asteessa jo motinkin lämpö.Onkohan ihan normaalia?...varmaan pitäis kokeilla uutta termaria tms...
Re: Talviautot
Joo,fordissa on parempi olla kaukosäätöinen lukitus,jos toimii sekään ..ei kokemusta.Lämpeniskö toi 2,0 kone paremmin ku 1,8? Itellä -97 mondeo 2,0 koneella ja on lämmin ja lämpenee aika nopeesti, ei toki niin nopeesti kuin og900 mut riittävästi kuitenkin. Aikasemmin oli -94 1,8 koneella oleva mondeo ja se ei kyllä lämmeny niin nopeesti ku toi nykynen. Lukot, hmm, yhessäkään fordissa ne ei oo vielä kunnolla toiminu... Avaimet semmosia hammastikkuja
Mulla mondeoissa ainoa hyvin toimiva lukko oli hanskalokerossa
Ehkäpä ne on uudemmissa mondeoissa paremmin lämmöt,jotkut on vanhoja escorttejakin kehunu lämpimäksi,enkä muista Taunuksen/Sierrankaan olleen kovin kalsakoita itselläni.
Tutun Ford Ka -96(?) on taasen kuulemma mallia "jääkaappi"
Kuulin että vanhemmissa mondeoissa olisi tehty merkkikorjaamolla jotain "patenttifiksausta" lämpimyyden parantamiseksi,tulpataan vissiin joku termolle menevä "ylimääräinen" letku,en ihan saletti ole mikä.