E10 bensiini
Re: E10 bensiini
Jossain uutislähetyksessä joku asiantuntia kertoi kulutuksen nousevan 2% tiedä häntä onko tuo sitten jokin keskiarvo vai pienin mitattu tulos hyvissä olosuhteissa parhaiten E10:lle soveltuvalla moottorilla.
Edit. kieltämättä mahtava bisnes idea: myydään halvempaa bensaa kalliimmalla enemmän, kaupanpäälle positiivista julkisuutta maailman pelastamisesta.
Edit. kieltämättä mahtava bisnes idea: myydään halvempaa bensaa kalliimmalla enemmän, kaupanpäälle positiivista julkisuutta maailman pelastamisesta.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Re: E10 bensiini
Todellista maailman pelastamista Päästöt ehkä puhtaammat, mutta kamaa kuluu enemmän ja äkkiseltään ajateltuna myös päästöt kasvaa. Itellä ainakin paljon enemmän kuin ton 2%! Ehkä lähempänä jotain 5-10%...
#1833
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
Re: E10 bensiini
^ Niinpä. Ja sitten kun vielä tämän maailman pelastavan aineen tuottaminen tuottaa päästöjä
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: E10 bensiini
Bensiinin energiasisältö on 9kWh/l, etanolin 5,9kWh/l (lähteenä Motiva, jos joku ei jaksa klikkailla). Tästä saamme helposti laskettua, että 10% etanolia sisältävän bensiini-etanoli -seoksen energiasisältö on n. 8,69kWh/l ja 5% seoksen energiasisältö on n. 8,845kWh/l. Tästä eteenpäin laskettuna voimme laskea, että sama energiasisältö kuin 100 litralla bensiiniä on 101,75l 5% seosta ja 103,57l 10% seosta. 100l 5% seosta sisältää saman verran energiaa kuin 101,78l 10% seosta. 2% on siis tuon 5% ja 10% seosten ero pyöristettynä (1,78%), eli tämän verran tarvitaan lisää ainetta että saavutetaan sama energiasisältö.
Kuinka moni olettaa (mainossetien lisäksi), että tuo bensan sekaan lisätty etanoli palaa 100% hyötysuhteella liikkeeksi? Niin, en minäkään...
Foorumia hieman surffaamalla löydämme svc:n ketjun 99:n tehontarvelaskennasta, lainataanpa ydinkohta:
Jos laskelmissani on virheitä, saa ne toki ottaa esille ja oikaista.
Edit: älä usko laskelmia sanoista "Kuinka moni olettaa" eteenpäin, ne meni mäntyyn :
Kuinka moni olettaa (mainossetien lisäksi), että tuo bensan sekaan lisätty etanoli palaa 100% hyötysuhteella liikkeeksi? Niin, en minäkään...
Foorumia hieman surffaamalla löydämme svc:n ketjun 99:n tehontarvelaskennasta, lainataanpa ydinkohta:
Jos ajetaan tasaista 100km/h 8l/100km kulutuksella perusbensalla, poltetaan siis 8*9kWh/h=72kWh/h eli n. 72kW, josta 17kW menee auton liikuttamiseen! 72/17=4,24 ja 17/72=0,24, eli hyötysuhde tuossa tilanteessa on huimat 24%. Tästä voimme pohtia, että kun samaan energiamäärään tarvittava polttoainemäärä nousee 1,78%, nousee tuossa tilanteessa kulutus 1,78%/0,24=7,4%. Okei, tuo kulutuslukema on tuulesta temmattu, muttei minusta hirvittävän epärealistinen. Toki esim. loppupään tonnari menee käytännössä reilustikin vähemmällä, kiitos moottoritekniikan (Trionic), voimansiirron sekä oletettavasti ilmanvastuksen (jos joku löytää tai osaa taikoa otsalohkosta tonnarille lukuja, niin siitä vaan lukemia kehiin) kehityksen, mutta idea on sama.svc kirjoitti: 100 = 17 kW
Jos laskelmissani on virheitä, saa ne toki ottaa esille ja oikaista.
Edit: älä usko laskelmia sanoista "Kuinka moni olettaa" eteenpäin, ne meni mäntyyn :
Viimeksi muokannut aero, Ma Tammi 17, 2011 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: E10 bensiini
Laskut menivät väärin. Kulutuslisä on 1,78%, jos E10 palaa samalla hyötysuhteella kuin E5. Hauskana yksityiskohtana em. laskutavalla E85-polttoainetta kuluisi 55L/100km tasaisella 100km/h nopeudella
Re: E10 bensiini
Totta, suoritin laskun toiseen suuntaan ja pääsin itsekin siihen lopputulokseen, että edellinen meni mäntyyn. No, saapahan lukija hupia .
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: E10 bensiini
Onko muille huollossa sanoneet, että di-kasetteja olis menny enempi e10:n siirtymisen jälkeen. Itse juurikin uuden kasetin vaihdattanut. Huollossa totesi, että lieneekö sattumaa mutta pitkään aikaan noita ei ole mennyt ja nyt vuoden vaihteen jälkee useampi. Ja e10 olivat ajaneet.
