Jo kohta sen tekee Volvo - koska Saab?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Jo kohta sen tekee Volvo - koska Saab?

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Heibba!

Tässäpä lueskelin Kauppalahdestä uutisia, että kiinalaisomisteisella Volvolla ollaan vakavissaan suunnittelemassa golf-kokoluokan/segmentin autoa.

Tälläsellä on kyllä varmaan teollisuusmaissa markkinoita!

Ollaanko Saabilla taas jäämässä kehityksen kelkasta mallipolitiikan suhteen?

Viime vuosikymmenenä (taikka useampanakin) on ollu vähän hiljasta ton mallipolitiikan suhteen. Tuntuu että suuria yleisöjä ei ole yritettykään/haluttukaan tavoitella.

Samalla on vaan automerkki kärsinyt huonosta kaupallisesta menestyksestä, ja etenkin huonosta kannattavuudesta. Ei ole tuulesta temmattu juttu että "Saab on surkein automerkki" kuten Kauppalehdessä uutisoitiin. Tappiota vuosi toisensa jälkeen ja muuttuvia omistussuhteita, joista osa huonoja. Ompahan ollu jo koko merkinkin tulevaisuus vaakalaudalla.
SAAB
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Jo kohta sen tekee Volvo - koska Saab?

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

sukulaiset olis halunnu saabin mutta 9-3 ss oli heen mielestä liian iso, joten hommasit vaggine golf 1.6 DSG .. :roll:

Eli ei olisi ihan huono idea :?
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Jo kohta sen tekee Volvo - koska Saab?

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

georgahti kirjoitti:eiks joku minin kokone ollu tulos vai oonko mää taas lukenu silmät ristis niitänäitä-uutisii??

joku 9-2 retro.. ?

http://dubdaily.com/?p=26783
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Jo kohta sen tekee Volvo - koska Saab?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei nyt aivan suoraan tähän aiheeseen liity.

Onkohan Saabilta tulossa hybridiä tai sähköautoa?
Toivottavasti nyt sentään on jonkinmoisella suunnitteluasteella.

Tähän suuntaan ollaan autoteollisuudessa vahvasti menossa. Se on väistämätön suunta.
Saabinkin pitää pysyä "kelkassa" mukana. Toivottavaa olisi, että kehittäisi tuohon järjestelmään vielä jotain mullistavaa.
Pahoin kyllä pelkään. Saabin taru voi taas olla lähitulevaisuudessa katkolla. Pessimisti tässä suhteessa. Valitettavasti.
Johtuu siitä, että itse uskon vakaasti hybriditekniikkaan ja odotan myös Saabilta sille saralle kohtapuoliin jotain.
Viimeksi muokannut petrisa, Ke Joulu 22, 2010 17:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Jo kohta sen tekee Volvo - koska Saab?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kyllä myös Saabin suunnitelmissa on muutamakin konsepti osa näistä on jo edistynyt työpöytä asteelle.
Nyt kun tämä yhteistyökumppani Kiinassakin ratkesi niin eiköhän sieltäkin päin ala dineroja kilahtelemaan saabinkin pussiin, myynnin alkaessa.
Statliga China Automobile, CATC, blir Saabs samarbetspartner i Kina - parterna har nu undertecknat en avsiktsförklaring som innebär att Saab kommer att börja sälja bilar på världens största bilmarknad till sommaren.
Kiinan valtion omistamasta Kiina Automobilestä eli CATC:ista tulee Saabin uusi yhteistyökumppani Kiinassa, osapuolet ovat allekirjoittaneet aikomus-selvityksen joka tarkoittaa, että saab alkaa myymään autoja maailman isoimmalla automarkkinoilla ensi kesänä.

EDIT:lisäys: on kait paras mainita myös se, että saab harkitsee, jos kaikki menee niinkuin on suunniteltu, myös Saabin valmistusta Kiinassa syy tähän on Kiinan melko korkeat tullimaksut.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Jo kohta sen tekee Volvo - koska Saab?

Viesti Kirjoittaja viggen »

petrisa kirjoitti:Ei nyt aivan suoraan tähän aiheeseen liity.

Onkohan Saabilta tulossa hybridiä tai sähköautoa?
Toivottavasti nyt sentään on jonkinmoisella suunnitteluasteella.

Tähän suuntaan ollaan autoteollisuudessa vahvasti menossa. Se on väistämätön suunta.
Saabinkin pitää pysyä "kelkassa" mukana. Toivottavaa olisi, että kehittäisi tuohon järjestelmään vielä jotain mullistavaa.
Pahoin kyllä pelkään. Saabin taru voi taas olla lähitulevaisuudessa katkolla. Pessimisti tässä suhteessa. Valitettavasti.
Johtuu siitä, että itse uskon vakaasti hybriditekniikkaan ja odotan myös Saabilta sille saralle kohtapuoliin jotain.
Tässä on juttua sähköauton yhteiskehittelystä.
http://www.automotorsport.se/news/21440 ... -redan-nu/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Jo kohta sen tekee Volvo - koska Saab?

