Akun virran säilyminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Akun virran säilyminen

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hei! Jos pitää auton seisokissa talven, niin onko akku otettava pois, vai riittääkö että esimerkiksi kerran viikossa käy käynnistämässä auton? :D
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Eihän se akku siitä seisomisesta ja pakkasesta ole moksiskaan niin kauan kuin siinä on virtaa.

Riippuu autosta mutta tuo viikon välein tuntuu liioittelulta. :) Parin-kolmen viikon välein tai niin, että akussa on vielä riittävästi virtaa käynnistämiseen. Itse moottorillehan riittäisi joku kuukauden välein pyöräyttäminen.

Niin, ja pelkkä käynnistäminenhän ainoataan tyhjentää akkua, joten kannattaa sitä käyttäkin jonkun ainaa.. ;) (pilkunnus....)
Aki Peltola #1132
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mä käytän kerran viikossa webastoa ja moottoria. Ajankin muutaman kilometrin viikottain, että jarrut pysyy kunnossa.
9-3.1972
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Niin tuo unohtui mainita että samalla kun käy käyttelemässä sitä autoa niin kannattaa polkea jarrua ja kytkintä ja käännellä rattia, jos tehostettu ohjaus. Pysyvät vetreänä.
Aki Peltola #1132
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Akkukauppias opasti, että kun kerrassa kuussa lataa akun, muussa tapauksessa lämpimään säilöön. Että ei se kestä koko talvea hyväkään akku. Olettaisin, että auton käyttäminen kerran kuukaudessa ajaa saman asian.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

jariha kirjoitti:Akkukauppias opasti, että kun kerrassa kuussa lataa akun, muussa tapauksessa lämpimään säilöön. Että ei se kestä koko talvea hyväkään akku. Olettaisin, että auton käyttäminen kerran kuukaudessa ajaa saman asian.
Pitää myös purkaa, ei pelkästään ladata. Veneen akkujen kanssa on tullut tuollainen opittua. Jos käyttää autoa ajoittain niin riittävä purkaminen hoituu siinä startatessa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Akkukauppias myy muutamalla kympillä ylläpitolaturin, joka (ainakin mainoksen mukaan) huolehtii riittävästä varaustilasta lataamatta liikaa.

Talvisäilytyksessä viikon välein käynnistely kuluttaa turhaan moottoria (jokainen kylmäkäynnistys vastaa 300-600 km maantieaajoa) ja akkuakin, jos ei tosiaan käytä riittävän kauan. Käynnistymisen helppoudesta ja latausjärjestelmästä riippuen moottorin käyttäminen lämpimäksi joko riittää tai ei. Irrallaan oleva akkukin purkautuu, syväpurkautunut akku ei ota (tai ainakaan pidä) enää virtaa. Lataaminen parin-kolmen kuukauden välein estää (tai ainakin hidastaa) akun syväpurkautumisen ja tuhoutumisen. Edellyttäen, että ei yliladata ja pidetään huolta riittävästä nestemäärästä.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kyllä se on käytännössä niin että akku menee pilalle joka talvi! On tullu huomattua tuo viimeisen 10 vuoden harrastamisen aikana kun auto on ollu joka talvi niin osina että käynnistely ei ole mahdollista. Vaikka auto (ja akku) on lämpimässä on se ihan tuurissaan jos akku enään keväällä toimii...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa ennen tätä keskustelua aiemmin oli puhetta näistä akkujen latailuista ja kestämisistä. Mie nyt kerron uudestaan omat kokemukseni. Isäukon veneessa on kaksi noin 60Ah käynnistysakkua. Lataan akut syksyllä täyteen latinkiin rinnakkain 4A laturilla siten, että latausjännite nousee noin 15Voltin tietämiin (ei siis vielä kiehu akut). Pääkytkin avataan tämän jälkeen, joten akut eivät ole kytkettyinä rinnan eivätkä sähköjärjestelmään (rinnan kytketyt akuthan syövät toisensa tyhjäksi varsin nopeasti). Tässä vaiheessa akkujen jännite on noin 12,6-12,8V. Akuista on löytynyt joka kevät noin puolen vuoden kylmässä ulkotilassa säilytyksen jälkeen kohtuulliset yli 12Volttia. Keväällä ennen ensistartteja lataan akkuja samalla tavalla kuin syksyllä. Latausaika vaihtelee 1-2vrk yhtäsoittoa. Laturin virtamittarin seuraaminen ei mielestäni kerro todellista latauksen tilannetta, vaan jännitetaso tai akkunesteen ominaispaino.

Nämä akut ovat olleet tällaisella hoidolla jo useita vuosia ja toimivat hyvin. Pakkasessa akun purkautuminen hidastuu, joten ne muutaman kuukauden ilmoitetut purkautumisajat pitenevät ainakin minun kokemuksella aina puoleen vuoteen asti. Olennaista on, että akun päällys on puhdas ja että akun kenkä irroitetaan tai pääkytkimestä katkaistaan yhteys virtajärjestelmään.