Ps. Olipa näyttäviä ja uskottavan olosia laskuja
Ps. Olipa näyttäviä ja uskottavan olosia laskuja
Ahdonvoimaa
Re: E10 bensiini
Ihan mielenkiinnosta, missäs käytit huollossa?Wagonisti kirjoitti:Huollossa totesi...
Re: E10 bensiini
Tuolla laskuopilla jälkiasenteisen Bioetanolisoftan omistajatWagonisti kirjoitti:Onko muille huollossa sanoneet, että di-kasetteja olis menny enempi e10:n siirtymisen jälkeen. Itse juurikin uuden kasetin vaihdattanut. Huollossa totesi, että lieneekö sattumaa mutta pitkään aikaan noita ei ole mennyt ja nyt vuoden vaihteen jälkee useampi. Ja e10 olivat ajaneet.
Ps. Olipa näyttäviä ja uskottavan olosia laskuja
suuntaavat hetimiten DI-kassukauppaan vielä kun auto kulkee,
olettaen että ovat tuolla RE85 liuoksella ajaneet....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: E10 bensiini
Onhan nuo läpinäkyvän selkeitä provoja, mutta tartun silti.
Mutta mitä yhteistä nuilla edellä mainituilla pyhäkulkineiden jne. polttonesteillä on verrattuna e5/e10? Eikös kyse ole kuitenkin UUDESTA polttoainelaadusta jonka todellisia vaikutuksia ei voi vielä kuin arvailla. Ja niin kuin aikaisemmin mainitsinkin, huoltohemmo totesi notta lieneekö sattumaa eli ei väittänyt syyn olevan siinä.
Sehän tiedetään että re/e85 mitäniitänytolikaan etanolibensoilla voi huoletta ajella Saabeilla. Ko. polttonesteelle soveltuvalla softalla on huolettomia km tiedossa.
En tiedä, veikataan vaikka 5?Mimmi kirjoitti:Montakohan DI-kasettia minulla on mennyt, kun pyhäauto on saanut pelkästään refuelia jo puolitoista vuotta?
Mutta mitä yhteistä nuilla edellä mainituilla pyhäkulkineiden jne. polttonesteillä on verrattuna e5/e10? Eikös kyse ole kuitenkin UUDESTA polttoainelaadusta jonka todellisia vaikutuksia ei voi vielä kuin arvailla. Ja niin kuin aikaisemmin mainitsinkin, huoltohemmo totesi notta lieneekö sattumaa eli ei väittänyt syyn olevan siinä.
Sehän tiedetään että re/e85 mitäniitänytolikaan etanolibensoilla voi huoletta ajella Saabeilla. Ko. polttonesteelle soveltuvalla softalla on huolettomia km tiedossa.
Ahdonvoimaa
Re: E10 bensiini
Miten männän ja sylinterikannen välissä palava polttoaine-ilma-seos voi vaikuttaa sytytyslaitteisiin? Mulle ei tule mitään mieleen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: E10 bensiini
Mikäs siinä vaihtamattuudessa on niin valitettavaa? Voit tuon di-kasetin toki ihan varmuuden varalta vaihtaa, jos niin harmittaa.Mimmi kirjoitti:Valitattavasti en ole vaihtanut vielä yhtään DI-kasettia.
Ahdonvoimaa
Re: E10 bensiini
Mitä noihin kulutuslukemiin taas tulee, niin ei jonkun yksittäisen tankkauksen perusteella voi vielä sanoa kulutuksen nousseen uudella bensiinillä. Missään nimessä kyse ei voi olla litroista! Talvella olosuhteet vaihtelee joka pvä. Katsotaan nyt vähän pidemmältä ajalta, omassa autossa ei toistaiseksi mikään ole muuttunut yhtään mihinkään, vaikka uutta laatua tankissa onkin. Enkä kyllä mitenkään jaksa uskoa tavallisen autonkäyttäjän huomaavan ajossa mitään eroa tehdas-säätöisellä perusautolla tehoissa tms.
Re: E10 bensiini
Aivan. Itse en ole Poo-pelissä huommanut mitään. En suuntaan enkä toiseen. Ja kulutusta en jaksa edes laskea normikäytössä (kapunkiajossa), kaikki se on tähänkin mennessä vienyt.KN/Lieto kirjoitti:Mitä noihin kulutuslukemiin taas tulee, niin ei jonkun yksittäisen tankkauksen perusteella voi vielä sanoa kulutuksen nousseen uudella bensiinillä. Missään nimessä kyse ei voi olla litroista! Talvella olosuhteet vaihtelee joka pvä. Katsotaan nyt vähän pidemmältä ajalta, omassa autossa ei toistaiseksi mikään ole muuttunut yhtään mihinkään, vaikka uutta laatua tankissa onkin. Enkä kyllä mitenkään jaksa uskoa tavallisen autonkäyttäjän huomaavan ajossa mitään eroa tehdas-säätöisellä perusautolla tehoissa tms.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: E10 bensiini
Enpä ole minäkään huomannut eroja... en tosin ole tämän vuoden puolella 95:ttä tai sen korviketta myöskään tankannut, joten...