Viesti Kirjoittaja VVV »

Rene-Rane kirjoitti:
georgahti kirjoitti:eiks joku minin kokone ollu tulos vai oonko mää taas lukenu silmät ristis niitänäitä-uutisii??
joku 9-2 retro.. ? http://dubdaily.com/?p=26783
Toivottavasti ei retroa kuitenkaan tässä vaiheessa. Retrokikkailut ja muut erikoisuudet voi toteuttaa siinä vaiheessa kun perustuotanto tuottaa plus-merkkisiä lukuja. Tässä vaiheessa tärkeintä olisi saada ulos auto joka tosissaan MYY, joten se tulos saadaan sinne plussan puolelle.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jo kohta sen tekee Volvo - koska Saab?

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Tosiaan, mitenkähän nykyään määritellään auton koko? Täsä kotipihala olen pällistelly nuita naapureitten ostoksia ja täytyy sanoa että tämänpäivän pikkauto on eilisen iso auto. Yhelä naapurila on Toyota Auris 3-ovinen ja Volvo 850 kartanomalli, melkein samankokoset kapineet. Volvo on vähän pitempi, mutta Auris sitte korkeampi ja vissiin leveämpiki. Ja Auris käsittääkseni pitäs olla jotain pientä keskiluokkaa tjsp? On tuosa pihala sitte yks Dodge Ram, korotettu ja pitkälä lavala. Se on kyllä iso, vaimon mielestä monsteri :D . Mutta kuiten, oma femmawagoni ei ole alkunkaan niin suuren olonen mitä vois luulla ko kattelee noita uudempia "pikkuautoja"

Edit: Topikkiin liittyen, Saappiki vois kokkeilla väsätä jonku "pienemmän" kulkineen. Jotenki 96/99-tyyliin eli perusasiat kuntoon, hinta kohtuulliseksi (vaikka 99 tais olla aikanaan uutena arvokkaampi hankkia kuin kilpailijansa?) ja sitä kautta myyntiä ja menestystä lisää.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
pezi
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:25

Re: Jo kohta sen tekee Volvo - koska Saab?

Viesti Kirjoittaja pezi »

georgahti kirjoitti:9-3 on kyllä jo niin pieni, että jos vielä pienempää tarvii mahtuakseen ruutuun, niin olisi parempi tyytyä taksin kyytiin. :
Suurin osa autoista on vaan sitä pienempiä, mutta Saabilla ei ole mitään millä vastata tähän kokoluokkaan. Ja saattaa olla ettei ehdi ajoissa tulemaankaan.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Jo kohta sen tekee Volvo - koska Saab?

Viesti Kirjoittaja oju »

VVV kirjoitti:Toivottavasti ei retroa kuitenkaan tässä vaiheessa. Retrokikkailut ja muut erikoisuudet voi toteuttaa siinä vaiheessa kun perustuotanto tuottaa plus-merkkisiä lukuja. Tässä vaiheessa tärkeintä olisi saada ulos auto joka tosissaan MYY, joten se tulos saadaan sinne plussan puolelle.
Katteet ovat Golf-luokassa kovin pienet ja autoja pitäisi myydä hurjia määriä jotta homma kannattaisi. Veikkaisin että 92 Retro voisi olla siinä mielessä onnistuneempi pikkuautona että erikoisuuksien etsijät voisivat maksaa siitä (melkein) Minin hinnan. Pienet tuotantomäärät eivät haittaisi ja ajaton muotoilu helpottaisi uudistuspaineita. Malli-ikä voisi olla sen 10 vuotta parin faceliftin kera (heh, takaluukku ja 96:n keula muutaman vuoden jälkeen ;-) )

Joku uudelleennimetty Astra tuskin räjäyttää pottia, mielummin siis retromalli.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Jo kohta sen tekee Volvo - koska Saab?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Saab 96 uusiotuotantoon. Kyllä kelpais ostaa uus auto 8)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Jo kohta sen tekee Volvo - koska Saab?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

liteFun kirjoitti:Saab 96 uusiotuotantoon. Kyllä kelpais ostaa uus auto 8)
Ostaisitko? Luonnollisesti uuden auton hinnalla mutta vanhan auton tekniikalla?
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Jo kohta sen tekee Volvo - koska Saab?