Tuon veneen 2.5litraista 4-sylinteristä Mercruiser sisälaitamoottoria ei starttailla talven aikana (ei moinen hullutus ole tullut edes mieleen). Hyvin se on kestänyt toimintakunnossa, vaikka se on vm. -76. (Sama lohko kuin chevy Novan nelipyttyisessä). Ainoa syyshuolto ennen talven säilytystä on lohkon vesihanojen avaaminen, jotta järvivesi ei pääse jäätymään ja halkaisemaan lohkoa/pakosarjaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Saab.96 kirjoitti:Kyllä se on käytännössä niin että akku menee pilalle joka talvi! On tullu huomattua tuo viimeisen 10 vuoden harrastamisen aikana kun auto on ollu joka talvi niin osina että käynnistely ei ole mahdollista. Vaikka auto (ja akku) on lämpimässä on se ihan tuurissaan jos akku enään keväällä toimii...
Jepjep, olen minäkin muutaman akun tuolleen tuhonnut.
Sitten ostin parinkympin (markkaa) akkulaturin. On muuten hankkinut hintansa takaisin, veikkaanpa että moninkertaisesti :wink:
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mertmi kirjoitti:Tuon veneen 2.5litraista 4-sylinteristä Mercruiser sisälaitamoottoria ei starttailla talven aikana (ei moinen hullutus ole tullut edes mieleen). Hyvin se on kestänyt toimintakunnossa, vaikka se on vm. -76. (Sama lohko kuin chevy Novan nelipyttyisessä). Ainoa syyshuolto ennen talven säilytystä on lohkon vesihanojen avaaminen, jotta järvivesi ei pääse jäätymään ja halkaisemaan lohkoa/pakosarjaa.
OFF TOPIC

Kyllä sisäperää voi käyttää kuivalla maalla. Pitää hankkia tai tehdä moottorin veden ottoaukkoihin adapteri jolla saa syötettyä vesipumpulle. Itse rakensin sellaisen isosta vinkasta ja parista alumiinin palasesta, joihin laitoin solukumitiivisteen ja 1" letkunipan... hyvin toimii. Kuivana käyttöä vesipumppu ei siedä yhtään, moottori hetken sietäsikin.

Mercruiserin 4-sylinteriset on ilmeisesti fiksumpia kuin 6-sylinteriset rivikoneet. 6-pyttyistä ei tahdo saada täysin tyhjäksi vedestä millään ja siksi se onkin paras huuhdella jäänestolla ennen talviteloille laittoa... yhden lohkon olen halkaissut.

AIHEESEEN:

Olen omat akut pitänyt kunnossa purkamalla niitä muutaman kerran talvessa polttamalla veneen purjehdus- ja hakuvaloja muutaman tunnin. Sen perään latausta 6 A laturilla niin kauan että on täynnä. Hyvin kestävät muutaman vuoden. Purkamisella on jokin merkitys akun kennojen pinnan oksidoitumisen kannalta.

Pelkkää laitailua aika ajoin kokeilin kertaalleen kesällä hankittuun akkuun... seuraavana kesänä sai hankkia uuden.

Akut ovat lähes aina olleet laadukkaita Biltema-tuotteita... johon tietysti voidaan kommentoida että: "mutta kun se ja se seitsemän kertaa kalliimpi merkkiakku, jota akkukaupan mies suositteli, varmaan kestäisi paremmin. Näistä akuista on kuitenkin sen empiiristä tutkimustulosta tuttavapiirissä että tuo Bilteman perusakku on veneeseen mitä mainioin... voihan niitä laittaa vaikka 7 riviin niin päästään samaan hintaan kuin veneakussa, mutta 7-kertaiseen kapasiteettiin :D
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jussi kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Tuon veneen 2.5litraista 4-sylinteristä Mercruiser sisälaitamoottoria ei starttailla talven aikana (ei moinen hullutus ole tullut edes mieleen). Hyvin se on kestänyt toimintakunnossa, vaikka se on vm. -76. (Sama lohko kuin chevy Novan nelipyttyisessä). Ainoa syyshuolto ennen talven säilytystä on lohkon vesihanojen avaaminen, jotta järvivesi ei pääse jäätymään ja halkaisemaan lohkoa/pakosarjaa.
OFF TOPIC

Kyllä sisäperää voi käyttää kuivalla maalla. Pitää hankkia tai tehdä moottorin veden ottoaukkoihin adapteri jolla saa syötettyä vesipumpulle. Itse rakensin sellaisen isosta vinkasta ja parista alumiinin palasesta, joihin laitoin solukumitiivisteen ja 1" letkunipan... hyvin toimii. Kuivana käyttöä vesipumppu ei siedä yhtään, moottori hetken sietäsikin.

Mercruiserin 4-sylinteriset on ilmeisesti fiksumpia kuin 6-sylinteriset rivikoneet. 6-pyttyistä ei tahdo saada täysin tyhjäksi vedestä millään ja siksi se onkin paras huuhdella jäänestolla ennen talviteloille laittoa... yhden lohkon olen halkaissut.

Meillä on tommonen adapteri, ne on niinku kuulokkeet, Metallinen sanka, joissa isot kupit ja toiseen tulee vesiletku kiinni. Yksi siipipyörä on sulanut, eli kokemusta kyllä on. Vesi ei virrannutkaan letkusta kunnolla, ja tottakai siipipyörä ehti sulamaan...

Juu, nelari tulee tyhjäksi. Messinkisten tyhjennystulppien tilalle kierrettiin hanat. Ei tarvii niitä proppuja pyöritellä enää. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Muista tarkistaa että akussa on jännitettä, muuten se voi pahimmassa tapauksessa jäätyä. Hyvä olisi myös tarkistaa nesteiden määrä. Lisää akkuvettä tarvittaessa. :wink:
Vastaa Viestiin