http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/12/b ... 04823.html
Jälleen kerran mielenkiintoista tekstiä, jossa selitellään nykyhintoja. Raakaöljy kuitenkin maksaa tällä hetkellä reilut 90$ barrelilta, joka on mielestäni varsin kohtuullinen hinta verrattuna vuoden-parin takaiseen yli 200$ hintaan. Tämä fakta tekee herra Kuusimaan selityksestä hieman ontuvan, sillä kyseisen hintapiikin aikaan bensiini maksoi muistaakseni noin 1,4€/l... Lisäksi en edelleenkään jaksa uskoa kenenkään yrittäjän myyvän tuotteitaan tappiolla.
Alla ydinkohdat korostettuna.
95-oktaanisen bensiinin litrahinta on saavuttanut 1,50 euroa jo eteläisintä Suomea myöten. Polttoaineen jakeluyhtiöille 1,50 euroa on henkisesti raskas hinta, sillä autoilijoiden uskotaan vähentävän polttoaineen ostamista pyöreitä summia ylittävien hinnannousujen yhteydessä.
Bensiinin hintaa on korotettu rajusti kolme kertaa reilun viikon aikana. Kuluttajahinnoissa se on tarkoittanut keskimäärin seitsemän sentin korotusta.
Teboilin liiketoimintajohtajan Ilpo Kuusimaan mukaan jakeluyhtiöt eivät edes kehtaa nostaa hintaa sille tasolle, mikä sen pitäisi raaka-aineiden maailmanmarkkinahinnan perusteella todellisuudessa tällä hetkellä olla. Teboililla uskotaan myös, että tämän vuoden korotukset ovat tässä. Loppuvuosi menisi siis näillä huippuhinnoilla.
- Kyllä se niin on, että silloin kun raakaöljyn hinta nousee, me emme saa kaikkea sitä hintaa nostettua mittareihin. Kun hinta laskee, niin ihan kaikki menee hintoihin, koska kilpailutilanne sen tekee, Kuusimaa toteaa.
Polttoaineen jakeluyhtiöille tämän hetken hintataso on yhtä kärsimystä, sillä heidän mukaansa kysyntä vähenee. Vähentynyt kysyntä taas ei auta hintojen pudottamisessa, päinvastoin. Moni asema myy taas tällä hetkelläkin aineita tappiolla, jotta mittarikentälle saataisiin edes tällä keinoin asiakkaita.
Ensi vuonna hinta nousee jälleen
St1- ja S-ryhmän polttoaineita maailmalta hankkivan yhtiön johtaja ei puolestaan jaksa uskoa, että nykyinen hintataso vielä ostajia suuremmin säikäyttää.
- Maailmanmarkkinahintoja kun katsotaan, niin varmasti hinnan on mahdollista vielä mennä reilusti ylöspäin, ennen kuin se näkyy kulutuksessa, sanoo North European Oil Trade Oy:n toimitusjohtaja Henrikki Talvitie.
Ja ylöspäin hinnan odotetaan nousevan jälleen ensi vuoden puolella. Vaurastuneet ja autoihin hurahtaneet aasialaiset tekevät autoilusta kalliimpaa myös Suomessa, kun polttoainetta menee Aasian markkinoille jatkuvasti enemmän.
Tämän hetken hintapiikkiin osasyyllinen on myös Keski-Euroopan ankara talvi, joka on lisännyt polttoaineen kysyntää. Suomalaisautoilijoita tuskin lohduttaa tieto, että halvalla ei bensiiniä saa tällä hetkellä juuri mistään.
Tankki ei täyty enää piripintaan
Espoolainen perheenäiti Petra Pipinen tankkasi Helsingissä pientä autoaan säästeliästi, kun 95-oktaanisen litrahinta oli keskiviikkona noussut lukemaan 1,499. Pääkaupunkiseudulla se hinta oli vielä halvemmasta päästä.
- Täytyy pikkuisen säännöstellä tätä rahankulua, mutta töihin on päästävä. Minulle auto on oikeastaan ainoa vaihtoehto. Nyt näyttää huolestuttavalta, Pipinen toteaa vajaat 19 litraa tankattuaan.
Dieselin hinnoittelussa maailmamarkkinahintojen lisäksi myös talvilaatuun siirtyminen on tehnyt polttoaineesta ennätyskallista. Helsinkiläinen dieselin tankkaaja Henri Lindvall on pettynyt vaihdettuaan bensiinin dieseliin. Nyt tankkiin menee lähes 1,30 euron hintaista polttoainetta ja miehen suusta pääsee yhteiskuntakritiikkiä verottajan suuntaan. Vielä hetki sitten autoa tankattiin euron litrahinnalla.
- Hinnat näyttävät ihan törkeiltä. Ensin huijattiin, että ostakaa dieselauto ja nyt ne nostivat dieselin hintaa niin, ettei meikäläisen ajaminen ole halventunut miksikään. Pakko on rajoittaa ajamista, sillä tässä on perheenlisäystä tulossa, Lindvall toteaa.
Teboilin liiketoimintajohtaja Ilpo Kuusimaa tietää, että polttoainekauppaa käydään vahvasti mielikuvilla.
- Bensiinin 1,499 ei ole 1,50. Kyllä 1,50 on sellainen iso kipukynnys, jonka yli ei saisi mennä. Kuluttajat miettivät, että lähtevätkö liikkeelle vai pysyvätkö esimerkiksi jouluna kotona, Kuusimaa summaa.