Viesti Kirjoittaja VVV »

oju kirjoitti:
VVV kirjoitti:Katteet ovat Golf-luokassa kovin pienet ja autoja pitäisi myydä hurjia määriä jotta homma kannattaisi. Veikkaisin että 92 Retro voisi olla siinä mielessä onnistuneempi pikkuautona että erikoisuuksien etsijät voisivat maksaa siitä (melkein) Minin hinnan. Pienet tuotantomäärät eivät haittaisi ja ajaton muotoilu helpottaisi uudistuspaineita. Malli-ikä voisi olla sen 10 vuotta parin faceliftin kera (heh, takaluukku ja 96:n keula muutaman vuoden jälkeen ;-) )

Joku uudelleennimetty Astra tuskin räjäyttää pottia, mielummin siis retromalli.
Tässä pitää muistaa kuitenkin se, että uuden automallin suunnittelu ja toteutus on kaukana halvasta puuhasta. Jos Saab-nostalgikot ostavat maailmanlaajuisesti joitakin satoja/tuhansia yksilöitä, ei kokonaisuudella päästä merkittäviin tuottoihin, ja tuskin edes plussan puolelle kaikki kulut ynnättynä. Miksi pieni, nykyaikaisen näköinen ja myös sen mukaisesti varusteltu uusi Saab ei myisi kohtuullisesti? Realistisesti mietittynä uusi, potentiaalinen asiakas on todennäköisesti kiinnostuneempi uuden oloisesta Saabista, kuin 60-70-lukua heijastelevasta retromallista. Eipä se New-Beetlekään mikään suoranainen hitti ollut...

Opel-imagosta toivottavasti päästäneen eroon lähiaikoina, vaikket varmaankaan sitä tarkoittanut tässä yhteydessä.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Jo kohta sen tekee Volvo - koska Saab?

Viesti Kirjoittaja oju »

VVV kirjoitti:Tässä pitää muistaa kuitenkin se, että uuden automallin suunnittelu ja toteutus on kaukana halvasta puuhasta. Jos Saab-nostalgikot ostavat maailmanlaajuisesti joitakin satoja/tuhansia yksilöitä, ei kokonaisuudella päästä merkittäviin tuottoihin, ja tuskin edes plussan puolelle kaikki kulut ynnättynä.
Silloin koko malli kannattaa jättää välistä. Autoahan myytäisiin nimenomaan jotain erilaista etsiville ihmisille ja osittain tehtaan 'historialla'. En jaksa uskoa että Toyota-mies näkisi Saabin vaihtoehtona vaikka uusi pikkusaabi olisikin ihan ok auto. Merkin tuoma lisäarvo olisi nimenomaan siinä että se eroaa naapurin autosta sekä mahdolliset laadulliset erot perustason autoon kuten parempi äänieristys ja ajettavuus.

Alkujaan Saab oli Volvoa halvempi pikkuauto, nykyään valmistusmäärät eivät yksinkertaisesti salli halpuutta ellei mennä Dacian linjoille. Se ei kuitenkaan taida olla Saabin tulevaisuus?
VVV kirjoitti: Miksi pieni, nykyaikaisen näköinen ja myös sen mukaisesti varusteltu uusi Saab ei myisi kohtuullisesti?
Koska sen kehitykseen ei voida upottaa miljardeja kuten suurten valmistajien malleihin. Auto ei silti saisi olla kalliimpi tai huonompi kuin kilpailijat. Jäljelle jää joko puolitiehen jäävä panostus, keulamerkkiversio jostain olemassaolevasta tai sitten jonkin olemassaolevan auton pohjalle perustuva uudismuotoilu. Viimeksi mainitussa tapauksessa rahaa pitää saada perusautoa enemmän jotta kaikenmaailman suunnittelukustannukset/lisenssit voi kattaa. Mallin tulisi myös erottua muista jotta se olisi kiinnostava.

En kertakaikkiaan usko että Saab voi tehdä jotain perusautoa halvalla, elleivät he rupea lätkimään KIAn nokalle Saabin merkkejä. Saab-Lancia 600:n tie on tosin sekin jo kertaalleen kokeiltu, auto oli liian kallis.
VVV kirjoitti:Realistisesti mietittynä uusi, potentiaalinen asiakas on todennäköisesti kiinnostuneempi uuden oloisesta Saabista, kuin 60-70-lukua heijastelevasta retromallista.
Riippuu muotoilusta, retroautollakin voi olla nuorekas imago. Retroauto voi onnistuessaan myös nostaa merkin imagoa ja muiden mallien myyntiä.

En usko että retromallien tuotantokustannukset niin oleellisesti eroavat perusmalleista että niiden kaksinkertainen hinta samankokoiseen perusautoon perustuisi siihen.
VVV kirjoitti:Eipä se New-Beetlekään mikään suoranainen hitti ollut...
Ei, mutta Fiatin ja Minin mallit ovat myyneet hyvin. Suoraan sanottuna Kupla ei ollut hyvän näköinen, se ei sopinut silmään. Esimerkiksi Mini on säilyttänyt 'hengen' paremmin vaikka auto on aivan eri kokoinen kuin edeltäjänsä. Muistelen että Renaultin aikoinaan teettämissä kyselyissä Twingon muotoilututkielmaa vihasi 90% populasta mutta 10% sanoi heti ostavansa tuollaisen jos sellainen markkinoilla olisi. Firmalle jolla oli silloin noin 4%-6% pikkuautomarkkinoista tämä tuntui varsin onnistuneelta ajatukselta...

En tyrmää täysin uutta, suhteellisen edullista, pikkusaabia jos se on todella rohkeasti muotoiltu, siten että osa tykkää ja loput eivät koskisi kepilläkään. Retromalli on yksi tapa tehdä tuo.
VVV kirjoitti:Opel-imagosta toivottavasti päästäneen eroon lähiaikoina, vaikket varmaankaan sitä tarkoittanut tässä yhteydessä.
En tarkoittanutkaan, ajattelin nimenomaan sitä että jostain perushyvästä pikkuautosta tehtdään 'Saab' keulamerkkiä vaihtamalla. Ei se jenkkien 9-2 tainut olla kovin ihmeellinen hitti sekään, vaikka tässä puhuttaisiin vieläkin halvemmasta autosta.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Jo kohta sen tekee Volvo - koska Saab?

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

oju kirjoitti:Ei se jenkkien 9-2 tainut olla kovin ihmeellinen hitti sekään, vaikka tässä puhuttaisiin vieläkin halvemmasta autosta.
9-2X oli kalliimpi kuin vastaava Impreza eikä tarjonnut yhtään mitään sen vastineeksi. Sen lisäksi siitä ei löytynyt saabismeja, joka taas esti saabisteja ostamasta autoa.

Pikkumalli on kyllä tosi mielenkiintoinen spekuloitava. Miniin, Kuplaa tai 500:een sitä ei voi oikein verrata jo siitäkään syystä, että Miniä tehtiin runsaat 5 miljoonaa, Kuplia yli 20 miljoonaa ja 500:sta lähes neljä miljoonaa, kun 96:sta tehtiin noin 500 000. Lisäksi kun Mini oli aikanaan populääri-ilmiö ja tekninen vallankumous(pieni autokin voi olla oikea auto), Kuplasta tuli Saksan nousun ja muissa maissa keskiluokan autoilun tunnusmerkki ja 500 autoisti Italialaiset, niin 96 ei omaa samanlaista positiivista historiaa. Se on meille suomalaisille kovin rakas auto, ensimmäinen suomalainen auto, mutta se kortti ei tule vetämään muualla samalla tavalla. Ja kun muistot ja nostalgia eivät lyö läpi, niin ostaja alkaa inhottavasti katsomaan auton ominaisuuksia ja vertaamaan mitä muut tarjoavat samalla rahalla.

New Beetle meni tähän ansaa olemalla vain liian kallis golf, se ei kyennyt kantamaan alkuperäisen mallin henkeä. Tosin ei se alkuperäinen kuplakaan halpa ollut, ihmiset vain luulevat niin, kun katsovat nyt Kuplien hintoja.
Mini erinomaisena ajettavana ja brittiteemaa henkivänä onnistui tässä paremmin, vaikka kallis onkin. 500 on alkuperäistä muistuttava, kaunis sisältä ja päältä mutta muuten tavallinen ominaisuuksiltaan. Sen koukku onkin hinta, 500 on halpa verrattuna edellä mainittuihin.

Eikä sovi unohtaa etenkään sitä, että Mini ja 500 ovat mainioita autoja. New beetle ei ollut. Eli vaikka nostalgialla ratsastetaan, niin uudenkin tuotteen pitää olla hyvä.

Itse näkisin pikkumallin tärkeimmän ominaisuuden olevan sen, että kun koeajaja nousee autosta, hän toteaa että olipa siinä mainio auto. Autosta pitää tehdä hyvyydellään massaa(ks. luokan ostajaa) miellyttävä, eikä koittaa kikkailla nostalgiateemoilla. Saabille voisi modernilla teemalla tehty pikkuauto toimia paremmin kuin paluu vanhaan. Onhan merkki nyt muutenkin kulkemassa eteenpäin, eikä palaamassa vanhaan.
Vastaa Viestiin